Samenwerkingsverband VO Amsterdam - Diemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Advertisements

VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Presentatie Procedure naar het VO
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Werkconferentie 4 april 2013
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Uitganspunten passend onderwijs
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Wat is passend onderwijs?
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Welkom collega’s!.
Informatiebijeenkomst
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
Jeugdgezondheidszorg 4-19 Warffum Midden Twente
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
23 september 2014.
Dienst Expertise en Ondersteuning Candea College (EOC)
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Samenwerkingsverband VO-SVO Noord-Limburg
Jeugdgezondheidszorg 4-19 Warffum Midden Twente
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Lyceum de Grundel Leerlingbegeleiding 2014/2015.  Overdracht  Informatie en afstemming  Continuïteit.
binnen Passend Onderwijs
De weg van de leerling met specifieke
Passend onderwijs versie 8 mei Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma. Geen thuiszitters. Scholen, besturen.
Naar het voortgezet onderwijs
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Samenwerkingsverband VO Amsterdam
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings
Evaluatie basisondersteuning
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Prader Willi en schoolkeuze
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Inhoud Wat is het Spaarne College? Voor wie? Onderwijsniveaus
Studiemorgen 5 september 2019 Ondersteuningsroute en OST
Transcript van de presentatie:

Samenwerkingsverband VO Amsterdam - Diemen Schoolondersteuningsprofielen zelfevaluatie

aanleiding Kwaliteitscontrole Hoe vorderen scholen met basisondersteuning? Kwaliteitsimpuls (her)formuleren ondersteuningsprofiel

aanpak Zelfevaluatie Toetsingskader doornemen en invullen Visitatie NJi Gesprek met NJi-medewerker; verslag

deelnemers categorie aantal Praktijkonderwijs 5 Tussenvoorzieningen Vmbo Lwoo 23 VO scholen met Vmbo 15 Havo-Vwo 18 VSO 11 totaal 77

goede vorderingen gemaakt Na 2013 structuur versterkt docenten vaardiger basisondersteuning meer compleet extra ondersteuning scholen betrekken ouders scholen willen verder verbeteren

méér specialisten in VO categorie 2013 2017 Ouderkindadviseur 98% Begeleider Passend Ow 97% aandachtsfunctionaris hg/k 77% coördinator (sociale) veiligheid 85% schoolverpleegkundige 72% 95% buurtregisseur 75% 89% pedagogische conciërge 81% orthopedagoog of psycholoog 46% 62%

méér eigen specialisten ? categorie 2013 2017 docent met ondersteuningstaak 53% 91% Trainer faalangstreductie 63% 80% Trainer SoVa 46% 62% Huiswerkbegeleiders 47% 73% Coördinator Dyslexie 54% 67% Coördinator Dyscalculie 21% 41% Counselor 32% 59%

VSO, ook méér specialisten categorie 2013 2017 Ouderkindadviseur 50% aandachtsfunctionaris hg/k 82% coörd. soc. veiligheid schoolarts 43% 100% schoolverpleegkundige 14% 55% buurtregisseur 64% pedagogische conciërge 71% 91% orthopedagoog/schoolpsych 42% GZ-psycholoog 9%

méér eigen specialisten, VSO ? categorie 2013 2017 docent met ondersteuningstaak 71% 100% Stage coördinator 43% Trainer faalangstreductie 7% 55% Trainer SoVa 36% 82% Counselor 45% Coördinator Dyslexie Coördinator Dyscalculie 9%

OKA en BPO OKA, duidelijke rol en taken 12% 31% 57% zwak vold. goed OKA, duidelijke rol en taken 12% 31% 57% Zorgcoörd. en OKA stemmen goed af 11% 32% Samenwerking met OKA effectief 37% 51% Samenwerking met OKT effectief 26% 54% 20% BPO, duidelijke rol en taken 5% 64% Samenwerking met BPO effectief 3% 30% 67%

OSL en TAC zorgplicht bij bovenschools verblijf 4% 36% 60% zwak vold. goed zorgplicht bij bovenschools verblijf 4% 36% 60% evalueert voortgang 5% 40% 55% terugnemen, passende plek vinden 34% 61% samenwerking met OSL 3% 43% samenwerking met TAC 38% 58%

docenten vaardiger

VO Ondersteuningsaanbod

VSO Ondersteuningsaanbod

VO, 1e lijn méér ingezet

VSO, 1e lijn minder ingezet?

Streefnorm 100% nog niet gehaald Bij hoogbegaafdheid en disharmonische intelligentie, nog niet op alle H/V-scholen Dyscalculie, pas op 82% van de scholen Motorische onrust (85%) Slechtziend, slechthorend, motorische beperkingen (67 – 88%) Rolstoelafhankelijk (van 53% naar 58% in 2017)

Streefnorm nog niet gehaald Langdurig ziek (83%) Aanpassing t.b.v. specifiek eet- en drinkpatroon (67%) Preventie middelengebruik (73%) Thuissituatie (89%)

Extra ondersteuning = ondersteuning die uitstijgt boven de basisondersteuning elke school biedt extra ondersteuning

Extra ondersteuning communicatie en taalgebruik 80%+ beperkte (sociale) zelfredzaamheid 80%+ oppositioneel gedrag (moeite met gedragscorrecties / gezag) +/- 80% taal- en spraakprobleem 76% doof of blind +/- 20% aanpassingen t.b.v. ADL 40 -80% lesroosteraanpassingen +/- 80%

Medische ondersteuning Op alle scholen is schoolarts beschikbaar Schoolverpleegkundige op bijna alle scholen Medisch protocol is verplicht Ruim 1/3 geen protocol Hulp bij medicijngebruik +/- 70% Medische handelingen 23% VO 67% VSO

Extra ondersteuning, VSO

Extra ondersteuning, VO

Extra ondersteuning, VSO

Extra ondersteuning, VO

Ouders betrekken

Aanbod verder verbeteren VO VSO Spontaan Hoogbegaafd H/V Didactische ondersteuning Motivatie Sociaal emotioneel Werkhouding Geholpen Disharmonisch I-profiel H/V Middelengebruik Fysiek Langdurig ziek Alg. dagelijkse levensv.

Verder verbeteren

Verder verbeteren De docent staat centraal Didactische ondersteuning Inspelen op verschillen Signaleren Planmatig werken en evalueren Actief scholingsbeleid gevraagd