Samenwerkingsverband VO Amsterdam - Diemen Schoolondersteuningsprofielen zelfevaluatie
aanleiding Kwaliteitscontrole Hoe vorderen scholen met basisondersteuning? Kwaliteitsimpuls (her)formuleren ondersteuningsprofiel
aanpak Zelfevaluatie Toetsingskader doornemen en invullen Visitatie NJi Gesprek met NJi-medewerker; verslag
deelnemers categorie aantal Praktijkonderwijs 5 Tussenvoorzieningen Vmbo Lwoo 23 VO scholen met Vmbo 15 Havo-Vwo 18 VSO 11 totaal 77
goede vorderingen gemaakt Na 2013 structuur versterkt docenten vaardiger basisondersteuning meer compleet extra ondersteuning scholen betrekken ouders scholen willen verder verbeteren
méér specialisten in VO categorie 2013 2017 Ouderkindadviseur 98% Begeleider Passend Ow 97% aandachtsfunctionaris hg/k 77% coördinator (sociale) veiligheid 85% schoolverpleegkundige 72% 95% buurtregisseur 75% 89% pedagogische conciërge 81% orthopedagoog of psycholoog 46% 62%
méér eigen specialisten ? categorie 2013 2017 docent met ondersteuningstaak 53% 91% Trainer faalangstreductie 63% 80% Trainer SoVa 46% 62% Huiswerkbegeleiders 47% 73% Coördinator Dyslexie 54% 67% Coördinator Dyscalculie 21% 41% Counselor 32% 59%
VSO, ook méér specialisten categorie 2013 2017 Ouderkindadviseur 50% aandachtsfunctionaris hg/k 82% coörd. soc. veiligheid schoolarts 43% 100% schoolverpleegkundige 14% 55% buurtregisseur 64% pedagogische conciërge 71% 91% orthopedagoog/schoolpsych 42% GZ-psycholoog 9%
méér eigen specialisten, VSO ? categorie 2013 2017 docent met ondersteuningstaak 71% 100% Stage coördinator 43% Trainer faalangstreductie 7% 55% Trainer SoVa 36% 82% Counselor 45% Coördinator Dyslexie Coördinator Dyscalculie 9%
OKA en BPO OKA, duidelijke rol en taken 12% 31% 57% zwak vold. goed OKA, duidelijke rol en taken 12% 31% 57% Zorgcoörd. en OKA stemmen goed af 11% 32% Samenwerking met OKA effectief 37% 51% Samenwerking met OKT effectief 26% 54% 20% BPO, duidelijke rol en taken 5% 64% Samenwerking met BPO effectief 3% 30% 67%
OSL en TAC zorgplicht bij bovenschools verblijf 4% 36% 60% zwak vold. goed zorgplicht bij bovenschools verblijf 4% 36% 60% evalueert voortgang 5% 40% 55% terugnemen, passende plek vinden 34% 61% samenwerking met OSL 3% 43% samenwerking met TAC 38% 58%
docenten vaardiger
VO Ondersteuningsaanbod
VSO Ondersteuningsaanbod
VO, 1e lijn méér ingezet
VSO, 1e lijn minder ingezet?
Streefnorm 100% nog niet gehaald Bij hoogbegaafdheid en disharmonische intelligentie, nog niet op alle H/V-scholen Dyscalculie, pas op 82% van de scholen Motorische onrust (85%) Slechtziend, slechthorend, motorische beperkingen (67 – 88%) Rolstoelafhankelijk (van 53% naar 58% in 2017)
Streefnorm nog niet gehaald Langdurig ziek (83%) Aanpassing t.b.v. specifiek eet- en drinkpatroon (67%) Preventie middelengebruik (73%) Thuissituatie (89%)
Extra ondersteuning = ondersteuning die uitstijgt boven de basisondersteuning elke school biedt extra ondersteuning
Extra ondersteuning communicatie en taalgebruik 80%+ beperkte (sociale) zelfredzaamheid 80%+ oppositioneel gedrag (moeite met gedragscorrecties / gezag) +/- 80% taal- en spraakprobleem 76% doof of blind +/- 20% aanpassingen t.b.v. ADL 40 -80% lesroosteraanpassingen +/- 80%
Medische ondersteuning Op alle scholen is schoolarts beschikbaar Schoolverpleegkundige op bijna alle scholen Medisch protocol is verplicht Ruim 1/3 geen protocol Hulp bij medicijngebruik +/- 70% Medische handelingen 23% VO 67% VSO
Extra ondersteuning, VSO
Extra ondersteuning, VO
Extra ondersteuning, VSO
Extra ondersteuning, VO
Ouders betrekken
Aanbod verder verbeteren VO VSO Spontaan Hoogbegaafd H/V Didactische ondersteuning Motivatie Sociaal emotioneel Werkhouding Geholpen Disharmonisch I-profiel H/V Middelengebruik Fysiek Langdurig ziek Alg. dagelijkse levensv.
Verder verbeteren
Verder verbeteren De docent staat centraal Didactische ondersteuning Inspelen op verschillen Signaleren Planmatig werken en evalueren Actief scholingsbeleid gevraagd