“Samen zorgen voor een goede dagstart” Handboek dagstart Icare “Samen zorgen voor een goede dagstart”
Inleiding en inhoudsopgave Om je op weg te helpen met de dagstart, ontvang je dit handboek. Het helpt je bij de voorbereiding, uitvoering en reflectie op de dagstart. Veel succes! Doel en kaders van de dagstart 3 Voorbereiding van de dagstart 4 Aanpak van de dagstart 6
Doel en kaders van de dagstart Samen willen wij kwalitatief belevingsgerichte zorg bieden aan onze bewoners, vanuit een zelfstandig team en binnen een kleinschalige, veilige woonomgeving. Iedere dag weer en met iedereen die bij de woning betrokken is. De dagstart helpt ons hierbij. Door het houden van dagstarts kun je als team sturen en krijg je gezamenlijk grip op de zorg die er moet worden verleend en op alle overige taken die zich op de woning voordoen. Doel De dagstart is bedoeld om inzichtelijk te maken wat er die dag en gedurende de rest van de week ten aanzien van de bewoners, medewerkers en de woning in het algemeen speelt en moet gebeuren. Tijdens de dagstart vindt er afstemming plaats wie welke (zorg)taken oppakt, zodat iedereen betrokken is, er als team wordt samengewerkt en het oppakken van taken is geborgd. Er wordt stilgestaan bij wat er goed is gegaan en wat er beter kan. Dit wordt vertaald in concrete verbeteracties, zodat we leren van onze ervaringen en het samen steeds beter doen. Kaders Visie & gedragsregels De visie intramuraal en de visie op zorg geven het kader aan van waaruit wij werken. Regelmatig verwijzen naar de visie, de gedragsregels benoemen en er af en toe bij stilstaan is dus belangrijk. Gebruik dit ook als basis om elkaars gedrag tijdens de dagstart bespreekbaar te maken. Deelnemers Bij de dagstart zijn de medewerkers die op dat moment dienst hebben op de woning en waar mogelijk de HBO-VGG en/of de manager woon/zorg aanwezig. De dagstart gaat altijd door, ook als de HBO-VGG en de manager woon/zorg afwezig zijn. Dagstartbord De dagstart vindt plaats aan de hand van het dagstartbord (zie afbeelding pagina 6). Het bord is een middel en geen doel. Het helpt om verschillende onderwerpen te bespreken en te komen tot structurele verbeteringen. Belangrijk is om alle taken en afspraken duidelijk en volledig op het bord te noteren, zodat je collega’s op het dagstartbord kunnen zien wat er moet gebeuren, wie wat oppakt en wat al gedaan is. Communicatie De dagstart vormt een belangrijke schakel in de communicatie van de organisatie. De communicatie verloopt omhoog en omlaag via de weekstart op rayonmanagersniveau, de weekstart op locatieniveau en de dagstart op teamniveau. Langs deze weg komt belangrijke informatie snel via de dagstart in en uit de teams. Wat is de dagstart niet? Wat is de dagstart wel? Teamoverleg Bespreking van de dagelijkse gang van zaken Langdradig Kortdurend overleg van ongeveer 5 minuten Rapportage of vervanging van het zorgdossier Mondelinge afstemming van de stand van zaken en werkzaamheden Vervanging van het teamoverleg en de zorgleefplanbespreking Vervanging van alle vormen van overdracht, zoals het communicatieschrift
Voorbereiding van de dagstart Doorloop, ter voorbereiding op de dagstart, het volgende stappenplan. Voorbereiding en evaluatie Ga tijdens een teamoverleg met elkaar in gesprek over het doel en de aanpak van de dagstart. Spreek tevens met elkaar een moment af om de dagstart gezamenlijk te evalueren en om te kijken hoe het nog beter kan. Tijdstip Spreek samen met je team af op welke momenten van de dag de dagstart zal plaatsvinden (‘s ochtends en ‘s middags) en stem dit af met de manager woon/zorg en de HBO-VGG. Er zijn teams die er voor kiezen om de dagstart plaats te laten vinden zodra de spitsdienst start. Andere teams geven er de voorkeur aan om de dagstart te houden op het moment dat de ochtend-ADL heeft plaatsgevonden. ‘s Middags kan de dagstart bijvoorbeeld plaatsvinden op het moment dat de late dienst start. Ruimte Bepaal een geschikte ruimte voor de dagstart. Dit is bij voorkeur een plek nabij de huiskamer, waar ruimte is voor het dagstartbord. In verband met de kleinschalige, veilige woonomgeving en privacy, moet het dagstartbord buiten het zicht van bewoners en familie hangen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld denken aan een kantoor, washok of opslagruimte. Begeleiding De dagstart betekent een nieuwe manier van communiceren binnen het team. De HBO-VGG, de manager woon/zorg en/of de leanconsultant kunnen jullie team begeleiden om dit onder de knie te krijgen. Zij kunnen tevens ondersteunen bij de voorbereiding en/of evaluatie van de dagstart.
Voorbereiding van de dagstart Dagstartbord Zorg ervoor dat je als team een eigen dagstartbord hebt, door de dagstartposter op een whiteboard te plakken. De dagstartposter is rechtstreeks te bestellen via intranet: https://intranet.espria.nl/icare-vv/posters Afspraken ten aanzien van het gebruik van het dagstartbord Bepaal als team hoe je het dagstartbord gaat gebruiken: Begin met het vullen van het dagstartbord met alle structurele afspraken, aan de hand van de takenlijst. Hiervoor kun je gebruik maken van dagstartkaartjes, die een vaste plek op het dagstartbord krijgen. De takenlijst is te vinden op het Zorgverleningshuis: https://intranet.espria.nl/icare-vv/werken-volgens-dagstructuur Bespreek wat je op het dagstartbord vermeldt ten aanzien van bewoners, medewerkers en de woning in het algemeen. Geef je onder ‘medewerker’ bijvoorbeeld aan wie er die dag werken, of vermeld je alleen bijzonderheden als ziekte, scholing of de aanwezigheid van een stagiaire? Stem met elkaar af of en zo ja hoe je de ‘smilies’ op het dagstartbord wilt gebruiken, bijvoorbeeld om aan te geven hoe de dag is verlopen. Spreek af op welk moment in de week het dagstartbord wordt gevuld met de afspraken uit de agenda. Bepaal hoe je op het dagstartbord zichtbaar maakt of een taak is uitgevoerd, zodat je collega’s kunnen zien wat is blijven liggen en nog moet gebeuren.
“Door het dagstartbord zijn wij als team enorm gegroeid” Aanpak van de dagstart Voor een goede dagstart, hanteer je de volgende aanpak. Bespreek wat er speelt Zijn er bijzonderheden ten aanzien van de bewoners, medewerkers en/of de woning in het algemeen die belangrijk zijn om met elkaar te delen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan de komst van een nieuwe bewoner, een collega die jarig of ziek is of aan de algehele sfeer in de woning. En ga na of hier acties uit voortkomen, zoals het regelen van vervanging voor de zieke collega of het nemen van maatregelen om de sfeer in de woning te beïnvloeden. Bespreek welke (zorg)taken er liggen en wie wat oppakt Het gaat hier om taken en werkzaamheden ten aanzien van de bewoners, medewerkers en/of de woning in het algemeen. Voorbeelden zijn het douchen van bewoners, het bestellen van materialen en het schoonmaken van de huiskamer. Spreek met elkaar af wie wat gaat doen. En ga na of er activiteiten zijn die later die week plaatsvinden, maar waarvoor al eerder actie moet worden ondernomen, zoals het voorbereiden van de komst van een nieuwe bewoner. Bespreek wat er goed ging en wat er beter kan Ga met elkaar na wat er gisteren en/of vandaag goed is gegaan, ten aanzien van de bewoners, medewerkers en de woning in het algemeen. Denk bijvoorbeeld aan complimenten van familie of een geslaagde activiteit voor de bewoners. En deel wat er beter kan. Zijn er bijvoorbeeld taken blijven liggen of zijn er kwaliteitsmeldingen waar we vandaag iets mee moeten? Vertaal dit in concrete verbeterideeën: welke acties gaat wie, wanneer oppakken? En welk effect heeft dit verbeteridee? “Door het dagstartbord zijn wij als team enorm gegroeid”