W E L K O m 8 december 2011 Bezoek gemeenteraadsleden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Advertisements

IB 1.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
December 2013 Concept-ondersteuningsplan 2014 – 2016 ( 2018) Decemberconferenties scholen.
Bestuursmodel KMS Hoe is het geregeld en wat zijn de verhoudingen? maart 2013.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Presentatie gemeente Beek
Onderbouwend vertrouwen, focus op succes! Ron Bormans November 2006.
Belangrijkste bevindingen en aanbevelingen
BEGROTINSMODULE Voorpublicatie Begrotingsmodule passend onderwijs November 2011.
Lomoz, 16 maart 2011 Analyse jaarrekeningen in de zorgsector
Opbrengstgericht werken
Krimpen met perspectief
Ouderavond 10 oktober 2012  Opening door Arie Schep (bestuur)20.00 uur  Samenvatting ouderavond juni20.10 uur  Nieuwe ontwikkelingen20.20 uur  Werkgroep.
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Bijeenkomst GMR 20 maart 2012 GMR 20 maart Personeelsbeleid en personeelsplanningl.
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Strategische dilemma’s huisvesting Barnewiel
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
Jaarverslag 2013 Officieel jaarverslag, 40 pagina’s Bestuursverslag en jaarrekening Controleverklaring accountant Verantwoordingsdocument Ministerie.
Financiering en inkoop
Diepteanalyse tbv typologieën van samenwerkingsverbanden
bestuurlijke verzelfstandiging Plateau
Marjan van Hof & Lineke Bos
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Ouderavond toekomst Martinusschool Beegden.  Welkom  Doel van de avond informeren en afstemmen:  Wet en mogelijkheden  Historisch perspectief  Stand.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Vereniging Heemkunde Ootmarsum & omstreken
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
Functiemix in de Aloysiusstichting Voorhout, 23 maart 2010 Piet-Hein Mees Marjan van Hof.
Continuïteitsparagraaf doel en proces investeringen Jola Bink 23 september 2015.
ONDERSTEUNINGSPLANRAAD (OPR). Wat is een OPR? “Het formele medezeggenschapsorgaan van een samenwerkingsverband passend onderwijs, waarin ouders en personeel.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Bedrijfseconomie H7 Kengetallen Junior accountmanager.
Stappenplan transparantie
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Voorziening levensonderhoud Karel Prinsen 15 oktober 2015.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Onderzoek netto-lasten onderwijs Lansingerland Raad 25 november 2014.
Risico-inventarisatie Unicoz GMR Gordon Robinson, 14 maart 2016.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
1 Introduktie Bezoek Gemeenteraad Boxmeer 15 Januari presentatie >> rondleiding >> discussie -
Hoe arm is mijn schoolbestuur? 28 januari 2011.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Functiedifferentiatie in het primair onderwijs 4 februari 2010.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Openbaar Onderwijs Borsele bijeenkomst personeel 2 februari 2011.
We bouwen verder aan een modern huis voor VNO-NCW Midden! ALV 19 April 2016.
THEMA-AVOND WONEN 1. ONDERWERPEN 1.Provinciale prognose 2.Bouwen in Olland 3.Bouwen in Boskant 4.Koningsvaren 5.Parkeren (o.a. centrum) 6.Grondprijzen.
Financieel Hefboomeffect
Passend Onderwijs Stand van zaken Deelregioplan.
Financieel Hefboomeffect
Ondernemerschap E43.
De Rechtspersoon voor Doordecentralisatie
REGIONALE SAMENWERKING
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
Kengetallen Balans Voor een snelle beoordeling van de financiële situatie van een bedrijf berekenen we deze kengetallen.
Hfst 31 t/m 36 Externe verslaggeving Activa Passiva Resultatenrekening
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Financiële kengetallen
Normatief begroten en groepsopbouw leerlingen
ROC West-Brabant Marina Smits, beleidsadviseur Dienst Onderwijs & Kwaliteit Kaders Bindend Studieadvies.
Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs
Transcript van de presentatie:

W E L K O m 8 december 2011 Bezoek gemeenteraadsleden Tytsjerksteradiel 8 december 2011 W E L K O m

Programma 15.00 – 15.15 uur – Inloop 15.15 – 15.20 uur – Welkomswoord (mevr. C. Beerda, vz. OPO Furore) 15.20 – 15.30 uur – Introductie Brede school de Drait (dhr. A. Tolsma, dir.) 15.30 – 16.00 uur – Rondleiding 16.00 – 16.15 uur – Tweede kop koffie 16.15 – 16.30 uur – Powerpoint (dhr. J. Balkema, alg.dir. OPO Furore) 16.30 – 17.00 uur – Powerpoint Onderwijs (dhr. J. Osinga, beleidsm. onderw. OPO Furore) Personeel (mevr. J. Maurits, beleidsm. P&O OPO Furore) Beheer (dhr. R. Rispens, beleidsm. finan. OPO Furore)

Onze missie: Leren door prima onderwijs met het accent op talent!

Bandbreedte……….. Kleine dorpsschool Brede school AZC

o.b.s. de Barte / MFC

Organogram Furore BESTUUR(1) GMR (3) WERKGROEPEN (5) DIRECTEUREN PERSONEEL ONDERWIJS FINANCIËN BEHEER HUISVESTING DIRECTEUREN- BERAAD (6) GMR (3) WERKGROEPEN (5) DIRECTEUREN ALGEMEEN DIRECTEUR (2) ONDERSTEUNING (8) (Pers., Onderwijs,FBH) Hiërarchie Communicatie Intern beraad (7) M.R Voorzitters Overleg (4) Locaties (9)

Hoe staan onze scholen er voor: School- ontwikkeling audits Alle Furorescholen In het basis- arrangement inspectie Management- overeenkomst met directeuren Voortgang- gesprekken Bestuurlijke monitoring, w.o. inspectiecriteria

Prognose 2009-2015 basisschoolleerlingen Prognose ABF Research (d.d.2011): Terugloop bevolking 0-14 jaar in Friesland periode tot 2025: 10,3% Bron: Onderwijsverslag Inspectie, Vrielink, Jacobs en Hogeling, 2010

Onze kengetallen Scholen 2010 2011 T’ diel 1189 1183 S’land 2069 2049 Teldatum 1 oktober 2011 *) *) Excl. SBO It Heechhof, incl. AZC-leerlingen (Papilio: 53 ll’n, de Barte 32 ll’n) **) Instandhoudingsnorm 63 leerlingen ***) Instandhoudingsnorm 102 leerlingen Totaal aantal leerlingen 2010: 3258 Totaal aantal leerlingen 2011: 3232 Prognose 2015: 3095 Scholen 2010 2011 T’ diel 11 (6+5)**) 1189 1183 S’land 12 (6+6) ***) 2069 2049

De gemiddelde schoolgrootte Op basis van de gemiddelde (bestuurlijke) schoolgrootte van 139 ll’n. kunnen momenteel de scholen, die zich onder de opheffingsnorm bevinden, open worden gehouden. Afhankelijk van (jaarlijks verschillende) afrondingen moeten we daarbij rekening houden met een ondergrens van tussen de 3104 en 3126 leerlingen op bestuursniveau.

Beleidsuitgangspunten OPO Furore i.h.k.v. krimp Regionale spreiding van scholen Samenwerking: 1. PCBO 2. Furorescholen Huisvesting: Relatie leerling-daling  schoolgebouwen; Kindcentra/Ketenpartners : kansen! Wettelijke kader (daaruit voortvloeiend: financiële kader) is leidend; Bij sluiting school: OPO Furore adviseert, Gemeenteraad besluit;

Presentatie Personeel en Organisatie Leeftijdsopbouw OPO Furore Functiemix

Leeftijdsopbouw peildatum 1-11-2011

Functiemix Definitie functiemix: Doelen: De ‘functiemix’ is de verdeling van leraren (in voltijdbanen, fte’s) over de verschillende salarisschalen. Doelen: het bieden van carrièreperspectief in het leraarsberoep: je hoeft geen directeur meer te worden om meer te gaan verdienen; het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs door het formuleren van zwaardere functie-eisen aan LB-leraren; het verbeteren van de arbeidsmarktpositie van het basisonderwijs.

Doelstellingen PO sector en realisatie OPO Furore

De belangrijkste kengetallen Kapitalisatiefactor Rentabiliteit Solvabiliteit Liquiditeit Weerstandsvermogen

Kapitalisatiefactor Berekening : Furore 2010 43 % Proloog 2008 35 % Balans totaal -/- terreinen ---------------------------------- totale baten Bovengrens 35% Furore 2010 43 % Proloog 2008 35 %

Rentabiliteit Berekening : Furore 2010 0,00 Proloog 2008 0,08 Resultaat gewone bedrijfsvoering -------------------------------------------- baten gewone bedrijfsvoering Norm : berekend over drie jaar 0<R<5% Furore 2010 0,00 Proloog 2008 0,08

Solvabiliteit Geeft verhouding tussen eigen vermogen + voorziening en balanstotaal aan. -> voldoende eigen vermogen voor langere termijn. Berekening : Eigen vermogen + voorzieningen -------------------------------------------- balans totaal Ondergrens : 20% Furore 2010 73 % Proloog 2008 72 %

Liquiditeit Geeft aan of alle schulden betaald kunnen worden Berekening: Vlotende activa ------------------------------ kortlopende schulden Waarde tussen 0.5<L<1.5 Furore 2010 2,41 Proloog 2,45

Weerstandsvermogen Het vermogen van een schoolbestuur primair onderwijs om niet structurele (of tijdelijke structurele) financiële tegenvallers op te kunnen vangen teneinde haar taken te kunnen voortzetten Berekening : Eigen vermogen -/- materiele vaste activa ------------------------------------------------------- baten gewone bedrijfsvoering Groter dan 5 % , kleiner dan 40 % (?? VO) Furore 2010 19 % Proloog 2008 13 %

Kengetallen een jaar later …

Wat hebben we geleerd Kengetallen zeggen alleen iets over de situatie op een bepaalde datum Vooruitkijken is belangrijk - > meerjarenbegrotingen en zicht op ontwikkelingen (Voor Furore : Krimp, bruidschat, functiedifferentiatie bijv.) Ongeveer 80 % van de uitgaven zijn personele lasten -> volledige (meerjaren) begroting bij bestuursformatieplan. Personele planning en de mogelijkheid om tussentijds te kunnen sturen -> uitzendkrachten, tijdelijke aanstelling.

Opvallend Kapitalisatiefactor is voor OCW een belangrijk kengetal om te kunnen zien of de reserves te omvangrijk zijn. Kapitalisatiefactor Proloog 2010 is : 30 % Bovengrens is : 35 % ……………………………..???