W E L K O m 8 december 2011 Bezoek gemeenteraadsleden Tytsjerksteradiel 8 december 2011 W E L K O m
Programma 15.00 – 15.15 uur – Inloop 15.15 – 15.20 uur – Welkomswoord (mevr. C. Beerda, vz. OPO Furore) 15.20 – 15.30 uur – Introductie Brede school de Drait (dhr. A. Tolsma, dir.) 15.30 – 16.00 uur – Rondleiding 16.00 – 16.15 uur – Tweede kop koffie 16.15 – 16.30 uur – Powerpoint (dhr. J. Balkema, alg.dir. OPO Furore) 16.30 – 17.00 uur – Powerpoint Onderwijs (dhr. J. Osinga, beleidsm. onderw. OPO Furore) Personeel (mevr. J. Maurits, beleidsm. P&O OPO Furore) Beheer (dhr. R. Rispens, beleidsm. finan. OPO Furore)
Onze missie: Leren door prima onderwijs met het accent op talent!
Bandbreedte……….. Kleine dorpsschool Brede school AZC
o.b.s. de Barte / MFC
Organogram Furore BESTUUR(1) GMR (3) WERKGROEPEN (5) DIRECTEUREN PERSONEEL ONDERWIJS FINANCIËN BEHEER HUISVESTING DIRECTEUREN- BERAAD (6) GMR (3) WERKGROEPEN (5) DIRECTEUREN ALGEMEEN DIRECTEUR (2) ONDERSTEUNING (8) (Pers., Onderwijs,FBH) Hiërarchie Communicatie Intern beraad (7) M.R Voorzitters Overleg (4) Locaties (9)
Hoe staan onze scholen er voor: School- ontwikkeling audits Alle Furorescholen In het basis- arrangement inspectie Management- overeenkomst met directeuren Voortgang- gesprekken Bestuurlijke monitoring, w.o. inspectiecriteria
Prognose 2009-2015 basisschoolleerlingen Prognose ABF Research (d.d.2011): Terugloop bevolking 0-14 jaar in Friesland periode tot 2025: 10,3% Bron: Onderwijsverslag Inspectie, Vrielink, Jacobs en Hogeling, 2010
Onze kengetallen Scholen 2010 2011 T’ diel 1189 1183 S’land 2069 2049 Teldatum 1 oktober 2011 *) *) Excl. SBO It Heechhof, incl. AZC-leerlingen (Papilio: 53 ll’n, de Barte 32 ll’n) **) Instandhoudingsnorm 63 leerlingen ***) Instandhoudingsnorm 102 leerlingen Totaal aantal leerlingen 2010: 3258 Totaal aantal leerlingen 2011: 3232 Prognose 2015: 3095 Scholen 2010 2011 T’ diel 11 (6+5)**) 1189 1183 S’land 12 (6+6) ***) 2069 2049
De gemiddelde schoolgrootte Op basis van de gemiddelde (bestuurlijke) schoolgrootte van 139 ll’n. kunnen momenteel de scholen, die zich onder de opheffingsnorm bevinden, open worden gehouden. Afhankelijk van (jaarlijks verschillende) afrondingen moeten we daarbij rekening houden met een ondergrens van tussen de 3104 en 3126 leerlingen op bestuursniveau.
Beleidsuitgangspunten OPO Furore i.h.k.v. krimp Regionale spreiding van scholen Samenwerking: 1. PCBO 2. Furorescholen Huisvesting: Relatie leerling-daling schoolgebouwen; Kindcentra/Ketenpartners : kansen! Wettelijke kader (daaruit voortvloeiend: financiële kader) is leidend; Bij sluiting school: OPO Furore adviseert, Gemeenteraad besluit;
Presentatie Personeel en Organisatie Leeftijdsopbouw OPO Furore Functiemix
Leeftijdsopbouw peildatum 1-11-2011
Functiemix Definitie functiemix: Doelen: De ‘functiemix’ is de verdeling van leraren (in voltijdbanen, fte’s) over de verschillende salarisschalen. Doelen: het bieden van carrièreperspectief in het leraarsberoep: je hoeft geen directeur meer te worden om meer te gaan verdienen; het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs door het formuleren van zwaardere functie-eisen aan LB-leraren; het verbeteren van de arbeidsmarktpositie van het basisonderwijs.
Doelstellingen PO sector en realisatie OPO Furore
De belangrijkste kengetallen Kapitalisatiefactor Rentabiliteit Solvabiliteit Liquiditeit Weerstandsvermogen
Kapitalisatiefactor Berekening : Furore 2010 43 % Proloog 2008 35 % Balans totaal -/- terreinen ---------------------------------- totale baten Bovengrens 35% Furore 2010 43 % Proloog 2008 35 %
Rentabiliteit Berekening : Furore 2010 0,00 Proloog 2008 0,08 Resultaat gewone bedrijfsvoering -------------------------------------------- baten gewone bedrijfsvoering Norm : berekend over drie jaar 0<R<5% Furore 2010 0,00 Proloog 2008 0,08
Solvabiliteit Geeft verhouding tussen eigen vermogen + voorziening en balanstotaal aan. -> voldoende eigen vermogen voor langere termijn. Berekening : Eigen vermogen + voorzieningen -------------------------------------------- balans totaal Ondergrens : 20% Furore 2010 73 % Proloog 2008 72 %
Liquiditeit Geeft aan of alle schulden betaald kunnen worden Berekening: Vlotende activa ------------------------------ kortlopende schulden Waarde tussen 0.5<L<1.5 Furore 2010 2,41 Proloog 2,45
Weerstandsvermogen Het vermogen van een schoolbestuur primair onderwijs om niet structurele (of tijdelijke structurele) financiële tegenvallers op te kunnen vangen teneinde haar taken te kunnen voortzetten Berekening : Eigen vermogen -/- materiele vaste activa ------------------------------------------------------- baten gewone bedrijfsvoering Groter dan 5 % , kleiner dan 40 % (?? VO) Furore 2010 19 % Proloog 2008 13 %
Kengetallen een jaar later …
Wat hebben we geleerd Kengetallen zeggen alleen iets over de situatie op een bepaalde datum Vooruitkijken is belangrijk - > meerjarenbegrotingen en zicht op ontwikkelingen (Voor Furore : Krimp, bruidschat, functiedifferentiatie bijv.) Ongeveer 80 % van de uitgaven zijn personele lasten -> volledige (meerjaren) begroting bij bestuursformatieplan. Personele planning en de mogelijkheid om tussentijds te kunnen sturen -> uitzendkrachten, tijdelijke aanstelling.
Opvallend Kapitalisatiefactor is voor OCW een belangrijk kengetal om te kunnen zien of de reserves te omvangrijk zijn. Kapitalisatiefactor Proloog 2010 is : 30 % Bovengrens is : 35 % ……………………………..???