Training acceptatiefase Groepsaankoop Oost- en West-Vlaanderen 21 februari 2017
tijdslijn inschrijvingen veiling acceptatie meest gestelde vragen Programma tijdslijn inschrijvingen veiling acceptatie meest gestelde vragen
Tijdslijn Campagne Tot en met 8 februari 2017 inschrijven Op 9 februari 2017: veiling Uiterlijk 16 maart 2017: ontvangen van een persoonlijk voorstel In West-Vlaanderen zal de burger uiterlijk 3 april het persoonlijk voorstel ontvangen i.v.m 2e “Direct Mailing” Tot en met 21 april 2017: accepteren, zowel voor loketten als online Vanaf 6 maart is het aanbod door loket in te zien en aan te vragen. Eerder dan deze datum zal het persoonlijk aanbod niet inzichtelijk zijn.
Overstapdata Elegant: 1 mei tot en met 1 december (geldt ook voor zonnepanelen) Indien gewenste startdatum 1 mei is: aanvraag vóór 20 maart in orde brengen. Engie: 1 mei tot en met 1 december (geldt ook voor zonnepanelen) Uiterlijke aanvraag datum 21 april
Deel I: de inschrijvingen
* geregistreerd op 14 februari 2017 Oost-Vlaanderen West-Vlaanderen 62.188 inschrijvingen 54.415 inschrijvingen
Oost-Vlaanderen West-Vlaanderen
Gezinnen Oost-Vlaanderen West-Vlaanderen
KMO Oost-Vlaanderen West-Vlaanderen
Hoe kwamen de klanten binnen via de groepsaankoop? Oost-Vlaanderen West-Vlaanderen
8.389 7.483 Offline inschrijvingen Offline inschrijvingen 12,01% Oost-Vlaanderen Offline inschrijvingen 8.389 15,42% West-Vlaanderen
Inschrijvingen per gemeente absolute totaal cijfers West-Vlaanderen Oost-Vlaanderen Brugge 6.823(12,5%) Kortrijk 3284 (6,0%) Roeselare 2742 (5,0%) Ieper 1744 (3,2%) Wevelgem 1704 (3,1%) Gent 7.501(16,7%) Sint-Niklaas 4.001 (5,0%) Aalst 3.609 (4,8%) Beveren-Waas 2.300 (3,7%) Dendermonde 2.077 (3,1%)
Inschrijvingen totaal per gemeente procentueel West-Vlaanderen Oost-Vlaanderen Lendelede Ledegem Hooglede Lichtervelde De Haan 20,7% 16,5% 15,6% 15,1% 14,5% Laarne Merelbeke De Pinte Oosterzele Melle 15,6% 15,3% 14,3% 14,1% 13,8% Berekend t.o.v het totaal aantal gezinnen per gemeente
Inschrijvingen aan het loket per gemeente procentueel West-Vlaanderen Oost-Vlaanderen Lendelede 7,1% Ledegem 4,5% Tielt 3,5% Moorslede 3,4% Meulebeke 3,3% Merelbeke 2,0% Waarschoot 1,7% Wichelen 1,4% Zomergem 1,3% Stekene 1,2% Berekend t.o.v het totaal aantal gezinnen per gemeente
Deel 2: de veiling
Winnende leveranciers Particulieren Elektriciteit en gas* Elegant Elektriciteit Engie Bedrijven Elektriciteit en gas* Engie Elektriciteit Engie * Ook beschikbaar voor “alleen gas” inschrijvers
Hoe wordt de energieprijs berekend? Energieprijs bestaat uit 3 delen: Leveringskosten en verbruik Transport en distributie Belasting en heffingen De veiling heeft alleen betrekking op de leveringskosten!
Leveringskosten De leveringskosten bestaan uit: Prijs per kWh voor elektriciteit en aardgas Abonnementskosten per jaar Eventuele bonus Investeringen in de productie van groene stroom en WKK De veiling heeft alleen betrekking op de prijs per kWh, de abonnementskosten en eventuele bonus!
Particulieren Elektriciteit en aardgas Elegant – elektriciteit (inclusief 21% btw) Enkelvoudig tarief (per kWh) €0,052974 Dag tarief (per kWh) Nacht tarief (per kWh) Exclusief nacht tarief (per kWh) GS + WKK (per kWh) €0,0249 Vaste leveringskosten (per jaar) €40,00 Elegant – gas (inclusief 21% btw) Tarief (per kWh) €0,019221 Vaste leveringskosten (per jaar) €40,00 Vermelden dat er geen bonus is KORTING: €40,00
Particulieren Alleen elektriciteit Engie – elektriciteit (inclusief 21% btw) Enkelvoudig tarief (per kWh) €0,05328 Dag tarief (per kWh) €0,06559 Nacht tarief (per kWh) €0,04297 Exclusief nacht tarief (per kWh) GS + WKK (per kWh) €0,02594 Vaste leveringskosten (per jaar) €0,00 Duidelijk vermelden dat de bonus pro rata wordt uitgekeerd.
Bedrijven Elektriciteit en aardgas Engie– elektriciteit (exclusief 21% btw) Enkelvoudig tarief (per kWh) €0,04091 Dag tarief (per kWh) €0,04985 Nacht tarief (per kWh) €0,03092 Exclusief nacht tarief (per kWh) GS + WKK (per kWh) €0,02144 Vaste leveringskosten (per jaar) €15,00 Engie– gas (exclusief 21% btw) Tarief (per kWh) €0,01789 Vaste leveringskosten (per jaar) €0,00
Bedrijven Alleen elektriciteit Engie– elektriciteit (exclusief 21% btw) Enkelvoudig tarief (per kWh) €0,04091 Dag tarief (per kWh) €0,04985 Nacht tarief (per kWh) €0,03092 Exclusief nacht tarief (per kWh) GS + WKK (per kWh) €0,02144 Vaste leveringskosten (per jaar) €15,00
Deel 3: De acceptatie
Procedure acceptatie Online inschrijvingen Per e-mail wordt een link naar hun persoonlijke pagina verstuurd. Deze personen kunnen dan zelf op hun persoonlijke pagina alle gegevens bekijken en accepteren.
Procedure acceptatie Offline inschrijvingen Vanaf 6 maart worden klanten per brief op de hoogte gesteld over de groepsaankoop. In de brief staat: Geschatte besparing Persoonlijke code Veel gestelde vragen Telefoonnummer klantendienst Overstapformulier
Procedure acceptatie Offline inschrijvingen Burger meldt zich vanaf 6 maart terug aan het loket met: Persoonlijke code (staat in de brief) Eindafrekening (voor eventuele controle gegevens) Bankgegevens (indien domiciliëring) Loket begeleidt deelnemer bij acceptatie tot 22 april 2017.
Procedure acceptatie Offline inschrijvingen 1b. Acceptatie via gratis nummer Burger belt naar 0800 76 101 met de brief bij de hand. Overstap wordt telefonisch afgehandeld. 1c. Acceptatie via overstapformulier Burger stuurt formulier terug. Provinciaal loket handelt acceptatie af of stuurt dit door naar Amsterdam. Bevestiging wordt verstuurd per post. Formulieren die loketten ontvangen kunnen direct ingevoerd worden via portaal pagina.
De brieven Elegant Besparing – Elektriciteit + Gas (gezinnen) Besparing – Enkel gas (gezinnen) Geen besparing Engie Besparing – Enkel elektriciteit (gezinnen) Besparing - Elektriciteit + Gas (bedrijven) Besparing - Enkel elektriciteit (bedrijven) Besparing - Enkel gas (bedrijven) Verbruik onbekend/ bellen of brief toevoegen dit hangt af van de grote van deze groep
De brieven Brieven worden verstuurd vanaf 6 maart Verspreid over een periode van twee weken, dus niet alle klanten hebben de brief op 6 maart op de deurmat liggen. Verbruik onbekend/ bellen of brief toevoegen dit hangt af van de grote van deze groep
Voorblad
Achterblad
Geschatte besparing Afhankelijk van: Type energiecontract (G+E/E/G) Huidige leverancier & huidig product Type elektriciteitsmeter & jaarlijks verbruik Gemiddeld verbruik: Even iets vertellen over het de tarieven vorig jaar vergeleken met dit jaar. De tarieven van dit jaar voor Huishoudens en bedrijven DF/G/E zijn dit jaar duidelijk lager dan de winnende tarieven van vorig jaar. De besparing is dit jaar ten opzichte van vorig jaar duidelijk hoger.
Hoe accepteert het loket het aanbod? Twee manieren om de inschrijver terug te vinden: Via de persoonlijke code die op de brief staat Loket ontvangt bestand waarin alle persoonlijke codes terug te vinden zijn. (Bestand kan worden gesorteerd op naam, voornaam, postcode, adres of persoonlijke code) Invullen op speciale pagina voor loketten http://westvlaanderen.samenaankoopenergie.be/portaal www.samenaankoopenergie.be/portaal
Offline acceptatie Aanvullende gegevens Geboortedatum Startdatum Elegant & Engie: 1 mei tot en met 1 december 2017 (telkens de 1e van de maand) Betaling: Domiciliering Overschrijving Het proces van domilicering goed uitleggen
Offline acceptatie Na de aanvraag Overzicht na acceptatie printen en meegeven, samen met een fiche met belangrijke informatie en de Algemene Voorwaarden van de nieuwe leverancier Burger ontvangt de welkomstbrief van nieuwe leverancier met hierin de aanvangsdatum van het nieuwe contract
Offline acceptatie Na de aanvraag Burger heeft vanaf het moment dat bevestiging van de leverancier is ontvangen nog 14 kalenderdagen bedenktijd, waarbinnen contract alsnog kan geannuleerd worden Burger zal meterstand via meterkaart moeten doorgeven op vraag van de distributienetbeheerder
Service check volgens VREG
Meest gestelde vragen 1. Wie doet de opzeg van mijn huidige contract? 2. Moet ik een verbrekingsvergoeding betalen? 3. Hoe wordt de overstapdatum bepaald? 4. Wat als ik zonnepanelen heb? 5. Wat als ik reeds klant ben bij Engie/Elegant?
Meest gestelde vragen 6. Kan ik het aanbod alleen accepteren voor gas ook al heb ik een aanbod ontvangen voor gas en elektriciteit? 7. Heeft de periode waarin ik overstap invloed op mijn eindafrekening? 8. Tot wanneer kan ik mij inschrijven? 9. Kan ik meedoen als ik binnenkort ga verhuizen? 10. Blijft mijn voorschotbedrag hetzelfde?
Belangrijke informatie voor loket Contactgegevens bij vragen: 1. Telefoon: 0800 70 204. 2. Emailadres: loket@pricewise.com 3. Contactformulier op de portaal pagina Belangrijke informatie voor loket
Gegevens die jullie nog zullen ontvangen Dit webinar: online op website provincie De handleiding: online op website Tariefkaarten: online op website Aantal inschrijvingen per gemeente: via mail Tabel met persoonlijke codes: via mail = vertrouwelijke info + code staat in de handleiding
Bedankt voor jullie aandacht!