Agressie en onbegrepen gedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
“Een reis naar Licht”.
Feedback geven en ontvangen
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Infotheater Omgaan met agressie.
Godsdienst.
Voor een lieve vriend of vriendin
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Een haperend geheugen.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
PAD Mindfulness en Yoga
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatie en dementie
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
ACT voor partners/ouders/vrienden/ kinderen van cliënten. Iemand die met ACT bezig is kijkt graag naar zijn waarden, doelen en dromen. Het idee is dat.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Heel gewoon maar toch anders.
Rauw en troosten.
Janny van de Velden, Consulent veiligheid en gezondheid.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
Floor, Nathalie, Chantal en Jill
Afwijkend gedrag tijdens eten Hoe ga je ermee om?.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ruzie maken… een vak apart !?
Martha, Martha…! Vrijwilligers Salem.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Hand-Out.
Communicatie 7e les.
Lichaampje prik 1 Korintiërs 12:18-20 "God heeft elk deel van het lichaam een eigen taak gegeven. Precies zoals hij dat wilde. Een lichaam bestaat dus.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Agressie Les 2.
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Voel je wel in je vel !.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Dementie Nabij zijn.
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Een bijeenkomst voor helpende vrijwilligers
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
EHBO bij Movares Is er meer dan pleisters en 112?.
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Agressie en onbegrepen gedrag Wat is het en hoe ga je ermee om?

Wat is agressie? Agressie komt uit het Latijn en betekent oorspronkelijk ‘ergens op af gaan’ Agressie heeft als functie om ons te kunnen verdedigen en verweren tegen aanvallen van buitenaf Het is een instinctieve reactie Agressie wordt ook gebruikt in de sport als emotie om iets te kunnen winnen Een moeder die haar kind beschermt met een agressieve reactie doet dit uit instinct

Wanneer wordt agressie negatief? Als de communicatie wegvalt Als het uit het niets lijkt op te treden Als er verbaal en fysiek geweld bij gebruikt wordt

Welke vormen van agressie zijn er? Frustratie agressie Bij deze vorm gaat het vaak om opgestapelde frustratie en emoties die er plotseling uit kunnen komen. Frustratie agressie is vaak goed invoelbaar. Instrumentele agressie Hier gaat het vooral om manipulerend, eisend gedrag. Er is vaak sprake van het omdraaien van de rollen en het gaat onderhuids over de vraag wie het voor het zeggen heeft. Over allerlei kwesties wordt een discussie aangegaan. Deze vorm van agressie heeft meestal veel impact op medewerkers en is ook niet goed invoelbaar. Impulsieve agressie Deze vorm zie je vaak in combinatie met middelengebruik (drank/drugs/medicatie) of als gevolg van neurologische of psychiatrische aandoeningen. Bij deze vorm is de onvoorspelbaarheid in handelen groot, doordat je niet goed kunt weten wat er precies in iemands hoofd omgaat.

Bij dementerenden.. Heb je dus het meest te maken met impulsieve agressie Het is hierbij lastig om in te schatten hoe de ander precies zal reageren. Om die reden is het dan ook bij deze vorm van agressie van belang om de juiste afstand te bewaren voor je eigen veiligheid. Een dementerende kan zich agressief gedragen omdat hij zijn gevoelens niet meer op een gewone manier kan uiten. Dit komt doordat zijn beoordelingsvermogen en zelfcontrole door de ziekte zijn afgenomen. Hierdoor kan hij een situatie verkeerd begrijpen en zich bedreigd voelen.

Het is dus belangrijk.. Dat je je realiseert dat het agressieve gedrag uit ziekte voorkomt Dat het niet persoonlijk gericht is Dat degene die zich zo uit en dementerend is er niets aan kan doen dat dit gebeurt Bekijk de volgende filmpjes https://www.youtube.com/watch?v=5tu-1FAasP8 https://www.youtube.com/watch?v=358vKWln7uY&t=59s

Wat kun jij doen? Allereerst kun je je een aantal dingen afvragen om antwoord te krijgen op de vraag: wat is de oorzaak? Waar en wanneer trad het gedrag op? · Wat gebeurde er in de directe omgeving? · Wat deed de dementerende vlak voor het gedrag? · Waren er mensen in zijn buurt? · Wat deden zij? Welke vorm nam het gedrag aan? · Is het steeds hetzelfde? · Wat zei de dementerende? · Zag hij bekenden voor vreemden aan? · Hield het gedrag vanzelf op? · Kwam het snel weer terug?

En… Wat was de eerste reactie van mensen in de omgeving? · Hoe hebben zij de dementerende benaderd? · Hoe reageerde hij hierop? · Wat gebeurde er toen het gedrag was opgehouden? Hoe was de stemming van de dementerende die dag? · Was er iets bijzonders voorgevallen? · Was er iets in de dagelijkse routine veranderd? · Is er onlangs iets in de medische situatie veranderd?

Antwoorden op deze vragen.. Helpen om de oorzaak te achterhalen Als dat gelukt is kun je de oorzaak wegnemen, of een arts of therapeut kan dat doen

Wat kun jij doen als een bewoner agressief wordt? Zorgen voor een rustige dagelijkse routine, waarin ruimte is voor lichaamsbeweging en activiteiten. · Minder eisen aan de persoon stellen en hulp op een onopvallende manier, zonder aandringen, aanbieden. · Meer tijd nemen om uit te leggen wat er precies gebeurt. Zelfs als de dementerende je woorden niet begrijpt, kan de kalmerende toon waarop je spreekt hem geruststellen. · Situaties waarin je haast hebt of ongeduldig bent zoveel mogelijk zien te voorkomen. Haast of ongeduld slaat vaak over op de dementerende.

En.. Je waardering uitspreken als hij iets zelfstandig doet en hem vragen u te helpen met eenvoudige karweitjes. · Anderen uitleggen dat de dementerende hen misschien niet herkent en dat hij door harde stemmen en plotselinge bewegingen overstuur kan raken. · De arts raadplegen als je vragen hebt of denkt dat dit nodig is. NOOIT agressief reageren. Dit is olie op het vuur. Je kunt jezelf hierin trainen. Jij bent de verzorger en moet te allen tijde boven agressief gedrag kunnen staan.

Tips om agressie te voorkomen Probeer rustig te blijven, laat niet merken dat je bang bent en maak oogcontact met de dementerende. · Zeg op rustige toon dat niemand van plan is hem kwaad te doen en vraag hem wat er aan de hand is. · Houd voldoende afstand als hij lichamelijk geweld gebruikt en pak hem in geen geval vast. Verlaat zo nodig de kamer. Als iets kapot gaat is dat minder erg dan wanneer er iets met jou gebeurt. Dit geldt ook voor anderen die aanwezig zijn. · Zorg dat de dementerende niet ingesloten raakt en geeft hem de kans om naar een open ruimte te lopen. · Probeer de dementerende zoveel mogelijk te laten praten.

Tips om agressie te voorkomen Ga niet in discussie (dat maakt de agressie vaak erger) en neem zijn gevoelens serieus. Bied aan ergens te gaan zitten om verder te praten of probeer hem af te leiden. Dit kan door over iets anders te praten of te vragen of hij iets wil eten of drinken. Gebruik de antwoorden die je hebt gekregen op voorgaande vragen en probeer de oorzaak weg te nemen https://www.youtube.com/watch?v=Bk50dvWtnLY

Zorg voor jezelf Agressie is niet altijd te voorkomen of op te lossen Het kan voor veel frustratie zorgen bij jou, of voor angst of op je hoede zijn Dat werkt niet prettig Praat erover in je team en probeer samen een oplossing te zoeken Volg met het team een agressietraining Maak een plan en een beleid: wat te doen bij agressie?