Visie op leren en werken sociaal domein, de Politieacademie…… ‘Schoolmaken in de praktijk’ 17 maart 2017
De Politieacademie: een kennismaking 17 maart 2017
Beroepsonderwijs sector politie Basis Politie Onderwijs (BPO): MBO, bachelor en Master of Science in Policing Vakspecialistisch Politie Onderwijs (VPO): Master recherchekunde, Master Tactisch Leidinggeven, Master of Crisis and Public Order Management, vele vakspecialistische vervolgopleidingen Onderzoek 9 lectoraten 17 maart 2017
Kengetallen 6 opleidingslocaties Basis Onderwijs 3 opleidingslocaties Specialistisch onderwijs Ruim 1.400 personeelsleden Instroom MBO 2016: 1.650 studenten Instroom Bachelor 2016: 347 studenten Instroom VPO 2016: 25.589 studenten (7800 diploma’s, getuigschriften) 17 maart 2017
Vliegwiel ‘kwaliteit centraal’ Focus op inhoud onderwijs, wat is het leerrendement Vaardigheidsonderwijs scoort 8 + Onderwijs ogv kennisoverdracht 7 + 17 maart 2017
Sterk verbonden met praktijk Duaal onderwijs PA hoort vanaf 1 januari 2017 bij NP Minister van V&J verantwoordelijk voor politieonderwijs Opgave PA: bijdrage leveren aan het vergroten leervermogen NP NP is verplicht politiespecifiek onderwijs af te nemen bij PA 17 maart 2017
Doorontwikkeling onderwijs opleidingen leiderschap o.b.v ‘schoolmaken in de praktijk’: combi formal education, on the job experience and mentorship 17 maart 2017
Uitgangspunten ontwikkeling leiderschapsprogramma’s Leiderschapsonderwijs ondersteunend aan cultuurtransities NP Aankomend leidinggevende toegevoegd aan teamleiding Schoolmaken in de praktijk centraal Onderwijs biedt basis aan leren in de operatie Veel mogelijk op maat Praktijkbegeleiding door zittend teamchefs, in samenwerking met PA Teamchef kan zich laten ondersteunen door andere coaches, maar blijft eind verantwoordelijk! Student op team kost niet alleen tijd in termen van begeleiding, maar neemt ook werk uit handen.
Team Politieleiderschap LOS (Leergang Operatonele Sturing) MTL (Master Tactisch leidinggeven) Advanced Programmes Opleidingen zittend leidinggevenden Officier van Dienst, Hulpofficier van Justitie 17 maart 2017
Schoolmaken in de praktijk Co-creatie Nationale politie en Politieacademie Beroepscontext staat centraal Leren vindt plaats in de praktijkomgeving Aankomend leidinggevenden (high potentials) 1e Driehoek; student – praktijkbegeleider -leerprocesbegeleider 2e Driehoek; PD/MD-adviseur - EMO-lid - Accountmanager Politieacademie 17 maart 2017
Betekenis voor de student Selectie (aankomend leidinggevende EN praktijkbegeleider) Andere werkcontext Inwerken – uitvoeren – ontwikkelen 17 maart 2017
Betekenis voor de docent Andere wijze van voorbereiding onderwijs, inzet bloggen Goede kennis van het werkveld Actualiteit 17 maart 2017
Betekenis voor politie-eenheid Goed zicht op kwaliteit in de eenheid Ambassadeurs van de cultuur transities Olievlekwerking 17 maart 2017
Aandachtspunten L'histoire se répète (PO 2002) Waan van de dag
Inhoudelijke thema’s als rode draad curriculum Operationeel leiderschap: mensen verbinden aan resultaten, alle kwadranten komen aan bod! Wording en werking moreel kompas (esprit de corps) komt in beide curricula in afstemming met startbaan aan de orde, in stevig blok functie, waarden en cultuur Operationele processen en ondersteunende processen komen afgestemd op context studenten aan bod Actualiteiten en projecten NP (B3W, DVC, SSC), komen terug in praktijkonderwijs en toetsing
Overige ontwikkelingen Recherche opleiding op locatie: teamleren Rij - opleidingen Opleiding spotters
Peer review en vragen Welke mogelijkheden ziet u om leervermogen te vergroten? Hoe maken we beroepsonderwijs toekomstproof? - Welke onderwijs c.q. leerinterventies zijn betekenisvol? Wat betekent dat voor de keten o.a. opleidingsinstanties? Wat betekent het voor de rol en positie docenten ? 17 maart 2017