Psychomotorische taxonomie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verrijkingslessen voor cognitief talent
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Zakelijk lezen Nederlands.
17 & 18 november '08 Eindtermen van de opleiding en leerdoelen van OPO’s.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Rekenproblemen en Dyscalculie
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
Workshop “Beoordelen”
Klinisch redeneren en evidence based practice
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
harde feiten: schelpen in de klas
Samenvatting.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Bijeenkomst September 2015
Kritisch denken ‘vertaald’
gespreksvaardigheden
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Opleidingssessie 3 Growing Together Didactische vaardigheden van de mentor.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Toetsing en toetsontwikkeling
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Opstellen van leerdoelen
Observeren en begeleiden van kleine groepen
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Executieve functies Marije Ruben.
Oefening met atlas en kaarten
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Hannah Wielenga februari 2017
Redeneren over de verzorgingsstaat
Vragen, wat voor vragen?.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Flipping The Classroom Taxonomie van Bloom
De juiste route naar het juiste doel
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Jij als werkplekbegeleider!
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Jij als werkplekbegeleider!
Ervaringsordening van Timmers-Huigens
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Digitale geletterdheid
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Psychomotorische taxonomie www.toetsen-beoordelen.nl Onthouden Begrijpen Toepassen Analyseren Evalueren Creëren Ontvangen Reageren Waarderen Organiseren Karakteriseren Psychomotorische taxonomie (Dave, 1970) Affectieve taxonomie (Krathwohl, Bloom & Masia, 1964) Cognitieve taxonomie (Bloom 1956, Anderson & Krathwohl, 2001) Imiteren Oefenen Verfijnen Combineren Automatiseren

1 2 3 4 5 6 Gereviseerde cognitieve taxonomie van Bloom www.toetsen-beoordelen.nl Onthouden Begrijpen Toepassen Analyseren Evalueren Creëren 1 2 3 4 5 6 Benoemen Beschrijven Citeren Definiëren Herkennen Navertellen Noemen Opsommen Voorbeelden geven Weergeven Beredeneren Berekenen Demonstreren Formuleren Laten zien Oplossen Uitvoeren Veranderen Voorspellen Vormgeven Afleiden Indelen Kenmerken bepalen Onderzoeken Ontleden Ordenen Selecteren Structureren Verbanden leggen Vergelijken Beargumenteren Adviseren Bekritiseren Concluderen Beoordelen Keuzes maken Controleren Verantwoorden Reflecteren Waarderen Adviseren Bedenken Construeren Fabriceren Maken Opstellen Ontwikkelen Ontwerpen Schrijven Rapporteren Relevante kennis uit het geheugen kunnen ophalen en weergeven De betekenis van informatie begrijpen en kunnen toelichten Informatie kunnen samenvoegen tot iets nieuws Informatie kunnen onderscheiden in delen, in relatie tot elkaar en tot een geheel Informatie in een nieuwe situatie kunnen gebruiken om een probleem op te lossen Informatie kunnen beoordelen en besluiten kunnen nemen op grond van criteria en standaarden Karakteriseren Aantonen Onderbouwen Illustreren Samenvatten Toelichten Schetsen Verhelderen Uitleggen Verklaren Gereviseerde cognitieve taxonomie van Bloom

1 2 3 4 5 Affectieve taxonomie van Krathwohl, Bloom en Masia www.toetsen-beoordelen.nl Ontvangen Reageren Waarderen Organiseren Karakteriseren 1 2 3 4 5 Aanhoren Herkennen Lezen Luisteren Onthouden Opnemen Volgen Vragen Zien Argumenteren Bekritiseren Debatteren Overtuigen Redeneren Uitdagen Uitleggen Verdedigen Kwalificeren Beslissen Kwantificeren Ontdekken Ontwikkelen Prioriteren Vergelijken Verzoenen Consequent gedrag tonen Afstand nemen Eigen visie hebben Gezag uitstralen Zelfstandig gedragen Heroverwegen Open staan Zichzelf zijn Open staan voor anderen en voor meningen, luisteren, passief opnemen, aantekeningen maken Reageren op de omgeving, actief deelnemen aan discussies, interesse tonen in meningen en in resultaten Karakteriseren en internaliseren van waarden in harmonie met eigen waarden wat leidt tot consistent en authentiek gedrag Accepteren van waarden en concepten, het ontwikkelen van eigen voorkeuren en geven van uiting daaraan Conceptualiseren van waarden en deze verbinden met persoonlijke waarden en concepten tot een harmonieus geheel Discussiëren Deelnemen Formuleren Citeren Uitvoeren Schrijven Affectieve taxonomie van Krathwohl, Bloom en Masia

1 2 3 4 5 Psychomotorische taxonomie van Dave www.toetsen-beoordelen.nl Imiteren Oefenen Verfijnen Combineren Automatiseren 1 2 3 4 5 Afkijken Na doen Observeren Opnieuw beginnen Proberen Kalibreren Polijsten Demonstreren Voordoen Aanpassen Modificeren Samenvoegen Uitbreiden Internaliseren Ontwerpen Ontwikkelen Uitvinden Een vaardigheid observeren en die na proberen te doen, waarbij geaccepteerd wordt dat het resultaat nog niet goed is instructies te krijgen of door erover te lezen en te oefenen Verbeteren van de vaardigheid door lessen te volgen, Doorontwikkelen van de vaardigheid waardoor deze geheel geautomatiseerd en onbewust plaats vindt en er ruimte ontstaat voor nieuwe ontwikkelingen Verfijnen van de vaardigheid totdat deze zelfstandig op een hoog niveau kan worden uitgevoerd en worden gedemonstreerd aan anderen Toevoegen van nieuwe vaardigheden en/of nieuwe aspecten waardoor iets nieuws en eigens wordt verkregen Herhalen Repeteren Overdoen Trainen Psychomotorische taxonomie van Dave