‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Advertisements

Samen werken aan een duurzame civil society
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
De toetssteen ‘14-’18.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Respect op school Geen VOET om op te staan.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Definitie Mediawijsheid
Personeelsvergadering
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Herlancering educatieve website
Structurele projectwerking in de Wingerd
Voortgangsgesprek fase 1
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
1. 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie.
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Word kapitein van je project Doe ook mee !
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
MaVo/(P)AV-netwerkdag De Groote oorlog Tom de Paepe Martine Van Overmeiren
GOK en voet: hand in hand!
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De laatste Armeniër De Armeense genocide, 1915 Het verleden vergeten?
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Startpagina zonder foto Werksessie waarden & de deontologische code 2 september 2016.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2 van CBS De Gearrin:
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Zoom in.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Handleiding leerkracht “Verpleegkundige, mag ik eens iets vragen…”
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Ouders en school samen Maart 2016
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
Zoom in.
Aanwijzingen: Gebruik deze dia's en notities om uw project te maken.
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen

Definitie “Herinneringseducatie is werken aan een houding van actief respect in de huidige maatschappij vanuit de collectieve herinnering aan menselijk leed dat veroorzaakt is door menselijke gedragingen als oorlog, intolerantie of uitbuiting en dat niet vergeten mag worden.”

VOET Herinneringseducatie draagt bij tot de invulling van de  vakgebonden eindtermen en ondersteunt de inspanningen die de school levert voor de vakoverschrijdende eindtermen. Als vakoverstijgende  en leerjaaroverstijgende aanpak zou het kunnen gaan om een ruim pedagogische opzet waarbij verschillende vakken en leraren betrokken zijn. De inbreng van de geschiedenis- en PAV-leerkracht blijft evenwel essentieel. Zijn of haar ondersteuning en het adequaat didactisch materiaal kunnen de andere leraren het vertrouwen geven om deze complexe onderwerpen aan te snijden, ook al valt dat niet binnen hun specialisatie.

Opzet 2-daags colloquium rond herinneringseducatie rond ‘de Groote Oorlog’ tijdens het schooljaar 2013-2014 Dag 1 zou voorbehouden zijn voor het historische luik en bestaat uit een terugblik op WOI. Wat was die oorlog precies, welke zijn de minder bekende aspecten van de oorlog. Hoe kijkt men in de verschillende landen terug op WOI. Hoe is de terugblik doorheen de jaren geëvolueerd, … Dag 2 is dan gericht op het educatieve en het vakoverschrijdende aspect van herinneringseducatie. Hoe gaan we om met het gegeven oorlog. Hoe herdenken we oorlog? In welke vakken kunnen alle segmenten van herinneringseducatie aan bod komen?

Inbreng DPB? Vraag aan collega’s: wie is bereid om vanuit haar/zijn discipline mee te denken naar invulling van de tweede dag? - hoe kan herinneringseducatie vakgebonden geïntegreerd worden? - hoe kan herinneringseducatie vak- en leerjaaroverstijgend geïntegreerd worden? - welke werkwinkels hebben wij desgevallend op het oog? - graag een seintje aan Johan Vankeersbilck