Hannah Wielenga januari 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Wat is belangrijk om te leren?
Workshop “Beoordelen”
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Het perspectief van de oudere
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Pedagogisch werken in de wijk
motiverende gespreksvoering
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Studieloopbaancoaching
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Assessorentraining 2 Hannah Wielenga maart 2016.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Deel 4: Spreken en gesprekken
Hannah Wielenga januari 2017
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Hannah Wielenga februari 2017
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Lio-praktijkonderzoek
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Bijeenkomst startende mentoren
Vervolgtraining masters 2017
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Keuzethema: differentiatie
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Mijn visie op onderwijs
Welkom 9/19/2018.
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Gesprekstechnieken Les 6.
gesprekstechnieken Les 2
Vervolgtraining masters 2018
Proeftoets Kruiswoordpuzzel.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Hannah Wielenga hannah.wielenga@hu.nl 06-53665109 26 januari 2017 13-10-2017 Assessorentraining 2 Hannah Wielenga hannah.wielenga@hu.nl 06-53665109 26 januari 2017

Inhoud basistraining Introductie op het assessment (12 januari) Oefenen met assessmentinstrumenten (26 januari) Beoordelen en rapporteren (9 februari) Oefenassessment met student (16 maart) Peerassessment en certificering (na de zomer)  Vervolgtraining masters (16 februari en 16 maart)

Programma bijeenkomst 2 Criterium Gericht Interview (CGI) en bijbehorende vraagtechnieken Oefenen m.b.v. eigen kenmerkende situaties Pauze Gebruik van het aantekenformulier tijdens het assessment Oefening m.b.v. competentiebeschrijving student Afsluiting

Criteriumgericht interview Gericht op het verhelderen van informatie uit het portfolio en het verzamelen van aanvullend bewijsmateriaal voor het beschikken over competenties. Geeft mogelijkheid aan kandidaat om competenties te etaleren, en eventuele luchtbellen stuk te prikken.

Criteriumgericht interview Oefening In duo’s: de een bevraagt de ander (3 min. per vraag) Je hebt vast wel eens last met de orde in je klassen. Geef eens een voorbeeld en vertel daarbij hoe het komt. Vertel eens wat je doet om de sfeer en de omgang met elkaar in de klas te bevorderen. Wat was het effect van vraag 1 resp. vraag 2 op de verteller?

Criteriumgericht interview De rol van verwachtingen Vragen hebben een sturende werking Mensen zoeken naar bevestiging, niet naar ontkrachting Mensen stellen vragen die een bevestiging van hun eigen verwachting uitlokken

Criteriumgericht interview

Criteriumgericht interview

Criteriumgericht interview Selffulfilling prophecy Vooral in situaties met machtsverschil Daarin gauw sprake van aanpassing: - student pikt subtiele signalen op en gaat ‘invoegen’ - gaat daardoor sneller mee in verwachtingen bron: Vonk, R. (2009).Ego’s en andere ongemakken. Psychologie van alledaagse menselijke eigenaardigheden. Scriptum Psychologie

Criteriumgericht interview Laat OMA thuis, neem LSD mee! Oordelen, Meningen, Adviezen Luisteren, Samenvatten, Doorvragen laten merken dat je de ander gehoord hebt checken of je de ander goed gehoord hebt het stuur in handen houden

Criteriumgericht interview ANNA neemt NIVEA mee Alleen Navragen, Niets Aannemen Niet Invullen Voor Een Ander

Criteriumgericht interview Oefening In duo’s: de een bevraagt de ander. Wissel na 3 minuten van rol. Hoe verliep de laatste les die je hebt gegeven? Laat OMA thuis, neem LSD mee ANNA neemt NIVEA mee

Criteriumgericht interview Open vragen: Herkenbaar aan vragen, voornaamwoord voorop (wat, hoe, waarom) Laten de geïnterviewde vrij.   Bieden de mogelijkheid tot uitweidingen. Maken genuanceerde antwoorden mogelijk. Leiden naar de meningen van de geïnterviewde. Gesloten vragen Herkenbaar aan werkwoord voorop. Laten de geïnterviewde kiezen uit een beperkt aantal alternatieven. Bieden de mogelijkheid tot korte antwoorden. Kunnen dwingen tot een antwoord ‘ja of ‘nee’. Leiden naar feiten en kunnen meningen verdoezelen.

Criteriumgericht interview Te vermijden vragen Veroordelend Waarom zeur je zo? Meervoudig Wil je soep of brood en vlees of vis en als toetje dan ijs of koffie? Meerkeuze Wil je naar links of naar rechts? Stellend Wat vind je er van dat meer dan de helft van de leerlingen niet meedeed? Suggestief Vind je ook niet dat het onrustig was?

Criteriumgericht interview Uitgaan van wat de student wél kan Vragen over zaken waarover je nog meer informatie nodig hebt Geeft kandidaat de mogelijkheid om competenties (verder) te etaleren

Criteriumgericht interview

Oefenen met het CGI In drietallen: Assessor, Kandidaat, Observant – 3 rondes Bereid het CGI voor (10 min.) Lees kenmerkende situatie van jouw kandidaat Bereid vragen voor, gebruik STARR Voer het CGI uit (3 x 10 min.) Assessor bevraagt kandidaat Observant let op vraagtechniek en effect op kandidaat Bespreek het CGI na (3 x 10 min.) Eerst kandidaat, daarna assessor, daarna observant

Oefenen met het CGI Aandachtspunten voor de assessor Waar heb je meer informatie over nodig om de bekwaamheid van de kandidaat te kunnen beoordelen? Welke vragen stel je hierbij (STARR)? Hoe stel je de kandidaat op zijn / haar gemak? Neem LSD en laat OMA thuis.

Oefenen met het CGI Aandachtspunten voor de observant Krijgt de kandidaat genoeg gelegenheid zijn competentie te etaleren? Hanteert de assessor de STARR-methode? Wat zie je van LSD en OMA? Welke vragen helpen de kandidaat, welke werken eerder belemmerend?

Oefenen met het CGI In drietallen: Assessor, Kandidaat, Observant – 3 rondes Bereid het CGI voor (10 min.) Lees kenmerkende situatie van jouw kandidaat Bereid vragen voor, gebruik STARR Voer het CGI uit (3 x 10 min.) Assessor bevraagt kandidaat Observant let op vraagtechniek en effect op kandidaat Bespreek het CGI na (3 x 10 min.) Eerst kandidaat, daarna assessor, daarna observant

Het aantekenformulier beschrijven

Het aantekenformulier Individueel: Lees competentie 1 en bekijk het bijbehorend bewijsmateriaal Noteer op het aantekenformulier welke bewijslast je hebt gezien en waar je in het CGI naar zou willen vragen In duo’s: Wissel je bevindingen uit Formuleer samen een of meerdere vragen volgens de STARR-methode Plenair nabespreken Wat is al aangetoond, waar baseren we dat op? Welke vragen stellen tijdens het CGI?

Terugblik bijeenkomst 2 Criterium Gericht Interview (CGI) en bijbehorende vraagtechnieken Oefenen m.b.v. eigen kenmerkende situaties Gebruik van het aantekenformulier tijdens het assessment Oefening m.b.v. competentiebeschrijving student

Vooruitblik bijeenkomst 3 Beoordelingskader Beoordelingsfouten Beoordelen en rapporteren Gebruik beoordelingsformulier

Voorbereiding op bijeenkomst 3 Lees Sinke hoofdstuk 10 Schrijf een korte reflectie op trainingsbijeenkomst 2   Portfolio en presentatie van een student Lees deel portfolio en bekijk opname presentatie Noteer op aantekenformulier wat je al aangetoond vindt en wat je in CGI wilt vragen Neem je ingevulde aantekenformulier mee op 9 februari