ZomerRaad Masterclass ‘Het recht van de raad’ 21 juli 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Gentse Lezingen – The Ghent Lectures 2007 Dualistische en monistische gemeenten Bestuurlijke hervormingen in Nederland en Vlaanderen Gentse Lezingen.
Advertisements

Stellen informatieve vragen Doorlopend Mail, telefoon, informeel. Democratische instrumenten raad (2014) Hoe Wanneer Op welke wijze.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Het Landsbestuur 4.1 Regering 4.2 Parlement 4.3 Provincie en gemeente
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
DE DAG VAN DE WETHOUDER WORKSHOP WETHOUDER BLIJVEN IS INVESTEREN AAN DE VOORKANT WETHOUDERSVERENIGING 23 november 2011, Deventer.
Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap. Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap Universitair Hoofddocent Bestuurskunde Tilburgse School.
Workshop beleidskaders programmaverslag 2008: 28 mei 2009, stadhuis Dode letter of levende kaders? Doel: deskundigheidsbevordering (a-politiek) Het verschaffen.
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
De vernieuwde subsidieverordening
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
QUIZ Katern Politiek.
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Nieuwe opzet duale raadsvoorstellen Essentie Gorcumse model Raadsbijeenkomst 13 februari 2007 in vervolg op 21 september 2006.
Planning & Control in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
BLIK OP DE SAMENLEVING.
ZomerRaad 21 juli 2014 Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm.
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 3: De gemeenteraad
Duale verkiezingen Gemeenteraadsverkiezingen in 2006.
Toekomst Financiële Functie
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Hoe werkt een gemeente? Welkom Opdracht vandaag Gemeente werkt met Bureaucratie Democratie Schema Beleid Maken Vaststellen Toepassen Conclusie.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Visies Buitengebied en bebouwde kom Leusden 21 jan 2016.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
1 Regionaal Risicoprofiel Hollands Midden. 2 Dit zal u niet zo snel overkomen….
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
RondeTafelgesprek Kerngroep de Bevelanden met de raad van Borsele 21 november 2013.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
1 Conferentie Financieel Toezicht 13 oktober 2010 A.M. Essed.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Het sociale domein Beleidsstukken en concept- verordeningen – WMO 2015 en Jeugdhulp Rekenkamercommissie Brunssum Etienne Lemmens 30 september 2014.
Resultaat in de Raad Leeuwarden 17 juli 2016 Lia de Ridder Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Introductie Staatsrecht. MR. A.J. te Veldhuis.. Trias politica Wetgevende macht. Uitvoerende macht. Rechterlijke macht. De machtenscheiding in de praktijk.
Kernbevindingen Evaluatie GR GGD Haaglanden Presentatie aan AB Maandag 4 juli 2016 Marcel Benard Heleen Stigter.
Samenwerking en Toekomst Drechtsteden regionale strategische agenda programmering netwerkbestuur organisatieontwikkeling portefeuillehouder A.B. Blase.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
Positie van de gemeenteraad in 2017
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
Rol en instrumenten van de raad door Reinier Mulder
Het Parlement Paragraaf 6.
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Sturing op verbonden partijen
Lokale politiek: zo werkt het
Summerschool 2017 Omgaan met gemeenten en Politiek
Regionale kansen met de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet.
PowerPointpresentatie Algemene staatsinrichting
Introductie Dordtse P&C cyclus
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
De rol van de raad onder de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet Jong , 26 april.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Sandra van Heukelom-Verhage Amy Elzakkers
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Planning & control in de gemeente Bunnik
Transcript van de presentatie:

ZomerRaad Masterclass ‘Het recht van de raad’ 21 juli 2017 Arnold Weggeman

Stellingen Stelling 1: Er is geen hiërarchie van bestuurslagen, wel van regels Stelling 2: Autonomie en medebewind zijn aan revisie toe Stelling 3: De “doe-democratie” is een uitdaging voor de gemeenteraad Stelling 4: Het stemmen zonder last is weleens lastig

Rechten/bevoegdheden van de raad Juridische instrumenten voor raadsleden om: kaders te stellen te sturen op hoofdlijnen de volksvertegenwoordigende rol te vervullen het college te controleren Tevens (politieke) spelregels voor interactie tussen raad en college

Verhouding raad - college tot 1983 alleen de raad in de Grondwet genoemd (“staat aan het hoofd van de gemeente”) vanaf 1983 wordt ook college genoemd sinds dualisering (2002) zijn taken en bevoegdheden van raad en college ontvlochten

Dualisme Hoofdpunten: collegeleden niet langer tegelijkertijd lid van gemeenteraad collegeleden hoeven niet eerst tot raadslid te zijn gekozen (capabele bestuurders) hoofdtaak van de raad is niet besturen, maar controleren versterken eigen positie burgemeester

Risico’s dualisme gedetailleerde collegeakkoorden => beperken speelruimte raad te veel gedacht in coalitie – oppositie => raad moet als één orgaan optreden raadsleden gaan op stoel van het college zitten i.p.v. controleren (rolverdeling) essentiële taken (veiligheid/zorg/participatie/ werk) uitgevoerd in gemeenschap. regelingen

Invulling dualisme Rolverdeling raad en college: gezamenlijk of gescheiden optreden? heeft het college een actieve of passieve rol? wat is een goede samenwerkingsvorm?

Varianten van dualisme rollen samenwerking geen duidelijk gescheiden taken en rollen wel duidelijk gescheiden taken en rollen raad en college zoeken elkaar niet op concurrentie ipv samenwerking vechtdualisme raad/college werken langs elkaar heen autistisch dualisme raad en college zoeken elkaar wel op geen eigen inbreng gijzelingsdualisme/ monisme goede samenwerking samenwerkings-dualisme

Bestuursbevoegdheden 3 soorten bestuursbevoegdheden in de Gemeentewet opgenomen bestuursbevoegdheden (art. 160: opsomming van collegebevoegdheden) in medebewindswetten opgenomen bestuursbevoegdheden in de Grondwet verankerde autonome verordenings bevoegdheid voor de gemeenteraad (art. 127 GW)

Gemeenschappelijke regelingen verschillende varianten: van openbaar lichaam tot bedrijfsvoeringsorganisatie controlerende rol voor raadsleden in AB? sturing/beïnvloeding <-> slagvaardigheid begroting: weinig ruimte voor bijsturing => vooraf startnotities/beleidskaders bespreken informatie: actieve informatieplicht college richting raad Informatieavonden/nieuwsbrieven (collectief)

Delegatie/mandaat Aan de gemeenteraad opgedragen bevoegdheden: kunnen worden gedelegeerd (zeggenschap over de uitvoering wordt overgedragen/wettelijke basis nodig: art. 156 Gem.wet/schriftelijk/niet aan ambtenaren) kunnen worden gemandateerd (besluiten worden genomen in naam en onder verantwoordelijkheid van de raad/’informeel’)

Belang van kaderstelling Kaderstelling = “omlijsting/omlijning” => dus niet invulling en uitvoering transparantie: politieke vraagstukken worden benoemd: publieke verantwoording bevordert aansturing van college en geeft duidelijkheid voor ambtenaren effectieve controle is slechts mogelijk met goede kaders

Instrumenten kaderstelling Juridische kaderstelling -> procedurele speelveld / bevoegdheden Financiële kaderstelling -> financiële speelveld Bestuurskundige kaderstelling -> inhoudelijke speelveld

Juridische kaderstelling Verordenende bevoegdheid van de raad: verdeling bevoegdheden tussen raad en college Model- of maatverordening? Initiatiefrecht Recht van amendement

Financiële kaderstelling budgetrecht bij de raad begrotingscyclus: raad bepaalt de budgettaire kaders raad: programmabegroting: let op prestatie-indicatoren college: productbegroting alle politieke onderwerpen die geld kosten kunnen door de raad in de politieke arena worden gesleept

Bestuurskundige kaderstelling Besluitvormingsproces bevat 3 componenten: feitenvorming: onderzoeksresultaten, feitelijke informatie over het probleem, over de haalbaarheid, effectiviteit en passendheid van de oplossingen beeldvorming: overtuigingen van partijen, interpretaties van de werkelijkheid, normatieve waarderingen over het probleem en de wenselijke oplossingen wilsvorming: doelstellingen, belangen of wensen van partijen die zij willen en trachten te realiseren, hun inzet in het proces

Waardering kaderstellende rol Kaderstellende rol niet overschatten: kaderstelling is een continue proces: focus niet op één moment: besluitvorming vindt plaats in rondes kaderstelling is een dynamisch proces: het vereist flexibiliteit kaderstelling is ook een gelaagd proces (van algemeen naar concreet) er bestaan al veel kaders (bv. milieubeleidsplan)

Waardering kaderstellende rol Kaderstellende rol niet onderschatten: loop als raadslid niet weg voor consequenties richting de burger: kaders stellen is lef tonen; kernprobleem: raadsleden geven liever achteraf aan wat ze niet willen dan vooraf wat ze wel willen actieve informatieverschaffing van het college kan tactiek zijn om kaderstelling te voorkomen spanning tussen kaderstellende en vertegenwoordigende rol: gebrek aan lef en competenties of is de raad niet voldoende proactief?

Onderwerpen voor kaderstelling Maak bewust keuze: thema’s uit meerjarenplan van de raad: politiek relevante items bij urgente ontwikkelingen: nieuwe kansen die voorbijkomen moeten worden aangegrepen nieuw beleid/nieuwe wetgeving (vb decentralisaties/omgevingswet) evaluatie van bestaande kaders

Proces Kaderstelling kan op 3 manier tot stand komen: op initiatief van het college (bijv. bij wettelijk verplichte plannen, evaluaties van bestaande kaders) de raad vraagt het college met initiatieven te komen op een specifiek terrein op initiatief van de raad

Proces (2) Kaderstelling op initiatief van de raad: 2 modellen: kaderstellende werkgroep met een brede samenstelling: raad + college gefaseerde kaderstelling met eigen rollen voor raad en college

Proces (3) Kaderstelling zonder rolverdeling: werkgroep met raadsleden uit coalitie/oppositie en portefeuillehouder werkgroep stelt hoofdlijnennotitie met alternatieven op bespreking in raadscommissie / vaststelling in raad college werkt vervolgens de kaders uit en komt met voorstellen naar de raad

Proces (4) Kaderstelling met rolverdeling: agendering: afspraken tussen raad en college over onderwerpen bestuursopdracht: raad geeft opdracht tot kaderstelling voor concrete onderwerp voorbereiding: college maakt een startnotitie debatfase en besluitvorming in de raad (inclusief horen belanghebbenden) uitvoering door het college

Proces (5) Elementen van het kader: doelstelling (smart) randvoorwaarden: inhoudelijke samenhang met ander beleid “bruisend stadshart mag niet ten koste gaan van kwaliteit andere winkelcentra”) financiële kaders tijdsplanning communicatie/participatie evaluatiecriteria

Proces (6) Agendering Voorbereiding Bepaling Uitvoering Evaluatie