Duurzaamheid MVO en 3 P’s

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwantificeren van milieuprestaties van gebouwen.
Advertisements

Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Machtige internationale bedrijven
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en public relations
MVO en analyse van dilemma’s
Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Ethisch en duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
DUURZAAM ONDERNEMEN DEFINITIE PIJLERS ACTIEPLAN M.V.O CONCREET
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
College 1 Hoofdstuk 1 MVO. DAG PROGRAMMA DOELSTELLING MINOR MVO Hoe ziet het programma eruit? Kennis maken - groepsindeling Congres MVO HOE? ZO!
Samen voor een groen en gezond Gelderland. Maarten Visschers Beleidsmedewerker duurzaam consumeren en produceren Programma: 1.Maatschappelijk verantwoord.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Les : Van oude naar nieuwe markten Groen Ondernemen Sieme Luijckx Coen van Wetering.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Veehouden in de toekomst: Dierwelzijn Jantien Lijftogt Ak27.
Welkom bij PPO glastuinbouw Startbijeenkomst hulpmiddelen ondernemerschap 8 juni 2004 Peter Vermeulen, Simone van Woerden.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Duurzame ontwikkeling
Duurzaam ondernemen Ethiek Bijeenkomst 2.. Duurzaam ondernemen Programma Theorie Ethiek Opdrachten reader maken.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
3.1 PRODUCTIE.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
De Betekeniseconomie in de klas
Welkom Havo 5..
Nadere uitleg gewenst()
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Welkom Havo 5..
Factsheet Voedingscentrum
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Goede contacten met collega’s en leveranciers, tevreden klanten, in een bedrijf dat voluit kiest voor een positieve impact op mens en milieu. Dit alles.
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
VAN MAATSCHAPPELIJKE BETEKENIS
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Duurzame zorg = breder dan milieu alleen.
Plaats, datum bijeenkomst
Veilig en verantwoord werken
Duurzaam ondernemen.
Naar een nieuw economisch systeem
Inspelen op innovaties
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
als houvast voor uw project
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 4 Profit.
Transcript van de presentatie:

Duurzaamheid MVO en 3 P’s

Inhoud van de les Definitie duurzaamheid MVO Profit People Planet

https://www.youtube.com/watch?v=kYcm3GRXKfA

Definitie duurzaamheid De term duurzaamheid is gedefinieerd in het VN Brundtland-rapport uit 1987. ‘… voorziet in de behoeften van de huidige generatie, zonder het vermogen van toekomstige generaties aan te tasten om in hun eigen behoeften te voorzien’. De Food and Agricultural Organization van de VN heeft daarvan een definitie afgeleid voor voedselpatronen: “Duurzame voedselpatronen zijn voedselpatronen met een lage milieubelasting, die bijdragen aan voedselveiligheid en gezondheid voor de huidige en toekomstige generaties. Het voorzien in de behoeften van de wereldbevolking betekent dat er voldoende, gevarieerd, gezond en veilig voedsel beschikbaar is en dat dit eerlijk verdeeld is.” Bredere definitie van duurzaamheid vanuit de overheid: Duurzaam voedsel is een productie en consumptie met respect voor mens, dier en milieu. Het gaat bij duurzaam dus niet alleen over milieu en klimaat zoals in de eerste definitie, maar ook over andere voedselkwaliteitsaspecten zoals: ◾ Dierenwelzijn ◾ Natuurbehoud ◾ Milieu en klimaat ◾ Eerlijke handel (fair trade). De term duurzaamheid is gedefinieerd in het VN Brundtland-rapport uit 1987. De Food and Agricultural Organization van de VN heeft daarvan een definitie afgeleid voor voedselpatronen: “Duurzame voedselpatronen zijn voedselpatronen met een lage milieubelasting, die bijdragen aan voedselveiligheid en gezondheid voor de huidige en toekomstige generaties. Het voorzien in de behoeften van de wereldbevolking betekent dat er voldoende, gevarieerd, gezond en veilig voedsel beschikbaar is en dat dit eerlijk verdeeld is.” Er is ook een bredere definitie van duurzaamheid vanuit de overheid. Daarin betekent duurzaam voedsel een productie en consumptie met respect voor mens, dier en milieu. Het gaat bij duurzaam dus niet alleen over milieu en klimaat zoals in de eerste definitie, maar ook over andere voedselkwaliteitsaspecten zoals: ◾ Dierenwelzijn ◾ Natuurbehoud ◾ Milieu en klimaat ◾ Eerlijke handel (fair trade).

MVO Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Dat geeft aan dat een bedrijf in zijn werkzaamheden rekening houdt met de wereld om hem heen. Voornaamste aandachtsgebieden People, Planet & Profit. De term People, planet, profit wordt ook gebruikt om duurzaamheid te beschrijven. Het gaat over drie onderdelen die samen in evenwicht zouden moeten zijn. Verantwoordelijkheid nemen voor elk van de drie P’s komt elk van de drie P’s ten goede.

MVO (Maatschappelijk verantwoord ondernemen) Wat is MVO? Belangrijkste concepten rondom MVO Waarom MVO? Overheid en MVO Kenmerken en certificering

Wat is MVO? Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dat bedrijven verantwoordelijkheid (willen) dragen voor maatschappelijke problemen zoals luchtvervuiling, klimaatverandering, arbeidsomstandigheden of vergrijzing. https://www.youtube.com/watch?v=ND2rzotnNBA Wat is MVO? MVO staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. MVO is een integrale visie op een duurzame bedrijfsvoering. Een bedrijf dat maatschappelijk verantwoord onderneemt, maakt bij iedere bedrijfsbeslissing een afweging tussen de verschillende maatschappelijke en economische effecten hiervan, en houdt hierbij rekening met stakeholderbelangen. Elke bedrijfsbeslissing heeft immers invloed op de stakeholders (belanghebbenden) van een bedrijf. Dat kunnen medewerkers of klanten zijn, maar bijvoorbeeld ook omwonenden, leveranciers, investeerders en ook ‘de maatschappij’ in algemene zin. Het is voor bedrijven belangrijk om het gesprek aan te gaan met hun stakeholders. Zo krijgt een bedrijf inzicht in de gevolgen van een beslissing voor anderen. Ook is het belangrijk dat het bedrijf transparant is over zijn activiteiten en de maatschappelijke effecten hiervan. MVO gaat niet alleen over het verduurzamen van de bestaande bedrijfsactiviteiten. Veel bedrijven gaan een stap verder en richten zich op nieuwe markten en businessmodellen gericht op winst voor mens, maatschappij en milieu.

MVO: Creëert waarde op economisch, ecologisch en sociaal gebied. Speelt een rol in alle bedrijfsprocessen. Van inkoop tot marketing en van productie tot HRM Betekent dat een bedrijf afwegingen moet maken tussen verschillende stakeholderbelangen: de belangen van betrokken personen, bedrijven en organisaties. Is voor ieder bedrijf anders. Is een proces en geen eindbestemming. MVO: Creëert waarde op economisch (Profit), ecologisch (Planet) en sociaal (People) gebied. Dit noemen we de 3 P's. Speelt een rol in alle bedrijfsprocessen. Van inkoop tot marketing en van productie tot HRM: overal spelen maatschappelijke vraagstukken. Betekent dat een bedrijf afwegingen moet maken tussen verschillende stakeholderbelangen: de belangen van betrokken personen, bedrijven en organisaties. Is voor ieder bedrijf anders. Dit hangt af van bedrijfsgrootte, sector, cultuur van de onderneming en bedrijfsstrategie. Is een proces en geen eindbestemming. De doelen veranderen in de tijd en met elke bedrijfsbeslissing.

Waarom MVO? Macht van klanten 3 hoofdmotieven: Omdat het loont Stijgende vraag duurzame producten Omdat het moet License to operate Consumentenboycots mediaschandalen Omdat het hoort Bijdrage maatschappij en milieu Waarom MVO? Bedrijven hebben verschillende redenen om zich met MVO bezig te houden. In de praktijk spelen altijd meerdere motieven een rol. We onderscheiden 3 hoofdmotieven: MVO omdat het loont MVO draagt bij aan de financiële prestaties van bedrijven. Onder meer door de stijgende vraag naar duurzame producten en diensten, maar bijvoorbeeld ook omdat MVO de arbeidsproductiviteit verhoogt. In ons dossier MVO loont vindt u alle financiële voordelen van MVO op een rij. MVO omdat het moet Soms worden bedrijven gedwongen om zich (meer) met MVO bezig te houden. Bijvoorbeeld door consumentenboycots, mediaschandalen, stakingen of ingrijpen van de overheid. Vaak houden ze zich dan niet aan de minimale maatschappelijke normen, waardoor ze hun ‘license to operate’ verliezen. Bedrijven die zich met MVO bezig houden krijgen minder te maken met zulke acties en boycots. MVO omdat het hoort Niet alleen financiële overwegingen spelen een rol bij MVO. Veel bedrijven doen het omdat zij een steentje willen bijdragen aan de maatschappij en ze het milieu niet teveel willen belasten. Ze doen aan MVO omdat ze vinden dat het hoort. Bij sommige ondernemingen, zoals Triodos Bank en Ecostyle, liggen ethische motieven zelfs aan de basis van het bedrijf. Duurzaamheid vormt de kern van hun bedrijfsstrategie.

Belangrijkste concepten rondom MVO People-planet-profit Circulaire economie https://www.youtube.com/watch?v=S1lEb5vGaRE kringlopen gesloten, minder materialen gebruikt en producten zo lang mogelijk gebruikt. Klimaatneutraal alleen gebruik gemaakt wordt van hernieuwbare grondstoffen of energiebronnen, zoals wind en zon, zodat energieverbruik geen invloed heeft op het klimaat Sociale Innovatie slimmer, flexibeler en dynamisch organiseren

Overheid en MVO Overheid wil helpen om het maximale uit het MVO-beleid van bedrijven te halen Geeft voorlichting Vraagt transparantie Verplicht MVO in jaarverslag bedrijf

MVO Keurmerken en certificering Keurmerken in bepaalde thema’s Max Havelaar - Fair trade Eerlijke handel - EKO keurmerk

MVO Keurmerken en certificering De MVO Prestatieladder is een Managementsysteem en certificatienorm voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Het certificaat maakt uw duurzame ontwikkeling concreet en objectief aantoonbaar.

MVO vragen/onduidelijkheden?

Profit / prosperity (opbrengst / winst) Bij Profit gaat het om economische groei en welvaart. Winst is nodig om een bedrijf gezond te houden, zonder winst gaat het failliet. Winst hoeft niet alleen te gaan over geld, het kan voor een bedrijf ook veel opleveren om hoogopgeleide werknemers aan te trekken of om te investeren in innovering.

Profit / prosperity (opbrengst / winst) Opdracht 1 Ga op internet naar de website van Marktplaats.nl. Bekijk, als je dat nog niet eerder gedaan hebt, hoe de site is opgebouwd. Bedenk minstens vijf artikelen die je zelf in het afgelopen jaar nieuw hebt gekocht en die ook via Marktplaats worden aangeboden. Ga na hoeveel geld je bespaard zou hebben als je deze artikelen via Marktplaats gekocht had. Ga ook na welke gevolgen dat zou hebben voor de kwaliteit van de gekochte artikelen en bedenk of je die gevolgen aanvaardbaar vindt. Noem ten minste tien verschillende materialen waarop bespaard zou zijn als je deze artikelen tweedehands gekocht had in plaats van nieuw. Individuele opdracht – 20 minuten – daarna bespreken – einde van de les inleveren (papier)

People (mensen) People gaat het over de sociale kant: Hoe wordt er met mensen omgaan om het product of de dienst te leveren en zijn er mensen die daar onder lijden? Wat doet de organisatie voor de medewerkers? En voor de consumenten? Hecht de organisatie belang aan eerlijke lonen voor werknemers in derdewereldlanden? Treden ze op tegen kinderarbeid?

People (mensen), onderwerpen werkgelegenheid, verhouding werkgever-werknemer, gezondheid en veiligheid, opleiding, onderwijs, aard en organisatie van werk, diversiteit en kansen, mensenrechten: strategie en beheer, Verbod op discriminatie, vrijheid van vereniging en CAO, uitbanning kinderarbeid, preventie van gedwongen en verplichte arbeid, beveiligingsbeleid, rechten van inheemse bevolking, ongewenste effecten op gemeenschap, corruptie, publiek beleid, concurrentie belemmerend gedrag, naleving, gezondheid en veiligheid van consumenten, etikettering van producten en diensten, marketing communicatie, privacy van klanten, naleving.

Opdracht 2: People (mensen) Noem minstens twee manieren waarop jij in je leven rekening houdt met people, dus met de belangen van andere mensen (dichtbij of ver weg). Ga na welke gevolgen dat heeft voor je financiën, dus voor jouw persoonlijke prosperity. Individuele opdracht – 10 minuten – daarna bespreken – einde van de les inleveren

Opdracht 3: People (mensen) Bedenk minstens twee manieren waarop jij in je leven nog geen rekening houdt met people, maar het gemakkelijk zou kunnen gaan doen. Ga na welke gevolgen het zou hebben voor je financiën als je dat vanaf nu wel gaat doen. Individuele opdracht – 10 minuten – daarna bespreken – einde van de les inleveren

Planet (planeet / milieu) Bij Planet gaat het over of het product of de dienst (onherstelbare) schade aan het milieu of de natuur oplevert. Hoe gaat de organisatie om met het milieu? Kopen ze duurzame producten in? Proberen ze hun impact op het milieu te verkleinen of deze te compenseren?

Planet (planeet/milieu) - onderwerpen grondstoffen, energie, water, biodiversiteit, uitstoot, afvalwater en afvalstoffen, producten en diensten, naleving, transport.

Planet (planeet / milieu) Opdracht 4: Noem minstens twee manieren waarop jij in je leven rekening houdt met planet, dus met de belangen van milieu en natuur. Ga na welke gevolgen dat heeft voor je financiën, dus voor jouw persoonlijke prosperity. Levert je dat winst of verlies? Hoeveel, zo ongeveer? Individuele opdracht – 10 minuten – daarna bespreken – einde van de les inleveren

Planet (planeet / milieu) Opdracht 5: Bedenk minstens twee manieren waarop jij in je leven nog geen rekening houdt met planet, maar het gemakkelijk zou kunnen gaan doen. Ga na welke gevolgen het zou hebben voor je financiën als je dat vanaf nu wel gaat doen. Individuele opdracht – 10 minuten – daarna bespreken – einde van de les inleveren

oefening Vul de onderstaande zinnen aan met: People, Planet of Profit Fair trade is een keurmerk dat te maken heeft met: _______  Discriminatie heeft te maken met: _______ Afval scheiden heeft te maken met: _______ Een belangrijke reputatie (bij de consument) heeft te maken met: _______ Genoeg winst maken om te kunnen blijven bestaan heet te maken met: _______ CO2 compensatie heeft te maken met: _______

Antwoorden oefening Fair trade is een keurmerk dat te maken heeft met: People  Discriminatie heeft te maken met: People Afval scheiden heeft te maken met: Planet Een belangrijke reputatie (bij de consument) heeft te maken met: Profit Genoeg winst maken om te kunnen blijven bestaan heet te maken met: Profit CO2 compensatie heeft te maken met: Planet

Zijn er nog vragen/onduidelijkheden? Onderwerpen voor de toets: Einde van de les Zijn er nog vragen/onduidelijkheden? Onderwerpen voor de toets: Uitleggen wat de 3P’s en MVO inhoud Bronnen - https://mvonederland.nl/wat-mvo/wat-is-mvo https://maken.wikiwijs.nl/52804/Maatschappelijk_Verantwoorde_Ketens#!page-899259 www.Voedingscentrum.nl