Referentiekader Onderwijskwaliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Presentatie gemeente Beek
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Pastoraal op school.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
DPB Fysica Gent.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Vernieuwing verzorging
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Kwaliteitsprofielen.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Het opleidingsprofiel:
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Werkseminarie beleidsplanning
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Directiedag CLB 12 februari 2015
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Op school en in de scholengemeenschap
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Van opvang naar ontwikkeling Almere 12 nov. ‘14 Lex Staal.
KICK-OFF Planlast 24 maart 2015.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Het zorgcontinuüm.
Informatieavond 15 november 2017
Naam school Datum Logo van de school
Moderne vreemde talen in het basisonderwijs
Agenda Kwaliteitsverwachting OK-kader Opdracht en traject
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
het katholiek basisonderwijs
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Betrokken ouder, tevreden ouder
Zelfevaluatie GOK.
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Vakgroep Nederlands OK?
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
PV 8 - verslag doorlichting WG SEO: bom-model
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
LEERLINGBESPREKINGEN
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Referentiekader Onderwijskwaliteit Katholiek Vlaams Onderwijs Directies Basisonderwijs

Waarover gaat het? Kwaliteitstoezicht Extern Intern door de overheid, via doorlichting van de onderwijsinspectie Naast eindtermen, leerplannen, peilingtoetsen Intern Cfr. ,,Beleidsvoerend vermogen’’, kwaliteitsdecreet, mei 2009

Huidige CIPO-model/toezichtskader Geïmplementeerd via afvinklijsten

Van CIPO naar OK Beleidsnota Opdracht van Minister CIPO > (R)OK Kwaliteitsbeleid scholen centraler in externe kwaliteitsbewaking Scholen vertrouwen geven In sfeer van autonomie neemt men verantwoordelijkheid Opdracht van Minister Inspectie, koepels en begeleiding: ontwikkel kwaliteitskader Ernstige bevraging van stakeholders Afwerking in een stuurgroep CIPO > (R)OK Marketing

Ambassadeurs van (R)OK Leerling ouder directeur leerkracht https://vimeo.com/183122959 http://mijnschoolisok.be/ouders-leerlingen/blog/ Samen Oog voor Onderwijskwaliteit

Akkoord Akkoord en ondertekening ROK Toezichtskader nog onbekend Instrumenten waarmee onderwijs-inspectie naar scholen trekt Extra ROK’en BVH: Bewoonbaarheid, veiligheid, hygiëne nog in de startfase GKK: voor beroepsgerichte Wordt geïntegreerd

Kwaliteitsverwachtingen IJkpunten inzake kwaliteit waaraan de school met eigen beleid werkt

Vier rubrieken De school bereikt resultaten en effecten De school stimuleert de ontwikkeling van alle lerenden De school onderzoekt en ontwikkelt op systematische wijze haar onderwijskwaliteit De school voert een beleid, rekening houdend met haar context- en inputkenmerken

Kwaliteitsbeelden: louter verhelderende toelichting bij de verwachtingen

Regelgeving Kwaliteitsdecreet: korte beschrijving Besluit Vlaamse Regering: reeks kwaliteitsverwachtingen Als verhelderende toelichting, zonder juridisch effect: kwaliteitsbeelden

Voorbereiding en inwerkingtreding Pilots In november 2016: 3 basis– en 4 secundaire scholen In februari 2017 en in mei 2017, om te leren hoe onderwijskwaliteit te leren inschatten er professionele dialoog over te voeren ze te objectiveren via ontwikkelingsschalen Eerste trimester 2017-2018 Met hele team, zonder juridische consequenties voor scholen Geen verslag aan de school wel feedback Deelname begeleiding aan deze proefdoorlichtingen Definitieve invoering ROK 1 januari 2018

ROK en Katholiek Onderwijs Vlaanderen Koepel en begeleidingsdienst zaten mee aan tafel Veeleer tevredenheid: geeft ruimte en vertrouwen Bij correcte hantering scholen en inspectie: nadruk op kwaliteitsontwikkelingsperspectief Gevaar? opstelling vanuit louter verantwoordingsstandpunt vervloeiing profielen inspectie en begeleiding geven we inspectie inzage in/toegang tot het hoe, tot onze processen?

ROK en Katholiek Onderwijs Onderwijsinspectie Geen tabula rasa Effecten, resultaten blijven belangrijk ,,Triangulatie’’: observatie, documenten en gesprekken CIPO versus (R)OK Shift richting ontwikkeling vs. verantwoording Wel een ernstige mindshift Taalgebruik!

School en onderwijskwaliteit Centrale begrip Schooleigen onderwijskwaliteit: school werkt er actief aan als dagelijkse bekommernis om onderwijs- en opvoedingskwaliteit Doel Energie schoolteams richten op schooleigen kwaliteitsbeleid Kwaliteitsontwikkeling zo aanpakken dat kwaliteitscultuur ontstaat Gezamenlijke verantwoordelijkheid van schoolteam Kwaliteitsdecreet: ,,beleidsvoerend vermogen’’ Is iedere school al bezig met kwaliteitsontwikkeling ? School bepaalt zelf hoe ze eigen kwaliteit onderzoekt/bewaakt Iedere school is en blijft eigenaar van haar model Aan werken binnen geest van ROK Geen nieuw element bovenop alle andere Als je werkt aan ZILL, aan professionalisering, aan identiteit (KDS) … werk je meteen ook aan onderwijskwaliteit

School en onderwijskwaliteit (2) School vertrekt van visie, opvoedingsproject Kwaliteitscirkel laten draaien In kader van een traject om voortdurend beter te worden Doelgericht, cyclisch, systematisch School laat zien dat ze met resultaten iets doet Bv. tevredenheidsenquêtes Verantwoordelijkheid nemen – verantwoording afleggen Als schoolbreed beleid, van directie vs. bestuur Als specifiek aandachtspunt voor deelaspecten STEM in basisschool, hoe met kleutergroep beleidsaspect aanpakken, preventie & bescherming, enz. Met minimale registratie < > planlast

Pedagogische begeleiding en schooleigen onderwijskwaliteit Hoe aaneensluitende systematiek van maken? Nood aan ondersteuning! Vraag pedagogische begeleiding! Scholen ondersteunen bij kwaliteitsontwikkeling Los van inspectie: niet (enkel) voor of na doorlichting Vertrekken van beleid van de school ter zake Begeleiding komt niet met alleenzaligmakend instrument/model Nooit in plaats van de school Als ondersteuning in traject Scholen helpen eigen toepassingskader op te bouwen

Pedagogische begeleiding en schooleigen onderwijskwaliteit (2) Energie richten op actie op de schoolvloer Op vijf jaar tijd een verschil maken Voorbereiding + duur van begeleidingsplan 18-21 Visie en vorming nodig: concreet en beperkt Zie ZILL/Vorming in de katholieke dialoogschool Wetenschappelijke literatuur Zie Nederlandse Onderwijsraad (Biesta)

Volgende stappen ? Kernvraag: hoe ondersteunen we de scholen? Iedere regio/congregatie speelt erop in Andere kwaliteitsinitiatieven integreren? bv. ZILL Integratie omgaan met schooleigen data bv. IDP Hoe moeilijk meetbare ook toonbaar maken? Niet alleen in cijfers!

kfkK

Kwaliteitscultuur in BVL-scholen

Omgaan met data Vorming Vermijd teveel aandacht aan theoretische modellen Vertrek van casussen (good examples of practice) Vuistregels Wat leeft er in de school rond een bepaald probleem? Hoe formuleren we ons doel? Hoe dragen we er zorg voor dat de personeelsleden zich identificeren met het te onderzoeken item? Kies relatief eenvoudige, eenduidige problematieken Monitor helder wat je wil onderzoeken Vergelijk niet te snel met andere scholen, vergelijk eerst met jezelf! Datagebruik hoeft niet enkel van kwantitatieve aard te zijn. Ook kwalitatieve data zijn relevant!