Referentiekader Onderwijskwaliteit Katholiek Vlaams Onderwijs Directies Basisonderwijs
Waarover gaat het? Kwaliteitstoezicht Extern Intern door de overheid, via doorlichting van de onderwijsinspectie Naast eindtermen, leerplannen, peilingtoetsen Intern Cfr. ,,Beleidsvoerend vermogen’’, kwaliteitsdecreet, mei 2009
Huidige CIPO-model/toezichtskader Geïmplementeerd via afvinklijsten
Van CIPO naar OK Beleidsnota Opdracht van Minister CIPO > (R)OK Kwaliteitsbeleid scholen centraler in externe kwaliteitsbewaking Scholen vertrouwen geven In sfeer van autonomie neemt men verantwoordelijkheid Opdracht van Minister Inspectie, koepels en begeleiding: ontwikkel kwaliteitskader Ernstige bevraging van stakeholders Afwerking in een stuurgroep CIPO > (R)OK Marketing
Ambassadeurs van (R)OK Leerling ouder directeur leerkracht https://vimeo.com/183122959 http://mijnschoolisok.be/ouders-leerlingen/blog/ Samen Oog voor Onderwijskwaliteit
Akkoord Akkoord en ondertekening ROK Toezichtskader nog onbekend Instrumenten waarmee onderwijs-inspectie naar scholen trekt Extra ROK’en BVH: Bewoonbaarheid, veiligheid, hygiëne nog in de startfase GKK: voor beroepsgerichte Wordt geïntegreerd
Kwaliteitsverwachtingen IJkpunten inzake kwaliteit waaraan de school met eigen beleid werkt
Vier rubrieken De school bereikt resultaten en effecten De school stimuleert de ontwikkeling van alle lerenden De school onderzoekt en ontwikkelt op systematische wijze haar onderwijskwaliteit De school voert een beleid, rekening houdend met haar context- en inputkenmerken
Kwaliteitsbeelden: louter verhelderende toelichting bij de verwachtingen
Regelgeving Kwaliteitsdecreet: korte beschrijving Besluit Vlaamse Regering: reeks kwaliteitsverwachtingen Als verhelderende toelichting, zonder juridisch effect: kwaliteitsbeelden
Voorbereiding en inwerkingtreding Pilots In november 2016: 3 basis– en 4 secundaire scholen In februari 2017 en in mei 2017, om te leren hoe onderwijskwaliteit te leren inschatten er professionele dialoog over te voeren ze te objectiveren via ontwikkelingsschalen Eerste trimester 2017-2018 Met hele team, zonder juridische consequenties voor scholen Geen verslag aan de school wel feedback Deelname begeleiding aan deze proefdoorlichtingen Definitieve invoering ROK 1 januari 2018
ROK en Katholiek Onderwijs Vlaanderen Koepel en begeleidingsdienst zaten mee aan tafel Veeleer tevredenheid: geeft ruimte en vertrouwen Bij correcte hantering scholen en inspectie: nadruk op kwaliteitsontwikkelingsperspectief Gevaar? opstelling vanuit louter verantwoordingsstandpunt vervloeiing profielen inspectie en begeleiding geven we inspectie inzage in/toegang tot het hoe, tot onze processen?
ROK en Katholiek Onderwijs Onderwijsinspectie Geen tabula rasa Effecten, resultaten blijven belangrijk ,,Triangulatie’’: observatie, documenten en gesprekken CIPO versus (R)OK Shift richting ontwikkeling vs. verantwoording Wel een ernstige mindshift Taalgebruik!
School en onderwijskwaliteit Centrale begrip Schooleigen onderwijskwaliteit: school werkt er actief aan als dagelijkse bekommernis om onderwijs- en opvoedingskwaliteit Doel Energie schoolteams richten op schooleigen kwaliteitsbeleid Kwaliteitsontwikkeling zo aanpakken dat kwaliteitscultuur ontstaat Gezamenlijke verantwoordelijkheid van schoolteam Kwaliteitsdecreet: ,,beleidsvoerend vermogen’’ Is iedere school al bezig met kwaliteitsontwikkeling ? School bepaalt zelf hoe ze eigen kwaliteit onderzoekt/bewaakt Iedere school is en blijft eigenaar van haar model Aan werken binnen geest van ROK Geen nieuw element bovenop alle andere Als je werkt aan ZILL, aan professionalisering, aan identiteit (KDS) … werk je meteen ook aan onderwijskwaliteit
School en onderwijskwaliteit (2) School vertrekt van visie, opvoedingsproject Kwaliteitscirkel laten draaien In kader van een traject om voortdurend beter te worden Doelgericht, cyclisch, systematisch School laat zien dat ze met resultaten iets doet Bv. tevredenheidsenquêtes Verantwoordelijkheid nemen – verantwoording afleggen Als schoolbreed beleid, van directie vs. bestuur Als specifiek aandachtspunt voor deelaspecten STEM in basisschool, hoe met kleutergroep beleidsaspect aanpakken, preventie & bescherming, enz. Met minimale registratie < > planlast
Pedagogische begeleiding en schooleigen onderwijskwaliteit Hoe aaneensluitende systematiek van maken? Nood aan ondersteuning! Vraag pedagogische begeleiding! Scholen ondersteunen bij kwaliteitsontwikkeling Los van inspectie: niet (enkel) voor of na doorlichting Vertrekken van beleid van de school ter zake Begeleiding komt niet met alleenzaligmakend instrument/model Nooit in plaats van de school Als ondersteuning in traject Scholen helpen eigen toepassingskader op te bouwen
Pedagogische begeleiding en schooleigen onderwijskwaliteit (2) Energie richten op actie op de schoolvloer Op vijf jaar tijd een verschil maken Voorbereiding + duur van begeleidingsplan 18-21 Visie en vorming nodig: concreet en beperkt Zie ZILL/Vorming in de katholieke dialoogschool Wetenschappelijke literatuur Zie Nederlandse Onderwijsraad (Biesta)
Volgende stappen ? Kernvraag: hoe ondersteunen we de scholen? Iedere regio/congregatie speelt erop in Andere kwaliteitsinitiatieven integreren? bv. ZILL Integratie omgaan met schooleigen data bv. IDP Hoe moeilijk meetbare ook toonbaar maken? Niet alleen in cijfers!
kfkK
Kwaliteitscultuur in BVL-scholen
Omgaan met data Vorming Vermijd teveel aandacht aan theoretische modellen Vertrek van casussen (good examples of practice) Vuistregels Wat leeft er in de school rond een bepaald probleem? Hoe formuleren we ons doel? Hoe dragen we er zorg voor dat de personeelsleden zich identificeren met het te onderzoeken item? Kies relatief eenvoudige, eenduidige problematieken Monitor helder wat je wil onderzoeken Vergelijk niet te snel met andere scholen, vergelijk eerst met jezelf! Datagebruik hoeft niet enkel van kwantitatieve aard te zijn. Ook kwalitatieve data zijn relevant!