Human Error Hoe wapent u zich daar tegen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meerdere werknemers in een beperkte ruimte
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Risico? Gevaar? Bijna-ongeval? Ongeval?
Workshop Lock-out Tag-out Try-out
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Samen naar een veilig AMC
Opleiden van medewerkers
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Minder vrijheidsbeperking in de verstandelijke gehandicaptenzorg
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
6 stappen in Risico management
How to manage the process to design -> migrate -> integrate -> run -> evolve! An always-on internet infrastructure Gerard van Draanen IT Architect, HP.
Business en IT Consulting
De toekomst van arbeid? Maarten van Riemsdijk The way we are living is changed fundamentally By how we use and implement technical knowledge LIVING TECHNOLOGY.
Vier vormen van betekenisgeving
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Een werkvergunning invullen
CPV Conflicthantering en persoonlijke veiligheid.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Vca 1-21 BASISVEILIGHEID (VCA) LES ONGEVALLEN. vca 1-22 Van Theorie naar Praktijk Risico definitie: De mate van waarschijnlijkheid dat een bepaald ongewenst.
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Risco gestuurde onderhoudsstrategie (RBM) RWS 70 serie Rijksrederij
CRM vanuit het incidenten perspectief
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Executieve functies Marije Ruben.
Enterprise Europe Network - Groen Gas BBQ
Team coaching en gedrags-communicatie
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
B-VCA / VOL-VCA © PBNA. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van PBNA.
Meerdere werknemers in een beperkte ruimte
Agressie op de werkvloer
Leiding geven aan school ontwikkeling
B-VCA / VOL-VCA © PBNA. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van PBNA.
TWI = Training Within Industry
Intelligente Monitoring Licht Verstandelijk Gehandicapten
Rapportage van voortgang of status
Groeien in ATEX volwassenheid
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Dynamic Architecture What about you?
Jannes Huisman Senior coach
Van receptuur naar referentie
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Toolbox brief 3 - Barriere Denken Geen Lekkages
Transcript van de presentatie:

Human Error Hoe wapent u zich daar tegen ING Ronald van den Bosch

About ING ING is a global financial institution with a strong European base, offering banking services through its operating company ING Bank. The purpose of ING Bank is empowering people to stay a step ahead in life and in business. ING Bank’s more than 52,000 employees offer retail and commercial banking services to customers in over 40 countries. More detailed information can be found on ING.com.

Waarom belangrijk? Facilities, energievoorziening, koeling en netwerkbekabeling zijn de fundatie van het data center. Falen van deze laag hebben effect op alle applicaties.

Drie pijlers Data Center Organisatie Techniek Mens Vaak wordt zwaar ingezet op techniek maar de mensen en organisatie dragen net zo goed bij aan een robuust data center

Swiss Cheese Model (J.Reason, 1990) Tijdens werkzaamheden worden per definitie extra gaten gemaakt in de lagen van defensie. Bij herstellen van storingen worden vaak lagen verwijderd waardoor meer kans op falen ontstaat.

Meerdere lagen van veiligheden Organisatorische maatregelen: Change proces Werkvergunningen Toezicht, vier ogen principe Technische maatregelen Redundantie Preventief onderhoud Menselijke maatregelen Instructie Scholing Organisatie Techniek Mens Het gedrag van mensen wordt vaak als de zwakste schakel in de keten gezien, omdat dit gedrag in vergelijking met de techniek onvoorspelbaar is en mensen fouten kunnen maken.

15 jaar Analyse van “Abnormal” DC incidents Bron: Uptime Institute Catastrofale incidenten zijn nooit het gevolg van één oorzaak; er zijn tussen de 5 en 10 (typisch 7) opeenvolgende incidenten nodig om ongeplande down time te veroorzaken. 70% van deze catastrofes hebben te maken met menselijk handelen 2/3 (50% van totaal) hebben te maken met management (latente fouten) 1/3 (20% van totaal) hebben te maken met individuele fout (overtreding van regels en foute handelingen) Met management wordt ook bedoeld de organisatie van werkzaamheden en het operationele toezicht op de uitvoering daarvan.

Karol Joseph “Bo” Bobko Bo’s law The fastest way to get yourself killed on a manned space flight is not to follow standard operating procedures The second quickest way to get yourself killed is to always follow standard operating procedures Karol Joseph “Bo” Bobko Om human error te voorkomen zijn procedures, bijvoorbeeld draaiboeken en schakelbrieven, van belang. Echter moeten deze met verstand worden uitgevoerd, ook schakelbrieven kunnen fouten bevatten of er ontstaan onverwachte situaties.

Wat is human error Human error Risicovol gedrag Roekeloos gedrag Onbedoelde actie: Vergissing, Uitgeschoten, … Een keuze: Risico niet herkend, Risico onvoldoende ingeschat. Bewust negeren van latente risico’s: Bewust onveilig werken Overgenomen van PSOW Conference 2015 Paramedic Systems of Wisconsin

Wat is human error Human error Risicovol gedrag Roekeloos gedrag Onbedoelde actie: Vergissing, Verkeerd begrepen, … Een keuze: Risico niet herkend, Risico onvoldoende ingeschat. Bewust negeren van latente risico’s: Bewust onveilig werken Beïnvloeden door: Processen Procedures Training Ontwerp Omgeving Haal prikkels weg voor risicovol gedrag Stimuleer veilig gedrag Vergroot het risico bewust zijn Beïnvloed door: Corrigerende maatregelen Strafmaatregelen Human error en risicovol gedrag is te verminderen met training en opleding.

Stel een opleidingsmatrix op   Technisch Beheerder Projectleider Service manager Functie gebonden opleidingen Locatie gebonden opleidingen Taken Bevoegdheden Verantwoordelijkheden Competenties Voor elke organisatie en elke functie is een eigen matrix op te stellen met vaardigheden die daarvoor gewenst zijn.

Training en opleiding Introductie nieuwe medewerker Flyers, In Case of Emergency, huisregels Uitwerken en vastleggen (werk-)processen Instructie werkzaamheden in DC On the job training Incidenten oefeningen Uitvoeren testscenario’s Oefenen noodprocedures CDCxP, Certified Data Center xxx Professional Extern toetsen b.v. The Uptime Institute Mogelijkheden zij uiteenlopend van korte werkinstructie tot uitgebreide opleidingen. Er zijn mogelijkheden om dit extern te toetsen.

Van de andere kant benaderd High Reliability Organisations (HiRO) managen complexe technologie om catastrofale incidenten te voorkomen die een organisatie verlammen of kunnen vernietigen. (J. Reasen 2000) Denk aan organisaties zoals: Vliegdekschepen Kerncentrales Petrochemische industrie Data Centers Er zijn vergelijkbare organisaties waar de fouttolerantie laag is. Hoewel door J. Reasen niet genoemd schaar ik data centers daar ook onder.

High Reliability Organisations (J. Reasen 2000) Misschien wel het belangrijkste onderscheidende kenmerk van hoge betrouwbaarheid organisaties is hun collectieve zorg over mogelijk falen. Ze verwachten fouten te maken en trainen hun personeel om dit te herkennen en te herstellen. In HiRO organisaties zijn medewerkers voorbereid op falen. Training is daarin een sleutelwoord.

Is uw kennis voldoende geborgd?

Contactgegevens ING Facilities Data Centers Ronald van den Bosch ronald.van.den.bosch@ing.nl