Doorleefd Verstehen Gent 30 september 2013 Jenny Boumans (Trimbos)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GAMES in het onderwijs.
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Respectvolle bejegening
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Geletterdheid….. Wat is dat?
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Positieve psychologie
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Ondersteuningsplannen
Schijn en Werkelijkheid
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Ondernemen(d) in het onderwijs
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Mindfulness.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Ellen Govaerts, Two Roads
Algemene Sociologie PA – B1
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Opvoeden.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Omgaan met de gevolgen van trombose
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Verschillende rollen en stijlen
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Onderzoek en co-creatie: de transities in het sociale domein vanuit het perspectief van ervaringskennis Pion studiedag 6 april 2016 Martin Stam.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Mondzorg - persoonsgericht
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag’
Profeet in Babel, pelgrim naar Jeruzalem
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol
Loskomen van taal Defusie.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
it’s about learning to dance in the rain’
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Basics over communicatie
Het BPSZ model: tijd voor een paradigma shift?
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
WZC Villa Rosa & ‘t Meiland
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Loopbaanpaden Een verkenning.
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Doorleefd Verstehen Gent 30 september 2013 Jenny Boumans (Trimbos) Jacqueline Kool (DSiN) Merel Visse (VU)

De relatie tussen ervaringskennis en professionele kennis vanuit het perspectief van mensen met een 'dubbele identiteit’

Doel Bijdragen aan een theoretisch en conceptueel kader over de aard, betekenis en bruikbaarheid van ervaringskennis in relatie tot professionele kennis.

Vraagstelling Wat is ervaringskennis en hoe komt deze tot stand? Wat is de rol/betekenis van ervaringskennis? Onder welke condities is ervaringskennis te benutten in wetenschappelijk onderzoek? Hoe verhoudt deze ervaringskennis zich tot professionele / wetenschappelijke kennis?

Beelden van ervaringskennis

Achtergrond

Methode Responsieve methode Mensen met ‘Dubbele Identiteit’ Expertmeetings Vragenlijst Mail-vragen Verwerking in onderzoeksgroep Conceptmapping

Beelden van ervaringskennis

Een landkaart van ervaringskennis

Wat is ervaringskennis? existentiële & maatschappelijke aspecten leefwereld ‘doorleefde kennis’ vol betekenis praktische wijsheid handelingskennis verzameling subjectieve, objectieve en normatieve kennis identiteit sociaal gesitueerd belichaamde kennis proces van ‘verstaan’ Complex, meerduidig, holistisch ontregelend

Wat is ervaringskennis? ‘Kennis die is verkregen door een al dan niet bewuste reflectie op de ervaringen die verbonden zijn met een (meestal) chronische ziekte en/of beperking’. (respondent vragenlijst) ‘Ervaringskennis zie ik als een vorm van ‘eigen wijsheid’: het is een vorm van doorleefde kennis’ (expertmeeting) ‘Hiermee zou je ook kunnen zeggen dat ervaringskennis iets is wat ‘tussen’ mensen bestaat, in plaats van in mensen zelf’. (respondent vragenlijst)

Beelden van ervaringskennis

Hoe ontstaat ervaringskennis? ‘Ervaringkennis heeft iedereen en is in principe kennis die je opdoet door wat je meemaakt en kennis die je opdoet door na te denken over wat je meemaakt’ (expert) ‘Door omstandigheden wordt het als het ware verborgen. Ervaringskennis wordt latent gemaakt, mensen hebben de kennis, alleen het wordt nooit als zodanig benoemd, dat het kennis is’. (…) ‘Het gaat dan om activeren van de kennis die al wel aanwezig is, en dat je het daarna verder ontwikkelt. (expert) ‘komt voort uit een gevoel van vervreemding, hoe mensen naar jou kijken, ingedeeld worden in die categorie’ (expert)

Beelden van ervaringskennis

Wat is de inhoud van ervaringskennis? Van praktische tips tot levenswijsheid Alomvattend - levensbreed 4 domeinen: 1.Handicap/ beperking zelf; symptomen, verloop, belemmeringen, samenhang 2.Omgang met die beperking; effecten / respons persoon & omgeving 3.Impact op QoL; wat belemmert en wat bevordert (individueel, maatschappelijk) (NB vgl ICF) 4.Brede levenservaring / wijsheid; niet direct disability gerelateerd

Wat is de inhoud van ervaringskennis? “Leren incasseren en accepteren, meer dan gezonde mensen.” (vragenlijst) ”Ervaringskennis houdt mijns inziens meer in dan alleen de praktische kanten van het leven met een beperking. Puur vanuit mijzelf gesproken is vooral emotionele/ psychische ontwikkeling en je positie binnen de maatschappij relevant” (expert) “Juist het weten dat het leven niet altijd even leuk is. Maar toch zin geven. Dat is een stuk ervaringskennis dat zelfvertrouwen geeft.” (expert) “Gelaagd: je maakt verdiepingslagen, steeds existentiëler”; “Ervaringskennis is weten van de kwetsbaarheid van het bestaan en dat het leven dan toch doorgaat.” (vragenlijst)

Relativering & humor “Het is maar zeer de vraag of levenswijsheid hiermee toeneemt.”

Beelden van ervaringskennis

Wat betekent ervaringskennis? Betekenis van ervaringskennis in de samenleving Perspectiefwisseling / alternatieve logica maatschappelijke veranderkracht Beeldvorming over 'normaal' en 'afwijkend’ gevoelig voor de 'verhalen achter de verhalen' Dialoog < > spanningsvelden ‘Mijn eigen ervaringskennis (en opvoeding, ervaringskennis staat natuurlijk niet in een vacuüm) zorgt ervoor dat ik misschien beter begrijp dat 'normaal' ook maar een afspraak /conventie is.’ (vragenlijst)

Wat betekent ervaringskennis? Persoonlijke betekenis Praktisch & existentieel Vermogen tot… Zingeving & omgaan met tegenslag Onderdeel van identiteit en levensverhaal ‘Ervaringskennis is geen doel op zich, maar een middel om je leven, binnen de (fysieke) kaders, naar eigen keuze te leven.’ (vragenlijst)

Wat betekent ervaringskennis? Normatieve betekenis Voorbij de vervreemding Begrip en steun van het collectief Drijfveer: bijdragen aan verandering! ‘Ervaringskennis is die kennis die voortkomt uit het waarnemen en handelen met de kenmerken van mijn eigen lijf en brein en waarvan ik op een gegeven moment merkt dat dit geen doorsnee kennis is. (..) Kennis waardoor ik merk dat ik afwijk van de norm’ (emailvragen)

Beelden van ervaringskennis

Reflectie Complex Gelaagd Soms spraakverwarring: 3 verschillende posities in wat nu eigenlijk het object is van ervaringskennis

A. Het object van ervaringskennis is de aandoening of beperking   aandoening / disability omgaan met de aandoening gevolgen van de aandoening op qol levenswijsheid verkregen door het hebben van de aandoening symptomen, verloop, belemmeringen

B. Het object van ervaringskennis is de biografische individualiteit het subject ervaringen met aandoeningen andere ervaringen maatschappelijke omstandigheden karaktereigenschappen / persoonlijkheid identiteit & zingeving intuitie en emotie vervreemdingservaringen etc.

C. Het object van ervaringskennis is verhouding tussen individualiteit, aandoening en maatschappij verhouding individu-maatschappij (subject-object) externe systeemwereld empowerment tov ziekte interne systeemwereld empowerment tov maatschappelijke systemen

Slot: Seeding document…