De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

Centrale werkwinkel D:
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Mediawijsheid.
Mediaopvoeding.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Mediawijsheid - Cultuureducatie een happy match John Leek –
Sociale media op school
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
moderniseren van het curriculum.
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
Alfons ten Brummelhuis
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Juf Silvia & Juf Jolanda
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Presentatie doelgroep Jeugd Door Rianne Brouwers en Lieke Hoefs.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Komt een jonge klant aan de balie….. Bijeenkomst Economie docenten Malmberg Uitgeverijen Emile Kouwenhoven SNS REAAL.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Trends in het onderwijs
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Parels en puzzels Remko Boers SCOH.
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
Digitale geletterdheid
21st century skill: burgerschap
Visie mediawijsheid KB
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Cliëntenraad Sociaal Domein
Samenwerken en communicatie
Week van de Eenzaamheid & Week van de mediawijsheid
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Activernde didactiek & passende werkvormen
Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
De toekomst van de maatschappelijke stage
Digitale geletterdheid
In hoeverre zijn de 21st century skills zichtbaar binnen de plusprofielen? KW2COLLEGE.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027 Nationaal Bibliotheekcongres 2017, Assen De Nieuwe Kolk Assen | 14 maart 2017 Frank Huysmans Bibliotheekwetenschap | University of Amsterdam WareKennis onderzoek & advies | Den Haag

De openbare bibliotheek tien jaar van nu SCP (2008) op verzoek van Stuurgroep Bibliotheken & Procesbureau Bibliotheek-vernieuwing

De openbare bibliotheek tien jaar van nu

De openbare bibliotheek tien jaar van nu

2008 - 2017 stagnatie markt e-books & e-readers sociale media domineren web recessie; reductie personeel daling boekverkoop, uitlening, leestijd landelijke e-book-portal & VakantieBieb streaming audio, video; vast -> mobiel splitsing VOB - WSOB 2015 groei jeugdleden: BoekStart & Bibliotheek op School decentralisaties sociaal domein filter bubbles nepnieuws commerciële concurrentie

De openbare bibliotheek tien jaar van nu Wel voorzien groeiende rol sociale media / Web 2.0 dreiging bezuinigingen daling uitleentallen die doorzette (commerciële) ‘concurrentie’

De openbare bibliotheek tien jaar van nu Niet voorzien groei ledentallen en uitleningen bij jeugd – o.a. door de Bibliotheek op School (dBoS) splitsing VOB en gevolgen opkomst ‘nepnieuws’ en ‘filter bubbles’ aandacht voor ‘21st century skills’ in onderwijs

Mediawijsheid Concepten / termen mediawijsheid en informatievaardigheid digitale vaardigheden (instrumenteel, structureel, strategisch) 21st century skills – digitale vaardigheden

Mediawijsheid 21st century skills (Kennisnet & SLO) ict-basisvaardigheden: het op een basaal niveau kunnen omgaan met hardware en de meest gangbare software computational thinking: het kunnen (her)formuleren van problemen op een zodanige manier dat ze met computertechnologie zijn op te lossen mediawijsheid: het beschikken over de kennis, vaardigheden en mentaliteit die nodig zijn om bewust, kritisch en actief om te gaan met media informatievaardigheden: het kunnen signaleren en analyseren van een informatiebehoefte en het kunnen zoeken, selecteren, verwerken en presenteren van informatie met analoge en digitale middelen

debat ronde 1: terugkijkend Hebben we als bibliotheken genoeg in huis om kinderen en jongeren te ondersteunen in deze vaardigheden (niet alleen ‘leren’ maar ook ‘doen/maken’)? Is samenwerking met andere organisaties voldoende op orde? (o.a. dBoS)

blik op 2027

blik op 2027 trends in technologie en samenleving big data | data-economie cybercrime | surveillance | privacydiscussie artificial intelligence | machine learning open data | hacking blockchain | distributed web (IPFS) filter bubbles | nepnieuws | info-ethiek

debat ronde 2: vooruitkijkend Zijn we als bibliothecarissen/mediacoaches voldoende toegerust om deze uitdagingen aan te kunnen? En onze partners? Hebben we ook voldoende aandacht voor mensen die niet tot de doelgroepen behoren (niet jong, oud, laaggeschoold/-geletterd)?

Afsluitend Samenleving verandert, wat mediawijsheid ‘is’ verandert mee Continu leren over ontwikkelingen op technologisch gebied en inzichten over de interactie tussen technologie en samenleving Grotere rol bibliotheken in maatschappelijk debat hierover – op basis van hun ervaringen

dank! e: huysmans@uva.nl / frank@warekennis.nl t: @fhuysmans w: https://warekennis.nl/