De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027 Nationaal Bibliotheekcongres 2017, Assen De Nieuwe Kolk Assen | 14 maart 2017 Frank Huysmans Bibliotheekwetenschap | University of Amsterdam WareKennis onderzoek & advies | Den Haag
De openbare bibliotheek tien jaar van nu SCP (2008) op verzoek van Stuurgroep Bibliotheken & Procesbureau Bibliotheek-vernieuwing
De openbare bibliotheek tien jaar van nu
De openbare bibliotheek tien jaar van nu
2008 - 2017 stagnatie markt e-books & e-readers sociale media domineren web recessie; reductie personeel daling boekverkoop, uitlening, leestijd landelijke e-book-portal & VakantieBieb streaming audio, video; vast -> mobiel splitsing VOB - WSOB 2015 groei jeugdleden: BoekStart & Bibliotheek op School decentralisaties sociaal domein filter bubbles nepnieuws commerciële concurrentie
De openbare bibliotheek tien jaar van nu Wel voorzien groeiende rol sociale media / Web 2.0 dreiging bezuinigingen daling uitleentallen die doorzette (commerciële) ‘concurrentie’
De openbare bibliotheek tien jaar van nu Niet voorzien groei ledentallen en uitleningen bij jeugd – o.a. door de Bibliotheek op School (dBoS) splitsing VOB en gevolgen opkomst ‘nepnieuws’ en ‘filter bubbles’ aandacht voor ‘21st century skills’ in onderwijs
Mediawijsheid Concepten / termen mediawijsheid en informatievaardigheid digitale vaardigheden (instrumenteel, structureel, strategisch) 21st century skills – digitale vaardigheden
Mediawijsheid 21st century skills (Kennisnet & SLO) ict-basisvaardigheden: het op een basaal niveau kunnen omgaan met hardware en de meest gangbare software computational thinking: het kunnen (her)formuleren van problemen op een zodanige manier dat ze met computertechnologie zijn op te lossen mediawijsheid: het beschikken over de kennis, vaardigheden en mentaliteit die nodig zijn om bewust, kritisch en actief om te gaan met media informatievaardigheden: het kunnen signaleren en analyseren van een informatiebehoefte en het kunnen zoeken, selecteren, verwerken en presenteren van informatie met analoge en digitale middelen
debat ronde 1: terugkijkend Hebben we als bibliotheken genoeg in huis om kinderen en jongeren te ondersteunen in deze vaardigheden (niet alleen ‘leren’ maar ook ‘doen/maken’)? Is samenwerking met andere organisaties voldoende op orde? (o.a. dBoS)
blik op 2027
blik op 2027 trends in technologie en samenleving big data | data-economie cybercrime | surveillance | privacydiscussie artificial intelligence | machine learning open data | hacking blockchain | distributed web (IPFS) filter bubbles | nepnieuws | info-ethiek
debat ronde 2: vooruitkijkend Zijn we als bibliothecarissen/mediacoaches voldoende toegerust om deze uitdagingen aan te kunnen? En onze partners? Hebben we ook voldoende aandacht voor mensen die niet tot de doelgroepen behoren (niet jong, oud, laaggeschoold/-geletterd)?
Afsluitend Samenleving verandert, wat mediawijsheid ‘is’ verandert mee Continu leren over ontwikkelingen op technologisch gebied en inzichten over de interactie tussen technologie en samenleving Grotere rol bibliotheken in maatschappelijk debat hierover – op basis van hun ervaringen
dank! e: huysmans@uva.nl / frank@warekennis.nl t: @fhuysmans w: https://warekennis.nl/