Verpleegkundigen op de STIP! Het spel is begonnen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Visie op verplegen  .
Workshop Handelingsgericht werken
Ede workshop, Excellente zorg voor ouderen vraagt excellente verpleegkundigen en verzorgenden Dr Jita Hoogerduijn Lectoraat Verpleegkundige.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Ouders en Kinderen Centraal
Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Ervaringen van Vilans.
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
DE NIEUWE BEROEPSNIVEAU PROFIELEN
Klinisch redeneren en evidence based practice
2014 EVALUATIES N+1.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Verpleegkundig redeneren
Professional of niet? Nelleke Rietveld
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
Ergotherapie bij CVA Kwaliteitseisen of -wensen? Symposium Organisatie en financiering van de CVA zorg, op naar 2020 Theo van der Bom MBA, directeur-bestuurder.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
CanMEDS rollen Aansluiting HBOV, MBO in het functiehuis en praktijk
C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4
Mondzorg - persoonsgericht
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Anders kijken, anders doen
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
De rol van de V&VN bij het onderwijs, onderzoek, praktijk en beleidsontwikkeling van de verpleegkundige beroepsuitoefening.  
Functiedifferentiatie 2020
Introductie Zorg & Technologie
Evidence Based Practice en klinisch redeneren Wat verwachten we van studenten en hoe kun je als werkbegeleider daarbij ondersteunen? Mieke.
Werkconferentie Leren in de zorg
De Wever Zorg Innovatie Centra
Rivas Zorggroep de beste partner van de huisarts !?
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Even voorstellen - …..; opleidingsadviseur - …..; manager zorg.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
AD Health & Social Work Wat is dat?.
Welkom bij DAIly NURSE.
Transcript van de presentatie:

Verpleegkundigen op de STIP! Het spel is begonnen Ilona Mijland, 16 februari 2017 Programmaleider verpleegkundig leiderschap

Aanleiding: veranderende zorgvraag Nieuwe visie op gezondheid (Huber) “Het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven. Niet ‘zorgen voor’, maar ‘zorgen dat’ ”

Dit heeft landelijk geleid tot: Nieuwe beroepsprofiel verpleegkundige project V&V 2020 (2012, bijgesteld in 2014, Terpstra). Nieuwe kijk op verpleegkunde (o.a. zelfmanagement, klinisch redeneren). Nieuwe opleidingsprofielen voor mbo én hbo (2016).

Wat betekent dit voor het ETZ? Advies vanuit de VAR voor functiedifferentiatie verpleegkundige beroepsgroep (2013). Inrichten project verpleegkunde 2020 ETZ (2014).

Stuurgroep Verpleegkunde 2020 Zorgmanager Leerhuismanager Manager P&O Voorzitter VAR

Projectteam Verpleegkunde 2020 Organisatorisch hoofd Teamleider zorg Personeelsadviseur Opleidingsadviseur VAR

Verpleegkunde 2020 Een geaccordeerd beleid dat de samenstelling van de integrale zorgteams afstemt op de (toekomstige) zorgvraag in het ETZ. Met een duidelijk onderscheid tussen mbo en hbo verpleegkundigen.

Kernwaarden Patiëntenzorg is het vertrekpunt! Het project richt zich op de toekomst. Het ETZ heeft in de toekomst, zowel mbo als hbo verpleegkundigen nodig. Excelleren op beide niveaus!

Resultaten Verpleegkunde 2020 Verhouding mbo/hbo opgeleide verpleegkundigen in kaart gebracht. Onderscheidende functieprofielen. Maatwerktraject naar hbo verpleegkundige. Post bachelor traject Proeftuinen

Verhouding tussen mbo en hbo opgeleide verpleegkundigen: nu 25% hbo opgeleide verpleegkundigen. nu 75% mbo opgeleide verpleegkundigen.

Beroepsprofielen V&VN CanMEDS-rollen Profielen JBZ Onderscheidende functieprofielen voor mbo en hbo verpleegkundigen geformuleerd Beroepsprofielen V&VN CanMEDS-rollen Profielen JBZ

Profiel hbo opgeleide verpleegkundige De hbo verpleegkundige is een reflectieve practitioner die verpleegkundig leiderschap toont en zich onderscheidt op de gebieden: Evidenced Based Practise (EBP) klinisch redeneren coachen

Profiel mbo en inservice opgeleide verpleegkundige Het verplegen, verzorgen, begeleiden en het coördineren van zorg aan toegewezen individuele patiënten in alle fasen van het verpleegproces. Het verrichten van verpleegkundige zorg binnen vastgestelde protocollen.

HBO verpleegkundigen MBO verpleegkundigen Evidenced Based Practice (volger). Werkt volgens protocollen en richtlijnen. Zelfstandig verlenen van zorg, risico’s inschatten. Is in staat om het zorgproces van de toegewezen patiënten te coördineren. Multidisciplinair samenwerken. Evidenced Based Practice (gebruiker), protocollen en richtlijnen up-to-date houden. (Onvoorspelbare) zorg verlenen op basis van klinisch redeneren. Coördineren van zorg (helikopterview). Verpleegkundig leiderschap tonen. Coachen. De hbo verpleegkundige onderscheid zich door± zie dia. De functieprofielen hebben een concept status en zijn nog niet gewogen in de fwg-systematiek. Het duidelijke onderscheid van de mbo- en hbo-opgeleide zorgprofessionals is na weging terug te vinden in de beloning. Over de weging en beloning wordt nadrukkelijk aangesloten bij de landelijke ontwikkelingen en waarderingssystemen.

Maatwerktraject naar hbo verpleegkundige. Eerste anderhalf jaar incompany Avansplus. Laatste jaar bij Avans Hogeschool. Externe stage van 25 weken. 8 uur per week les. 8 á 10 uur zelfstudie.

Selectie Maatwerktraject Motivatiebrief, cv en aanbeveling van LG. Semigestructureerd selectiegesprek. Assessment. Terugkoppelingsgesprek of diepte-interview. 66 deelnemers Uitval is laag

Link naar film maatwerktraject: https://youtu.be/R5m7Iu02lpo

Post bachelor traject Voor onze hbo-verpleegkundigen die langer dan 5 jaar gediplomeerd zijn. GAP analyse uitgevoerd. kennis en vaardigheden up-to-date krijgen. Aansluiting bij het nieuwe curriculum Bachelor of Nursing 2020. Instaptoets.

6 modules Evidence Based Practice (EBP) Klinisch redeneren Kwaliteitszorg Communicatie Projectmatig werken Kwetsbare ouderen

Scholing mbo verpleegkundigen Klinisch redeneren Basis module EBP ETZ leerplein (voorbehouden handelingen, communicatie, samenwerken, enz.) Nog te ontwikkelen modules richting kwetsbare ouderen, technologische ontwikkelingen enz.

Proeftuinen Chirurgie ETZ TweeSteden (januari-juli 2016) Neurologie ETZ Elisabeth (april 2016-heden)

Proeftuin De kern van de proeftuin is verpleegkundigen in staat stellen om te leren en te experimenteren met de nieuwe functieprofielen in een veilige omgeving. De proeftuin biedt de mogelijkheid om te onderzoeken hoe het zorgteam kan worden afgestemd op de toekomstige zorgvraag.

Doel van de proeftuin Praktijkonderzoek functiedifferentiatie mbo en hbo verpleegkundigen. Hbo context op de werkvloer expliciteren. Samenstelling zorgteam afstemmen op de zorgvraag.

Uitgangspunten proeftuin Patiënten-vraag vormt vertrekpunt. Verpleegkundige beroepsgroep aan zet, management heeft faciliterende rol. Beide opleidingsniveaus zijn nodig en beide niveaus moeten excelleren. Onderscheid niet op basis van complexiteit.

Geen onderscheid op het gebied van complexiteit. Het ETZ verwacht in de toekomst vooral hoog-complexe patiënten. Het meten van complexiteit is ingewikkeld, er is nog geen bruikbaar gevalideerd meetinstrument. De mate van complexiteit kan gedurende de dienst sterk wijzigen. Complexiteit levert problemen op bij personeelsplanning. Onderscheid wordt wel gezocht in mate van autonomie, diepgang van kennis, vaardigheden en attitude.

Kernteam Centrale rol. Deze schept randvoorwaarden, motiveren collega’s, leerklimaat bewaken. Aanspreekpunt voor team. Verduidelijken werkwijze en profielen. Verwoorden gedachten/ervaringen van collega’s afstemmen op behoefte van team.

Foto van de zorgvraag/afdeling Complexiteit. Wat is er de afgelopen vijf jaar veranderd op de afdeling? Welke veranderingen verwacht je de komende vijf jaar? Interviews met verpleegkundigen. Hoe ziet het personeelsbestand eruit? (leeftijdsopbouw, verhouding mbo en hbo, enz.) Hoe zijn we nou begonnen, we zijn gestart met het foto moment

Wat doen we? Informatiebijeenkomst. 2 maal per week evalueren. Werken met de nieuwe profielen. Toepassen CanMEDS-rollen. Scholing/ proeverijtjes: - SBAR - Klinisch redeneren - EBP - Coachen

Twee maal per week evalueren: Verpleegkundige brengt casus in volgens SBAR-methodiek. Afhankelijk van de casus - Klinisch redeneren - EBP (Kritische onzekerheden) - Anders Onder begeleiding van een Lecturer Practitioner.

Werken met profielen: CanMEDS De HBO verpleegkundige als communicator Kan effectief communiceren op niveau van de patiënt en diens naasten met inachtneming van passende gesprekstechnieken; Betrekt de patiënt en diens naasten bij besluitvorming t.a.v. behandeling; Communiceert effectief en neemt de leiding met verschillende disciplines en op verschillende niveaus; Kan uitstekend mondeling en schriftelijk communiceren; Maakt gebruik van en is op de hoogte van moderne communicatie- en informatietechnologie, maakt hier op professionele wijze gebruik van; Heeft een uitstekend reflectief vermogen en bedenkt oplossingen voor individuele en groepsvraagstukken; Is in staat om verschillende onderhandelings-, overtuigings-, overredings- en beïnvloedingstechnieken toe te passen. De MBO verpleegkundige als communicator Communiceert effectief met verschillende disciplines en op verschillende niveaus;   Kan goed mondeling en schriftelijk communiceren; Heeft een goed reflectief vermogen.

Hbo proeverijtjes Workshops door trainers Leerhuis voor hbo verpleegkundigen: Coachen Klinisch redeneren EBP

Evaluatie na een half jaar Op basis van digitale enquête en interviews met verpleegkundigen. CanMEDS-rollen Waardering evaluatiemomenten Leerklimaat SBAR- methodiek in relatie tot CanMEDS-rollen Waardering hbo proeverijtjes Gewenste verhouding tussen mbo en hbo

CanMEDS-rollen (hbo en mbo) In welke rol is het onderscheid tussen mbo en hbo verpleegkundigen het beste zichtbaar? Kwaliteitsbevorderaar Organisator Reflectieve professional Na 9 maanden wordt ook onderscheid rol van gezondheidsbevorderaar zichtbaar.

Waardering evaluatiemomenten hbo-ers

Waardering evaluatiemomenten mbo-ers

Hoe waardeer jij de hbo proeverijtjes?

SBAR helpt om communicatie te verbeteren. Verpleegkundige en arts. Verpleegkundige onderling. Eerste stap naar klinisch redeneren. Van vraag naar voorstel. Coachen van collega’s.

SBAR ‘Ik wil altijd veel vertellen, maar de SBAR helpt mij om sneller bij de kern van het verhaal te komen.’ Ik merk dat ik zelf actiever meedenk of over interventies die ingezet kunnen worden en eerder een voorstel doe, in plaats van je vragend op te stellen.’

Ik ervaar een veilig leerklimaat (mbo).

Hbo: hoe zie jij de gewenste verhouding tussen mbo en hbo niveau in de toekomst?

Mbo: hoe zie jij de gewenste verhouding tussen mbo en hbo niveau in de toekomst?

VMS (Veiligheidsmanagementsysteem ) Prestatie indicatoren gemeten vóór en ná de proeftuin. Stijging zichtbaar. Oorzakelijk verband pas op lange termijn vast te stellen.

Link naar filmpje proeftuin https://youtu.be/WvNbeE9RBOg

Omgang weerstand De zorgvrager is uitgangspunt. Goede informatie (landelijke) ontwikkelingen. Duidelijke visie organisatie. Bewustwording van de complexiteit. Gesprek aangaan over ontwikkelingen afgelopen vijf jaar en komende vijf jaar. Coaching.

Conclusies onderscheid mbo/hbo (1) Rollen van kwaliteitsbevorderaar, de rol van organisator en reflectieve professional het meest helder. De rol van organisator is versterkt door de inzet door de regisseursrol. Het klinisch redeneren in de rol van zorgverlener komt beter uit de verf. Er is een andere wijze van communiceren ontstaan door de verpleegkundigen onderling.

Conclusies onderscheid mbo/hbo(2) De hbo verpleegkundigen passen steeds vaker hun rol als coach toe. Reflecteren en het geven van feedback is meer een normaal onderdeel van het werk geworden. Onderscheid is rol samenwerkingspartner/zorgverlener het minst duidelijk zichtbaar. Het mogen leren is cruciaal.

Mbo-rol Op basis van de resultaten van de proeftuin stelt het ETZ dat de mbo-rol niet verandert. Er wordt niets ‘afgepakt’ van de mbo verpleegkundige. De mbo verpleegkundige is prima in staat om kwalitieve en veilige zorg te bieden aan hoog complexe patienten met de hbo verpleegkundige als coach op de achtergrond.

Borging Rol leidinggevende cruciaal voor bijsturen. De verpleegkundigen continueren twee keer per week de dag evaluaties. Eén maal per kwartaal kernteam bijeen om het verloop van de borgingsfase te bespreken. De projectgroep volgt het borgingsproces en faciliteert indien nodig. Pas als de verandering onderdeel is van het dagelijkse werk, is de verandering geborgd.

Wat ging er niet goed? Méér duidelijkheid rollen bij aanvang proeftuin. Te weinig hbo-ers op de afdeling aanwezig. Afspraken niet nakomen. Rouleren van verpleegkundigen tijdens vakantieperiode. Beperkte aanwezigheid teamleider. Tijdspad van 6 maanden is (te)kort voor een veranderkundig proces.

Succesfactoren Samenwerking VAR, Leerhuis, P&O en management. Verpleegkundigen in de lead. Rol teamleider cruciaal. Combinatie post bachelor, maatwerk en proeftuinen. Ondersteuning door leerhuis op klinisch redeneren, EBP en coaching. Inzet Lecture Practitioner. Duidelijk standpunt en visie op mbo/hbo. Nakomen van afspraken.