Professionalisering en intervisie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Intervisie als methodiek bij collegiale coaching
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Didactische werkvormen
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Geletterdheid….. Wat is dat?
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
INTERVISIE VOOR INSTRUCTEURS
2. Communiceren met pubers
Afstand nemen Observeren Perspectief wisselen Nieuwe rich- ting ervaren Het geheel zien Voelen wat is LoslatenLaten ontstaan Nieuw willen ervaren Jezelf.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Logische niveaus Bateson en Dilts
Interne coaches Vlaamse overheid
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het perspectief van de oudere
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Evaluatie Cursus.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
De zorg verandert, wat doe jij Margreet Nol Ans Donderwinkel.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Observeren en begeleiden van kleine groepen
ViaVia Info-presentatie
Certificering 11 november 2016 te Bunnik.
Doel Brede oriëntatie op de doelgroep ouderen
Internaliseren Expliciteren
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
De juiste route naar het juiste doel
De spagaat van herstelgericht werken met forensische cliënten
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Begeleiden Les 7.
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Introductie intervisie
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Samenwerken en communicatie
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Van Eiland naar wijland
Instrument Team Intervisie
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
ADL Les 1.
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Professionalisering en intervisie 11 november 2016 te Bunnik

Intervisie (omschrijving) Vorm van deskundigheidsbevordering D.m.v. beroep op vakgenoten om inzicht te krijgen in werk gerelateerde vraagstukken Vaste groep deelnemers met een methode als leidraad en via het stellen van vragen een vraagstuk van een van de deelnemers ontvouwd Deelnemers dragen geen oplossingen aan, maar stimuleren de casusinbrenger door het stellen van helpende en prikkelende vragen om, vanuit zijn eigen oplossend vermogen, zicht te krijgen op zijn vraagstuk Met dit inzicht worden alternatieven voor nieuw handelen ontwikkeld 11 november 2016 te Bunnik

Supervisie (omschrijving) Een beroepsgerichte, individuele begeleiding Een systematische aanpak wordt geleerd van de concrete vraagstukken die betrokkene in zijn werksituatie heeft Begeleid door een supervisor, iemand die in een andere verhouding staat tot degenen die wordt begeleid omdat hij/zij meer weet over de inhoud van het vraagstuk of omdat hij/zij een andere hiërarchische positie inneemt 11 november 2016 te Bunnik

Waarom organiseert de VVM intervisie Intervisie is gelijkwaardig Bevordert de persoonlijke kwaliteit van de mindfulnesstrainer Bevordert de netwerken binnen de vereniging Bevordert de regionale onderlinge contacten tussen mindfulnesstrainers 11 november 2016 te Bunnik

Niveaus van leren* Hoe kijk ik? Waar ben ik? Omgeving Wat doe ik? Gedrag Wat kan ik? Vermogen Waar geloof ik in en wat vind ik? Overtuigingskracht Wat leert dit over mezelf? Identiteit/spiritualiteit Wat wil ik, waar ben ik op uit? Zingeving, doel en missie *Bron: Bateson, 1972, 1984; Dilts 1993 11 november 2016 te Bunnik

Drie niveaus van intervisie* Leerslag Domein van leren Categorie van leren Resultaat van leren Enkelslag Regels Moeten/-mogen Verbetering Dubbelslag Inzichten Weten/-begrijpen Vernieuwing Drieslag Principes Durven/-willen & zijn Ontwikkeling *Collectief leren volgens Swieringa en Wierdsma (1990) 11 november 2016 te Bunnik

Intervisie over intervisie Nu gaat om jullie Wat vind je van intervisie? Hoe dient dit georganiseerd te worden? Welke faciliteiten dient de VVM te verzorgen? Dat doen we met stellingen en vragen 11 november 2016 te Bunnik

Stellingen/Vragen Intervisie zou verplicht moeten zijn voor iedere mindfulnesstrainer Wat zou de inhoud van een intervisiesessie van mindfulnesstrainers kunnen zijn? Wat is belangrijk? Om tot een kwalitatief goede intervisie te komen dient er iemand te zijn in de groep die kennis, kunde en vaardigheden heeft van intervisie (een facilitator). 11 november 2016 te Bunnik

Vervolg stellingen/vragen Intervisie doe je in een vaste groep waar iedereen altijd aanwezig is, met een minimale omvang van 5 personen De VVM dient een training te organiseren om facilitators voor intervisie op te leiden zodat de facilitators de intervisiegroepen kunnen begeleiden Ik zou aan intervisie moeten doen 11 november 2016 te Bunnik

Groepen formeren We gaan allemaal staan op de plek waar we wonen/werken op de denkbeeldige kaart van Nederland Bepaal onderling waar je moet staan, Eindhoven ligt ten zuiden van Den Bosch, etc. Als ieder goed staat op de denkbeeldige kaart dan vormen we vanuit Friesland, de kop van Noord-Holland en Limburg groepjes van 7 tot 8 personen. (21-24 personen) Daarna de 3 groepjes 7/8 personen, etc. 11 november 2016 te Bunnik

Opdracht Wijs onderling even een gespreksleider aan, om structuur en snel te houden Wijs onderling een rapporteur aan Bespreek de stellingen/vragen in de groep Je hebt de tijd tot 12:10 uur om onderling te spreken en daarna rapporteren we per groepje aan het geheel 11 november 2016 te Bunnik

Dank voor jullie dialogen 11 november 2016 te Bunnik