Www.welzijnensamenleving.be.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling Doelstelling 2 VLAANDEREN Regionaal Concurrentievermogen en Werkgelegenheid Projectrapportering.
Advertisements

JURIDISCHE, BOEKHOUDKUNDIGE
IGL Algemene Vergadering vergadering 21 juni 2013
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Boekhouding.
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Sportservice Zuid-Holland
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
Liquiditeitenplanning, cashflow en berekening gemeentelijke bijdrage
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.

EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
OPROEP WERKERVARING 2009 ARTIKEL 60 INFOSESSIE 2 SEPTEMBER 2008 FINANCIEEL PROJECTBEHEER.
UNIEK JAARVERSLAG VAN DE POD MI. I.Doelstelling 1.Administratieve vereenvoudiging van subsidiemaatregelen  Minder papier: webapplicatie  Minder kosten.
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Netwerk voor Cultuur en Natuur Afdrachtensystematiek Afdelingen Voorzittersoverleg 22 oktober 2011.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Algemene Vergadering vergadering 20 juni Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau 2 stemopnemers Secretaris.
Algemene Vergadering vergadering 13 december 2013.
Hoofdstuk18. Concernverslaggeving §18. 1 Wettelijk kader § 18
Informatiebijeenkomst subsidie cultuur 2013 – 2016 , 3e tender Raymond Tassenaar adviseur subsidieverlening 8 oktober 2014.
HET BOEKHOUDKUNDIG STELSEL VAN DE VZW’S
Europees Fonds voor de Meest Behoeftigen (EFMB) Vereisten ()
ALGEMENE LEDENVERGADERING 14 APRIL 2015 Welkom. Agenda voor de Algemene Ledenvergadering dd 14 april 2015 Opening Goedkeuring agenda Inleiding door de.
Vereniging Heemkunde Ootmarsum & omstreken
Ratio's en balansanalyse Hendrik Claessens 6 en 13 november 2015 Assistent Internationale Handel.
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Kapitaalsubsidies Hendrik Claessens
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Stad Landen Erkeningsaanvraag Sportverenigingen.
TOELICHTINGEN BIJ STAP 1 Toelichting Projectnaam van het sectorplan Geef het project een logische naam van maximaal 50 tekens inclusief spaties. Toegestaan.
HET JAARVERSLAG BE Heezen – Hoofdstuk 14. Onderdelen verslaggeving HAN - ILS - Ec - KPSW Het Jaarverslag - Bedrijfseconomische analyses Hoofdstuk 14 2.
De kascommissie “De kascommissie is overbodig, onze penningmeester heeft alles goed op orde”
1 - 9/07/2016 Klimaatsubsidie provincie Antwerpen Goedgekeurd 28 april 2016 Dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid.
Kengetallen, analyseren en opzet begrotingen. Hoofdstuk 2 Financiering ZekerhedenObjectVerstrekkingsnormMogelijke looptijd HypotheekOnroerende zakenMax.
Coöperatieve Vereniging BRES U.A.
Tijdelijke Werkervaring
Administratie van afschrijving
Hoofdstuk 25.1 Permanentie: Kosten & Uitgaven
Hoe als vennoot de financiële situatie van een coöperatie inschatten?
Gemeenteraad 29 mei 2017 Jaarrekening 2016.
ALGEMENE VERGADERING CULTUURRAAD
De digitale Omgevingsvergunning verkavelingen en bijstellingen verkavelingen December 2017.
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Resultatenrekening prognose
Hervorming medefinanciering
liquiditeitsbegroting
Standaarschalen en registratie projectuitvoering
Mediprima en Dringende Medische Hulp
BOEKHOUDKUNDIGE VERWERKING TIJDELIJKE WERKERVARINGSOVEREENKOMSTEN
POP 3 Investeringen in infrastructuur t.b.v. landbouwbedrijven
POP 3 Flevoland Niet-productieve investeringen voor biodiversiteit,natuuren landschap Roelof Noord 21 juni 2018.
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
POP 3 Flevoland Niet-productieve investeringen water
Regelgeving staatsteun
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
POP 3 Flevoland Trainingen, Workshops, Ondernemingscoaching en Demonstraties Roelof Noord 7 november 2018.
Algemene Vergadering v.v. Woudrichem
Algemene vergadering van 19 juni 2018
FINANCIERING PROJECT SUBSIDIES Infobeurs 05/11/2018.
Financieel verslag + Verslag Kascontrolecommissie
Algemene Vergadering 25 april 2019.
INFOSESSIE OPROEP AMIF 43 INTEGRATIE
INFOSESSIE OPROEP AMIF 43 INTEGRATIE
Algemene Vergadering Toerisme Oost-Vlaanderen
Transcript van de presentatie:

www.welzijnensamenleving.be

Toelichting richtlijnen financieel jaarverslag 2010 Team Algemene Werking en Financiën Maandag 21 februari 2011

REGELGEVING Koninklijk besluit van 19 december 2003 Decreet van 19 december 1997 Besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2001 Besluit van de Vlaamse Regering van 13 januari 2006 Ministerieel besluit van 23 februari 2006 www.juriwel.be

INHOUD FINANCIEEL JAARVERSLAG 2010 Een goedgekeurde jaarrekening over het boekjaar 2010 Het verslag van de commissaris (enkel voor de CAW’s) De resultatenrekening per activiteitencentra Bijlage met de brutoloonkost AWW en de gebruikte verdeelsleutels Begroting 2011(vzw + ac vo) Detail van de 73-rekeningen Het fiscale attest van het sociaal secretariaat 2010 gewijzigd nieuw gewijzigd

GOEDGEKEURDE JAARREKENING Verkort of volledig model (www.balanscentrale.be) Goedgekeurd door de algemene vergadering Ondertekend door de gemandateerde vertegenwoordigers van de vzw Neer te leggen bij de Nationale Bank binnen de dertig dagen nadat de jaarrekening werd goedgekeurd door de algemene vergadering en ten laatste zeven maanden na de datum van afsluiten van het boekjaar Raadpleegbaar op balanscentrale !

SAMENSTELLING JAARREKENING Balans Resultatenrekening Toelichting Sociale balans (>= 20 werknemers) Commissarisverslag gewijzigd wijziging besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2001 art. 25 (inwerking 01/01/2009)

COMMISSARISVERSLAG (enkel voor CAW’s) Benoeming van commissaris die lid is van het IBR (www.ibr-ire.be) Algemene vergadering  voorrecht het aantal commissarissen, benoeming en bezoldiging vast te leggen Vaste termijn van 3 jaar, hernieuwbaar Goedkeuring ondernemingsraad Neer te leggen samen met de jaarrekening

AANDACHTSPUNTEN BALANS Reserves Vlaamse overheid die vermeld staan op het afrekeningsformulier moeten op een bestemd fonds ‘Reserve Vlaamse overheid’ worden geboekt Een reserve voor sociaal passief wordt op de 131-rekening geboekt ‘Fondsen bestemd voor sociaal passief’ en is dus geen voorziening Duidelijk verschil tussen voorzieningen en bestemde fondsen !

Verschil voorziening – bestemd fonds

Boeking bestemde fondsen

Boeking voorzieningen

AANDACHTSPUNTEN RESULTATENREKENING Facultatieve vermeldingen 70/74, 70, 73 en 60/61 invullen Afschrijven van kapitaalsubsidies via de 73-rekening en niet via de financiële opbrengsten Subsidies volledig boeken in het jaar waarvoor ze werden toegekend Subsidies op 73-rekening boeken

AANDACHTSPUNTEN RESULTATENREKENING (vervolg) Projecten niet gelijklopend met boekjaar  opbrengsten met betrekking op het volgende boekjaar  verkregen opbrengsten Correcties op subsidieafrekeningen van voorgaande jaren verwerken via het bedrijfsresultaat en niet via de uitzonderlijke resultaten

AANDACHTSPUNTEN TOELICHTING EN SOCIALE BALANS Alle bladen van de toelichting en de sociale balans die van toepassing zijn moeten volledig worden ingevuld (o.a. bestemd fonds sociaal passief, waarderingsregels, alle subsidies…) In de staat van de vaste activa moet de kolom ‘Boekjaar’ en ‘Vorig boekjaar’ worden ingevuld !

AANDACHTSPUNTEN TOELICHTING EN SOCIALE BALANS (vervolg) Activa die volledig zijn afgeschreven moeten ook worden opgenomen in de staat van de vaste activa De inlichtingen over de opleidingen voor de werknemers tijdens het boekjaar moeten ingevuld worden

RESULTATENREKENING PER ACTIVITEITENCENTRUM Volgens het model en de documentvorm op www.welzijnensamenleving.be Activiteitencentrum: elke activiteit die als dusdanig erkend of gesubsidieerd is en elke activiteit waarvoor aan de overheid een afzonderlijk financieel verslag moet worden bezorgd

Apart activiteitencentrum??? Afzonderlijk financieel verslag = ander financieel verslag dan het financieel jaarverslag van de organisatie EN/OF Verplichte personeelsinzet met de subsidie

Speciale gevallen Gesco’s, sociale maribel, tussenkomst VDAB tewerkstelling personen met een handicap en andere tewerkstellingsstatuten bij activiteitencentrum waar ze bijhoren  indien niet gelinkt aan project- of werkingssubsidie  activiteitencentrum Vlaamse overheid Overhead loonkosten (stafmedewerkers, directie en administratie)  Vlaamse overheid Andere statuten bij eigen activiteitencentrum

AANDACHTSPUNTEN RESULTATENREKENING PER ACTIVITEITENCENTRUM Projectsubsidies Vlaamse overheid (afdeling Welzijn en Samenleving) indien aparte verantwoording vereist en/of verplichte personeelsinzet  apart activiteitencentrum  NIET bij activiteitencentrum AWW Alle kosten en alle opbrengsten verdelen over alle activiteitencentra ook afschrijvingen

AANDACHTSPUNTEN RESULTATENREKENING PER ACTIVITEITENCENTRUM Aantal VTE invullen boven elk activiteitencentrum (effectieve VTE’s) Eerste kolom resultatenrekening volledige vzw invullen (= resultatenrekening uit de jaarrekening) Kosten en opbrengsten kunnen rechtstreeks of met een verdeelsleutel worden toegewezen aan een activiteitencentrum !

BIJLAGE BRUTOLOONKOST AWW EN TOELICHTING VERDEELSLEUTELS Volgens model en documentvorm op www.welzijnensamenleving.be Verdeelsleutels: op basis van het aantal VTE’s, op basis van het aantal m², op basis van de ontvangen subsidies (vb voor giften) Omschrijving over wat het activiteitencentrum juist omvat indien dit niet op te maken is uit de naam Berekening brutoloonkost AWW voor 70% berekening nieuw

Berekening brutoloonkost AWW Basis code 62 “bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen” van de resultatenrekening per activiteitencentrum + UITZONDERING: gedetacheerd personeel Personeelskosten decretaal personeel Personeelskosten aanvullende VTE met andere statuten (Gesco, sociale maribel,…)

Berekening brutoloonkost (vervolg) Verminderen met ontvangen tussenkomst voor aanvullende VTE met andere statuten Verminderen met de mutatie provisie voor vakantiegeld (+ terugname/-toevoeging) Kosten geboekt op een 61-rekening worden NIET meegerekend voor het bepalen van de 70% (bv. kosten sociaal secretariaat, interim-personeel,…) uitzondering gedetacheerd personeel

Voor de vzw en het activiteitencentrum Vlaamse overheid BEGROTING BOEKJAAR 2011 Volgens model en documentvorm op de website www.welzijnensamenleving.be Voor de vzw en het activiteitencentrum Vlaamse overheid VTE’s bovenaan invullen Indien kosten sneller stijgen dan opbrengsten  toelichten Afschrijvingskosten begroten gewijzigd

DETAIL VAN DE 73 REKENINGEN Volgens model en documentvorm op de website www.welzijnensamenleving.be Subsidieverlener: Vlaamse Overheid + departement of afdeling, provincie, stad, federale overheid, koning Boudewijnstichting,… Doel: werkingssubsidie, personeel, projectsubsidie (welk?), …

DETAIL VAN DE 73 REKENINGEN (vervolg) Activiteitencentrum: naam van het activiteitencentrum waaronder deze subsidie valt op de resultatenrekening per activiteitencentrum Bedrag: het toegekende en geboekte bedrag Totaal van het detail van de 73-rekeningen moet overeenstemmen met de code 73 op de jaarrekening

FISCAAL ATTEST SOCIAAL SECRETARIAAT Boekjaar 2010  verwerkingsperiode 1/01/2010 t.e.m. 31/12/2010 Code 620 en 621 van de jaarrekening moeten in overeenstemming zijn met het fiscaal attest Voorziening vakantiegeld op een 623-rekening boeken onder de andere personeelskosten ! !

GELDBELEGGINGEN Middelen op ethisch verantwoorde manier beheren  geen risico beleggingen Minderwaarde op o.a. aandelen  geen subsidiabele kost Afrekening Vlaamse overheid  bij berekening reserves wordt geen rekening gehouden met meer- of minderwaarden op aandelen

GELDBELEGGINGEN (vervolg) Boekhouding  waardeverminderingen of meerwaarden boeken Jaarlijks de aanschafwaarde en reële waarde vermelden in financieel verslag  anders opvragen Jaarlijkse meer- of minderwaarde in financieel verslag vermelden  anders opvragen

ERFPACHT EN SCHENKINGEN Advies CBN CBN-advies NFP-2 (www.cnc-cbn.be/nl) SCHENKINGEN Adviezen CBN 2010/16 en 2010/17 CBN Bulletin 56 Pacioli nr 229 BIBF-IPCF (www.bibf.be/default.aspx)

VTE boordtabel 2bis en resultatenrekening per activiteitencentra De bepaling van het aantal VTE en de toewijzing aan AC moet gelijk zijn in BT en RR Aantal VTE volgens reële inzet gedurende het jaar, niet volgens personeelskader

ALGEMENE AANDACHTSPUNTEN Alle documenten worden ingediend in euro en niet in duizend euro Op elke bijlage de naam van het CAW vermelden Alle documenten van het financieel verslag afzonderlijk houden van het inhoudelijk verslag Op papier en elektronisch (kris.vereertbrugghen@wvg.vlaanderen.be) indienen Indienen vóór 1 april 2011

Team Algemene Werking en Financien VRAGEN??? Team Algemene Werking en Financien Marcel Lauwers (teamverantwoordelijke): marcel.lauwers@wvg.vlaanderen.be 02 553 33 83 Ilse Baele (financiële afrekeningen en analyses) ilse.baele@wvg.vlaanderen.be 02 553 33 31