Wat betekenen ze concreet voor de studenten?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gent, scheppende stad Gent 2020 Stadscongres VGC 25 februari 2009.
Advertisements

Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Onderwijsbeleidsplan
EDO in de lerarenopleiding
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Beleidsimplicaties van multicampusonderwijs: besparing, eenheidsworst, of opportuniteit? Ludo Melis & Irene Hermans Dag van het Onderwijs 28 november 2013.
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
TOM keurmerk Marius Berendse.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Ondernemen(d) in het onderwijs
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
moderniseren van het curriculum.
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
TOE AAN RUST ? ER IS STORM OP KOMST ! ontwikkelingen in het hoger onderwijs Frits Benjamins Storm in het Hoger Onderwijs KIB
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Honoursonderwijs in HBO
VDAB in een veranderend landschap
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen i.s.m. Faculteit Rechtsgeleerdheid Februari 2016.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
De ‘landing’ van internationalisering in de curricula : kOOD International Activity Griet t’Servranckx Departmental Coördinator international Office.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Inspiratiedag Inspiratiedag Kansarmoede & Onderwijs 28 april 2016.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Forum Ondernemend hoger Onderwijs
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn
23 maart 2017 profilering.
Gsiw Strategische planning
Toekomstige veranderingen:
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd

De week van de vrijwilliger
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT

LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
Basistekst : Talentontwikkeling
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Wat betekenen ze concreet voor de studenten? PXL-Beleidslijnen 2015-2019 Wat betekenen ze concreet voor de studenten?

Wat mag je verwachten? 1. Inleiding: missie en visie, X-factor 2. Samen opleiden tot excellente professionals

1. Inleiding: missie en visie Een blik op de toekomst Een snel evoluerende arbeidsmarkt door : Permanent wijzigende economische verhoudingen; Nieuwe technologieën; Verregaande automatisering; Nieuwe beroepen Nood aan en vraag naar excellente professionals

1. Inleiding: missie en visie Hogeschool PXL professionaliseert mensen en organisaties en draagt bij tot welvaart en welzijn. Visie Hogeschool PXL wil door een sterke verwevenheid van het onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten haar studenten, medewerkers en organisaties in co-creatie laten groeien tot excellente professionals.

PXL X-FACTOR

2. Samen opleiden tot excellente professionals

Studentgecentreerd onderwijs Multidisciplinair Verwevenheid onderzoek, dienstverlening & onderwijs Co-creatie Projectmatig samenwerken Authentiek Innovatie Studentgecentreerd onderwijs Optimale ontwikkelingskansen Persoonlijke leerwegen ICT als motor Junior-collega Lifelong learning skills

Engagement 1 Studenten laten groeien tot excellente professionals

Engagement 1 Strategische en operationele doelen SD 1: Het PXL-onderwijs is authentiek, cocreatief en gericht op innovatie OD 1.1. Elke student ontwikkelt skills om innoverend om te gaan met de uitdagingen van morgen. OD 1.2. Elke student wordt gestimuleerd om ondernemend en onderzoekend te handelen. OD 1.3. Elke student werkt projectmatig en multidisciplinair aan realistische uitdagingen uit de samenleving. OD 1.4. Elke opleiding beschikt over een leeromgeving die authentiek onderwijs faciliteert. SD 2. Het PXL-onderwijs biedt de student optimale ontwikkelingskansen OD 2.1. Elke opleiding organiseert haar onderwijs zo dat persoonlijke leerwegen mogelijk zijn. OD 2.2. Binnen elke opleiding is ICT de motor van anytime, anywhere learning. OD 2.3. Elke opleiding zet in op een gericht in-, door- en uitstroombeleid. OD 2.4. In elke opleiding is de studentenbegeleiding integraal en volgens het student supportmodel. SD 3: Het PXL-onderwijs is verankerd in een netwerk en heeft een internationale focus OD 3.1. Elke opleiding internationaliseert haar curriculum en verhoogt het mobiliteitsaanbod. OD 3.2. Elke opleiding participeert doelgericht aan een (internationaal) netwerk of partnerschap. OD 3.3. Elke opleiding deelt haar expertise met de wereld in minstens één project.

SD 1 HET PXL-ONDERWIJS IS AUTHENTIEK, CO-CREATIEF EN GERICHT OP INNOVATIE

OD 1.1: Elke student ontwikkelt skills om innoverend om te gaan met de uitdagingen van morgen Het onderwijsconcept garandeert via de X-factor de ontwikkeling van lifelong learning skills. Probleemoplossend handelen Zelfstandig informatie vinden en verwerken Creatieve ideeën bedenken Samenwerken en netwerken

OD 1.2: Elke student wordt gestimuleerd om ondernemend en onderzoekend te handelen Dé ondernemende competentie an sich bestaat niet! Ondernemend handelen: Creatieve ideeën uitwerken Initiatief nemen en verantwoordelijkheid dragen Doorzettingsvermogen Netwerken Risico’s durven nemen ….

OD 1.2: Elke student wordt gestimuleerd om ondernemend en onderzoekend te handelen Dé onderzoekscompetentie an sich bestaat niet! Onderzoekend handelen: Problemen detecteren Uitdagende onderzoeksvraag afbakenen Zelfstandig literatuur verzamelen Vakspecifieke oplossingsstrategie uitwerken en uitvoeren Data interpreteren en conclusies trekken Handelen/ontwikkelen vanuit resultaten Rapporteren, communiceren ….

OD 1.2: Elke student wordt gestimuleerd om ondernemend en onderzoekend te handelen Ondernemend en onderzoekend handelen is een proces waarin je je geleidelijk verdiept. Geleidelijke opbouw in meerdere OLOD’s Werkvorm  actieve productieve werkvormen als projecten, authentieke opdrachten,… Apart OLOD kan nuttig zijn om bepaalde kennisaspecten toe te lichten of bepaalde vaardigheden te trainen. Belang van rolmodellen!

Student als Lector als junior-collega coach OD 1.3: Elke student werkt –als junior collega- projectmatig en multidisciplinair aan realistische uitdagingen uit de samenleving Teach as you preach Student als junior-collega Lector als coach

OD 1.3: Elke student werkt –als junior collega- projectmatig en multidisciplinair aan realistische uitdagingen uit de samenleving Toename van authentieke elementen doorheen de opleiding: TS 1: gastsprekers simulatieopdrachten attitudeschaal TS 2: elementen TS 1 + skills lab authentieke opdrachten … TS 3: elementen TS 1 & 2 + externe beoordelaars bachelorproef opdrachten met externe partners stagebedrijven werkplekleren lectoren in stagebegeleiding Authentieke elementen

Voorstel Pxl model authentiek onderwijs

Product- en proces-evaluatie OD 1.3: Elke student werkt –als junior collega- projectmatig en multidisciplinair aan realistische uitdagingen uit de samenleving Ontwerpfase Voorberei-dingsfase Uitwerkings-fase Presenta-tiefase Product- en proces-evaluatie

OD 1.3: Elke student werkt –als junior collega- projectmatig en multidisciplinair aan realistische uitdagingen uit de samenleving Multidisciplinair binnen de afstudeerrichting Multidisciplinair over afstudeerrichtingen heen Multidisciplinair over opleidingen en departementen heen

Bovenstaande komt ook terug in Engagement 3: Verwevenheid onderzoek – onderwijs, want: elke student voert grotere opdrachten aan vanuit een onderzoekende houding; elke opleiding realiseert eigen onderzoeksthema’s in het curriculum (projecten, bachelorproeven, …); een maximaal aantal lectoren is effectief betrokken bij kwaliteitsvol onderzoek en dienstverlening binnen het speerpuntenbeleid verbonden aan de onderzoekscentra. Lectoren hebben de vinger aan de pols / teach as you preach

OD 1.4: Elke opleiding beschikt over een leeromgeving die authentiek onderwijs faciliteert (infrastructuur en de onderwijsorganisatie) Infrastructuur Lokalen flexibel inrichten Authentieke elementen in leslokalen Leren op de werkplek Onderwijsorganisatie Afstemming tussen opleidingen Uniformisering jaarindeling Lesvrije momenten voor groepsoverleg Ruimte creëren voor digitalisering

SAMENVATTING SD 1

SD 2 HET PXL-ONDERWIJS BIEDT DE STUDENT OPTIMALE ONTWIKKELINGS-KANSEN

OD 2.1 Elke opleiding organiseert haar onderwijs zo dat persoonlijke leerwegen mogelijk zijn Persoonlijke kenmerken van de student bepalen dat de weg naar het bereiken van de leerresultaten verschillend verloopt van student tot student.

Voorzie in een ‘rijk’ onderwijsaanbod OD 2.1 Elke opleiding organiseert haar onderwijs zo dat persoonlijke leerwegen mogelijk zijn Voorzie in een ‘rijk’ onderwijsaanbod Studiemateriaal Werkvormen Begeleiding Evaluatie Variatie in… Persoonlijke leerweg

OD 2.2 Binnen elke opleiding is ICT de motor van anytime, anywhere learning Blended learning is de standaard Combinatie van en afwisseling tussen contactonderwijs en afstandsonderwijs in een opleidingsonderdeel Strategieën voor de realisatie van blended learning Alle leermaterialen zijn digitaal Het leermateriaal voor afstandsonderwijs is duidelijk gestructureerd De informatieverwerving gebeurt vaak op afstand; de verdieping en discussie in contactonderwijs Tijdige en elektronisch gedocumenteerde feedback is essentieel Er worden mogelijkheden voorzien voor zelfevaluatie tijdens het afstandsonderwijs

OD 2.3 Elke opleiding zet in op een gericht in- door- en uitstroombeleid INSTROOM: Leerlingen van 6 SO kunnen al OLOD’s van TS1 opnemen Oriënteringstraject:

Heroriënterings-beleid OD 2.3 Elke opleiding zet in op een gericht in- door- en uitstroombeleid INSTROOM: Heroriënterings-beleid Studiekeuze Vrijstelling Instap-momenten

OD 2.3 Elke opleiding zet in op een gericht in- door- en uitstroombeleid DOORSTROOM: Een strenger studievoortgangsbeleid Studiebegeleiding (individueel en in groep) Trajecten op maat

OD 2.3 Elke opleiding zet in op een gericht in- door- en uitstroombeleid Opleidingsspecifieke initiatieven Centrale initiatieven Jobevent Sollicitatietrainingen Q for talent (ism VDAB)

OD 2.4 In elke opleiding is de studentenbegeleiding integraal en georganiseerd volgens het student supportmodel

SAMENVATTING SD 2

SD 3 Het PXL-onderwijs is verankerd in een netwerk en heeft internationale focus

OD 3.1 Elke opleiding internationaliseert haar curriculum en verhoogt het mobiliteitsaanbod verplicht verplicht abroad @home optioneel PXL verplichte internationale studiepunten Internationale studiepunten voor telling mobiele studenten abroad @home Extra-curriculaire activiteiten IIC optioneel Curriculum

Internationale leeractiviteiten @home VBN INT@home verplicht les in international classrooms international classroom virtuele mobiliteitsprojecten E-tools blended learning blended mobility buitenlandse gastlectoren abroad @home projecten met intercultureel publiek, in interculturele gpn internationale case studies internationale wetenschappelijke literatuur, internationale tijdschriften, … optioneel Curriculum

Internationale leeractiviteiten: mobiliteitsaanbod meer mobiliteit: 20% tegen 2020 verplicht uitwisselingsweken geïntegreerde studiereizen korte en lange mobiliteit bv. stage en studie mobility window intensieve programma’s abroad @home studeren in het buitenland stage optioneel Curriculum & Mobiliteitsaanbod

Studieaanbod voor internationale studenten minstens 30SP doordacht & strategisch international classroom … i.s.m. internationale partners bidiplomering, joint degree Mobiliteitsaanbod

Netwerk van internationale partners OD 3.2: Elke opleiding participeert doelgericht aan een internationaal netwerk of partnerschap Netwerk van internationale partners Bedrijven en organisaties Hoger-onderwijs-instellingen Beroeps-verenigingen Benchmarking Projecten Domein-specifiek netwerk Prioritaire partners Internationale studie Internationale stage Curriculumsamenwerking

OD 3.3: Elke opleiding deelt haar expertise met de wereld in minstens 1 project Interna-tionaliserings-projecten Ontwikkelings-samenwerking (Eu)regio-nale samen-werking Curriculum-ontwikkeling Discipline-overschrijdende samenwerking Onderzoek

… SAMENVATTING SD 3 2. INTERNATIONALE FOCUS PXL curriculum/opleiding 1. INTERNATIONALE VERANKERING netwerk & prioritaire partners 2. INTERNATIONALE FOCUS PXL curriculum/opleiding benchmarken projecten curriculum …

Vragen ?