Wat betekenen ze concreet voor de studenten? PXL-Beleidslijnen 2015-2019 Wat betekenen ze concreet voor de studenten?
Wat mag je verwachten? 1. Inleiding: missie en visie, X-factor 2. Samen opleiden tot excellente professionals
1. Inleiding: missie en visie Een blik op de toekomst Een snel evoluerende arbeidsmarkt door : Permanent wijzigende economische verhoudingen; Nieuwe technologieën; Verregaande automatisering; Nieuwe beroepen Nood aan en vraag naar excellente professionals
1. Inleiding: missie en visie Hogeschool PXL professionaliseert mensen en organisaties en draagt bij tot welvaart en welzijn. Visie Hogeschool PXL wil door een sterke verwevenheid van het onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten haar studenten, medewerkers en organisaties in co-creatie laten groeien tot excellente professionals.
PXL X-FACTOR
2. Samen opleiden tot excellente professionals
Studentgecentreerd onderwijs Multidisciplinair Verwevenheid onderzoek, dienstverlening & onderwijs Co-creatie Projectmatig samenwerken Authentiek Innovatie Studentgecentreerd onderwijs Optimale ontwikkelingskansen Persoonlijke leerwegen ICT als motor Junior-collega Lifelong learning skills
Engagement 1 Studenten laten groeien tot excellente professionals
Engagement 1 Strategische en operationele doelen SD 1: Het PXL-onderwijs is authentiek, cocreatief en gericht op innovatie OD 1.1. Elke student ontwikkelt skills om innoverend om te gaan met de uitdagingen van morgen. OD 1.2. Elke student wordt gestimuleerd om ondernemend en onderzoekend te handelen. OD 1.3. Elke student werkt projectmatig en multidisciplinair aan realistische uitdagingen uit de samenleving. OD 1.4. Elke opleiding beschikt over een leeromgeving die authentiek onderwijs faciliteert. SD 2. Het PXL-onderwijs biedt de student optimale ontwikkelingskansen OD 2.1. Elke opleiding organiseert haar onderwijs zo dat persoonlijke leerwegen mogelijk zijn. OD 2.2. Binnen elke opleiding is ICT de motor van anytime, anywhere learning. OD 2.3. Elke opleiding zet in op een gericht in-, door- en uitstroombeleid. OD 2.4. In elke opleiding is de studentenbegeleiding integraal en volgens het student supportmodel. SD 3: Het PXL-onderwijs is verankerd in een netwerk en heeft een internationale focus OD 3.1. Elke opleiding internationaliseert haar curriculum en verhoogt het mobiliteitsaanbod. OD 3.2. Elke opleiding participeert doelgericht aan een (internationaal) netwerk of partnerschap. OD 3.3. Elke opleiding deelt haar expertise met de wereld in minstens één project.
SD 1 HET PXL-ONDERWIJS IS AUTHENTIEK, CO-CREATIEF EN GERICHT OP INNOVATIE
OD 1.1: Elke student ontwikkelt skills om innoverend om te gaan met de uitdagingen van morgen Het onderwijsconcept garandeert via de X-factor de ontwikkeling van lifelong learning skills. Probleemoplossend handelen Zelfstandig informatie vinden en verwerken Creatieve ideeën bedenken Samenwerken en netwerken
OD 1.2: Elke student wordt gestimuleerd om ondernemend en onderzoekend te handelen Dé ondernemende competentie an sich bestaat niet! Ondernemend handelen: Creatieve ideeën uitwerken Initiatief nemen en verantwoordelijkheid dragen Doorzettingsvermogen Netwerken Risico’s durven nemen ….
OD 1.2: Elke student wordt gestimuleerd om ondernemend en onderzoekend te handelen Dé onderzoekscompetentie an sich bestaat niet! Onderzoekend handelen: Problemen detecteren Uitdagende onderzoeksvraag afbakenen Zelfstandig literatuur verzamelen Vakspecifieke oplossingsstrategie uitwerken en uitvoeren Data interpreteren en conclusies trekken Handelen/ontwikkelen vanuit resultaten Rapporteren, communiceren ….
OD 1.2: Elke student wordt gestimuleerd om ondernemend en onderzoekend te handelen Ondernemend en onderzoekend handelen is een proces waarin je je geleidelijk verdiept. Geleidelijke opbouw in meerdere OLOD’s Werkvorm actieve productieve werkvormen als projecten, authentieke opdrachten,… Apart OLOD kan nuttig zijn om bepaalde kennisaspecten toe te lichten of bepaalde vaardigheden te trainen. Belang van rolmodellen!
Student als Lector als junior-collega coach OD 1.3: Elke student werkt –als junior collega- projectmatig en multidisciplinair aan realistische uitdagingen uit de samenleving Teach as you preach Student als junior-collega Lector als coach
OD 1.3: Elke student werkt –als junior collega- projectmatig en multidisciplinair aan realistische uitdagingen uit de samenleving Toename van authentieke elementen doorheen de opleiding: TS 1: gastsprekers simulatieopdrachten attitudeschaal TS 2: elementen TS 1 + skills lab authentieke opdrachten … TS 3: elementen TS 1 & 2 + externe beoordelaars bachelorproef opdrachten met externe partners stagebedrijven werkplekleren lectoren in stagebegeleiding Authentieke elementen
Voorstel Pxl model authentiek onderwijs
Product- en proces-evaluatie OD 1.3: Elke student werkt –als junior collega- projectmatig en multidisciplinair aan realistische uitdagingen uit de samenleving Ontwerpfase Voorberei-dingsfase Uitwerkings-fase Presenta-tiefase Product- en proces-evaluatie
OD 1.3: Elke student werkt –als junior collega- projectmatig en multidisciplinair aan realistische uitdagingen uit de samenleving Multidisciplinair binnen de afstudeerrichting Multidisciplinair over afstudeerrichtingen heen Multidisciplinair over opleidingen en departementen heen
Bovenstaande komt ook terug in Engagement 3: Verwevenheid onderzoek – onderwijs, want: elke student voert grotere opdrachten aan vanuit een onderzoekende houding; elke opleiding realiseert eigen onderzoeksthema’s in het curriculum (projecten, bachelorproeven, …); een maximaal aantal lectoren is effectief betrokken bij kwaliteitsvol onderzoek en dienstverlening binnen het speerpuntenbeleid verbonden aan de onderzoekscentra. Lectoren hebben de vinger aan de pols / teach as you preach
OD 1.4: Elke opleiding beschikt over een leeromgeving die authentiek onderwijs faciliteert (infrastructuur en de onderwijsorganisatie) Infrastructuur Lokalen flexibel inrichten Authentieke elementen in leslokalen Leren op de werkplek Onderwijsorganisatie Afstemming tussen opleidingen Uniformisering jaarindeling Lesvrije momenten voor groepsoverleg Ruimte creëren voor digitalisering
SAMENVATTING SD 1
SD 2 HET PXL-ONDERWIJS BIEDT DE STUDENT OPTIMALE ONTWIKKELINGS-KANSEN
OD 2.1 Elke opleiding organiseert haar onderwijs zo dat persoonlijke leerwegen mogelijk zijn Persoonlijke kenmerken van de student bepalen dat de weg naar het bereiken van de leerresultaten verschillend verloopt van student tot student.
Voorzie in een ‘rijk’ onderwijsaanbod OD 2.1 Elke opleiding organiseert haar onderwijs zo dat persoonlijke leerwegen mogelijk zijn Voorzie in een ‘rijk’ onderwijsaanbod Studiemateriaal Werkvormen Begeleiding Evaluatie Variatie in… Persoonlijke leerweg
OD 2.2 Binnen elke opleiding is ICT de motor van anytime, anywhere learning Blended learning is de standaard Combinatie van en afwisseling tussen contactonderwijs en afstandsonderwijs in een opleidingsonderdeel Strategieën voor de realisatie van blended learning Alle leermaterialen zijn digitaal Het leermateriaal voor afstandsonderwijs is duidelijk gestructureerd De informatieverwerving gebeurt vaak op afstand; de verdieping en discussie in contactonderwijs Tijdige en elektronisch gedocumenteerde feedback is essentieel Er worden mogelijkheden voorzien voor zelfevaluatie tijdens het afstandsonderwijs
OD 2.3 Elke opleiding zet in op een gericht in- door- en uitstroombeleid INSTROOM: Leerlingen van 6 SO kunnen al OLOD’s van TS1 opnemen Oriënteringstraject:
Heroriënterings-beleid OD 2.3 Elke opleiding zet in op een gericht in- door- en uitstroombeleid INSTROOM: Heroriënterings-beleid Studiekeuze Vrijstelling Instap-momenten
OD 2.3 Elke opleiding zet in op een gericht in- door- en uitstroombeleid DOORSTROOM: Een strenger studievoortgangsbeleid Studiebegeleiding (individueel en in groep) Trajecten op maat
OD 2.3 Elke opleiding zet in op een gericht in- door- en uitstroombeleid Opleidingsspecifieke initiatieven Centrale initiatieven Jobevent Sollicitatietrainingen Q for talent (ism VDAB)
OD 2.4 In elke opleiding is de studentenbegeleiding integraal en georganiseerd volgens het student supportmodel
SAMENVATTING SD 2
SD 3 Het PXL-onderwijs is verankerd in een netwerk en heeft internationale focus
OD 3.1 Elke opleiding internationaliseert haar curriculum en verhoogt het mobiliteitsaanbod verplicht verplicht abroad @home optioneel PXL verplichte internationale studiepunten Internationale studiepunten voor telling mobiele studenten abroad @home Extra-curriculaire activiteiten IIC optioneel Curriculum
Internationale leeractiviteiten @home VBN INT@home verplicht les in international classrooms international classroom virtuele mobiliteitsprojecten E-tools blended learning blended mobility buitenlandse gastlectoren abroad @home projecten met intercultureel publiek, in interculturele gpn internationale case studies internationale wetenschappelijke literatuur, internationale tijdschriften, … optioneel Curriculum
Internationale leeractiviteiten: mobiliteitsaanbod meer mobiliteit: 20% tegen 2020 verplicht uitwisselingsweken geïntegreerde studiereizen korte en lange mobiliteit bv. stage en studie mobility window intensieve programma’s abroad @home studeren in het buitenland stage optioneel Curriculum & Mobiliteitsaanbod
Studieaanbod voor internationale studenten minstens 30SP doordacht & strategisch international classroom … i.s.m. internationale partners bidiplomering, joint degree Mobiliteitsaanbod
Netwerk van internationale partners OD 3.2: Elke opleiding participeert doelgericht aan een internationaal netwerk of partnerschap Netwerk van internationale partners Bedrijven en organisaties Hoger-onderwijs-instellingen Beroeps-verenigingen Benchmarking Projecten Domein-specifiek netwerk Prioritaire partners Internationale studie Internationale stage Curriculumsamenwerking
OD 3.3: Elke opleiding deelt haar expertise met de wereld in minstens 1 project Interna-tionaliserings-projecten Ontwikkelings-samenwerking (Eu)regio-nale samen-werking Curriculum-ontwikkeling Discipline-overschrijdende samenwerking Onderzoek
… SAMENVATTING SD 3 2. INTERNATIONALE FOCUS PXL curriculum/opleiding 1. INTERNATIONALE VERANKERING netwerk & prioritaire partners 2. INTERNATIONALE FOCUS PXL curriculum/opleiding benchmarken projecten curriculum …
Vragen ?