Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee. Het doel van een presentatie is een goed overzicht geven van wat de sterke punten zijn van jou idee. De slides helpen je een goed en volledig verhaal op te bouwen dat voor een divers publiek interessante informatie bevat om jouw idee goed te kunnen begrijpen. Zet je troeven in de kijker, details horen hier niet thuis. Tips: Werk met korte en krachtige zinnen, en gebruik de juiste afbeeldingen die de boodschap ondersteunen en/of versterken. Probeer bulletpoints, doorlopende tekst en overdadige animaties te vermijden. Gebruik maximaal 2 soorten lettertypes
ondersteunende slogan DUIDELIJKE TITEL ondersteunende slogan 1. Dit is je titelslide. Zet hier de naam/titel van je idee (met een ondersteunende slogan.) Vermeld ook je eigen naam (en andere idee eigenaars) en contactgegevens. Tijdens je presentatie kan je hier een korte inleiding geven van wie je bent, wat je doet en wat het doel is van deze presentatie.
2. Wat is het probleem? Introduceer hier het probleem dat een bepaalde doelgroep heeft. Je kan hier vertellen hoe je dat probleem hebt ontdekt en onderzocht. Statistieken kunnen helpen om de grootte en de impact van het probleem te schetsen. Zorg ervoor dat je hier genoeg informatie geeft zodat je publiek snapt wat het probleem is en hoe het mensen momenteel beïnvloedt. Maar, hou het simpel.
3. Hoe lost jouw idee dat probleem op? Beschrijf kort en bondig hoe jouw idee het probleem van slide 2 zal oplossen. Zorg er voor dat iedereen begrijpt dat jouw idee dat probleem op een unieke manier zal oplossen en hoe. Op welke manier zal jouw idee een bepaalde praktische, emotionele of sociale behoefte invullen?
4. Wat brengt jouw idee op? Hoe kan men met jouw idee geld verdienen? Wie zijn je klanten en wat zijn mogelijke prijsstructuren? Hoe denk je winst te maken?
5. Hoe kan men jouw idee uitrollen? Geef wat meer details over je jouw idee in de praktijk gaat gebruiken als onderneming. Hoe moet de onderneming rond de idee te werk gaan om het succesvol te maken? Hoe gaan klanten uit jouw doelgroep het idee/product/dienst kunnen gebruiken/kopen? Beschrijf hoe de verkoop en de marketing kan aangepakt worden. Geef ook mee welke technologie er voor nodig is. Hier komt een tweede slide misschien wel van pas. Let op, niet té veel details. Focus op de voordelen en de boodschap.
6. Hoe kan je het verkopen? Hoe kan de idee een plaats krijgen in de markt? Hoe kan je het promoten en welke manieren van adverteren zou het best werken? Durf specifiek zijn, niet ‘op het internet’, via ‘een webshop’… Laat je publiek weten dat je er over na hebt gedacht.
7. Zijn er gelijkaardige ideeën die reeds bestaan 7. Zijn er gelijkaardige ideeën die reeds bestaan? Wie zijn concurrenten? Laat weten dat je op de hoogte bent van gelijkaardige ideeën. Beschrijf (niet afbreken) kort wie of wat dat zijn en waarom jouw idee beter en/of anders is. Wat maakt jouw idee uniek? En hoe kan het dat blijven?
8. Beschrijf het team Laat weten wie je zelf bent en welke achtergrond je hebt (vooral als het relevant is tegenover je idee). Als er meerdere mensen zijn dan doe je dit ook voor hen. Maar hou het kort en relevant. Beschrijf ook wat je verwacht en wat je plannen zijn met je idee.
9. Financieel Maak een heldere financiële projectie met een 3 tot 5-jaren prognose. Laat ook weten hoe je aan die getallen bent gekomen.
10. Waar sta je momenteel met je idee? Tot slot, laat zien waar je momenteel staat met je idee. Wat heb je al gedaan tot nu, en hoe ga je er mee vooruit geraken. Wees positief over wat je al hebt gedaan en wat je in de toekomst van plan bent. Waar heb je momenteel nog het meeste nood aan?
Tot slot Je kan op veel manieren te werk gaan. Zoek de manier die het best bij jouw idee en persoonlijkheid past. Ja, je mag best 12 slides hebben. Maar vergeet niet van het eenvoudig te houden. Details kan je later nog meegeven in een ondernemingsplan. Zet niet te veel informatie op de slides zelf, hou het kort, de rest vertel je er wel bij. Mensen gaan anders je slides gewoon lezen en niet meer naar je verhaal luisteren. Gebruik geen jargon. Niet iedereen heeft kennis van al die sectorspecifieke woordenschat. Vertel op een rustige zelfzekere manier je verhaal en gebruik de slides als kapstokken. Laat wat pauze tussen de slides zodat mensen de kans krijgen om de informatie voldoende tot zich te laten komen. Focus op de belangrijkste zaken en dwaal niet te veel af. Zorg dus dat je slides niet overladen zijn met beelden, tekst en animaties. Less is more! Succes