Innovatie als oplossing?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Menno Karres Lead Auditor
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Management : situering en begrip
Inzet van “vreemd” personeel Organiseer je eigen groei Marinus van Dee.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
MVO en intern management
Opleiden van medewerkers
© de vries business consultancy, 2008
K.U.Leuven ~ Parkstraat 45 b 3601, B-3000 Leuven ~ Tel ~ Fax ~ G. Van Hootegem Synergy in de sociale.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 1 08/12/2009.
Nike Supply Chain Management
Personeel en organisatie
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Het Nieuwe Werken Jeoffrey van Zijp Jeoffrey van Zijp.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
Organisatie & Personeel
Processen.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Personeel vinden voor knelpuntjobs Hoe creëer je werk voor kortgeschoolden als oplossing voor je bedrijfsproblemen? Iko Kakes Manager Social Project Nuon.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Rol van werknemers? “Wil een bedrijf ook in de toekomst succesvol zijn, dan moet het: zijn CO2-uitstoot, energie- en materiaalverbruik verminderen; zorgen.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Vertrouwen en Talentontwikkeling Flexibel en Veilig
Een vergadering organiseren
Hoe leg je meer focus op resultaat?
“Wij maken úw product volgens úw wensen!”
Presentatie bedrijfsplan
Vergadering Personeelsdienst
JAN HOLSAPPEL.
Inspelen op innovaties
Stap drie bij projecten
Workshop – teamgroei begrijpen
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Spel als middel voor……. TEAMBUILDING.
Transcript van de presentatie:

Innovatie als oplossing?

Iets nieuw maken (productinnovatie)

Iets nieuw maken (productinnovatie) = Op de markt brengen van nieuwe producten Doel? Versterken van positie op bestaande markt(en) Veroveren van nieuwe markt(en) Waarom? Complexiteit markt-/klanteisen Technologische ontwikkelingen Concurrentiestrijd Grondstoffenschaarste Klimaatverandering

Iets nieuw maken (productinnovatie) Hoe? Investeren in O&O (mankracht, middelen, samenwerking,…) Productontwerp:↓materiaalgebruik of hergebruik (cf. C2C-kringloop) Ontwikkelen van product-dienst-combinaties Samenwerken met klanten/leveranciers om oplossingen-op-maat te creëren De levensduur van producten en materiaal veranderen Toevoegen of verwijderen van functionaliteiten aan producten

Opdracht >>> Minstens 5 antwoorden per groep <<< Groep 1: Wat kan werkgever er bij winnen? Groep 2: Wat kunnen werknemers er bij winnen? Groep 3: Wat kan werkgever er bij verliezen? Groep 4: Wat kunnen werknemers er bij verliezen? >>> Minstens 5 antwoorden per groep <<<

SMED: F1

Iets nieuw doen (procesinnovatie) = Invoeren van nieuwe procedures of technologieën die output, kwaliteit en/of kosten aanzienlijk verbeteren. Doel? Verhoging van efficiëntie en productiviteit Besparing op tijd, inzet, verbruik en/of kosten Waarom? Complexiteit van markt- en klanteisen Concurrentiestrijd: kost ↓ Kwestie ivm energie: kost, bevoorrading,… Technologische evoluties Klimaatverandering …

Iets nieuw doen (1) = Nieuwe technologieën gebruiken

Iets nieuw doen (2) = de materiaalstromen verbeteren Verbeteren van communicatie tussen afdelingen en diensten Transport: volume en gewicht ↓ + verpakkingsmateriaal Kwaliteitsproblemen systematisch aanpakken Opsporen en wegwerken van systeemverliezen, ‘bottlenecks’, fouten en ‘verspilling’

Procesinnovatie: LEAN Verwanten: TPS, TPM, CPI, BPM, TQM, WCM, QRM,… Met minder… Minder menselijke inspanning Minder materiaal Minder energie en ruimte Minder tijd Meer bereiken Meer waarde voor klanten Meer flexibiliteit van de onderneming Hogere productiviteit Meer kennis bij werknemers Meer succes op langere termijn

WEGWERKEN VAN VERSPILLING (muda) = zaken die geen toegevoegde waarde leveren Overproductie Voorraden Defecten Transport Beweging Wachttijden Gebrekkige procesinrichting Niet benut talent van personeel WEGWERKEN VAN ONGELIJKHEDEN (mura) = schommelingen in tempo en volumes, pieken en dalen WEGWERKEN VAN OVERBELASTING (muri) = van machine- of man-capaciteit

Opdracht >>> Minstens 5 antwoorden per groep <<< Groep 2: Wat kan werkgever er bij winnen? Groep 3: Wat kunnen werknemers er bij winnen? Groep 4: Wat kan werkgever er bij verliezen? Groep 1: Wat kunnen werknemers er bij verliezen? >>> Minstens 5 antwoorden per groep <<<

Iets anders doen (nieuwe arbeidsorganisatie) = Herindelen van takenpakketten, functies, teams en/of afdelingen om als bedrijf beter in te kunnen spelen op veranderende markteisen. Doel? Verhoging van de bedrijfsresultaten Verbetering kwaliteit en werkbaarheid jobs Waarom? Complexiteit van markt- en klanteisen Concurrentiepositie Kwesties ivm vergrijzing en werkbaar werk …

Achterliggend… (JDC-model, Karasek, 1979)

ARBEIDSORGANISATIE?!

ARBEIDSORGANISATIE?! = Wijze waarop al het werk is opgesplitst in verschillende taken (ifv realisatie kernopdracht) Opsplitsing tussen mens en machine? Afdelingen? Hiërarchie? Functies? Wie denkt na? Wie voert uit? Wie controleert? Wie plant? Wie geeft leiding? Wie rapporteert? Wie lost problemen op? Wie beslist? Wie communiceert met externen,…? En hoe verloopt dit alles? Regels? Gewoontes? Afspraken? Procedures?

klassieke arbeidsorganisatie: Grondlegger van de klassieke arbeidsorganisatie: Frederick W. Taylor

“Men werkte in groepjes van 3 à 7 mensen “Men werkte in groepjes van 3 à 7 mensen. Elke groep had volledige verantwoordelijkheid voor alle aspecten van de kolenwinning. De groepsleden werden door de groep zelf geselecteerd en aangenomen. Het leiderschap werd onderling geregeld. Men sloot eigen contracten af met de bovengrondse organisatie. Elke groep kon in feite op elk moment beginnen of stoppen op het kolenfront. Men kon dus zelf zijn werktijden en kwantitatieve doelen bepalen. Een volleerd mijnwerker was veelzijdig, ambachtelijk geschoold en ontleende daaraan een aanzienlijke beroepstrots.”

BASISPRINCIPE TAYLOR Door nauwkeurige analyse en verregaande opsplitsing van arbeid… moet het management maximale controle verwerven… over elke stap in het arbeidsproces, inclusief de manier van werken.

TAYLOR ANNO 2016 Vakkennis v werknemers ontnomen: regels, voorschriften en procedures Splitsing tussen denken en doen: denkwerk volledig in handen v management Systematische berekening en planning v alle elementen van het arbeidsproces

Van complexe organisaties met simpele jobs naar simpele organisaties met complexe jobs Meer regelcapaciteit voor werknemers Denken + doen Zelfsturing, zelfregulering, zelforganiseren, autonoom,… Zinvol takenpakket ipv maximale opsplitsing Teamwerk als fundamentele bouwsteen: zelfsturende of autonome teams

Een zelfsturend team?! … een groep werknemers … in vast verband en met constante samenstelling … met breed inzetbare teamleden … die verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren, regelen, evalueren, analyseren en verbeteren van een duidelijk afgeronde taak … en hiervoor de nodige middelen ter beschikking hebben

Iets anders doen: nieuwe arbeidsorganisatie Hoe? Meer bevoegdheden en autonomie voor werknemers sterrollen, overlegmomenten,… bvb. onderhoud, kwaliteit, planning, uurroosters,… Teamwerk organiseren en omkaderen oa. ‘coachend’ leiderschap,… Organiseren van opleiding ifv omscholing Brede inzetbaarheid, polyvalentie,... Ontwikkelen van een cultuur van ‘continuous improvement’ (lerende organisatie) …

Opdracht >>> Minstens 5 antwoorden per groep <<< Groep 3: Wat kan werkgever er bij winnen? Groep 4: Wat kunnen werknemers er bij winnen? Groep 1: Wat kan werkgever er bij verliezen? Groep 2: Wat kunnen werknemers er bij verliezen? >>> Minstens 5 antwoorden per groep <<<

Innovatie = vakbondsmaterie?

VOORBEELD RISICO’S WERKNEMERS Zekerheid van plaats/functie VOORDELEN WERKNEMERS Meer werkzekerheid Vertrouwen in de toekomst Meer zelfvertrouwen: je kan wat meer (sterker in schoenen) Loon Afwisseling Upgrade van bijscholing (nuttig voor later, bv. Pc-kennis) Meer kans op betere job Ergonomie, comfort Aanwervingen (grote doorbraak) Doorgroeimogelijkheden Minder stress Betere structuur, aflijning van job (makkelijker werken) Minder kans op fouten Minder kans op arbeidsongevallen Proper/aangename werkomgeving Groter gevoel van eigenwaarde Meer betrokkenheid Meer (gedeelde) verantwoordelijkheid Betere samenwerking Minder ontslagen (zekerheid) De knuffel van de baas RISICO’S WERKNEMERS Zekerheid van plaats/functie Verlies van functie-gebonden voordelen Werkzekerheid Geld / loon (inleveren?) Verplichte herscholing, verlies van vakkennis Geen zekerheid dat je nog mee zal kunnen Moeilijkheden bij problemen Eentonigheid Minder ruimte voor / opbouw van ervaring Sociaal contact minder Meer stress oa geen voorraden meer Sommige mensen houden van structuur, functioneren minder zonder leiding Verloning Onderlinge frustratie Je kunt je job verliezen VOORBEELD