Haakjes voor innovatie in de herziene Aanbestedingswet 1 Haakjes voor innovatie in de herziene Aanbestedingswet 15 november 2016 Arjan ter Mors, advocaat |
Nichekantoor Bouwrecht | Aanbestedingsrecht | Gebiedsontwikkeling
Arjan ter Mors Civiel bouw- en aanbestedingsrecht, gebiedsontwikkeling 1993 – 1998 Tauw 1998 – 2003 Stibbe 2003 – 2013 KienhuisHoving 2014 – heden Infense Advocaten (Gast) docent TU Twente, IBR, AvdR Redacteur ‘’Bouwrecht’’, co-auteur T&C Aanbestedingswet
Nederland innovatieleider Minister Kamp, 14 juli 2016: “Innovatieleider blijven we niet zomaar. Bedrijven, kennisinstellingen en overheden moeten de komende jaren extra investeren in onderzoek en ontwikkeling om de positie van Nederland als sterk innovatieland te handhaven.” https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2016/07/14/nederland-voor-het-eerst-geen- innovatievolger-maar-innovatieleider Kan herziene AW2012 een bijdrage leveren? https://ec.europa.eu/growth/industry/innovation/facts-figures/scoreboards_nl
Doel herziene AW2012 Mogelijkheden bieden, geen doelstellingen of percentages vastleggen Bal bij aanbestedende diensten, niet de wetgever Wat is nieuw, wat is ´herontdekt´? Minister Kamp tijdens het debat d.d. 9 maart 2016 (TK 62-12-9)
Wat is echt nieuw: definitie Volgens RL 2014/24/EU: “innovatie: de toepassing van een nieuw of aanmerkelijk verbeterd product, een nieuwe of aanmerkelijk verbeterde dienst of een nieuw of aanmerkelijk verbeterd proces, waaronder, maar niet beperkt tot productie-, bouw- of constructieprocessen, een nieuwe verkoopmethode of een nieuwe organisatiemethode in de bedrijfsvoering, organisatie op de werkvloer of de externe betrekkingen onder meer om maatschappelijke problemen te helpen oplossen dan wel om de Europa 2020 strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei te ondersteunen;” Artikel 2 lid 1 onder 22 RL 2014/24/EU Volgens herziene AW2012: “innovatie: de toepassing van een nieuw of aanmerkelijk verbeterd product, een nieuwe of aanmerkelijk verbeterde dienst of een nieuw of aanmerkelijk verbeterd proces;” Artikel 1.1 herziene AW2012
Wat is echt nieuw: innovatiepartnerschap Kaders Gebonden in vrijheid Voor behoeften waar nog geen oplossingen voor zijn innoveren ABD en markt samen (art. 2.31a herziene AW) Ontwikkeling én aankoop Verschil met precommerciële inkoop, waar nog ABS nodig is! Met één of meer partners “Zowel voor zeer grote projecten als voor kleinere innovatie projecten […]” Considerans nr. 49 RL 2014/24/EU Denemarken: monitoren uitdrogingsverschijnselen ouderen Duitsland: innovatief aangedreven duurzame treinen Alleen keuze uit oplossingen partners, niet van derden die tussentijds met innovaties komen!
Wat is echt nieuw: innovatiepartnerschap Procedure Mededingingsfase Ontwikkelfase Commerciële fase Preselectie; onderhandelings- ronde(s); definitief inschrijven; gunnen op basis van BPKV Verschilt per IP: bijv. Proof of Concept; tests; pilots; certificering Directe aankoop
Wat is echt nieuw: innovatiepartnerschap Randvoorwaarden ABD beschrijft behoeften en minimumeisen (art. 2.126b lid 2 en 3 herziene AW2012) Niet onderhandelen over gunningcriteria, minimumeisen en definitieve inschrijving (art. 2.126c lid 1 en 2 herziene AW2012) Innovaties dienen ten minste te voldoen aan de afgesproken minimumprestaties en onder maximum kosten te blijven (art. 2.126d lid 7 herziene AW2012)
Wat is echt nieuw: toepassingsbereik bestaande procedures Concurrentiegerichte dialoog (CGD) en mededingingsprocedure met onderhandeling (MMO): “het betreft onder meer ontwerp- of innovatieve oplossingen;” Art. 2.28 lid 1 onder a sub 2 en art. 2.30 lid 1 AW2012 CGD: ABD weet niet welke oplossing er is voor zijn behoefte MMO: ABD kent oplossing; wil onderhandelen over voorwaarden
Stelling 1 Het IP en de verruimde toepassing van de MMO en CGD zullen een impuls aan de innovatie geven
Wat is ‘herontdekt’? EMVI o.b.v. BPKV: Uitvoeringsvoorwaarden BPKV is uitgangspunt om innovatie vanuit de markt te kunnen benutten Gids Proportionaliteit, toelichting bij art. 2.115 AW2012 (p. 53) Innovatieve kenmerken kunnen als GC worden meegenomen Art. 2.115 lid 2 onder e AW2012 Innovatie-overwegingen kunnen een speciale uitvoeringsvoorwaarde zijn. Artikel 2.80 AW2012
Wat is ‘herontdekt’? Varianten Functioneel specificeren “Gezien het belang van innovatie moeten de aanbestedende diensten zo vaak mogelijk worden aangemoedigd varianten toe te staan.” Considerans nr. 48 RL 2014/24/EU “Functionele en prestatie-eisen zijn ook geschikt om innovatie in aanbestedingen te stimuleren; zij zouden zo ruim mogelijk moeten worden toegepast.” Considerans nr. 74 RL 2014/24/EU
Wat is ‘herontdekt’? Gezamenlijk aanbesteden Toegang MKB “Wel dienen bepaalde kenmerken van gezamenlijke aanbesteding te worden verduidelijkt vanwege de belangrijke rol die deze vorm van aanbesteden kan spelen, vooral in verband met innovatieve projecten.” Considerans nr. 71 RL 2014/24/EU Maar: clusterverbod! MKB speelt centrale rol in innovatie; daarom dient toegang MKB tot aanbestedingen te worden gestimuleerd. Considerans nr. 124 Richtlijn 2014/24/EU
Stelling 2 De herziene AW2012: genoeg mogelijkheden voor innovatie?
Hartelijk dank voor uw aandacht en graag tot ziens! Arjan ter Mors | 0570 75 8002 | arjan.termors@infense.nl