? (Periode-) taak ?
Periodetaak? Doelen in combinatie met een weektaak lijkt niet altijd even nuttig / mogelijk ? Maar: zonder doelen geen eigenaarschap van leerlingen. Is misschien een periodetaak een oplossing?? Doelen liggen vast Route kan variëren: Andere invulling van keuzewerk
Periodedoelen, -taken? Kenmerken taak? De leerlingen kan zo zelfstandig mogelijk werken. De leerling weet precies wat hij moet kennen (hoe dat getoetst wordt) en wat hij moet opleveren (welke criteria hiervoor gelden) De opdrachten zijn zo ingedeeld, dat leerlingen weten bij welk doelen ze horen Er zijn een aantal opdrachten, die de leerling kan kiezen om het doel te bereiken. De leerling kan inschatten hoeveel tijd de onderdelen( gemiddeld, nominaal) zullen kosten De leerling weet de koppeling tussen taakonderdelen (opdrachten) en instructiemomenten of instructievideo’s (flipping the class). Er is sprake van Basis-opdrachten (kernopdrachten om de stof eigen te maken ( Basis) en Verdiepingsopdrachten (Niveau), bedoeld om op niveau te komen. Zorg dat de leerling zelf zijn leerproces kan monitoren (Er zijn tussentijds diagnostische toetsen beschikbaar en antwoorden zijn beschikbaar.
Periodetaken in het po ? Wij denken eigenlijk alleen in dag en weektaken: een hoeveelheid leerstof die af moet! Jammer! Er kan zoveel meer… Het doel moet gehaald! In juni iedereen minimaal op AVI-niveau E4 kan lezen. Automatiseren rekenen tot 20 Met Kerst kennen we allemaal de tafels van 1, 2, 5 en 10 Letterboekje bij kleuters Je hebt onderzoek gedaan of de volgende stelling waar is: ‘Grote culturen ontstaan aan grote rivieren’. Dit heb je vastgelegd in een artikel van 3 bladzijden. Als voorbeeld gebruik je o.a. Egypte. www.daltondeventer.nl/periodetaak
Mooi voorbeeld periodetaak + Helder doel + ll kan zelf controleren hoe ver hij al is. + Doelgericht oefenen is mogelijk En: Extra oefeningen in de keuzekast ? Ambrasoft App’s http://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/00203 www.rekenweb.nl
Methode-periodedoelen omgezet tot periodetaak: Reflectie en opbrengsten 13 april 2016 Methode-periodedoelen omgezet tot periodetaak: Helder doel, concrete opbrengst waar je naar toewerkt Concrete tussenstappen, keuze uit verschillende werkvormen / aanpakken / trainingsmaterialen Ll kan zelf controleren hoe ver hij al is / of hij op schema ligt. Doelgericht oefenen is mogelijk Een globaal tijdpad En er zijn: Extra oefeningen in de keuzekast ? Facultatieve workshops / instructiemomenten / trainingssessies App’s, etc T O E S GRAPH WORK shop Hans Wolthuis, DaltonDeventer
Periodetaak Periodetaak Boekverslag Alfrinkschool Wageningen Rekenen gr 4, Vliegenier, Apeldoorn Rekenen gr 3 Automatiserings- caroussel gr 4
Linda 1 Periodetaak Met: * Doelen en * Hoe kun je er aan werken (keuzekast) Linda, gr 4
Linda 3 Toets maken wanneer jij dat wilt Linda, gr 4
Linda 4 Aftekenen a la Parkhurst op Graph Motivatie voor de leerling en Overzicht voor de juf Linda, gr 4
Linda 5 Workshops voor wie extra hulp nodig heeft Linda, gr 4