? (Periode-) taak ?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
Advertisements

Dalton op de van heemstraschool.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Informatie avond Groep 4\5
Lineair curriculum concentrisch.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
Doelstellingen formuleren

Toetsen: weet wat u meet
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Welkom in groep 7 Even voorstellen Wat vinden wij belangrijk? Vakken
Planborden en dag- /weektaken
Informatieavond groep 4
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Lezen: doe het goed voor
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Welkom Natasja Berkhout, Frans van Eeden en Kim Legerstee
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Weet jij hoeveel geld je op dit moment hebt op je rekening?
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Infoavond groep 7 en Agenda Welkom Hoe werken wij in groep 6, 7 en 8? Wie ondersteunen? Methodes zijn straks vrij in te zien. Vragen?
ALGEMEEN Werkdagen Kim en Shanta (7a), Hester en Judith (7b) Stagiair maandag en dinsdag Kim en Shanta Tijden Klassendienst Weektaak Zelfstandig werken.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Dalton op de Dorendal.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Invullen van de tevredenheidspeiling door leerlingen via het Ouderportaal (uitleg aan de ouders)
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Voorlichting de Woldborg. rsg de Borgen Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je.
Zo min mogelijk op de fiets en lopen op het schoolplein Graag een briefje bij verzuim (huisarts/tandarts/gym Gebruik van medicijnen graag doorgeven.
Spel Politiek Nederland
Dalton in 3.
Reflectie op leeropbrengsten
Gepersonaliseerd leren:
Studieloopbaanbegeleiding
Welkom op de informatieavond van groep 5a
Wat wacht Groep 8?.
Wat wacht Groep 8?.
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Convergeren: keuzes maken
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Circuit en hoeken.
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Naar een typologie van scholen
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Informatieavond Schooljaar
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
Les 2: gegevens samenvatten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
beslist geen rocket science
Leren leren.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Stappenplan werkwoordspelling
Welkom!.
ERVARINGEN DELEN REKENDREMPELS NEMEN IJSBERGMODELLEN UITWERKEN
Welkom in groep 6/7!.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

? (Periode-) taak ?

Periodetaak? Doelen in combinatie met een weektaak lijkt niet altijd even nuttig / mogelijk ? Maar: zonder doelen geen eigenaarschap van leerlingen. Is misschien een periodetaak een oplossing?? Doelen liggen vast Route kan variëren: Andere invulling van keuzewerk

Periodedoelen, -taken? Kenmerken taak? De leerlingen kan zo zelfstandig mogelijk werken. De leerling weet precies wat hij moet kennen (hoe dat getoetst wordt) en wat hij moet opleveren (welke criteria hiervoor gelden) De opdrachten zijn zo ingedeeld, dat leerlingen weten bij welk doelen ze horen Er zijn een aantal opdrachten, die de leerling kan kiezen om het doel te bereiken. De leerling kan inschatten hoeveel tijd de onderdelen( gemiddeld, nominaal) zullen kosten De leerling weet de koppeling tussen taakonderdelen (opdrachten) en instructiemomenten of instructievideo’s (flipping the class). Er is sprake van Basis-opdrachten (kernopdrachten om de stof eigen te maken ( Basis) en Verdiepingsopdrachten (Niveau), bedoeld om op niveau te komen. Zorg dat de leerling zelf zijn leerproces kan monitoren (Er zijn tussentijds diagnostische toetsen beschikbaar en antwoorden zijn beschikbaar.

Periodetaken in het po ? Wij denken eigenlijk alleen in dag en weektaken: een hoeveelheid leerstof die af moet! Jammer! Er kan zoveel meer… Het doel moet gehaald! In juni iedereen minimaal op AVI-niveau E4 kan lezen. Automatiseren rekenen tot 20 Met Kerst kennen we allemaal de tafels van 1, 2, 5 en 10 Letterboekje bij kleuters Je hebt onderzoek gedaan of de volgende stelling waar is: ‘Grote culturen ontstaan aan grote rivieren’. Dit heb je vastgelegd in een artikel van 3 bladzijden. Als voorbeeld gebruik je o.a. Egypte. www.daltondeventer.nl/periodetaak

Mooi voorbeeld periodetaak + Helder doel + ll kan zelf controleren hoe ver hij al is. + Doelgericht oefenen is mogelijk En: Extra oefeningen in de keuzekast ? Ambrasoft App’s http://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/00203 www.rekenweb.nl

Methode-periodedoelen omgezet tot periodetaak: Reflectie en opbrengsten 13 april 2016 Methode-periodedoelen omgezet tot periodetaak: Helder doel, concrete opbrengst waar je naar toewerkt Concrete tussenstappen, keuze uit verschillende werkvormen / aanpakken / trainingsmaterialen  Ll kan zelf controleren hoe ver hij al is / of hij op schema ligt. Doelgericht oefenen is mogelijk Een globaal tijdpad En er zijn: Extra oefeningen in de keuzekast ? Facultatieve workshops / instructiemomenten / trainingssessies App’s, etc T O E S GRAPH WORK shop Hans Wolthuis, DaltonDeventer

Periodetaak Periodetaak Boekverslag Alfrinkschool Wageningen Rekenen gr 4, Vliegenier, Apeldoorn Rekenen gr 3 Automatiserings- caroussel gr 4

Linda 1 Periodetaak Met: * Doelen en * Hoe kun je er aan werken (keuzekast) Linda, gr 4

Linda 3 Toets maken wanneer jij dat wilt Linda, gr 4

Linda 4 Aftekenen a la Parkhurst op Graph Motivatie voor de leerling en Overzicht voor de juf Linda, gr 4

Linda 5 Workshops voor wie extra hulp nodig heeft Linda, gr 4