INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visual Knowledge Building
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Hoe operationaliseer je de geloofsontwikkeling
BattleBots The school battle.
Didactische werkvormen
Basis│ JUNGIAANSE TYPOLOGIE
Werkvormen voorstellen theorie werkvormen cursus werkvormen
Basisstof 4: Hoe wordt gedrag bepaald?
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Een lessenserie van drie lessen
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk VI
Vaardigheid onderwijs
Proeftoets periode 1 4 havo.
Kijk op leerlingen en leren
Model-leren.
Volksuniversiteit Zwolle
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Ontwikkeling en de basisschool
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Ontwikkeling van het jonge kind
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
REFLECTEREN Wat is dat?.
Dieren, gedrag en leefomgeving
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Methodiek: Plancyclus
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
GEDRAG IN ORGANISATIES. HOOFDSTUK VI Gedrag in organisaties. De basis 1.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Psychologie van het leren
Kan je zien of iemand holebi is?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Consumentengedrag Leren I
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
What is the meaning of? Student centered learning
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
1. Wanneer is een theorie wetenschappelijk?
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Psychologieles 11 lesweek 1
LOB 14. Hoe leer jij het beste?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Voeren en Verzorgen Les 3 Blok 1.
Gesprekstechnieken Les 5.
De juiste route naar het juiste doel
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Coaching.
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Ontwikkelingspsychologie
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren of modeling Leren door inzicht

Wat leren we en hoe?

Wat is Leren? Onbewust lerenOnbewust leren of spontaan of incidentiëel leren, de meest elementaire vorm van leren. Leren door te doen, noemen we dat. Het gebuurt gaandeweg door imitatie van anderen. Bewust lerenBewust leren of formeel leren, bij bewust leren wordt een situatie gecreëerd waarbij het leren zelf de centrale activiteit is. Door bewust hiermee om te gaan worden de diverse opties zichtbaar. De situatie wordt transparant en biedt daarom mogelijkheden om te leren.

OEFENING 1 STELLINGEN: refrein van een liedje onthouden is onbewust, grammaticaregels is bewust, omgaan met kinderen is onbewust, autorijden is bewust, vreemde taal leren is bewust conclusie: ?

Leertheorieën: verschillende vormen van leren

Klassieke conditionering Pavlov

SKINNER: operante conditionering

BANDURA: leren door imiteren

Köhler: leren door inzicht

KOLB: Leerstijlen De leerstijl volgens Kolb De eerste theorie is van de Amerikaanse psycholoog Kolb. Het voorbeeld genoemde verschil in stijl tussen een 'doener' (eerst de computer aanzetten) en een 'denker' (eerst de handleiding lezen) is ontleend aan zijn theorie. Hij gaat er vanuit dat er vier fasen in leerprocessen zijn te onderscheiden:

Leren volgens KOLB Concreet ervaren: iets doen en dan ontdekken wat dat voor gevolgen heeft. Zo'n ervaring is vaak emotioneel gekleurd: de leerling ervaart al doende succes of teleurstelling. Reflectief observeren: bekijken wat er gebeurd is en daarover nadenken en erop verder fantaseren. De leerling ziet niet alleen wat er is gebeurd, maar probeert ook de oorzaken en achtergronden daarvan te ontdekken en te bedenken wat de mogelijke gevolgen zouden kunnen zijn. Abstract conceptualiseren: de leerling zoekt een theorie (verklaring, model, concept). Hierdoor hoopt hij aan hetgeen hij ervaren heeft en waarover hij heeft nagedacht een zekere voorspelbaarheid te kunnen koppelen. Actief experimenteren: de leerling gaat toetsen of de in de vorige fase ontdekte theorie werkelijk klopt. Niet alleen door zijn eerste handeling te herhalen, maar ook door die theorie toe te passen op andere, soortgelijke situaties.

SCHEMA

4 Leerstijlen – Ten eerste hebben we de dromer. Hij kijkt hoe anderen een probleem aanpakken en denkt eerst na voordat hij iets doet. Hij ziet veel oplossingen, omdat hij een probleem vanuit veel standpunten kan bekijken. Daardoor neemt hij beslissingen soms wel traag. – De denker is dan weer goed in logisch denken en redeneren. Hij probeert algemene regels te ontdekken en leert het liefst uit boeken. Het is voor hem belangrijker dat ideeën logisch zijn, dan dat ze praktisch uitvoerbaar zijn. – De beslisser plant dan weer een taak op een vlotte manier en voert die ook meteen uit. Hij is niet zo geïnteresseerd in theorieën. Hij doet het goed in conventionele intelligentietesten en hij houdt zich liever bezig met technische problemen dan met mensen. – De doener ten slotte houdt van experimenteren en lost problemen op door iets uit te proberen. Hij past zich goed aan, aan nieuwe situaties.

OEFENING 2 BRAM: Welke leerstijl herken je? “Ik kijk aandachtig hoe anderen een probleem aanpakken. Eerst kijk ik goed, daarna ga ik zelf aan de slag. Ik kan me goed inleven in verschillende situaties en bekijk een probleem vanuit verschillende standpunten. Ik leer het beste als ik veel kan nadenken. Ik neem weinig risico en leef mij in door veel fantasie en inlevingsvermogen te gebruiken. Hierdoor zie ik snel verbanden tussen verschillende situaties.”

DELFINE “ik wil vooral ervaringen opdoen en experimenteren. Als ik ergens aan begin, wil ik resultaten zien. Ik wil overal aan meedoen en erbij horen. Ik werk graag samen met anderen. Ik schiet snel in actie en probeer ook anderen mee te trekken. Ik kan me makkelijk aanpassen aan nieuwe situaties en onverwachte omstandigheden. Ik zoek vaak zelf nieuwe leersituaties op.”