 De tekst wordt bestuurlijk besproken  Begin april zal de tekst formeel zijn vastgesteld en kan op basis daarvan aan de slag worden gegaan met de Ad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Advertisements

HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
KEIHARDE KENNIS KWIS Dag van de Beroepskolom 2009.
Associate degree: de uitrol Leido Academy Hans Daale 24 november 2009.
Digitale leermiddelen in het mbo
Even kijken wat een accountant doet.
Associate degree en de praktijk met Hogescholen
Informatieavond vervolgkeuze Havo/Vwo Dinsdag 1 oktober 2013.
Associate degree als onderwijsinnovatie
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
Presentatie MBO Raad Achterban V&V 22 april 2010
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Het medewerkertevredenheidsonderzoek: een aanzet tot dialoog met medewerkers.
Doorlopende duale leerweg MBO-HBO ICT bijdrage nummer Hanriette Ruigt Haagse Hogeschool Jan van der Staaij Albeda College.
Associate degree en regionalisering van het hbo
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
Hoe – en het keuzedeel Dag van de Beroepskolom. Punt 1 HBO is formeel mede verantwoor- delijk voor een hbo-minor in het mbo.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
Opbouw presentatie Schets Nederlands onderwijssysteem Wat vooraf ging
Associate degree en MBO-HBO
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
Wat – en het keuzedeel Dag van de Beroepskolom 2012.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Seminar Hoger Bedrijfsdiploma Voorbeeld nut HBd private aanbieder 8 april 2013 Professionals in kinderopvang.
Onderzoek naar benodigde competentie voor logistici in de praktijk
Opleiden in school Van Lucasstudent totLucasleerkracht.
VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat maandag 13 september 2010.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
19 JUNI  Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het.
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Bedrijfseconomie H4 De functie van begrotingen Junior accountmanager.
Startpunt  Het hbo kent opleidingen  Er zijn twee routes naar de Bachelor  1 - Het vierjarige Bachelorprogramma  2 - Het programma dat is opgebouwd.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Dennis See, decaan vwo.
Studeren in 2012 Informatie over inschrijving en studiefinanciering Dennis See, decaan VWO Waarnemend decaan havo.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Jan Verhoeven, decaan vwo.
Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen
Eindexamen gehaald en dan?
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Extra instroom impuls via scholing
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Stichting Klimkoord Bijeenkomst SKJ.
Oriëntatie op Studie en Beroep examenjaar
Studiefinanciering: dat regel je zo
Van receptuur naar referentie
Oriëntatie op Studie en Beroep examenjaar
Naam presentator, functie, afdeling, academie of opleiding
Transcript van de presentatie:

 De tekst wordt bestuurlijk besproken  Begin april zal de tekst formeel zijn vastgesteld en kan op basis daarvan aan de slag worden gegaan met de Ad  In principe gelden dezelfde regels voor Ad en Bachelor

 Aanbieden van een Ad in nieuwe vestigings- plaats  Aanvragen format B i.p.v. format A  Aanbieden propedeuse in een andere plaats  Maximaal een derde elders – denk aan de specifieke regeling voor duale Ad’s  Hogeschool kan een Ad overal aanvragen – en dan afwachten hoe andere aanbieders reageren

 Licentie is per variant mogelijk  Ad kan worden aangeboden zonder de bijbehorende B-variant

 Wat zijn vestigingsplaatsen van een hogeschool zoals LOI – meetellend voor de doelmatigheid?  Als bekostigde hogeschool X in een regio geen Ad’s wil aanbieden, is er altijd een andere hogeschool te vinden die daar deze bekostigde Ad’s verzorgt – op een mbo-instelling  Als er geen bekostigde hogeschool is daarvoor, komen de private aanbieders in beeld

 Wie stelt vast welke aanbieder in een regio zonder Ad-aanbod aan de slag mag?  Mogen er verschillende aanbieders zijn voor voltijd, deeltijd en duaal?  In hoeverre speelt de studeerbaarheid voor de doorstroom richting de Bachelor een rol?

 Kan de CDHO ingrijpen als blijkt dat in een regio teveel gelijksoortige Ad’s worden aangeboden?  Hoe stel je de doelmatigheid van een Ad vast als de opleiding met een Ad de constructie 2+2 kent (iedereen de Ad laten behalen)?  Hoe gaat men om met het gegeven dat hbo- studenten overal in ons land gaan werken?

 Kan een ROC een hogeschoollicentie krijgen (privaat) voor een Ad?  Hoe wordt het team op afstand ingevuld, aangevoerd e.d.?  Hoe om te gaan met duale Ad’s?  Welke kwantitatieve ondergrens qua studenten is nog doelmatig?  Kun je de licentie kwijtraken als er te weinig studenten zijn?  Is een bekostigde Ad niet doelmatig als er kwalificaties zijn op niveau 5 (via het NLQF) die privaat worden aangeboden?