Windesheim zet kennis in werking Professioneel samenwerken in de wijk: hoe praktijk, onderwijs en onderzoek werken aan een verbeterde zorg en dienstverlening.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Samen werken aan een duurzame civil society
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie
Nationaal Programma Ouderenzorg
Een laagdrempelige inloop in de wijk
Presentatie Toekomstplannen
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Voorzitter programmacommissie NPO
Auteur:titel/onderwerp Informatieve bijeenkomst Gemeenteraad Sliedrecht Transitie AWBZ: Pilot Joost van den Vondel Brigitta Müller 19 februari 2013.
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Speelnatuur, stap voor stap. Innovatie in (kinder)participatie om mentaal eigenaarschap te verkrijgen Karin Klaver Hogeschool Windesheim, Lectoraat de.
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Begeleidingsplannen GGZ
Steeds krachtiger bestuur in:
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Jongeren Preventie Team
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Bijdrage aan kenniscirculatie Praktijk (vragen) Onder- zoek + Innovatie Onderwijs.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
Project oriëntatie op het beroep
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
ISO - Jaarcongres Vereniging Hogescholen, 17 april 2014 Dichtbij de student Lectoraten in het hbo april 2014.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
WONENPLUS NOORD-HOLLAND. Samenwerkingsverband van 8 welzijnsorganisaties, die WonenPlus in hun dienstenpakket hebben. 1,4 fte (24 uur directeur/projectleiderschap,
SoMeRe.nl Een uitnodiging Sjoerd de Vries & Efthymios Constantinides.
Decentralisaties sociaal domein VNG Regiobijeenkomsten MO-groep maart 2013.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Participatieraad Assen 7 juni Gezond in Assen Landelijke regeling aanpak gezondheidsachterstanden Uitvoering Tinten Welzijnsgroep i.s.m. Progez,
Goed oud worden - Innovatie en co-creatie
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Integraal sociaal werk
Onderzoek Vitaliteit sportverenigingen in Noord-nederland
Werkconferentie Leren in de zorg
Kick off Praktijkonderzoek MWD Dr
A+O project Co-creatie in de praktijk
De Wever Zorg Innovatie Centra
SamenOud Herontwerp van het zorgaanbod: naar vraaggerichte, samenhangende, proactieve en preventieve zorg en begeleiding voor ouderen (75+) Coen Ronde Leergemeenschap.
Lectoraat Verslavingskunde: Omgevingsondersteun(en)de verslavingszorg
Cliëntenraad Sociaal Domein
Het ontwikkelen van een toetsbaar kwaliteitskader voor gezinshuizen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Workshop Integraal werken in de wijk: sturen op doen wat werkt
Methodisch werken in de dagelijkse werking
De collectieve ambitie
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Disclosure belangen NHG spreker
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Lennart Nooij & Linda Lemmens
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

Windesheim zet kennis in werking Professioneel samenwerken in de wijk: hoe praktijk, onderwijs en onderzoek werken aan een verbeterde zorg en dienstverlening Monique Mensen docent onderzoeker Lectoraat innoveren met ouderen

Windesheim zet kennis in werking Project Professioneel samenwerken in de wijk Praktijk: Sanitas Thuiszorg, de Stouwe, Welzijn Mensenwerk, Icare, De Kern, MJD, Humanitas, Arts en Zorg, Landstede Welzijn Ouderen Dalfsen, Zorgcampus Noorderboog Meppel, Academische Werkplaats Thuiszorg Gezondheid Dichtbij, Mee IJsseloevers Belangenbehartigers: Werkgeversvereniging Zorg en Welzijn, V&VN, Nederlandse Vereniging van Maatschappelijk Werkers, Vrijwilligerscentrale Zwolle Doet, Denktank 60+Noord, Stichting Present Zwolle, Gemeente Zwolle, Medrie Kennispartners: Vilans, Movisie, Onderzoekscentrum Preventie Overgewicht Zwolle, Lectoraat de Gezonde Stad, Lectoraat Samenlevingvraagstukken VIAA, Onderwijs: Opleidingen Verpleegkunde, SPH, TG en MWD

Windesheim zet kennis in werking Ontwikkelingen in zorg en welzijn Participatiewet, hervorming awbz, transitie jeugdzorg Bezuiniging, efficiënter werken Van “ziekte en zorg” naar “gezondheid en gedrag” Ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis interdisciplinaire teams in de wijk Intensiever samenwerken informele netwerk Persoonsgerichte zorg en dienstverlening, 1 plan, 1 regisseur

Windesheim zet kennis in werking Vragen professionals Welke factoren bepalen een succesvolle interprofessionele samenwerking in de wijk? Hoe weten we of onze samenwerking goed is? Hoe kunnen we onze samenwerking verbeteren wanneer deze niet optimaal is?

Windesheim zet kennis in werking Project: onderzoek en ontwerp, lerend werken en innoveren Fase 1 Onderzoek Achterhalen van factoren die interprofessionele samenwerking beïnvloeden. Phase 2 Designing and innovation Ontwikkelen samenwerkingsthermometers 5 praktijkteams in wijk versterken samenwerking: kernteam Dieze Oost, lunchteam Meppel, sociale kernteams Dalfsen, thuiszorg team Sanitas/Carinova, Welzijn op Recept Groningen Phase 3 Research Meerwaarde van het gebruik van samenwerkingsthermometers en interventies voor verbeterde samenwerking kennisdelen

Windesheim zet kennis in werking Verbeterstrategie: Practice Development Continue verbeter proces om persoonsgerichte zorg en dienstverlening te optimaliseren In dit proces worden zorg en welzijnsprofessionals ondersteunt in hun ontwikkeling in kennis en vaardigheden en transformatie van werkcultuur en context van zorg en dienstverlening Dit proces begeleid door een facilitator (Mc Cormack, 2013)

Windesheim zet kennis in werking Phase 2 verbetertraject in praktijk Facilitering van interdisciplinaire teams Studenten: social work, verpleegkunde, toegepaste gerontologie Onder supervisie docent-onderzoeker Uitdagende leeromgeving die bijdraagt aan Competenties interprofessioneel samenwerken Leiderschaps vaardigheden Competenties onderzoek en innovatie

Windesheim zet kennis in werking Activiteiten Bijwonen bijeenkomsten teams Gebruik van de eerste versie van de samenwerkingsthermometer Op gang brengen dialoog tussen professionals Prioriteiten stellen op weg naar verbeterde dienstverlening Actieplan Interventies ontwikkelen – op zoek naar (evidence) best practice Integratie van nieuwe methoden in werkwijze

Windesheim zet kennis in werking Resultaten Professionals waarderen transparantie in opvattingen over onderlinge samenwerking Alleen verbetering in teams waar professionals elkaar regelmatig ontmoeten en tijd voor dialoog, reflectie en kennisdeling Teamreflectie op taakuitvoering heeft geleid tot: - herijken van gezamenlijke visie - initiatie van innovatie projecten met nieuwe professionals en organisaties met behoeften van ouderen als vertrekpunt - verhoogde effecientie overleggen: meer structuur en methodische werkwijzen

Windesheim zet kennis in werking Resultaten -Bewustwording van het belang om tijd te nemen voor reflectie, het onderzoeken van waarden en normen in relatie tot werkwijzen -Facilitering van bijeenkomsten door studenten en docent- onderzoeker was belangrijk -Gebruik van digitale samenwerkingsthermometer heeft meerwaarde voor efficiente monitoring, zichtbaar maken van verbetermogelijkheden van samenwerking, interventies -Intensivering kennisuitwisseling tussen praktijk – onderwijs en onderzoek.

Windesheim zet kennis in werking Slotsymposium Professioneel samenwerken in de wijk dinsdagmiddag 8 november 2016 locatie: Hogeschool Windesheim, Zwolle

Windesheim zet kennis in werking Lectoraat Innoveren in de ouderenzorgLectoraat Sociale Innovatie Carolien Smits (lector)Sjiera de Vries (lector) Monique MensenJoep Hofhuis Annemieke van den Berg Lydia ten Den Marianne van Tilburg Ondersteuning: Elles Veldman Voor meer informatie:

Windesheim zet kennis in werking Fase 3: digitale thermometer

Windesheim zet kennis in werking