Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Hogere denkvaardigheden
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Zakelijk lezen Nederlands.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Academische vaardigheden - C1.5
Leesvoorkeurenonderzoek
Leergang AOS/Profeed Bijeenkomst 2 30 oktober 2014
Onderzoek doen een methodische aanpak
Werkstukken en rapporten
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Bijeenkomst September 2015
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Het onderzoeksverslag
Studieloopbaanbegeleiding
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Bronnen en onderzoeksvragen
Het forum.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Praktijkgericht onderzoek
Het maken van een PWS.
Praktijkgericht onderzoek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!

Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren

Het forum

Waar moet je rekening mee houden? 1.Opbrengst 2.School als onderzoekscontext 3.Eisen aan praktijkonderzoek 4.Begrippen die je gebruikt in je onderzoek

Opbrengst Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar.

School als onderzoekscontext Niveau praktijkonderzoek: -micro: eigen onderwijs -Lezen: leuk en leerzaam. Een onderzoek naar leesplezier bij Engelse teksten onder leerlingen 6-vwo. -meso: curriculum, de school, schoolomgeving. -Uniforme Rekenoplostechnieken. Een onderzoek naar het schoolbreed invoeren van uniforme rekenoplostechnieken. Ethische aspecten: -Toestemming -Vertrouwelijkheid van de data; -Kritische reflectie op keuzes

Opdracht: H2 oefening 1 (p.77) Zoom in op je eigen schoolomgeving. In het kader van je onderzoek is het goed te weten wat wel en niet mogelijk is binnen je schoolorganisatie. Wat zijn stimulerende en beperkende factoren van jouw school als onderzoeksomgeving?

Opdracht Maak een beschrijving van de context, de organisatie en aansluiting van het onderzoek in de school (zie handboek p.103)

Eisen aan praktijkonderzoek Validiteit: onderzoeken wat je wilt onderzoeken. Zo min mogelijk systematische verstoringen. Betrouwbaarheid: bij herhaling dezelfde resultaten. Zo min mogelijk toevallige verstoringen. Hoe: triangulatie -meerdere bronnen -meerdere methodes -meerdere onderzoekers

Begripsafbakening Meet wat je wilt meten! (validiteit) Welke associatie heeft iemand bij een bepaald begrip? ‘Leerplein’ ‘Instructie’ ‘Reflecteren’

Van praktijkprobleem (oriëntatie) naar onderzoeksdoel naar onderzoeksvragen (richten) Beschrijving praktijkprobleem Welke bijdrage ga je leveren aan oplossen (deel van) probleem?= onderzoeksdoel Welke vraag / vragen moet je daarvoor beantwoorden? = onderzoeksvraag Onderzoeksvraag is bepalend voor verdere keuzes.

Onderzoeksdoel Gebaseerd op de analyse van het probleem Geformuleerd in termen van opbrengsten Voldoende afgebakend en eenduidig geformuleerd Kom niet weinig over veel te weten, maar veel over weinig. Haalbaar; leent zich voor praktijkonderzoek Besproken met betrokkenen in de school.

Formuleer het onderzoeksdoel Hanteer de richtlijnen op pagina van het handboek. Opdracht: onderzoeksdoel formuleren

Onderzoeksvragen formuleren Technieken: Vragende woorden (wat, wie, wanneer, waarom …) Vragenstorm (vragen op deelaspecten) Verschillende soorten onderzoeksvragen; beschrijvend, vergelijkend, definiërend, evaluerend, verklarend, ontwerpend.

Onderzoeksvragen (1/2) Beschrijvend Hoe is de mate van taakgerichtheid van leerlingen tijdens zelfstandig werken bij wiskunde? Vergelijkend Leidt conceptmapping tot betere leerresultaten bij biologie? Definiërend Wat wordt verstaan onder leerlinggericht onderwijs?

Onderzoeksvragen (2/2) Evaluerend Wat is het effect van het oefenen van leesstrategieën op leesvaardigheid Frans? Verklarend Vergroot het werken met vakoverstijgende projecten de motivatie van leerlingen? Ontwerpend Ontwikkeling lespakket leesstrategieën. Beoordelingsschaal voor competenties.

Geschikte onderzoeksvraag heeft betrekking op praktijkprobleem en doel. is interessant. is nuttig voor mijzelf, mijn collega’s, mijn school. levert opbrengst op, namelijk … antwoord kan in praktijkonderzoek gevonden worden. er zijn nog geen antwoorden op deze vraag. is haalbaal in beschikbare tijd en middelen.

Onderzoeksvraag: hoe smal of breed? Technieken: Inzoomen en uitzoomen: deelaspecten versmallen en verbreden. Vooruit denken: verwachte resultaten, nodige stappen, uitvoerbaarheid.

Voorbeelden 1.Waarom is de criminaliteit toegenomen? 2.Hoe komt het dat de inkomensongelijkheid in Nederland zo groot is? 3.In hoeverre beheersen de leerlingen na behandeling van hoofdstuk 2 de stof van dit hoofdstuk? 4.Hoe dient onze school er in de toekomst uit te zien?

Deelvragen formuleren Hoofdvraag: algemene, overkoepelende vraag. Deelvragen: opsplitsing van het onderzoek in delen. Antwoord op de deelvragen dragen bij aan beantwoording van hoofdvraag.

Richtlijnen voor onderzoeksvragen Vragende vorm (geen wens of veronderstelling). Open (geen ja-nee vraag). Eenduidig; kernbegrippen definiëren. Enkelvoudige vraagstelling. Antwoord is niet al bekend. Geen onjuiste of niet onderbouwde aannames. Acceptabel (niet sterk negatief). Aansprekend, relevant. Deelvragen dragen bij aan beantwoording van hoofdvraag

Formuleer de onderzoeksvragen Hanteer de richtlijnen op pagina van het handboek. Opdracht: onderzoeksvragen formuleren

Onderstreep de kernbegrippen in de hoofdvraag en in de deelvragen. Inventariseer mogelijke definities van het begrip. Kies voor de definitie die jij gaat gebruiken (en verantwoord die keuze). Merk op: kernbegrippen vormen het startpunt voor je literatuuronderzoek (zoektermen). Opdracht: definieer begrippen

Huiswerk De opbrengsten vastleggen; eerste deel van je onderzoeksplan. A. Inleiding Aanleiding Context Onderzoeksorganisatie Aansluiting in de school B. Het praktijkprobleem Overzicht kernbegrippen en deelaspecten Praktijkprobleem (5xW+H)