Haio: Laat zien wat je kunt! Dinsdag 13 september Prof. Dr. Dirk Avonts. Interuniversitaire Overleggroep Masterproef.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Samenwerking Palliatieve Thuiszorg en WZC : (on) mogelijk ?
door de introductie van MAGIE Meer en Anders Gaan Implementeren van Expertise door de introductie van KENNISDOMEINEN.
Co-schap Ouderenzorg in het Catharina Ziekenhuis Afdeling Geriatrie
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
Presentatie introductie BGL
Masterproef huisartsgeneeskunde
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Kun jij de plusklas aan?.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Medmec04 – Engagement Les 5
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Bijbeltekst: 1 Samuël 20.
R E S E A R C H klas vragen, noteren op het bord, waarom doe je research?
MedMec01-2 Les schema per week
Masterproef huisartsgeneeskunde
R E S E A R C H. Doel - Je weet waarom research doen nuttig en noodzakelijk is - Je hebt (in overleg) een onderwerp gekozen voor jouw immersive space.
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Beleidsinformatie Jeugd
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
voor familie en vrienden van
De masterproef voor haio’s. Inleiding Vanaf 1 oktober 2006 “master (na master) huisartsgeneeskunde” De masterproef = 24 van 120 studiepunten over 2 jaar.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Bachelor Medische Hulpverlening
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Doel laatste bijeenkomst MCC coördinatoren; maak een nascholing in je eigen regio waarbij je je nascholing legt op het bevorderen van je maatschappelijk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Creatief Ketengericht Ondernemen 18 oktober 2012.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Gepersonaliseerd leren:
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De driehoeksverhouding
SET schrijfvaardigheid H5
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Crisis-Management.
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
© UNIEK IN DE KLAS.
Burgerschap Samenwerkend leren
Ouderenzorg in praktijk gebracht Dr
App van de maand December
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Duurzame inzetbaarheid
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Social media voor statenleden/politici
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Tips voor je presentatie
Info klinisch onderwijs
Transcript van de presentatie:

Haio: Laat zien wat je kunt! Dinsdag 13 september Prof. Dr. Dirk Avonts. Interuniversitaire Overleggroep Masterproef.

Dublin Descriptoren. Groei naar eenheid binnen Europa. Bachelor, Master (Arts) Bijkomende Master (Huisartsgeneeskunde) Algemene beschrijving van het niveau. Kennis, inzicht, oordeelsvorming. Communicatie en leervaardigheid. Introductie haio's, Gent. 13 september 2016.

Jij wordt beoordeeld op… Analytisch en synthetisch denkvermogen. Persoonlijke verwerking van het thema. Probleemoplossend vermogen. Integratie van kennis, verworven inzichten en complexiteit van de praktijkcontext Communicatie aan specialisten en leken Leerattitude, zelfgestuurd levenslang leren. Introductie haio's, Gent. 13 september 2016.

Een greep uit de titels: De medicatielijst op huisbezoek: een nuttig instrument voor andere hulpverleners? “Kan ik de dokter even spreken?” Visie van de patiënt over het telefoongebeuren. Zelfzorg bij artsen. Wat verstaan artsen onder zelfzorg en hoe brengen ze dat in de praktijk? Reisadvies voor patiënten die op reis gaan met als doel vrienden en familie te bezoeken. Deelname aan het Vlaams bevolkingsonderzoek naar dikkedarmkanker en de rol van de huisarts hierin. Introductie haio's, Gent. 13 september 2016.

OpleidingsonderdeelStudiepuntenWerkuren Praktijkstages33990 Praktijkreflectie6180 Kennis, inzicht Huisartsgeneeskunde 390 Consultatie, communicatie, management 6180 Thesis/masterproef12360 Introductie haio's, Gent. 13 september 2016.

Er zijn 4 mogelijkheden om een masterproef uit te werken. Kwaliteitsverbeterproject. Onderzoeksproject. Kwalitatief onderzoek Kwantitatieve research Systematisch literatuuronderzoek Duodecimproject Introductie haio's, Gent. 13 september 2016.

Kwaliteitsverbeterende projecten. Motor van de kwaliteitsverbetering in de huisartsgeneeskunde en de eerste lijn. Unieke kans om je masterniveau te demonstreren. Ingebed in ervaringsgericht leren. Begeleiding: promotor, praktijkopleider, staco, collega-haio’s. Introductie haio's, Gent. 13 september 2016.

De promotor Begeleidt de structuur van je thesis. Van ‘vraag’ tot ‘antwoord’. Is expert in objectief en onbevooroordeeld observeren. Helpt je verder als je vast zit. Verduidelijken, ontwarren. Suggesties. Maar doet het werk niet in jou plaats.... Introductie haio's, Gent. 13 september 2016.

Contact met de promotor: breek het ijs! Ideas. Vertel wat je denkt over de thesis. Zeg ook hoe je je erbij voelt. JIJ bent eindverantwoordelijke voor keuze onderwerp. Concerns. De promotor is ‘onbereikbaar’. Hoe communiceren? Duidelijke afspraken maken. Expectations. Wat kan ik ervan leren? Wat brengt het mij op in mijn professionele loopbaan? Introductie haio's, Gent. 13 september 2016.

Inbreng van promotor. Steekproef maken. Patiëntenlijst opmaken. Registratieformulier ontwerpen. Hypothese formuleren. Interventie bedenken. Sample size calculatons. Analyse verdiepen. Heldere en juiste conclusies. Exact taalgebruik: ‘Veel’, ‘vaak’, ‘soms’: hoeveel/hoeveel? Percentages? Introductie haio's, Gent. 13 september 2016.

Wat kan je verwachten van je PO? Hij of zij is jouw compagnon. Wat zijn de verwachtingen? Samen het onderwerp uitwerken. Wat is relevant voor de opleidingspraktijk? Werken en leren: moeilijke balans. Hoeveel tijd heb je nodig voor je thesis? Wanneer? Piekmomenten in de praktijk en in het thesisproces. Thesis/masterproef telt voor 12 studiepunten! Introductie haio's, Gent. 13 september 2016.

Maak tijd voor de masterproef: Gemiddeld 1 dag per week! Of twee blokken van 4 uren. Masterproeftijd: Nadenken, bespreken. Opzoeken. Neerschrijven. Herbeginnen. Contacten met begeleiders. Introductie haio's, Gent. 13 september 2016.

Wat verwachten van je staco? Bewaker van het proces. Hoever sta je met de keuze van je onderwerp? Welke inleverdata komen eraan? Waar knelt het schoentje om verder te kunnen? Bemiddelaar: dat kan. Tussen de actoren van het thesisproces. Om voldoende ruimte te krijgen om je thesis te maken: WOP (Werk en OpleidingsPlan) in het oog houden. Introductie haio's, Gent. 13 september 2016.

En je collega-haio’s? Samen aan de slag? Dat mag! Afstemmen op beide opleidingsplaatsen. Twee unieke invalshoeken moeten aanwezig zijn. Iedere haio maakt een afzonderlijke thesis! Samen stressen? Dat kan. Afspreken voor het opzoeken van literatuur. Mekaars werk presenteren en beoordelen. Steun van de seminariegroep. Introductie haio's, Gent. 13 september 2016.

Tijdslijn. Tussen 1/10 en 30/11: indienen onderwerp. Tussen 1/1 en 1/3 (jaar 8): protocol ethische commissie. Tussen 1/1 en 30/4 (jaar 9): inleveren scriptie. Eind mei (jaar 9): presentatie en verdediging. Beoordeling: mei/juni (jaar 9) Promotor en lector (scriptie) Jury (2 academici, 1 huisarts) presentatie en verdediging. Introductie haio's, Gent. 13 september 2016.

Wees-onderwerpen. Psychiatrische patiënten. Therapietrouw. Samenwerking met neuro-psychiater. Aanpak van geassocieerde aandoeningen. Patiëntenrechten. Visie van patiënten. Kennis en toepassing door huisartsen. Samenwerking huisartsen en ocmw’s. Hoe kan de patiënt zijn medisch dossier beheren? Introductie haio's, Gent. 13 september 2016.

Wees origineel! Voorkom herhaling. Wat hebben andere haio’s hierover al gemaakt? Bespreek je ideeën in seminariegroep. Algemene onderwerpen kunnen ook! Nut van reminders. Het medisch dossier. Werking van de wachtdienst, huisartsenwachtpost. Samenwerken mag! Aansluitende onderwerpen, complementaire thema’s. Ieder levert een eigen thesis af, unieke titel! Introductie haio's, Gent. 13 september 2016.

Haio: Laat zien wat je weet! En stel nu je vragen!