Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Medezeggenschap en de Benchmark
Advertisements

Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Methodisch begeleiden
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Doel van deze workshop Het maken van een test plan (draaiboek) voor een usability test
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
 Overzicht van de verkoopsdoelstellingen  inkomsten van gesloten deals  geschatte inkomsten van lopende deals.
Verslag fotosynthese. Gemaakt door: Ben Bitter, Bert Kupers Klas: SH3B
Doelstellingen formuleren
Workshop Fondsen werven
Het maken van een spreekbeurt
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
Presenteren en communiceren
Praktijkonderzoek Onderzoek in de praktijk
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Afscheid.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Evaluatie Cursus.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Landelijke raad 16 juni 2012 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Verdieping Timemanagement
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
Brainstorm woensdag 10 september 2014 Wat verwacht de moderne WaterScout? Alexander Haccou.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Informatieblad BDD en JD 2017 Regio’s Twenteland & Essnlaand
Anders kijken, anders doen
ZESC – Situationeel leiderschap
Studieloopbaanbegeleiding
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Module Evalueren Moduleweekend Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
ZESC – Taken en verantwoordelijkheden
Landelijke raad 10 december 2016
Lezen van wedstrijd formulier NAAM: CURSUS: DOCENT: WEDSTRIJD: DATUM:
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Commissie voor vrijwilligerswerk
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Welkom instructeurs!.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Commissie voor vrijwilligerswerk
Toolbox Ongunstige werkhouding
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Eigen Initiatief Model
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Samenwerken en communicatie
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Evaluatie [Projectnaam]
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
D&P P1 Organiseren van een activiteit
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0

Evalueren - Wanneer evalueren? Na opkomst en kamp, periodiek - Met wie evalueren we? Team, jeugdleden, bestuur - Hoe evalueren we? Model, spel, gespreksleider

Definitie van evalueren Tijdens deze training bedoelen we met evalueren: Het verzamelen, interpreteren en presenteren van informatie, om daarmee bepaalde resultaten en processen te kunnen beoordelen, met als doel van ervaringen te leren en resultaten te verbeteren.

Evalueren n.a.v. doelen Evalueren begint al bij de voorbereidingen door… -het stellen van doelen; -te bepalen hoe je gaat meten of je die doelen hebt gerealiseerd. Tijdens de evaluatie bespreek je gericht… -in welke mate het is gelukt om je doelen te bereiken en waardoor; -hoe efficiënt e.e.a. is verlopen; -wat je de volgende keer weer zo wilt doen en wat je anders wilt doen.

Het 4-D model 1.Dromen 2.Denken 3.Doen 4.Daarna

Het 4-D model - Dromen Wat wilden jullie bereiken? Heb je die doelen bereikt? Zijn die (aantallen) mensen gekomen waar je op hoopte? Was de vorm van de activiteit feestelijk, ontspannend, onderscheidend, divers, veilig en of educatief genoeg etc.?

Het 4-D model - Denken Bekijk vijf onderdelen van de organisatie nader: 1.Verliep de voorbereiding voorspoedig? Waren er onderdelen die problemen met zich mee brachten? 2.Hoe was de tijdsplanning van de voorbereiding? Strookte de geplande tijd met de feitelijk benodigde tijd? Was alles op tijd klaar of moest er geregeld onder (te) grote tijdsdruk gewerkt worden? 3.De financiën: was de begroting realistisch opgesteld? Waren alle inkomsten en uitgaven voorzien en correspondeerden de feitelijke bedragen met de geschatte bedragen? 4.De medewerkers (leiding en andere ondersteuning): waren er in de voorbereidende fasen, tijdens de uitvoering en in de daarna-fase voldoende medewerkers? Hoe werd er samengewerkt? Werd er daadwerkelijk leiding gegeven? Hoe werden besluiten genomen? Deden zich conflicten voor en hoe werden die opgelost? Was er voldoende deskundigheid in huis? 5.De publiciteit (communicatie naar de leden, ouders, bestuur): twee zaken verdienen daarbij evaluatie, was de publiciteit op tijd en was het genoeg?

Het 4-D model - Doen Wie van te voren een goed draaiboek heeft gemaakt, kan nu heel gemakkelijk aan de hand daarvan nagaan of alles gegaan is zoals het gepland was. Klopten alle wie's, wats, waars en wanneers? Ook als het draaiboek klopte, kun je je afvragen of er voor een volgende keer verbeteringen mogelijk zijn.

Het 4-D model - Daarna Hoe is de afronding geweest van de activiteit, is er grondig opgeruimd en schoongemaakt? Zijn alle spullen weer op hun plaats terug? Zijn de bedankjes verstuurd en de rekeningen betaald? En tot slot niet vergeten de evaluatie ook op papier te zetten en toe te voegen aan het draaiboek.

Opdracht evalueren Een eigen ervaring in een evaluatiemodel plaatsen. In subgroepjes het laatste kamp of een opkomst evalueren, a.d.h.v. de 4D evaluatiemethode In 15 minuten