‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
HAVISTEN COMPETENT
Welkom op de Julianaschool
Mijn stage bij Hamers Bv.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
‘t Schrijverke Zoetermeer
Welkom bij Leefstijl.
Concept visie MFA oost Studiemiddag 9 maart 2010 Ilse van Hal.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Welkom.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
De weg naar het voortgezet onderwijs
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
LOT OP REIS.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
Informatieavond groep 3 WELKOM
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Hartelijk welkom op de informatieavond van groep 5/6
Het werken met portfolio
Welkom op deze informatieavond
Planborden en dag- /weektaken
Ontwikkelingen en trends in onderwijs
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Visie van de Trekvogel De Trekvogel is de openbare basisschool in IJsselstein waar iedereen zichzelf mag zijn met respect voor elkaar. Waar elk kind gezien.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Welkom.
Toekomstgericht onderwijs
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Informatieavond groep 7 Christine Vogels en Julia Kok.
Dalton op de Dorendal.
Informatieavond 21 augustus 2013 Programma:  Voorstellen  Vakken en lesstof:  Huiswerk en toetsen  Weektaak  Diverse zaken en extra activiteiten.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Wat is coöperatief leren?
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Instructie: Als kinderen voor zichzelf willen bijhouden hoe snel, of hoeveel rondjes ze iedere dag rennen, kan dit met dit sjabloon. Een leerkracht kan.
Burgerschap Samenwerkend leren
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Informatieavond 15 november 2017
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Algemene ouderavond schooljaar
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
De druppel die de emmer doet overlopen
Presentatie Inspectie - Bezoek
Transcript van de presentatie:

‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL

De kracht van 4 scholen ‘Vitaal en duurzaam onderwijs’ - beleid van SPOOR De kleine school is kwetsbaar Samen ben je sterk Leren van elkaar Delen van expertise ‘Het grootste effect op leren van kinderen als leerkrachten het samen doen’ John Hattie

Wat kunt u verwachten? Over onderwijs vroeger, nu en in 2032 Wat betekent dat voor het onderwijs Wat is er al op de scholen Wat ontwikkelen de scholen zich naar toe? U bent aan het woord

Onderwijs in de vorige eeuw Functie in de industriële samenleving Opleiden tot een beroep Als leren niet leuk was dan wist je zeker dat het met 16 jaar klaar was Nu ook socialisatie functie en persoonsvorming

Onze kinderen worden 100 jaar, onze kleinkinderen misschien wel 120 School is er om bagage mee te geven om meer dan 100 jaar te worden en moet ons voorbereiden op een toekomst die we nog niet kennen. (Ruud Veltenaar)

We leiden kinderen op voor beroepen die nu nog niet bestaan Beroepen die de afgelopen 10 jaar erbij gekomen zijn: 1.Bitcoin handelaar 2.Drone operator 3.Vlogger 4.iPhone glazenmaker 5.Draagdoekconsulent 6.Cupcake Designer 7.3D printspecialist 8.Moleculair kok 9.Crowdfunding specialist 10.Scrum master

Globalisering - mondialisering

Multimedia – homo zappiëns

Om jullie goed te beoordelen, krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht…..

Passend onderwijs: uitgaan van verschillen Wist u dat Nederland één van de hoogste percentage speciaal onderwijs van de hele wereld heeft

Over hersenonderzoek Bewegen stimuleert leren Fouten maken is de beste manier om te leren Geleerde kennis toepassen in verschillende contexten stimuleert hersenen Buiten de lijntjes denken stimuleert hersenen De Daily Mile

Onderwijs in

Deze tijd vraag om redzame mensen die: -Keuzes kunnen maken (liefst de goede) -Zich bewust zijn dat je zelf regie, initiatieven moet nemen -Zich trots en competent voelen -Niet bij de pakken neer gaan zitten -Een uitdaging aan willen gaan -Kunnen doorzetten (ook als het tegenzit) -Een leven lang leren

Wat is goed onderwijs? Kinderen leren veel (naar hun mogelijkheden). Kinderen leren leren (een leven lang). Kinderen leren feiten - vaardigheden - inzichten. Kinderen leren kiezen en flexibel zijn. Kinderen leren reflecteren. Rekening houden met verschillen in aanleg - intelligentie - tempo – interesse. Kinderen leren van elkaar. Talenten ontwikkelen. Vandaag kwam mijn leerkracht binnen en zei: “Wat willen jullie leren?”

Maar er zijn dilemma’s In evenveel tijd als ‘vroeger’ moet er veel meer. Onderwijs op maat : instructies op maat – begeleiding op maat en niet meer personeel. Basisvakken: lezen – taal – rekenen is en blijft de basis.

Antwoorden Wat kinderen zelf kunnen moeten ze ook zelf doen – dat betekent zelfstandigheid en verantwoordelijkheid ontwikkelen. Meer samenwerking leerkrachten, assistenten, specialisten en benutten talenten. Kinderen leren veel door samenwerken Inzet ICT: oefenen, verwerken, automatiseren met de computer – volgen van prestaties en ontwikkeling van kinderen - ICT als toegang tot bronnen Leren vanuit verbinding inhoud (meer thematische aanpak zaakvakken)

Hoe ziet het onderwijs er dan uit? Leerkrachten en ondersteuners werken meer met elkaar samen en zijn samen verantwoordelijk. Taken en rollen worden verdeeld Mogelijkheden om te werken met specialismes Leren van en met elkaar Groot waar het kan, klein waar het moet Van mijn klas  onze kinderen Rijke uitdagende leeromgeving Gebruik maken van zelfstandigheid van kinderen Vele groeperingsvormen Meer onderwijs op maat

Zelfstandig werken en leren Leren op verschillende plekken Werken met taken Leren vanuit een probleem en die samen oplossen Samenwerken

Begrijpend lezen & begrijpend luisteren Groep 1, 2 en 3 begrijpend luisteren; groep 4 t/m 8 Nieuwsbegrip Groot waar het kan en klein waar het moet. Kinderen leren van kinderen.

Kinderen leren van en met elkaar in een rijke leeromgeving van meerdere leerkrachten op verschillende plekken alleen of samen inzet van talenten en specialisme.

Werkplekken op de gang Werken met weektaken vanaf groep 1 Thematisch werken

De kracht van 4 scholen De neuzen de zelfde kant op Accentverschillen per school Gezamenlijke studiedagen Innovatiegroep vanuit de 4 scholen 1 directie

U bent aan het woord Maak groepjes van …. Zoek een plek. Bespreek met elkaar de vragen op de placemat. Bij elke groep een leerkracht die op schrijft wat u zegt. Na ongeveer 45 min. hangen we de placemats op. We koppelen een paar items plenair terug. We maken afspraken over het vervolg.

Vragen Hoe lang duurt zo een traject? Zijn er scholen in Nederland die al verder zijn?