DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE Les 1
Programma Uitleg programma periode 3klassikaal Uitleg theorie duurzaamheidklassikaal Opdrachten makenIndividueel
Programma periode 3 9 weken Klassikale uitleg theorie Zelfstandig aan de slag op eigen tempo Toets: Opdrachten 1 t/m 9 + reflectie Inleveren via de mail als één document Inleverdatum: 12 april
Belangrijk! Opdracht 1 t/m 5 zijn oriënterende opdrachten om kennis te krijgen over het onderwerp Opdracht 6 t/m 9 zijn opdrachten waarbij je een bedrijf gaat benaderen, een interview gaat schrijven, een casus gaat bedenken en hier een oplossing voor gaat schrijven. Je hoeft de opdrachten niet in volgorde te maken! Het is slim om eerst naar opdracht 6 t/m 9 te kijken omdat je dit van te voren moet voorbereiden.
Deze lessen vragen veel van je zelfstandigheid. Je maakt je eigen planning en werkt op je eigen tempo. Nu we in periode 3 zitten wordt er gelet op: ondernemen, eigen planning maken, initiatief nemen, je eigen tempo bepalen en de juiste kennis verzamelen. Hier krijg je ook feedback over.
Waarom duurzaam ondernemen? Geen groen = geen poen Het blijkt dat duurzaamheid steeds meer economische kansen biedt. Het bedrijfsleven vraagt om jongeren die voor vernieuwing kunnen zorgen. Bedrijven maken zich zorgen over het onderwijs omdat jongeren aansluiting met het werkveld missen.
5 punten wat duurzamer leven betekent: Minder verbruik van grondstoffen (olie, gas) Minder energiegebruik (windmolens, zonne- energie) Minder afval en uitstoot van schadelijke stoffen, zoals broeikasgassen; (schonere auto’s) hergebruik (recycling, kringloop); behoud van natuur en ecosystemen. (minder kappen van bos en minder vervuiling van de natuur)
Wat is duurzaam ondernemen? Triple P People (mensen) Planet (planeet/milieu) Profit (opbrengst/winst) PLANET PEOPLE PROFIT
Beatrixtheater in Utrecht MVO
Voltea Uit Sassenheim komt Voltea, een waterzuiveringsbedrijf dat een eigen technologie heeft ontwikkeld om zoveel mogelijk water te behouden. Bij het ontzouten van brak water naar drinkwater gaat 10 tot 20 procent van het water verloren, in plaats van 30 tot 50 procent bij traditionele technieken. In februari dit jaar werd er 4,5 miljoen in het bedrijf geïnvesteerd.Voltea
10 tot 20 % gaat verloren 30 tot 50 % gaat verloren Andere bedrijven Voltea Vies water Drink water Ontzouten
Nieuwe wet sinds januari 2016
Opdracht 6 t/m 9 Je gaat individueel een bedrijf benaderen die bezig is met duurzaamheid. (opdracht 6) Je houdt een interview over duurzaamheid (opdracht 7) Je stelt samen met het bedrijf een vraag/probleem op waar jij als marketeer of communicatiemedewerker een oplossing voor kan bedenken. (opdracht 8 en 9)
Interview Je stelt een interview op zodat je genoeg informatie krijgt over het bedrijf en duurzaamheid Je stelt een interview op zoals je op je studie geleerd hebt Je checkt je interview bij de docent voordat je deze afneemt
Opdracht 8 en 9 Bedenk samen met het bedrijf een probleemstelling/vraag op het gebied van duurzaamheid waar jij een oplossing voor kan schrijven als marketeer of communicatie medewerker.
Probeer de vraag zo concreet en zo duidelijk mogelijk te krijgen. Zorg er ook voor dat het een vraag of probleem is waar jij als communicatie of marketing medewerker mee aan de slag kan gaan. Bijvoorbeeld hoe zorgen we ervoor dat onze klanten weten wat wij doen aan duurzaamheid binnen het bedrijf.
Maken Lees het beoordelingsformulier. Hier zie je waar je op beoordeeld wordt. Als je dit allemaal goed hebt dan heb je een voldoende. Start met het maken van de opdrachten. Let op! Je kan nu beginnen met het benaderen van een bedrijf die je wilt gaan interviewen en waar je een vraag mee gaat bedenken. Vragen? Stel je ze aan de docent