Onderzoek naar hulpverlening door diaconieën, parochiële caritasinstellingen en andere kerkelijke organisaties in Nederland Armoede in Nederland 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Ruimtecreatie/ruimtevraag
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
MELDPUNT interkerkelijke hulpverlening Nijkerk praktische hulpverlening praktische hulpverlening door groepen vanuit de kerken.
De startende diaken 1 1.
Presentatie Kerken en de WMO Januari Uitgangspunten (1)  God is liefde.  Dubbelgebod: liefde tot God en tot de naaste vloeien ineen.  Dienst.
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Zorg, Wetenschap en Technologie
Schulden in Almere Stadwijkstudies ~ 2 november 2010
Luisterend Dienen 2014 Armoede in Nederland
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Samenwerkende Ouderenorganisaties Brabant
SCHULDEN EN PARTICIPATIE
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
7.2 Wat doet de overheid voor ons?
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
WANNEER DE AMBTENAAR MANTELZORGER WORDT Wanneer de ambtenaar mantelzorger wordt I&O Research Peter Kanne Congres Sociaal domein 2015 “De Uitdaging” 5 november.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Project oriëntatie op het beroep
Onderzoek op basis van de Waarstaatjegemeente Burgerpeiling Waarom ‘meedoen’ niet voor iedereen vanzelf gaat Eric de Kruik.
2 maart 2016 Bureau Frontlijn Frontlijnsturing en uitvoering in de praktijk Ned fan man lei Kennis, innovatie en methodiekontwikkeling.
Individueel verminderd tarief kinderopvang Behandeling van de hulpvragen IVTK.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Vervoerskosten op de begroting van huishoudens Sanne Lamers Onderzoeker Nibud.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Presentatie minimabeleid WMO/WWB raad Bellingwedde.
SER Symposium 6 oktober 2010 Hoe houden we langdurige zorg betaalbaar? Paul Besseling Programmaleider zorg Centraal Planbureau.
Dit is Dorcas Dorcas komt in actie voor mensen in nood en diepe armoede, ongeacht hun religie, ras, geslacht of politieke overtuiging.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
JAARCIJFERS NVVK Aantal aanmeldingen Gemiddelde schuld
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Armoede in Nederland Kerklijke Noodfondsen
Financiering van de zorg
Onderzoek naar hulpverlening door diaconieën, parochiële
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Derk Jan Poel Meppel 30 maart 2017
Afgelopen najaar bereikte de vluchtelingenstroom uit Syrië Europa
Presentatie tijdens de bijeenkomst van de op te Arnhem.
Even voorstellen Bestuur Stichting Platform Kerken Westerkwartier:
Renovatietraject “De leest next level”
EFMB April 2018 Hoe Europa bijdraagt aan de sociale inclusie van ouderen in Nederland.
Congres - Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Groei dossiers/ lokale opleg
Wmo beleid in de Drechtsteden
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
GfK Supermarktkengetallen
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
De collecte is voor Red een Kind.
Steun landloze arbeiders in Pakistan
Financiering van het zorgstelsel
MEEDOEN IN OSSENDRECHT EN CALFVEN
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Opname in een woonzorgcentrum
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek naar hulpverlening door diaconieën, parochiële caritasinstellingen en andere kerkelijke organisaties in Nederland Armoede in Nederland 2016

Presentatie onderzoeksresultaten De kerken doen onderzoek naar hulpverlening door diaconieën, parochiële caritasinstellingen en andere kerkelijke organisaties in Nederland. De resultaten van het onderzoek zijn gepresenteerd tijdens een bijeenkomst op 28 oktober 2016.

Deelnemers Ruim 10 kerkgenootschappen deden mee. Ze zijn verdeeld in vier hoofdgroepen: Rooms-Katholiek (parochiële caritas instellingen, parochies en Vincentiusverenigingen) Protestantse Kerk in Nederland (diaconieën) Gemeenten aangesloten bij MissieNederland Andere kerkgenootschappen

Respons Er zijn vragenlijsten uitgezet met een respons van 876. Dat is 24,1%. In 2012 zijn er vragenlijsten uitgezet en was de respons 26,2%

Hoofdconclusie 1 Er is een groei van de hulpvragen en groei van de hulp vanuit kerken, ondanks krimp in de meeste kerken.

Aantallen hulpvragen Het aantal aanvragen voor financiële hulp steeg per diaconale organisatie van gemiddeld 15,5 in 2012 naar 17,4 in Het aantal gehonoreerde aanvragen voor financiële hulp steeg per diaconale organisatie van gemiddeld 11,9 in 2012 naar 15,5 in 2015.

Aantallen hulpvragen - 2 Het totale aantal aanvragen voor financiële hulp steeg van bijna in 2012 naar bijna in Het totale aantal gehonoreerde hulpvragen steeg van ruim in 2012 naar ruim in 2015.

Bedragen individuele hulp De diaconale organisaties hebben in 2015 een totaalbedrag van € besteed aan individuele financiële hulp. Dat was in 2012 €

Inzet menskracht en uren individuele hulp Gemiddeld 5,9 mensen per diaconale organisatie hielpen (in ,8). Zij besteedden gemiddeld 193 uur aan de hulpvragen (in 2012 was dat 146 uur). Meer hulpvragen vragen meer tijd, hetgeen wijst op stapeling van problemen. In totaal zijn er uren besteed aan individuele hulpvragen.

Immateriële hulp 86,9% van de diaconale organisaties geeft naast financiële hulp ook immateriële hulp. Huisbezoeken, doorverwijzen en begeleiden naar instanties of regelingen. Een nieuw antwoord in 2015 is dat 22,7% aangeeft samen te bidden.

Collectieve hulp Bijdragen aan organisaties of voorzieningen die mensen helpen (voedselbank, maatjesproject, noodfonds, ed). Gemiddeld € per diaconale organisatie per jaar. In totaal € 15,228,503. Flinke stijging t.o.v. 2012, toen het gemiddeld € en in totaal € ,919 was.

Kerstpakkettenacties De diaconale organisaties hebben in 2015 € besteed aan kerstpakketten. In 2012 was dat een bedrag van € ,6% doet geen vervolgactie, 12,5% steunt ook het huishouden en 11% geeft ook paaspakketten.

Inloophuizen In 2015 geven de kerken gemiddeld € aan financiële steun voor inloophuizen. In totaal € In 2012 was dat gemiddeld en in totaal

Totaalbedragen verschillende vormen van hulp Individuele hulp€ Collectieve hulp€ Kerstpakketten€ Inloophuizen€ Totaal€

Stijging Totaal hulp in 2015: 36 miljoen Totaal hulp in 2009 en 2012: 29,6 en 29,1 miljoen Een flinke stijging

Hoofdconclusie 2 Armoede is geen taboe meer in de kerken. De hulpverlening vindt vooral plaats in samenwerking met andere geloofsgemeenschappen en organisaties.

Betrokkenheid en signalen Van de diaconale organisaties is 78,4% betrokken bij de ondersteuning van huishoudens. Dat is een stijging van 71% ten opzichte van Signalen van ouderling, diaken, past(o)or of gemeentelid zijn de meest voorkomende manier om armoede op te sporen.

Samenwerking Kerken werken meer extern gericht samen met anderen. Vergeleken met 2012 is samenwerking met schuldhulpmaatjesprojecten, voedselbanken en solidariteitsmaaltijden toegenomen. Er wordt samengewerkt met de burgerlijke overheid via maatschappelijk werk en schudhulpverlening. Nieuwe werkwijzen zijn via sociale wijkteams, social media en websites.

Hoofdconclusie 3 Kerken helpen zonder onderscheid van personen en vooral op de terreinen van eerste levensbehoeften.

Binnen of buiten de kerk? 76% van de kerken helpt iedereen. 6% steunt alleen maar mensen buiten de kerk. 18% steunt vooral kerkleden. 90% van de kerken heeft als beleidsintentie iedereen te willen helpen.

Oorzaken Veel hulp is gericht op het voorkomen van afsluiten nutvoorzieningen: 43,9% En op voorkomen van huisuitzetting: 42,8% Hulp in eerste levensbehoeften zoals, broodnood, levensmiddelen, kleding, vervangen witgoed noemt 36,4%

Hoofdconclusie 4 De kerkelijke betrokkenheid bij projecten die directe aandacht en hulp bieden aan kwetsbare groepen is toegenomen. De kerk werkt daarin laagdrempelig en mensgericht.

Om wie gaat het? Top vijf van de meest genoemde groepen in financiële problemen: 1. Mensen zonder betaald werk 2. Alleenstaande ouders met kinderen 3. Asielzoekers en vluchtelingen 4. Mensen met psychische problemen 5. Ouderen (65-plussers)

Om wie gaat het? Mensen met een chronische ziekte of beperking 7. Mensen die te maken hebben met een restschuld hypotheek 8. Gezinnen waarin slechts één persoon betaald werk heeft 9. Zelfstandigen, kleine ondernemers, faillissementen 10. Mensen met een onvolledige AOW

Welke problemen? 1. Langdurig een laag inkomen, onvoorziene uitgaven, financiële tegenslag 2. Hoge vaste lasten (wonen, energie, verzekeringen) 3. Net buiten allerlei regelingen vallen 4. Angst of schaamte voor instanties 5. Wachttijden bij toekennen van een uitkering

Welke problemen? Hoge uitgaven bij ziekte en handicap 7. Onbekendheid met regelgeving 8. Vastlopen in loketten van meerdere instanties 9. Ingewikkelde formulieren 10. Veranderingen in de zorg

Hoofdconclusie 5 De overheid kan meer doen aan het voorkomen van armoede, door zeer kwetsbare groepen meer en gerichter te ondersteunen en minder bureaucratisch te werken.

Kwetsbare groepen Mensen zonder betaald werk, zelfstandigen, en mensen met restschuld hypotheek hebben ten gevolge van de crisis veel hulpvragen. Aantallen asielzoekers en vluchtelingen met hulpvragen zijn gestegen. Alleenstaande ouders met kinderen blijven in de top vijf. Mensen met ziekte of chronische beperking krijgen steeds meer uitgaven. Zorgelijk is de positie van mensen met een psychische beperking

Kwetsbare groepen - 2 Er is geen echte verandering in de top tien groepen in de problemen en top tien problemen tussen 2009, 2012 en Een resultaat van het armoedebeleid van de overheid inzake verbetering is niet af te lezen. De overheid biedt volgens de kerkelijke hulp onvoldoende garanties aan kwetsbare groepen.

Schulden Een derde van de huishoudens heeft schulden en hebben problematische schulden. Langdurig leven met een uitkering betekent armoede. De vaste lasten voor wonen, energie, verzekeringen en eigen bijdragen voor gezondheid laten een te klein budget over om van te leven. Het toeslagsysteem met onverwachte terugvorderingen zorgt voor veel schulden.

Bureaucratie Het lokale armoedebeleid is grotendeels afgebouwd. Mensen vallen steeds meer net buiten regelingen. Wachttijden zijn toegenomen. Er is veel ingewikkelde regelgeving, lange formulieren, digitale loketten. Diensten werken onvoldoende met elkaar samen.

Rol van kerk en overheid Kerken blijken nog steeds veel hulp te bieden in situaties waarin eigenlijk de overheid garanties moet bieden. Kerken kunnen niet voortdurend die rekening betalen.

Meer informatie