Praktijkwerkplaats Netwerken in het partnerschap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Leerwerkgemeenschappen
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Begeleiden van Praktijkonderzoek
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Collectief leren in schoolteams
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Met Stakeholders Gedeelde Visie
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Met communities werken aan innovaties in de GGZ en VGZ
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Professional Development Schools - Rijnmond
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Samenwerken aan praktijkonderzoek in de academische opleidingsschool Anje Ros, Lector Fontys Hogeschool Kind en Educatie Linda van den Bergh, onderzoeker.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Scholen als leergemeenschappen (LG) Paul Hennissen Lector ‘Opleiden in de School’ Hogeschool Zuyd.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
De praktijk van een (academische) opleidingsschool Julianaschool Rijssen.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Excellent leiderschap in Haarlem
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Ervaringen uit de praktijk van UWV Training Lean Auditen.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Begeleiding bij Werkplekleren
De Wever Zorg Innovatie Centra
Dé Vlaamse beroepsvereniging voor lerarenopleiders
Begeleiden van Praktijkonderzoek
2017.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
De collectieve ambitie
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Van Eiland naar wijland
Startkracht! in de lerarenopleiding
INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Praktijkwerkplaats Netwerken in het partnerschap

ONDERZOEK in Partnerschap Anje Ros - lector Henderijn Heldens – docent-onderzoeker Fontys Hogeschool Kind en Educatie

Hogeschool Kind en Educatie 5 Pabo-locaties 2 master opleidingen, PMK Leraar basisonderwijs Voettekst3

Partnerschap opleiden in de school Fontys Hogeschool Kind en Educatie 40 schoolbesturen en 100 opleidingsscholen Stuurgoep: bestuurders, directeur FHKE Voettekst4

Uitgangspunten Samen verantwoordelijk voor de opleiding van studenten Maar ook: Samen verantwoordelijk voor de professionele ontwikkeling van startende en zittende leraren Samen verantwoordelijk voor schoolontwikkeling mbv onderzoek

Doel van deze workshop Twee thema’s Praktijkonderzoek: hoe zorg je ervoor dat dit leidt tot verbetering in het veld? Condities voor impact Netwerken: hoe zorg je voor krachtige netwerkrelaties? Condities voor leren in het netwerk Zijn deze in jullie sector herkenbaar en toepasbaar? Voettekst6

Organisatie praktijkonderzoek 4 e jaars studenten: praktijkonderzoek in hun stageschool School bepaalt onderzoeksthema (probleem, verbeterwens) Student solliciteert School organiseert een onderzoeksgroep (meedenkgroep) 5 onderzoeksbijeenkomsten op de pabo School gaat met de conclusies en aanbevelingen aan de slag (leidt soms tot nieuwe onderzoeksvraag)

Intentie: win-win De opleiding draagt via studenten bij aan schoolontwikkeling (onderwijsverbetering) Studenten ervaren dat onderzoek nut heeft De scholen leren onderzoeksvaardigheden en leraren leren met elkaar Onderzoek in de basisschool bestaat pas sinds 10 jaar

Innovatie zonder onderzoek Verbeter wens Actie- punten

10 Innovatie zonder onderzoek Verbeter wens Actie- punten

11 Innovatie mbv onderzoek Verbeter wens Wat weten we uit theorie? Hoe doen we het/wat vinden we? Actie- punten

Samen leren in de school Dialoog over onderzoeksthema in onderzoeksgroep, in teamvergaderingen Bevordering van een onderzoekende houding Voettekst12

Onderzoek lectoraat Scholen zijn zeer enthousiast Een deel: geen grote beslissingen zonder onderzoek Studenten vinden onderzoek moeilijk, maar wel belangrijk Aantal condities zijn van belang Voettekst13

Condities 1 Rol van schoolleider Organisatie: tijd en ruimte, agenderen Cultuur: stimuleren, waarderen, voorbeeld Onderzoek integraal onderdeel van beleid Voettekst14 Geldt dit ook bij jullie?

Condities 2 Onderzoeksthema – Komt voort uit de ontwikkeling van de school – Urgentiegevoel bij leraren – Vraag gericht op verbetering Voettekst15 Geldt dit ook bij jullie?

Condities 3 Focus op implementatie vanaf de start Uitgebreide probleemanalyse vooraf Betrokkenheid van stakeholders Gevoel van eigenaarschap Implementatietools (voorbeelden, checklists, etc) Voettekst16 Geldt dit ook bij jullie?

Bij jullie? Condities voor praktijkonderzoek Zijn deze voor jullie herkenbaar? Welke kansen zijn er voor ontwikkeling? Welke andere condities spelen een rol? – Rol van het management – Onderzoeksthema – Focus op implementatie vanaf de start Voettekst17

Leren in/tussen organisaties Know-what Know-how Know-who (Granovetter, 1973; Burt, 1992) Argyris & Schon, 1978

Relaties (ties) Weak ties (Granovetter, 1973; Lin 1982; Rogers, 1995) – Ideeen – Baan – Innovaties Strong ties (Krackhardt, 1992; Hansen, 1999) – Tacit knowledge – Implementatie

Relaties en kennisdeling (Borgatti & Cross, 2003) Knowing Value Access / engagement Safety

Sociaal leren (condities) (Vrielink, van den Beemt, de Laat, 2015) 1.Praktijk 2.Domein van kennis en waardecreatie 3.Collectieve identiteit 4.Organisatie

1. Praktijk Geïntegreerd / niet geïntegreerd Tijdelijk / permanent In POS wordt de gedeelde kennis over het begeleiden van aanstaande leraren geïntegreerd in de permanente praktijk van de opleidingsschool

2. Kennisdomein en opbrengsten Gedeelde behoefte aan bepaalde kennis, gedeelde doelen B.v. samen onderzoek doen Individuele of gezamenlijke waardecreatie B.v. gedeelde waarden of visie Gedeelde visie op wat een startbekwaam leraar is en ontwikkelen van visie op wat goede begeleiding is, daarnaast samen onderzoek doen naar schoolontwikkeling -> leren van elkaar)

3. Collectieve identiteit Gedeelde / individuele identiteit Strong / weak ties (praticipatie, intensiteit) Task executors / knowledge workers POS gedeelde identiteit: opleiden van aanstaande professionals; door samen onderzoek te doen ontmoet je elkaar als kenniswerker; binnen teams versterken van ties – ontwikkelpunt is tussen teams (ontwikkelen/benutten weak ties)

4. Organisatie Mate van zelfregulerend leren in de groep (rol facilitator) -> the domain and the identity of the group: (1) ‘How are we relevant to each other?’ and (2) ‘Who are we and where we are going?’ (Akkerman et al.,2008). Lokale of globale oriëntatie (b.v. kennisdeling waardoor nieuwe kennis aangetrokken kan worden) Mate van hiërarchie/gelijkwaardigheid Interactioneel repertoire (hoe gaan we met elkaar om, hanteren van diverse interactievormen)

Evaluatie praktijkwerkplaats Welke dimensies en indicatoren herken je? Welke kansen zijn er voor ontwikkeling? Wat is daar voor nodig? 1.Praktijk 2.Domein van kennis en waardecreatie 3.Collectieve identiteit 4.Organisatie

Meer weten? Partnerschap opleidingsscholen: Katernen voor het onderwijsveld over praktijkonderzoek op de website van het Steunpunt Opleidingsscholen: kwaliteitsreeks-po/ Artikel sociaal leren chArtikel.pdf