W ELKOM IN GROEP 3 A
Voorstellen Gusta Niggebrugge Jessica Lamers
Inloop maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag. Dagritmekaarten
O RGANISATIE IN DE GROEP Groepsplannen.Klassikale instructie, verwerking in 2 of 3 niveau‘s Instructietafel voor extra begeleiding. Weektaak: zelfstandig werken, vragen in groepje, oplossingen bedenken Computer Hulpmiddel: stoplicht en time timer.
L EZEN / TAAL Lijn 3 Prentenboek, woordenschatuitbreiding. Nieuwe letter, met gebaar. Letters fonetisch uitspreken. Letter gebruiken in woorden, ook moeilijkere. Veel lezen op bord, wisselrijtjes (pictoverhalen). Veel verschillende oefenmaterialen. Computer. 3 Niveaus (*, **, ***). Na thema 7 komen ook niet-klankzuivere woorden aan de orde. Ondersteuning ouders
3 niveaus: * (ster) groep: Moet meer moeite doen. ** (maan): Leert wat aangeboden wordt./basisniveau → ** (raket): Kan al iets meer, pikt het snel op. *** (zon): Leest al verhaaltjes. Extra aandacht: * groep : Veel letters flitsen en verklanken. Meer begeleide inoefening. ***: verdiepingswerk- en leesboekje Stillezen: Boekjes op eigen niveau.
SCHRIJVEN Losse schrijfletters. Later aan elkaar. Geen hoofletters. Cijfers Pengreep
R EKENEN Werkboeken voor de kinderen Digiles Oefensoftware, op niveau Methodiek en spelletjes “Met sprongen vooruit.” Eerste helft van het jaar, basisgroep en een groepje die verlengde instructie nodig heeft. 2 x per week instructietafel plusboek Tweede helft van het jaar Boek, blauwe en rode kant Groep verdeeld in 1 ster, 2 sterren, 3sterren Plusboek en eventueel Kien voor zeer begaafde rekenaars.
I NHOUD REKENONDERWIJS Telrij, opbouwen t/m 120, getallenlijn centraal Hupjes/sprongen van 1, 2, 5, 10 Splitsen, erg belangrijk Bussommen, optellen/aftrekken sommen t/m 20 Sommen t/m 10 automatiseren. Tijd: klokkijken hele en halve uren. Kalender. Geld: munten, biljetten van €5 en €10 Gewicht: zwaarder/lichter Meten: langer/korter Bouwen: huizen van 3 of 4 blokjes, tekenen
S PELLING Tafels naar het bord gedraaid Klankzuivere woorden hakken op hakkaart Plaatsbepaling van de letters Letters leggen op de letterdoos Woorden leggen op de letterdoos Moeilijkere woorden voor de ***groep. Met gebaar voor de *groep. Na een tijdje steeds meer in schrift schrijven Later categorieën leren
Categorieën: 1. Hakwoord: je schrijft het woord zoals je het hoort. 2. Wachtwoord: korte klank + ‘cht’ met de ‘ch’ van ‘wacht’, behalve: hij ligt, hij legt, hij zegt. 3. Fopletter: eer, eur, oor, 4. Bankletter: de ‘n’ en de ‘k’ zijn verliefd, er mag niets tussen. 5. Chinese letter, zoals in ping, pang, pong teken klank: aai, ooi, oei, je hoort een ‘j’ je schrijft een ‘i’. 7. Langermaakwoord: als je achteraan een ‘t’ hoort maak je het woord langer, dan hoor je of je een ‘d’ of een ‘t’ moet schijven teken klank: eeuw, ieuw, pas op vergeet de ‘u’ niet.
O VERIGE VAKKEN Gym: Maandag vooral toestellen. Donderdag spel- of dansles. Muziek. Handvaardigheid: Op woensdag. Roulatie om de 3 weken. Tekenen Sociale vaardigheden: Waarden/normen, gerelateerd aan de kanjertraining. Bijbelverhalen, kerkelijke feesten als kerst/Pasen. Kijkbijbel
Verkeer: digibordlessen Veilig/onveilig gedrag Overzicht Oversteken Woonerf Waar hoort iedereen verkeersborden Wereldoriëntatie: Gerelateerd aan de thema’s van de leesmethode. Techniek torens
C OÖPERATIEF LEREN Leren met en van elkaar. Ieder groepje heeft nummer (teams) Ieder kind in groepje ook Werken met schoudermaatje/oogmaatje Binnen/buitenkring, tweepraat, zoek de valse,mix en koppel. Kinderen zijn erg betrokken en intensief bezig. Veilig: niet de hele groep hoort me. Ik tel mee. Ik leer van de ene en kan het bij de andere weer gebruiken
T HINKING FOR LEARNING Onderwijsconcept dat: -Helder en creatief denken stimuleert. -Betrokkenheid en motivatie van kinderen bevordert. -Kinderen zelf verantwoordelijkheid leert dragen. Leerkrachten geven de les aan de hand van allerlei verschillende werkvormen. Het denkproces van kinderen staat centraal. Er wordt veel samengewerkt.
S OCIAAL / EMOTIONEEL Digitale checklist door leerkracht. (Kijken naar betrokkenheid, welbevinden, soc. vaardigheden, impulsbeheersing inlevingsvermogen e.d.) 2 keer per jaar sociogram Alert zijn op het schoolplein. Gedragsregels in iedere klas. Kanjertraining Het kind heeft misschien specifieke hulp nodig. Inzet ondersteuningsteam (schoolmaatschappelijk werk, gedragsspecialist, orthopedagoog, schoolverpleegkundige)
E XTRA ONDERSTEUNING OP SCHOOL : Instructiegroep Ondersteuning interne begeleider. Handelingsplan Inzet ondersteuningsteam Ondersteuning via het zorgloket van Essentius. (specialisten) Zorg van buiten de school (test, orthopedagoog, ambulante begeleiding, rugzakje, dyslexiebegeleiding )
G ESPREKKEN Kennismakingsgesprekken zullen ongeveer 20 minuten duren. Spreekuur van 10 minuten, staat in de kalender(website) vermeld. Dringende zaken: na schooltijd, even binnenlopen.
Verder nog: Klassendienst: max. 15 minuten Verlof aanvraag Wc gedrag
B EDANKT !!!! Kijk regelmatig op onze website!!! Wel thuis en een fijne avond.