W ELKOM IN GROEP 3 A. Voorstellen Gusta Niggebrugge Jessica Lamers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen maandag 9 september 2013
Advertisements

Welkom in groep 3B.
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
Welkom in groep 5a Diana Berendsen en Marieke Maandag
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
Informatie-avond Groep 2/3.
Informatieavond groep
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Welkom in groep 3.
Informatieavond Groep 4 Flamingo’s 2013/2014.
Informatie-avond Groep 3/4
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Onderwerpen van deze avond
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Voorlichtingsavond groep 3
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Infoavond groep 4.
Onze kanjers.
Informatieavond groep 3
Instructiegroep 3 ouderkring 16 september 2014
Informatie avond GROEP 3
Informatieavond groep 3a
Informatie avond Groep 3 22 september Start van de dag inloop vanaf 8.15 – 8.30 uur werk afmaken of kiezen kring - viering - Trefwoord - kringgesprekken.
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
Welkom in groep 3a.
Onderwerpen van deze avond
Informatieavond Groep 4a
Welkom op de informatieavond van groep 6a
Informatieavond groep 4-5
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatieavond groep
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Welkom op de informatieavond Praktische zaken “Kijkje in de groep”
 Inloop van maandag t/m donderdag 8.15 – 8.30  ‘s Middags mogen de kinderen fruit meebrengen  Gymles: Maandag- en donderdagmiddag ( ) sporthal.
Welkom op de informatieavond van groep 6a. Wat komt aan de orde? Voorstellen Praktische zaken Werken in de klas Kennismakingsgesprekken en spreekuur Sociaal-emotionele.
Basisschool Op De Horst
Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries. Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries.
Informatie avond groep 3 14 september 2015.
Op deze avond komt aan bod:  - voorstellen van de juffen  - nieuwe website  - de combinatiegroep / coöperatieve werkvormen werkvormen  - gezamenlijke.
Informatieavond groep 3
Info avond groep 3 17 september 2015
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
Welkom in groep 3b-4b.
Informatieavond groep 3
Kennismakingsavond 8 september 2015 Welkom in de groep.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Informatieavond groep 3/4
Informatieavond groep 3 Dinsdag 18 september 2012.
Welkom in groep 3. Programma van vanavond  Leerkrachten van groep 3.  Nieuw in groep 3.  Praktische zaken.  Afspraken in groep 3.  De methoden. 
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
22 september 2014 Welkom! Informatieavond. Dagritme Circuit Dagritme kaarten Gebedjes/versjes.
Informatieavond groep 3
Welkom in groep 3 b. Even voorstellen Loes Moor Getrouwd, 2 zoontjes Sinds 2008 werkzaam op Nutsschool Bezuidenhout Werkdagen: maandag, dinsdag en woensdag.
Welkom in groep 3a. Even voorstellen Saskia van Dijk 24 jaar Sinds 2013 werkzaam op Nutsschool Bezuidenhout Tweede jaar groep 3.
Welkom in groep 3a informatieavond ‘16-’17. Inhoud: Welkom Dagindeling Vakken in groep 3 Differentiatie in de klas Toetsen Algemene zaken Communicatie.
Informatieavond groep 3. Welkom Voorstellen Methodes Manier van werken Algemene zaken Groep specifiek PBS Activiteiten Tot slot.
Zo min mogelijk op de fiets en lopen op het schoolplein Graag een briefje bij verzuim (huisarts/tandarts/gym Gebruik van medicijnen graag doorgeven.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Welkom op de informatieavond van groep 5a
Informatieavond groep 3
Welkom! Informatie avond groep september en 16 januari schooljaar
Informatiemorgen schooljaar
Welkom in groep 4 Voorstellen Oudercontact Verjaardagen Nieuwsbrief
Voorlichtingsavond groep 3
informatieavond groep 3
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
Informatieavond groep 4K
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

W ELKOM IN GROEP 3 A

Voorstellen Gusta Niggebrugge Jessica Lamers

Inloop maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag. Dagritmekaarten

O RGANISATIE IN DE GROEP Groepsplannen.Klassikale instructie, verwerking in 2 of 3 niveau‘s Instructietafel voor extra begeleiding. Weektaak: zelfstandig werken, vragen in groepje, oplossingen bedenken Computer Hulpmiddel: stoplicht en time timer.

L EZEN / TAAL Lijn 3 Prentenboek, woordenschatuitbreiding. Nieuwe letter, met gebaar. Letters fonetisch uitspreken. Letter gebruiken in woorden, ook moeilijkere. Veel lezen op bord, wisselrijtjes (pictoverhalen). Veel verschillende oefenmaterialen. Computer. 3 Niveaus (*, **, ***). Na thema 7 komen ook niet-klankzuivere woorden aan de orde. Ondersteuning ouders

3 niveaus: * (ster) groep: Moet meer moeite doen. ** (maan): Leert wat aangeboden wordt./basisniveau → ** (raket): Kan al iets meer, pikt het snel op. *** (zon): Leest al verhaaltjes. Extra aandacht: * groep : Veel letters flitsen en verklanken. Meer begeleide inoefening. ***: verdiepingswerk- en leesboekje Stillezen: Boekjes op eigen niveau.

SCHRIJVEN Losse schrijfletters. Later aan elkaar. Geen hoofletters. Cijfers Pengreep

R EKENEN Werkboeken voor de kinderen Digiles Oefensoftware, op niveau Methodiek en spelletjes “Met sprongen vooruit.” Eerste helft van het jaar, basisgroep en een groepje die verlengde instructie nodig heeft. 2 x per week instructietafel plusboek Tweede helft van het jaar Boek, blauwe en rode kant Groep verdeeld in 1 ster, 2 sterren, 3sterren Plusboek en eventueel Kien voor zeer begaafde rekenaars.

I NHOUD REKENONDERWIJS Telrij, opbouwen t/m 120, getallenlijn centraal Hupjes/sprongen van 1, 2, 5, 10 Splitsen, erg belangrijk Bussommen, optellen/aftrekken sommen t/m 20 Sommen t/m 10 automatiseren. Tijd: klokkijken hele en halve uren. Kalender. Geld: munten, biljetten van €5 en €10 Gewicht: zwaarder/lichter Meten: langer/korter Bouwen: huizen van 3 of 4 blokjes, tekenen

S PELLING Tafels naar het bord gedraaid Klankzuivere woorden hakken op hakkaart Plaatsbepaling van de letters Letters leggen op de letterdoos Woorden leggen op de letterdoos Moeilijkere woorden voor de ***groep. Met gebaar voor de *groep. Na een tijdje steeds meer in schrift schrijven Later categorieën leren

Categorieën: 1. Hakwoord: je schrijft het woord zoals je het hoort. 2. Wachtwoord: korte klank + ‘cht’ met de ‘ch’ van ‘wacht’, behalve: hij ligt, hij legt, hij zegt. 3. Fopletter: eer, eur, oor, 4. Bankletter: de ‘n’ en de ‘k’ zijn verliefd, er mag niets tussen. 5. Chinese letter, zoals in ping, pang, pong teken klank: aai, ooi, oei, je hoort een ‘j’ je schrijft een ‘i’. 7. Langermaakwoord: als je achteraan een ‘t’ hoort maak je het woord langer, dan hoor je of je een ‘d’ of een ‘t’ moet schijven teken klank: eeuw, ieuw, pas op vergeet de ‘u’ niet.

O VERIGE VAKKEN Gym: Maandag vooral toestellen. Donderdag spel- of dansles. Muziek. Handvaardigheid: Op woensdag. Roulatie om de 3 weken. Tekenen Sociale vaardigheden: Waarden/normen, gerelateerd aan de kanjertraining. Bijbelverhalen, kerkelijke feesten als kerst/Pasen. Kijkbijbel

Verkeer: digibordlessen Veilig/onveilig gedrag Overzicht Oversteken Woonerf Waar hoort iedereen verkeersborden Wereldoriëntatie: Gerelateerd aan de thema’s van de leesmethode. Techniek torens

C OÖPERATIEF LEREN Leren met en van elkaar. Ieder groepje heeft nummer (teams) Ieder kind in groepje ook Werken met schoudermaatje/oogmaatje Binnen/buitenkring, tweepraat, zoek de valse,mix en koppel. Kinderen zijn erg betrokken en intensief bezig. Veilig: niet de hele groep hoort me. Ik tel mee. Ik leer van de ene en kan het bij de andere weer gebruiken

T HINKING FOR LEARNING Onderwijsconcept dat: -Helder en creatief denken stimuleert. -Betrokkenheid en motivatie van kinderen bevordert. -Kinderen zelf verantwoordelijkheid leert dragen. Leerkrachten geven de les aan de hand van allerlei verschillende werkvormen. Het denkproces van kinderen staat centraal. Er wordt veel samengewerkt.

S OCIAAL / EMOTIONEEL Digitale checklist door leerkracht. (Kijken naar betrokkenheid, welbevinden, soc. vaardigheden, impulsbeheersing inlevingsvermogen e.d.) 2 keer per jaar sociogram Alert zijn op het schoolplein. Gedragsregels in iedere klas. Kanjertraining Het kind heeft misschien specifieke hulp nodig. Inzet ondersteuningsteam (schoolmaatschappelijk werk, gedragsspecialist, orthopedagoog, schoolverpleegkundige)

E XTRA ONDERSTEUNING OP SCHOOL : Instructiegroep Ondersteuning interne begeleider. Handelingsplan Inzet ondersteuningsteam Ondersteuning via het zorgloket van Essentius. (specialisten) Zorg van buiten de school (test, orthopedagoog, ambulante begeleiding, rugzakje, dyslexiebegeleiding )

G ESPREKKEN  Kennismakingsgesprekken zullen ongeveer 20 minuten duren.  Spreekuur van 10 minuten, staat in de kalender(website) vermeld.  Dringende zaken: na schooltijd, even binnenlopen.

Verder nog: Klassendienst: max. 15 minuten Verlof aanvraag Wc gedrag

B EDANKT !!!! Kijk regelmatig op onze website!!! Wel thuis en een fijne avond.