“ Hoe kunnen we samen kinderarmoede aanpakken? Door krachtige leraren op te leiden!” Lerend Netwerk Vlaanderen 6 september 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Realisatie kindcentrum
Iedereen gelijke kansen op school
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Omgaan met diversiteit Van de periferie naar de kern
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding
Kennis delen is kracht HR-deelnetwerk 23 mei 2014 Video ants
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Kinderrechten als brug
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 20/05/2014.
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Administrateur-generaal
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Leraars zonder Grenzen 09 april 2013 COV leermiddelenbeurs Gent.
1. Korte historiek -Goedkeuring decreet preventieve gezinsondersteuning november Goedkeuring uitvoeringsbesluiten eind maart Oproep erkenning.
Rollen binnen het werkplekleren
Schoolopbouwwerk Menen
Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Lerend Netwerk Vlaanderen 9 februari Odisee Brussel
Lerend Netwerk Vlaanderen 17 november 2016
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
Lerend Netwerk Vlaanderen 28 september 2017
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"

Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Startkracht! in de lerarenopleiding
The Future Teacher 3.0.
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

“ Hoe kunnen we samen kinderarmoede aanpakken? Door krachtige leraren op te leiden!” Lerend Netwerk Vlaanderen 6 september 2016

Welkomstwoord en inleiding Verwelkoming door xxx namens de minister van Onderwijs en Vorming, Mevr. Crevits Inleiding door Reinhilde Pulinx Steunpunt Diversiteit & Leren, UGent Projectleider ‘Kleine Kinderen, Grote Kansen’

Wie zijn we? Opdrachtgevers: Ministerie van Onderwijs en Vorming Koning Boudewijnstichting Xxx namen Liesbeth en Saïda erbij?

Projectteam Veerle Martens Sofie Verschaeve Jo Van de Weghe Stefanie Leirens Els Mertens Reinhilde Pulinx (projectleider) Jan De Mets Het projectteam werkt samen met Klasse

Tijdslijn van het project Aanloopfase Kick-off op 29 februari Opstartvergadering per LO Kleuter en PBD Schets van beginsituatie en behoefteanalyse Docenten LO Kleuter, studenten en startende leraren Inventariseren goede praktijken en materiaal Aanloopfase Jan – aug 2016 Ontwikkelfase Sept 2016 – aug 2017 Implementatiefase Sept 2017 – juni 2018 Evaluatiefase Jan – juni 2018

Ontwikkelfase Ontwerpen en uitwerken van materialen voor krachtige leeromgevingen in LO Spelmaterialen, beeldmateriaal, goede praktijken (omgaan met thema’s die kunnen uitsluiten, onthaal, ouderbetrokkenheid, …) Ontsluiten van bestaand materiaal Aanloopfase Jan – aug 2016 Ontwikkelfase Sept 2016 – aug 2017 Implementatiefase: Sept 2017 – juni 2018 Evaluatiefase Jan – juni 2018

Ontwikkelfase Verdiepingsfase via Lerend Netwerk Intervisie, uitwisseling en input Elke LO werkt projectplan op maat uit (15 dec of 15 mei) Implementatie van de materialen en methodes Ondersteuning van projectteam Aanloopfase Jan – aug 2016 Ontwikkelfase Sept 2016 – aug 2017 Implementatiefase: Sept 2017 – juni 2018 Evaluatiefase Jan – juni 2018

Grote Kansen #grotekansen

Programma 6 september 9u: Onthaal 9u30: Welkomstwoord en Inleiding 9u50: Voorstelling resultaten eerste projectfase 10u20: Voorstelling en feedback te ontwikkelen materialen 11u20: Pauze 11u40: Voorstelling en feedback Lerend Netwerk/Professionele leergemeenschappen 12u10: Voorstelling projectplan 12u25: Toelichting rol Klasse Broodjeslunch en Netwerking

Voorstelling resultaten eerste projectfase Sterktes De opleidingen zijn zich bewust van hun eigen instroom van studenten in kansarmoede en voorzien hiervoor in hun dienstverlening. De thematiek leeft in de curricula via vakken, projecten, werkgroepen, ervaringsleren en samenwerking met externen. We zetten in op een open basishouding rond diversiteit bij onze studenten. Er is bij alle opleidingen een duidelijk engagement om verder en dieper met de thematiek aan de slag te gaan. Noden Hoe geven we een leerlijn binnen de thematiek verder vorm? Welke kaders en concepten reiken we aan voor studenten en docenten? Hoe trainen we onze studenten in het aangaan van kwaliteitsvolle interacties (met kinderen en hun ouders) Hoe zetten we studenten in als ervaringsdeskundigen?

Survey bij toekomstige leerkrachten Afgenomen in juni bij derdejaarsstudenten LO Kleuteronderwijs Resultaten liggen in de lijn van de opstartvergaderingen: -studenten voelen zich al bij al goed opgeleid -maar missen nog prakijkgerichte oplossingen en diepgang

5 kerncompetenties voor omgaan met armoede en ongelijkheid (SDL, Kleine kinderen, Grote kansen, 2014) 1.Armoede zien en diversiteit positief benaderen 2.Werken aan kwaliteitsvolle interacties 3.Kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interacties 4.Diversiteit integreren in het totale ontwikkelingsproces 5.Maatschappelijke verantwoordelijkheid zien en ernaar handelen

Voorstelling en feedback te ontwikkelen materialen Engagement 1: Ja, ik wil me bewust worden van de clichés, de vooroordelen die ik heb over armoede. Studenten als ervaringsdeskundigen… do’s en don’ts Hoe kan ik omgaan met vooroordelen en discriminerend gedrag bij studenten, docenten en kinderen? Inzichten Hoe communiceren we? Talenten van kinderen/jongeren inzetten Beeldmateriaal rond belevingskernen en kansarmoede Werken rond framing - op basis van studie prof. Van Gorp (Instituut voor Mediastudies) – beeldvorming rond armoede

Engagement 2: Ja, ik denk na over hoe ik omga met armoede in de klas, op school, in mijn organisatie om mijn professionaliteit aan te scherpen. Hoe maken we een leerlijn rond kansarmoede en diversiteit? Do’s en don’ts wat betreft het inzetten van kerncompetenties. Meta-denken stimuleren bij studenten/leerkrachten, hoe doe je dat? Hoe kan je interactievaardigheden vergroten? Leerling/kleuter – leerkracht Ouder(s) - leerkracht Voorstelling en feedback te ontwikkelen materialen

Engagement 3: Ja, ik ben bereid om mijn kennis over armoede uit te breiden en te leren van elkaar. Hoe kunnen we de samenwerking tussen onderwijs en externe partners uit welzijnsdomein, armoedeverenigingen, organisaties rond kinderrechten, … versterken en inzetten? Het Lerend Netwerk – een samenwerking tussen lerarenopleidingen, pedagogische begeleidingsdiensten en externe organisaties Voorstelling en feedback te ontwikkelen materialen

Engagement 4: Ja, ik doe de organisatie waar ik werk nadenken en hou ze waakzaam om haar verantwoordelijkheid tegen kinderarmoede op te nemen Hoe kan ik op school/in de opleiding motor/ambassadeur zijn? Hoe kan ik bijdragen aan een schoolcultuur die dit thema ter harte neemt? Voorstelling en feedback te ontwikkelen materialen

Feedbackmoment in kleine groepen

Pauze

Voorstelling en feedback Lerend Netwerk / Professionele Leergemeenschappen Het Lerend Netwerk KKGK heeft drie doelstellingen Inspiratie bieden Aanreiken klankbord Uitwisselen good practices Samenstelling

Voorstelling en feedback Lerend Netwerk / Professionele Leergemeenschappen Cf. tijdslijn 8 bijeenkomsten 5 samenkomsten op Vlaams niveau  LO + PBD’s + schoolbrede organisaties 3 thematische samenkomsten  LO (+ PBD’s) Studenten competent maken in het armoede zien en diversiteit positief benaderen (Gent) Docenten competenter maken in het thema kansarmoede (Antwerpen) Studenten competenter maken in kwaliteitsvolle interacties met kleuters, hun gezin en tussen kleuters onderling (Brussel)

Voorstelling en feedback Lerend Netwerk / Professionele Leergemeenschappen Conferentie ‘De toekomst is jong’ – 6 oktober 2016, Kind en Gezin & Vlaamse overheid, Brussel; Conferentie ‘A great start in life’ – 30 november/1 december 2016, Europese Commissie, Brussel; Academy for Excellence ‘Evalueren, waarom niet?’ – 10 maart 2017, Kind en Gezin & KBS, Brussel;

Voorstelling en feedback Lerend Netwerk / Professionele Leergemeenschappen Blik naar de toekomst Implementatiefase: 4 bijeenkomsten Lerend Netwerk

Voorstelling Projectplan Inleiding Krachtige lerarenopleiding Eigen curriculumontwikkeling m.b.t. competenties Implementatie ontwikkelde ‘materialen en methodes’ 30 september ontvangen projectplan met begeleidende brief 15 december en 15 mei indienmomenten

Deel 1: Inhoudelijk Beginsituatie met betrekking tot de 5 competenties Doelstellingen van het project (SMART) Verwachte projectresultaten Relatie met andere projecten of initiatieven

Deel 2: Projectorganisatie, inrichting en verantwoordelijken Projectgroepleden Projectfasering activiteiten planning ontwikkelde ‘methodes en materialen’ samenwerking met organisaties samenwerking met pedagogische begeleidingsdiensten betrokkenheid scholen Deel 3: Projectbegroting

Klasse wil leraren: informeren versterken verbinden activeren waarderen op een aanstekelijke betrouwbare positieve warme en authentieke manier Zo helpt Klasse de verschillende onderwijsparticipanten hun rol op te nemen in de steeds veranderende wereld van onderwijs en in de samenleving.

zet zijn communicatie-expertise in bij het ontwikkelen van tools en content trekt de ontwikkelde content ruimer open naar andere doelgroepen: leraren lagere school, secundair, intermediairs, begeleiders, starters... tilt het ontwikkelde materiaal over de projectperiode en stelt het ook nadien regelmatig aanwezig

Broodjeslunch - Netwerking