Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evidence-based leerpotenties in praktijk
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Informatieavond 22 april 2013
Mediërend leren op bs. Theresia
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Leren spellen, feedback en de computer
Rekenproblemen en Dyscalculie
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
6 sleutelbegrippen lesopbouw
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Rekenonderwijs anno 2009 Drs. Heleen Vinckemöller
Effectief lees- en spellingonderwijs
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Vergoedingsregeling dyslexie
Zorgteam: juf Inge D.W., juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Inge G., meester Lode.
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden SYNTHESE:
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
Effectief spellingonderwijs
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Rekenproblemen en Dyscalculie
Voorbereid op Stage Les 4.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Informatie- avond groep 6
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Expertise Onderwijszorgkoepel Nu en in de toekomst.
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Leer kracht Workshop over competenties van
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Daar had ik niet op gerekend! -over de relatie tussen motorische en rekenproblemen- Stefanie Pieters Promotoren: Prof. dr. Annemie Desoete, Prof. dr. Herbert.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Doelen behalen met activiteiten
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Ouderinformatie avond
Doelen behalen met activiteiten
SWV Slinge-Berkel Woensdag 8 november 2017
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Sieberdam/ROCS & KODOS
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Pedagogische wetenschappen
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
SWV Slinge-Berkel Woensdag 7 november 2018
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Effectief lees- en spellingonderwijs
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Transcript van de presentatie:

Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde Faculteit Sociale Wetenschappen Radboud Universiteit, Nijmegen 1 Interacademiale 26 mei 2016

Diagnose Dyslexie / Dyscalculie  Discrepantiecriterium Prestaties zijn significant beneden verwachting op basis van intelligentie  Exclusiecriterium Er is geen andere stoornis die verantwoordelijk zou kunnen zijn  Ernstcriterium Er is sprake van een substantiële (?) achterstand  Resistentiecriterium Ondanks remediering (bv 6 maanden) geen vooruitgang 2

Lezen eind groep 3 van het Sbao (x = ZLKLS) 3 Aantal woorden per minuut op DMT-2

Spellen eind groep 3 van het Sbao (x = ZLKLS) 4 Percentages correct op de SVS

Lezen eind groep 3 na invoering ZLKLS ↑ (Bao) 5 Cito-scores in % op de DMT-2 Cito A B C D6004 E0000 ↓

Spellen eind Groep 6 na invoering ZLKLS ↑ (Bao) 6 Cito-scores in % op de SVS Cito A B C D23050 E4000 ↓

Rekenen na 6 weken toepassen ZLKR 7 Gem. DLE-DL op tempotoets rekenen Groep n VoortoetsNatoetsToename 5, 6 en SBao Negatief getal is achterstand in maanden, positief getal is voorsprong

Diagnose ? Toets eerst het ‘effectief-onderwijscriterium’ 8

Goed opgeleide leerkrachten beschikken over  inhoudelijke of vakkennis  kennis van het leerproces  effectief klassenmanagement (ofwel kunnen orde houden)  relationele vaardigheden  Didactische vaardigheden 9

Didactiek van de basisvaardigheden in de onderbouw van het primair onderwijs  Klassikale, directe instructie + begeleide oefening (ca. 25 min)  Individuele verwerking op niveau, waarbij leerkracht rond loopt, controleert en feedback geeft (ca. 25 min) 10

Rol van ICT beperken in de onderbouw, omdat  Leren met het lichaam steunend is  Interactie met leerkracht stimulerend is  Gezamenlijkheid het cognitief en sociaal leren bevordert  Gokken voorkomen kan worden  Directe feedback aan uitleg gekoppeld kan worden 11

Een goed opgeleide leerkracht is onvervangbaar en ’onbetaalbaar’ 12

Aanbevelenswaardig   verwerkt in taalmethode STAAL van Malmberg   Expliciete directe instructie 