Waarom kritisch denken?. WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren in vijf dimensies
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
Observeren en rapporteren
Zakelijk lezen Nederlands.
Omgaan met geschiedenis
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Kennis verbreden en verdiepen
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden 3 Werkcollege week 4.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.
Kritisch denken ‘vertaald’
Retoriek, argumentatieleer en dialoog Definitiespel
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
Overtuigend argumenteren. 1. Wat is het standpunt in onderstaand fragment? “Hij had nooit naar DSB moeten gaan. Toentertijd zei iedereen al: ‘Gerrit,
Het schrijven van een betoog
Filosoferen met Kinderen Marieke Hopman PhD Kinderrechten Tilburg University (
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)
LEZEN 4.2 BETOOG, SOORTEN ARGUMENTEN EN KRITISCH LEZEN VAN EEN BETOOG.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Antwoorden: Gent is vree wijs.  Stelling: Gent is vree wijs Antwoorden: Vraag 1.
Oefening: Gent is vree wijs. “Vree wijs” is een uitspraak die quasi automatisch in verband wordt gebracht met de stad Gent. Niet alleen omdat Gentenaars.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
KRITISCH DENKEN 10 Co-premissen I © Kritisch Denken.
5 hulpvragen.
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Oefening: Gent is vree wijs
1 Introductie Kritisch Denken
KRITISCH DENKEN 13 Deductieve redeneringen
16 Evalueren Introductie & Overzicht
Overtuigende tekst/betoog
Bronnen en onderzoeksvragen
Ongeschreven en geschreven bronnen
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 3
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Antwoorden: Gent is vree wijs
Mika, noortje, wouter, ruben en emma
Betogende teksten Hoe herken ik de standpunten en argumenten in een betogende kijk-/luistertekst en hoe kan ik de kwaliteit van argumenten beoordelen?
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
De WEtenscHappelijke revolutie
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Waarom kritisch denken?
Drogredenen.
Argumentatie Stelling of mening onderbouwen
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 1
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
4 havo Schrijflijn les 5
Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 1 Wat is de (onderzoeks)vraag? De bron moet passen bij de vraag die je gaat beantwoorden.
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Een rietje moet verboden worden.
Afrikaanse filosofie Les 2: inleiding.
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

Waarom kritisch denken?

WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving. Een student leert best in alle omstandigheden een onderzoekende houding aan te nemen. Bron: 21st-century-skills/ geraadpleegd op 19/01/ st-century-skills/

Neem informatie die je in bronnen vindt, niet zomaar voor waar aan. Analyseer de inhoud en beoordeel de kwaliteit van de bron:  Zijn de stellingen waar?  Worden er geldige argumenten gebruikt?  Wordt er logisch geredeneerd?  Is er spraken van vooroordelen? ... Denk ook kritisch na bij wat je zelf schrijft! KRITISCH DENKEN

STELLING STELLING 1: -WaarnemingWaarneming -Feit/meningFeit/mening -HypotheseHypothese STELLING 2 STELLING 3 … STELLING N CONCLUSIE REDENERING OF BETOOG REDENERING = het geheel van stellingen, hypotheses, waarnemingen, argumenten en bewijzen waardoor je tot een conclusie komt De termen worden vaak door elkaar gebruikt

= een bewering waarmee je een redenering opbouwt  Soorten stellingen:  Feiten: objectief bv. Gent is de hoofdstad van Oost-Vlaanderen  Meningen: subjectief bv. Gent is de mooiste stad van Oost-Vlaanderen STELLING

= een bewering die je voorstelt als waarheid, maar die je nog moet bewijzen Voorbeeld: "Zone 30 in Gent is veiliger" Dit fenomeen is nog te recent om het als waar aan te nemen, het moet nog bewezen of weerlegd worden. HYPOTHESE

= constatering, iets wat men bemerkt Voorbeeld: In vele reisgidsen lees je dat Gent een mooie stad is. WAARNEMING

= wat je aanhaalt om de stelling te bewijzen (bewijsgrond) Voorbeeld: Gent is vree wijs want vele studenten willen hier blijven wonen na hun studies ARGUMENT

= een samenvattend besluit dat logisch volgt uit je stellingen, argumenten en bewijsmateriaal CONCLUSIE