Waarom kritisch denken?
WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving. Een student leert best in alle omstandigheden een onderzoekende houding aan te nemen. Bron: 21st-century-skills/ geraadpleegd op 19/01/ st-century-skills/
Neem informatie die je in bronnen vindt, niet zomaar voor waar aan. Analyseer de inhoud en beoordeel de kwaliteit van de bron: Zijn de stellingen waar? Worden er geldige argumenten gebruikt? Wordt er logisch geredeneerd? Is er spraken van vooroordelen? ... Denk ook kritisch na bij wat je zelf schrijft! KRITISCH DENKEN
STELLING STELLING 1: -WaarnemingWaarneming -Feit/meningFeit/mening -HypotheseHypothese STELLING 2 STELLING 3 … STELLING N CONCLUSIE REDENERING OF BETOOG REDENERING = het geheel van stellingen, hypotheses, waarnemingen, argumenten en bewijzen waardoor je tot een conclusie komt De termen worden vaak door elkaar gebruikt
= een bewering waarmee je een redenering opbouwt Soorten stellingen: Feiten: objectief bv. Gent is de hoofdstad van Oost-Vlaanderen Meningen: subjectief bv. Gent is de mooiste stad van Oost-Vlaanderen STELLING
= een bewering die je voorstelt als waarheid, maar die je nog moet bewijzen Voorbeeld: "Zone 30 in Gent is veiliger" Dit fenomeen is nog te recent om het als waar aan te nemen, het moet nog bewezen of weerlegd worden. HYPOTHESE
= constatering, iets wat men bemerkt Voorbeeld: In vele reisgidsen lees je dat Gent een mooie stad is. WAARNEMING
= wat je aanhaalt om de stelling te bewijzen (bewijsgrond) Voorbeeld: Gent is vree wijs want vele studenten willen hier blijven wonen na hun studies ARGUMENT
= een samenvattend besluit dat logisch volgt uit je stellingen, argumenten en bewijsmateriaal CONCLUSIE