Organisatieontwikkeling door handelingsonderzoek 2 Leni Beukema 11 april 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Module B: De ‘Whole School Approach’
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Leren in en door organisaties
DeNieuweArbeidsrelatie “World is changing” Leon Vincken MKB-Arbeidsvoorwaarden 1 juni 2011.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
culturen categoriseren: basiswaarden
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Opzet van de workshop Kennismaken
Cocreatie in de opsporing
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
Leren in en door organisaties
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Ervaringswerkers in de ggz.
The managment of innovation
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
ICT in een dynamische context
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
“Let’s talk about you & me”
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
Presentatie Perceel 2 & 4 [Gemeente Ede]
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Participatie en empowerment in gezondheidsbevorder ing Charlotte De Baets.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Research in action eerste introductie Leni Beukema 26 maart 2015.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Netwerkpuzzelen Projectleidersoverleg Sociaal isolement Rotterdam, 3 december 2013.
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Organisatie-ontwikkeling door research in action Leni Beukema 27 februari 2014.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Handelingsonderzoek onderzoek als wederzijds leerproces 24 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
PERSPECTIEF 2020 STARTDAGEN LERENDE NETWERKEN 3 PERSPECTIEVEN 7 THEMA’S SITUERING.
Participatie Advies Raad De PAR in het kort Presentatie over PAR voor Sportcafe1.
TALENT- & ORGANISATIEPROCESSEN: VAN ORGANISATIE TOT INDIVIDU
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Vrijwillige inzet en ZZP’ers Een (on)mogelijke combinatie?
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Duurzaam HRM Uitgangspunten en projecten 23 april 2014
Research in action eerste introductie
De ideeën van Henry Mintzberg over management
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
morele weerbaarheid lerend onderzoeken 31 oktober 2013
Participatie en empowerment in gezondheidsbevordering
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Interventie onderzoek kijken naar eigen onderzoek
Interventie onderzoek eerste introductie
Seminar Leading Change 24 maart 2016
Basistekst : Talentontwikkeling
Jannes Huisman Senior coach
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
Kracht van mensen opzet pilot 13 maart 2014
lerend onderzoeken, onderzoekend leren 15 november 2013
Transcript van de presentatie:

Organisatieontwikkeling door handelingsonderzoek 2 Leni Beukema 11 april 2013

Agenda 11 april Vragen/ opmerkingen naar aanleiding van bijeenkomst 1 Organisatieontwikkeling en handelingsonderzoek Onderzoeker en mede-onderzoeker(s) Varianten van Research in Action Conclusies en slotopmerkingen

Routines als basis van verandering Afkondigen van verandering is niet realisatie daarvan Onderbewuste, praktisch bewustzijn en discursief bewustzijn Basis van individueel veranderen is praktisch bewustzijn discursief maken (reflexie) Interactie over deze reflexie vraagt uitdaging én veiligheid Tempo van verandering afstemmen op tempo van gesprek (en omgekeerd)

Afstemming gevraagd medewerkers: vergroten reflexief vermogen organisatieprocessen: gericht op kennis delen netwerken: leren met en van partners en klanten

Reflexief managen van de manager zelf (vrij naar Watson) Als persoon (wat is de kern) Leerstijl (omgaan met veranderingen in je omgeving) Interpersoonlijke stijl (hoe je relaties aangaat)

Relatie onderzoeker – mede- onderzoeker nader bekeken Continuüm Onderzoek naar handelen van anderen Doel en implementatie van verandering samen, onderzoeker onderzoekt proces Zowel interventie als onderzoek in samenwerking Onderzoeker leert mede-onderzoekers het vak Onderzoekers en mede-onderzoekers betrokken in wederkerig onderzoeksleerproces

Wie zijn mede-onderzoekers Voorbeelden van collega-studenten: GGZ: één ‘ formele ’ co-onderzoeker en mensen die kennis inbrengen Politie: onderzoeksleider, onderzoeksteam en participanten Electronica concern: kerngroep als onderzoeksteam

Verschillende posities Primaire doelgroep van het onderzoek als co-onderzoekers? Over wiens kennis hebben we het? Is dat gelaagd of niet? Co-onderzoekers als formele club of als deelnemers aan het onderzoek?

Varianten van Research in Action De lijn van organisatiestudies Lewin (vanaf jaren 50 in US) Natuurlijke experimenten Verandering als proces naar nieuwe stabiliteit (unfreezing, changing, freezing) Groepsdynamica Tavistock institute of Human Relations (vanaf WOII)/ Norwegian Industrial Democravy Project (jaren 60/70) Sociotechniek Psychologische eisen aan banen Semi-autonome groepen Lerende organisaties (Argyris, Senge (MIT) jaren 90) Pragmatisch actieonderzoek (Greenwood&Levin, 1998)

Varianten van Research in Action De lijn van democratiseringsbewegingen Kritisch actieonderzoek(Frankfurter Schule/ Habermas, kritische psychologie/ Holzkamp, adult learning/ Freire) Wetenschap voor emancipatie Feministische invloeden Ontwikkelingsvraagstukken Participatory Action Research (Borda) Persoonlijke groei, zelfactualisatie (Reason, Heron)

Theorie U, Scharmer (MIT, 2011) Synthetiserend Inzet op niveau individu, organisatie en samenleving Verandering als co-creatie Leren van de toekomst Open geest (reflexie op vooronderstellingen) Open hart (voelen) Open wil (niet bang voor de toekomst)

U-presencing

Literatuur Adam, B. (1995) Timewatch: The Social Analysis of Time. Cambridge: Polity Press Argyris (1996), Leren in en door organisaties; het hanteeerbaar maken van kennis (vertaling door Th.H.J. Tromp). Schiedam: Scriptum Books Beck, U., A. Giddens en S. Lash (1994) Reflexive Modernization. Stanford: Stanford University Press Bos, J. (2007), Discourseanalyse. Communicatie op de werkvloer, Bussum: Coutinho Coenen-Hanegraaf, M., B. Valkenburg, M. Ploeg en H. Coenen (1998), Begeleid Werken. Theorie en methodiek van de individuele vraaggerichte benadering. Utrecht: Jan van Arkel Gastelaars, M. (2006), Excuses voor het ongemak. De vele gevolgen van klantgericht organiseren, Amsterdam :SWP Gay, P. du, S. Hall, L. Janes, H. Mackay en K. Negus (1997), Doing Cultural Studies. The Story of the Sony Walkman, London: Sage Publications

Literatuur Hochschildt, A.R. (1997), The time bind, New York: Metropolitan Books Scharmer, C.O. (2011), Theorie U. Leiding vanuit de toekomst die zich aandient, Zeist: Christofoor Sennett, R. (2008), The Craftsman, New Haven/London: Yale University Press Smid, G. &E.Rouwette (Red.) (2009), Ruimte maken voor onderzoekende professionaliteit. Onderzoekend handelen, handelend onderzoeken. Assen: Van Gorcum Watson, T. (2001), In Search of Management. Culture, chaos and control in managerial work, London: Thompson Learning Weick, (1995), Sensemaking in Organizations