5. BEPAAL HET BEST PASSENDE SCENARIO MET HET SPELSIMULATIEMODEL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gespreksvoorbereiding
Advertisements

Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
EDSO Software. Wat is de nmegids?  Een online catalogus van uw producten en lessen.  De mogelijkheid voor scholen om in te schrijven:
Ervaringen gebruik stoffenmanager Wat gaat goed en wat niet?
Hogere denkvaardigheden
EDSO Software Digitale KCEGids EDSO Software.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
WELKOM Beste Gebruiker, Deze Demopresentatie van het D.S.S. geeft een helder beeld van de werkwijze van het programma. Het beschrijft de stappen die u.
Portaal, participatie en Bewonersgroepen Frauke van Iperen 23 februari 2012.
Organisatie en beheer Week 2.
Door Nik Van Looy & Pieter Jan Proost
College LCA-techniek voor Duurzaam Bouwen Ir. H. van Nunen Prof. Ir. N.A. Hendriks 7S660 Wintertrimester 2003.
Wat is Customer Relationship Management?
Inleiding tot marktonderzoek
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Workshop nieuwe release Roy-data september Agenda Aanleiding en uitgangspunten nieuwe release Roy-data 1 x nieuwe zoekfunctionaliteit, 4 logistieke.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Beleidsinformatie Jeugd
Vervolgmeting kengetallen NRO-bijeenkomst
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 2 – Functioneel ontwerp
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
Pemprl.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Pag 107 t/m 136. Waar gaan we het vandaag over hebben? samenvatten vorige week Uitwerking toets bespreken Uitwerking huiswerk Bezettingsverschillen Differentiële.
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
UITLEVERINGSLOGISTIEK BOOMKWEKERIJ Sector: Vaste planten in de volle grond.
UITLEVERINGSLOGISTIEK BOOMKWEKERIJ Sector: Boomkwekerij laanbomen.
UITLEVERING VAN ORDERS: OPTIMALISATIE LOGISTIEK BOOMKWEKERIJ.
UITLEVERINGSLOGISTIEK BOOMKWEKERIJ Sector: Containerteelt.
UITLEVERINGSLOGISTIEK BOOMKWEKERIJ Sector: Vaste planten in containers.
UITLEVERINGSLOGISTIEK BOOMKWEKERIJ Sector: Sierteelt in de volle grond.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Procesverbetering in de Zorg
Slide template: myfreeppt
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Ga snel naar Wil je reclame op kleding laten bedrukken, of een embleem, logo en/of tekst van jezelf, je bedrijf of je vereniging?
Bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus: soepel of streng
Commissie voor vrijwilligerswerk
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
De diensten die een onderneming kan bieden aan haar klanten, leveranciers en eigen medewerkers zijn direct afhankelijk van haar IT-infrastructuur. In het.
Medezeggenschap? Ook voor u!
Tot de enterprisekennismanagementsoftware behoort ook de verkoop van contentmanagement- en portallicenties. Deze verkopen zijn jaarlijks met 35 procent.
Goederenstroom en voorraadbeheer
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Medezeggenschap? Ook voor u!
Goederenstroom en voorraadbeheer
Enkele stellingen voor inbreng pensioendiscussie
Tweefactor authenticatie wijzigen bij SMS methode uitzetten
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
EDSO Software Digitale KCEGids EDSO Software.
Ontvangt en verwerkt goederen
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

5. BEPAAL HET BEST PASSENDE SCENARIO MET HET SPELSIMULATIEMODEL

Aanknopingspunten voor verbetering van de uitleverlogistiek. Complex vanwege de omvang en de wijze van berekenen met afhankelijkheden. Van groot belang: ondersteuning door deskundigen die vertrouwd zijn met het model en kennis hebben van uitleverlogistiek. Model op aanvraag verkrijgbaar bij LEI Wageningen UR experimenteren-met-uitleverlogistiek-via-simulatiemodel.htm experimenteren-met-uitleverlogistiek-via-simulatiemodel.htm KENMERKEN SPELSIMULATIEMODEL

5.1 Zeven mogelijke orderuitleverscenario's

IEDER SCENARIO BESTAAT UIT EEN ANDERE COMBINATIE VAN LOGISTIEKE METHODEN VOOR HET UITLEVEREN VAN BESTELLINGEN

SCENARIO 1: 'BUFFERVARIANT' Centrale grijpvoorraad (buffer) Vanuit de buffer dagelijkse orders samenstellen Sterke verkorting van de verzameltijd Per afzonderlijke order producten verzamelen uit buffer Het uitsorteren gebeurt in eerste instantie op de tuin Uit te leveren producten in loods verzendklaar maken

SCENARIO 2: 'TRADITIONEEL 1’ - VANUIT DE TUIN Per binnengekomen order de tuin in In de tuin bepalen welke producten geschikt zijn voor uitlevering en welke niet (sortering) In de tuin gelijk ook alle werkzaamheden voor het verzendklaar maken

SCENARIO 3: 'TRADITIONEEL 2‘ – VANUIT DE LOODS Per binnengekomen order de tuin in In de tuin bepalen welke producten geschikt zijn (sortering) voor uitlevering De gesorteerde producten gaan naar de loods Daar worden de producten verder verzendklaar gemaakt

SCENARIO 4: 'TUIN SORTEREN, LOODS KLAARMAKEN' Binnengekomen orders eerst opsparen Selecteren per keer X-aantal gevraagde producten, te gebruiken voor meerdere orders Uit de gehele tuin verzamelen In de tuin sorteren op geschiktheid voor uitlevering Naar de loods brengen Uit de verschillende producten orders samenstellen Producten verder verzendklaar maken

SCENARIO 5: 'SORTEREN IN LOODS' Binnengekomen orders eerst opsparen. Op gezette tijden en/of na ontvangen van een minimum aantal orders op pad Selecteren per keer een x-aantal gevraagde producten, te gebruiken voor meerdere orders Uit de gehele tuin verzamelen Naar de loods brengen waar ze worden gesorteerd Uit de verschillende producten orders samenstellen Producten verder verzendklaar maken

SCENARIO 6: 'SORTEREN + BUFFER IN LOODS' Per binnengekomen order de tuin in Werkwijze voor één of meerdere specifieke producten uit productenpakket Producten worden loods binnengehaald zodat er een buffer ontstaat In de loods sorteren op geschiktheid voor de specifieke order(s) Verschil met scenario 1 is dat er geen sortering in de tuin plaatsvindt Producten verder verzendklaar maken

SCENARIO 7: 'ZONING' Binnengekomen orders eerst opsparen. Op gezette tijden en/of na ontvangen van een minimum aantal orders op pad Selecteren per keer een x-aantal gevraagde producten, te gebruiken voor meerdere orders Uit een specifiek deel van de tuin (nevenvestiging) verzameld In de tuin sorteren op geschiktheid voor uitlevering Naar de loods (hoofdvestiging) brengen Uit de verschillende producten de orders samenstellen Producten verder verzendklaar maken

SPELSIMULATIE Kennis opdoen over verschillende manieren van order uitleveren. De relatie tussen uitleveren en de kenmerken van het bedrijf. Het 'spelen' met de invoer, zien welke effecten daarvan te verwachten zijn en hiervan leren. Keuze afzonderlijke orderuitleverscenario's. Welke mismatch is er met de bestaande bedrijfskarakteristieken?

5.2 INPUT EN OUTPUT Vragen over de bedrijfssituatie. Keuze uit door te rekenen scenario's of best passende scenario berekenen. De invoergegevens worden gematcht met expertkennis. Match met onderdelen van 7 mogelijke uitleverscenario’s: van 'zeer goed' tot 'zeer slecht'. De output van het spelsimulatiemodel is de uitkomst van match of mismatch met de 7 uitleverscenario’s.

INPUT: 20 AFZONDERLIJKE VRAGEN

REKENHULP

Verschillende mogelijkheden om scenario's te laten berekenen

Ik zie niks?Ik ook niet! Wat betekent dat?!

COMBINATIE VAN LOGISTIEKE METHODEN VOOR HET UITLEVEREN VAN BESTELLINGEN

OUTPUT: HET BEST PASSEND SCENARIO BEST PASSEND UITLEVERSCENARIO

EXTRA SCHERM: GEDETAILLEERDE INFORMATIE OVER “PASSENDHEID”. De gebruiker kan in deze output voor elke input zien in welke mate deze bij het scenario past.

Extra scherm: 20 best en 20 slechts passende onderdelen

5.3 CASE Wat is het best passende scenario op basis van de kenmerken als orderpatroon, klanten, locaties, assortiment, uniformiteit, loopafstanden, arbeid, verwerkingsmogelijkheden, transport en bedrijfsgrootte?

Zie voor meer antwoorden Worddocument ‘Case Bremmer Boomkwekerijen’

Uitkomst Spelsimulatiemodel

Deze uitgave is tot stand gekomen in een samenwerkingsverband tussen Wageningen UR, DLV Plant, Van Stokkum Training & Consultancy en het Ontwikkelcentrum en is mede gefinancierd door het ministerie van Economische Zaken (Kennisdoorstroming, BO ) en het Ontwikkelcentrum. Eindredactie: Marc van Stokkum Afbeeldingen: Marc van Stokkum, DLV Plant en Wageningen UR. Coverfoto: Vakblad voor de Bloemisterij. COLOFON

GEBASEERD OP