CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September 2016. versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie en transformatie Jeugdzorg
Advertisements

Voorschool voor iedereen
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond)
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Lea-conferentie 12 januari 2010
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Vroegschoolse educatie : wordt vervolgd?
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Praktijksituatie ‘SpraakMakend’ in Groningen
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Voor- en vroegschoolse educatie
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Harmonisatie Peuterspeelzaalwerk Valkenburg aan de Geul 20 april 2015.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
De toekomst van de voorschool Onderzoek en advies naar de toekomst van voorschoolse voorzieningen in de gemeente Hengelo IJsbrand Jepma & Berend Schonewille.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
De doorgaande lijn ( Fotopagina intentieverklaring Spilpartners Jeugdgezondheidszorg Kinderopvang Onderwijs Gemeente Lumens Groep.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Harmonisatie peuterspeelzaalwerk Goirle Van peuterspeelzaalwerk naar peuteropvang.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
Presentatie harmonisatie peuterspeelzaalwerk gemeente Brunssum 6 september 2016.
Harmonisatiebijeenkomst
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Technische briefing Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Raadsinformatie-avond 6 september 2016
Het peuterwerk in de gemeente Hoorn per 1 januari 2018
Onderzoek ‘peuterwerk in achterstandswijken’
Voortgang transitie 29 mei 2013.
IKC De Wenteling Balinge e.o.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Kenniskring Noord 5 juni 2018, Hoogeveen Petra van der Kwast
Harmonisatie: wat zijn de gevolgen voor peuters?
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Kenniskring GOAB regio noord
Transcript van de presentatie:

CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September 2016

versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders en ketenpartners. vroegsignalering en vroegaanpak voorschoolse educatie richt zich op peuters en kleuters met een taalachterstand. doorgaande ontwikkelingslijn met het basisonderwijs Kinderopvang: Aanbod aan werkende ouders Partners in opvoeding

Het aanbod in Brunssum “de kwantiteit” 296 kindplaatsen 136 kindplaatsen voor 2 jarigen 160 kindplaatsen voor 3 jarigen gemiddelde bezetting van 92% bereik van 83% van alle doelgroeppeuters in Brunssum 2014/ locaties vanaf september 2016 huisvesting in Bredescholen

Het aanbod in Brunssum “onze kwaliteit” ! kwaliteitseisen Harmonisatie volledig gerealiseerd erkende kwaliteit door Onderwijs Inspectie en GGD gecertificeerd Peuterwerk sinds mei 2016 vroegsignalering en vroegaanpak Samenwerking met ketenpartners JGZ/onderwijs/Team Jeugd innovatie SoNeStra – partnerschap met ouders JOGG

Hoe doen we dit? kwaliteitseisen Wet OKE – Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie partnerschap in opvoeding / partner van de ouder / professioneel begeleider van het kind gedurende twee jaar herkennen en erkennen van talenten en mogelijkheden van elk kind doorgaande ontwikkelingslijn samen met het basisonderwijs voorschool en thematisch werken met erkende VVE methode een aanbod realiseren van 4 dagdelen of 10 uur per week.

2006 – 2016 Brunssum 10 jaar “Ieder kind VVE” Bereiken doelgroep VVE -alle peuters die het risico lopen op een onderwijsachterstand doen mee aan VVE -gemeenten moeten hierbij zorgen voor voldoende en kwalitatief goede 'kindplaatsen' in de voorschoolse educatie -afspraken maken met de andere betrokken partijen, zoals peuterspeelzalen, schoolbesturen en instellingen voor jeugdgezondheidszorg

Ieder kind VVE Doelstelling VVE de prestaties van alle kinderen die in een achterstandssituatie opgroeien te verbeteren een duidelijk onderscheid maken van kinderen die door individuele (intellectuele, gedragsmatige of fysieke) handicaps of beperkingen problemen ondervinden in het onderwijs voor deze kinderen zijn er speciale voorzieningen die vallen onder het beleid 'Passend Onderwijs'

Doelgroepkinderen / Gewichtenregeling Doelgroepkind vastgesteld door JGZ -sociaal Economische omstandigheden -gewichtenregeling: De gewichten zijn gekoppeld aan het opleidingsniveau van de ouders -indeling in 3 categorieën

Project vroegsignalering en vroegaanpak elk kind zichtbaar Begeleiding door de mentor inzet coaches XONAR en RADAR coachen op de werkvloer versterken van de competenties van de pedagogisch medewerker ontwikkelen nieuwe samenwerkingsvormen zoals een plusgroep.

Wat doen we verder nog we blijven in ontwikkeling! aansluiting zoeken met de buurtwelzijnteams verbinden ouders / professionals “ voor elkaar met elkaar” werken vanuit sociale netwerk strategieën Nieuwe werkvormen ontwikkelen met partners