Eigen groep in beeld Verwerkingsopdracht bij hoofdstuk 6 Handboek voor leraren Groepsvorming.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij Leefstijl.
Advertisements

Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
Hogescholen in Dialoog
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Ouderavond Alcohol, Energydrankjes en Gezonde Voeding
Voorbereid op stage les 6: groepsprocessen.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Project werkgroep: Werken in teams
Project workshop: Werken in teams
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Welkom op de Open Dag van Lyceum Schöndeln 17 maart 2012.
De fundamenten van groepsgedrag
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 7 - Style Verschillende invalshoeken (o.a. stijl van leidinggeven) autocratisch (autoritair) leiderschap democratisch leiderschap participatief.
ELK TEAM/ ELKE WERKGROEP IS OOIT ‘’ONERVAREN’ BEGONNEN
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
“TEAMLEREN” workshop 31 maart “Doorbraak in Professionalisering”
GROEPSDYNAMICA voor Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen
Welkom bij onze PBS reis
Aanpak problematisch gedrag
Leidinggeven H6 Betrokkenheid en werkdruk Logistiek supervisor.
Algemene Sociologie PA – B1
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Groepsdynamiek 1.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Wjk.
Het BELANG van BEWUST BEWEGEN
Methodiek: Plancyclus
Dorien `t Hart Med: HarDo Groepsdynamica.
Ouderraad 7 december.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Rauw en troosten.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Groepsprocessen Overzicht hoofdstuk 6 Handboek voor leraren Groepsvorming.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
WELKOM IN GROEP 4A. DE JUFFEN maandag, dinsdag, woensdag, vrijdagochtend: Sylvia donderdag: Femke.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Thema groepsdynamica deel 1
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Ouderinformatie avond
Groepsdynamica Storming
Groepsdynamica Storming
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Verbonden voelen met de natuur
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Begeleiden Les 5.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Monique Sonnemans Brainport Development
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Eigen groep in beeld Verwerkingsopdracht bij hoofdstuk 6 Handboek voor leraren Groepsvorming

Handboek voor leraren Groepsvorming Geef voorbeelden bij de vijf fasen

1 Forming 1 Handboek voor leraren Groepsvorming wat zie?wat doe je? Eerste kennismaking - veiligheid bieden - Wie zijn die anderen? - kennismaking organiseren - Hoe zie ik hen? - informatie behapbaar aanbieden - Hoe zien zij mij? - gezonde sociale norm bevorderen - pas heretikettering toe fase van kennismaking

2 2 Storming Handboek voor leraren Groepsvorming wat zie?wat doe je? - sociale posities ontstaan - oneens zijn mag en is veilig - conflicten en irritaties - problemen helpen oppakken - grensoverschrijding - sociale rollen zo mogelijk honoreren - positieve sociale norm uitventen - deze fase als uitdaging blijven zien fase van de behoefte om invloed uit te oefenen

3 3 Norming Handboek voor leraren Groepsvorming wat zie?wat doe je? - omgang in de groep - groepsverantwoordelijkheid stimuleren - wat moet en wat mag? - onderling respect versterken - samenwerken bevorderen - beslissen door overeenstemmen - problemen/conflicten oppakken fase van ontwikkelen groepsnormen

4 Performing 4 Handboek voor leraren Groepsvorming wat zie?wat doe je? - productief - studieuze groepsopdrachten - samenwerking - groepsidentiteit versterken - prettige leefsfeer - sociale contacten bevorderen fase van uitvoering

5 Adjourning wat zie?wat doe je? - moeite - praat over gevoelens - vitten - creëer markeringspunt - klitten - richt blik op toekomst 5 Handboek voor leraren Groepsvorming fase van het helpen afbouwen