Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen
Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Patiënten willen de beste verpleegkundige zorg die er is. Wetenschappers proberen bewijzen aan te voeren voor interventies die worden aangeboden, of proberen theorieën en modellen te ontwikkelen die verpleegkundigen kunnen helpen hun zorgaanbod te structureren. Verpleegkundigen kunnen en moeten er voor zorgen dat de patiënt daadwerkelijk passende en verantwoorde zorg krijgt. Waarom dit boek?
Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Waar gaat het over in dit boek We kijken in het hoofdstuk kort naar: Doel van het boek Willen leren hoe iets werkt Deskundig willen verbeteren/ vernieuwen / veranderen Probleemoplossend denken Visie op verplegen als kader Hoofdstuk 1: Inleiding: het veld verkennen - Anneke de Jong
Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Hoofdstuk 2 Onderzoekend VermogenMarja Legius Onderzoekend vermogen (moet leiden tot reflectie, EBP en innovatie) en bestaat uit: Onderzoekende houding; Kritisch zijn, willen begrijpen, willen bereiken, willen delen, willen vernieuwen, willen weten, bereid zijn tot perspectief wisseling, distantie nemen van routines, gerichtheid op zeker weten, gerichtheid op bronnen. Kennis uit onderzoek van anderen toepassen; kun je de kennis die anderen al verzameld hebben over dat specifieke onderwerp identificeren, begrijpen en vertalen naar jou praktijksituatie? Zelf onderzoek doen; op een systematische manier nieuwe kennis maken voor jezelf en je groep. Niet voor de wereld(Andriessen HBO!) Vaardigheden: het tonen van begrijpend, onderzoekend gedrag bij het uitwisselen van opvattingen en verschillen, kritische houding ten aanzien van modellen en theorieen, state of the art kennis op peil houden, participeren in praktijkgericht onderzoek. Edit the title via View –> Presentation Views –> Slide Master
Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Hoofdstuk 3 Reflectie Marja Legius Reflecteren is een belangrijke competentie voor het vergroten van inzicht en begrip in eigen handelen. Het is geen doel op zich. Je wilt uitgangspunten vinden om je handelen te verbeteren. Je wilt jezelf ontwikkelen. Je wilt verder komen in je beroep. Drie gebieden waarop professioneel gereflecteerd kan worden: Het eigen gedrag Het (eigen) professionele gedrag Het (eigen)gedrag in relatie tot anderen in groepsverband. (Vaardigheden en modellen) Edit the title via View –> Presentation Views –> Slide Master
Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Hoofdstuk 4 Evidence-Based PracticeMarja Legius Edit the title via View –> Presentation Views –> Slide Master Propositionele kennis (quickscan betrouwbaarheid) Professionele kennis (uitgewisseld in bv MDO, het bespreken van critical incidents) Persoonlijke kennis (zelfmanagement, eigen regie, nieuwe definitie gezondheid) Locale context (beleid, kwaliteitsmanagement)
Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Competent besluiten nemen: Kennis Proces Professionele besluitvorming Shared decision making Criteria voor goede besluitvorming Hoofdstuk 5: klinische besluitvorming - Anneke de Jong
Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Wat is leiderschap Vormen Management Leren Effecten van leiderschap op kwaliteit van zorg Leider zijn in je team Hoofdstuk 6: leiderschap - Anneke de Jong
Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Hoofdstuk 7 Vernieuwingen Implementeren Marja Legius & Donna Frost Model Edit the title via View –> Presentation Views –> Slide Master
Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Hoofdstuk 8: Kennis Toepassen Lieven de Maesschalck Van Probleem tot onderzoek Trechter Probleem => Onderzoeksvraag => Hypothese Doel: FOCUS: gerichter naar de werkelijkheid kijken Onderscheid tussen Fenomenen, Variabelen en Waarden Zoeken in literatuur: een zoektocht! We geven je tips en trics. Beoordelen van de gevonden literatuur Literatuurslijst
Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Hoofdstuk 7 Vernieuwingen Implementeren Marja legius& Donna Frost Practice Development Principes
Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Hoofdstuk 9: participeren in onderzoek Praktijkgerichte focus en praktijkgerichte vragen Alle stappen van een verbetertraject: Probleemanalyse Oplossingen zoeken Oplossingen vertalen naar de setting Innovatiediagnose Implementatieplan Pilot Evaluatie
Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. We oefenen een paar opdrachten………………