Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Oplossingsgericht coachen
Reflecteren.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Inleiding tot management en organisaties
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Reflecteren en een knoop
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
Wat je zelf vindt, weet je beter
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Klinisch redeneren en evidence based practice
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
SOCIAL WORK naam:. Martine Bink . m. d. nl med:. med
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Ergotherapie bij CVA Kwaliteitseisen of -wensen? Symposium Organisatie en financiering van de CVA zorg, op naar 2020 Theo van der Bom MBA, directeur-bestuurder.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Mariël Kanne Docent ethiek 30 maart 2016 Dilemmabesprekingen als hulpmiddel bij het (leren) klinisch redeneren.
Klinisch redeneren en evidence-based practice
Mondzorg - persoonsgericht
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
Anders kijken, anders doen
Draagvlak vergroten bij collega’s
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Prof. dr. Maas Jan Heineman
De Wever Zorg Innovatie Centra
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Behavior Based Safety Warehousing
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Pathologie en ziektebeelden
Karin Verschoor & Jeannette Verhoeven
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Persoonlijk Leiderschap
Zonder context geen bewijs
Toetsing Vakdidactiek 2.
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Prestatiegedrag.
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Academie voor Bouw & Infra
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen

Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Patiënten willen de beste verpleegkundige zorg die er is. Wetenschappers proberen bewijzen aan te voeren voor interventies die worden aangeboden, of proberen theorieën en modellen te ontwikkelen die verpleegkundigen kunnen helpen hun zorgaanbod te structureren. Verpleegkundigen kunnen en moeten er voor zorgen dat de patiënt daadwerkelijk passende en verantwoorde zorg krijgt. Waarom dit boek?

Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Waar gaat het over in dit boek We kijken in het hoofdstuk kort naar: Doel van het boek Willen leren hoe iets werkt Deskundig willen verbeteren/ vernieuwen / veranderen Probleemoplossend denken Visie op verplegen als kader Hoofdstuk 1: Inleiding: het veld verkennen - Anneke de Jong

Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Hoofdstuk 2 Onderzoekend VermogenMarja Legius Onderzoekend vermogen (moet leiden tot reflectie, EBP en innovatie) en bestaat uit: Onderzoekende houding; Kritisch zijn, willen begrijpen, willen bereiken, willen delen, willen vernieuwen, willen weten, bereid zijn tot perspectief wisseling, distantie nemen van routines, gerichtheid op zeker weten, gerichtheid op bronnen. Kennis uit onderzoek van anderen toepassen; kun je de kennis die anderen al verzameld hebben over dat specifieke onderwerp identificeren, begrijpen en vertalen naar jou praktijksituatie? Zelf onderzoek doen; op een systematische manier nieuwe kennis maken voor jezelf en je groep. Niet voor de wereld(Andriessen HBO!) Vaardigheden: het tonen van begrijpend, onderzoekend gedrag bij het uitwisselen van opvattingen en verschillen, kritische houding ten aanzien van modellen en theorieen, state of the art kennis op peil houden, participeren in praktijkgericht onderzoek. Edit the title via View –> Presentation Views –> Slide Master

Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Hoofdstuk 3 Reflectie Marja Legius Reflecteren is een belangrijke competentie voor het vergroten van inzicht en begrip in eigen handelen. Het is geen doel op zich. Je wilt uitgangspunten vinden om je handelen te verbeteren. Je wilt jezelf ontwikkelen. Je wilt verder komen in je beroep. Drie gebieden waarop professioneel gereflecteerd kan worden: Het eigen gedrag Het (eigen) professionele gedrag Het (eigen)gedrag in relatie tot anderen in groepsverband. (Vaardigheden en modellen) Edit the title via View –> Presentation Views –> Slide Master

Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Hoofdstuk 4 Evidence-Based PracticeMarja Legius Edit the title via View –> Presentation Views –> Slide Master Propositionele kennis (quickscan betrouwbaarheid) Professionele kennis (uitgewisseld in bv MDO, het bespreken van critical incidents) Persoonlijke kennis (zelfmanagement, eigen regie, nieuwe definitie gezondheid) Locale context (beleid, kwaliteitsmanagement)

Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Competent besluiten nemen: Kennis Proces Professionele besluitvorming Shared decision making Criteria voor goede besluitvorming Hoofdstuk 5: klinische besluitvorming - Anneke de Jong

Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Wat is leiderschap Vormen Management Leren Effecten van leiderschap op kwaliteit van zorg Leider zijn in je team Hoofdstuk 6: leiderschap - Anneke de Jong

Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Hoofdstuk 7 Vernieuwingen Implementeren Marja Legius & Donna Frost Model Edit the title via View –> Presentation Views –> Slide Master

Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Hoofdstuk 8: Kennis Toepassen Lieven de Maesschalck Van Probleem tot onderzoek Trechter Probleem => Onderzoeksvraag => Hypothese Doel: FOCUS: gerichter naar de werkelijkheid kijken Onderscheid tussen Fenomenen, Variabelen en Waarden Zoeken in literatuur: een zoektocht! We geven je tips en trics. Beoordelen van de gevonden literatuur Literatuurslijst

Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Hoofdstuk 7 Vernieuwingen Implementeren Marja legius& Donna Frost Practice Development Principes

Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. Hoofdstuk 9: participeren in onderzoek Praktijkgerichte focus en praktijkgerichte vragen Alle stappen van een verbetertraject: Probleemanalyse Oplossingen zoeken Oplossingen vertalen naar de setting Innovatiediagnose Implementatieplan Pilot Evaluatie

Onderzoekend vermogen – Anneke de Jong e.a. We oefenen een paar opdrachten………………