Voor wie verstandig handelt! KiKi Klant inzicht Keten impact Bloemist 2020 Anton Bril.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

DÉ PORTAL VOOR ISOLEREND NEDERLAND
De inkoopoplossing voor kleine en middelgrote incidentele behoeftes
Kopen en verkopen les 74.
SamenVeilig.net Het effectieve groepsbeveiligingssysteem van BySpy.
Microsoft Dynamics Entrepreneur Solution 2008 Product Demo.
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
De strategie - deel 2 Goudsmidatelier Jaasma. Wat hebben we vorige week besproken? Waar wordt je gelukkig van? Voor wie doe je de dingen? Wat gebeurt.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Quality Function Deployment
De trend Duurzame verandering PRINT 2.0 Op weg naar duurzame verandering en vernieuwing binnen Facilitair Management & Inkoop DE TRENDHET CONCEPTHET BOEKPR.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Slim en veilig online winkelen Hein van Dijk
Sales Tips.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
EEN VAN DE GENOMINEERDEN IN EINDSTRIJD…. GELUK VOOR IEDEREEN.
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Ron Weijens.  Lijst Lijst  20 minuten voor doornemen te leren stof  Daarna SO.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Inkoop. Inkoopplanning: Voorraadbeheer Hoe en wat en waar inkopen Voor een bepaalde tijd Bestellingen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Mijn doel is om taboes te doorbreken, schulden te verminderen en sparen cool te maken voor zoveel mogelijk jongeren.
Maak je website beter vindbaar!
Winkelstraat de Heurne
website pakket Je Bedrijf Onbezorgd Online!
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Social media plan Gemaakt door : Dorien van der Gugten Klas: B-MMC4-1a
Media is er altijd en overal
What will you do to change the
Inkopen bij De Veiling.
Welkom!.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Duurzaam ondernemen.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Met onze klant op reis Tussenstation: een visie in 4 maanden.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Inspelen op innovaties
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Voor wie verstandig handelt! KiKi Klant inzicht Keten impact Bloemist 2020 Anton Bril

Voor wie verstandig handelt! Inhoud Inleiding Werkwijze en partners Bloemist typen & positionering Wensen van bloemist (type) aan leverancier Workshop activiteiten met uw klanten Communicatie & materialen

Voor wie verstandig handelt! Inleiding Consumenten trends & maatschapp. ontwikkeling >> consumer Tool (Manon) Bloemist richt zich op consumenten typen Keuzes maken, bloemisten business model >>Bloemisten typen 2020 Verschillende karakteristieken & eisen aan leverancier >>Handelaren; keuzes maken en specialiseren

Voor wie verstandig handelt! Werkwijze en partners TNO, VBW en FloraHolland Bezoeken en interviews bloemist 3 Workshop bijeenkomsten Ede, Venlo, Hoofddorp – 14 bloemisten, 5 handelaren VBW congres het nieuwe ondernemen FloraHolland seasonal Trade Faire

Voor wie verstandig handelt! Bloemisten typen op basis van consument doelgroepen Bloemist 2020

Voor wie verstandig handelt!

Aanbod, assortiment en relaties in de keten AANBOD Doriens aanbod is eenvoudig: scherp geprijsde boeketten (al dan niet vrij samen te stellen) op een handige locatie. Hoewel haar bloemen iets duurder zijn dan bij de supermarkt, maakt ze dat goed met een gevarieerd bloemenaanbod en een lang vaasleven. Daarnaast biedt ze klanten met weinig tijd en een beperkt budget een innovatieve oplossing met haar bloemenautomatiek. Tenslotte ontvangen Doriens klanten een klantenkaart, waarmee ze kunnen sparen voor kortingen op toekomstige aankopen. RELATIES IN DE KETEN Dorien verwacht een goede prijs-/kwaliteitverhouding van haar toeleveranciers; haar basiseisen zijn een lang vaasleven en een scherpe prijs. Daarnaast verwacht ze van haar leverancier dat deze met haar meedenkt, flexibel is en kan vertellen welke producten goed verkopen bij anderen. Leverzekerheid is minder belangrijk, als iemand iets niet kan leveren gaat Dorien gewoon kijken bij een andere leverancier. Dorien vindt het niet belangrijk om verschillende kleurvarianten aan te kunnen bieden, veel belangrijker is dat er voor een leek duidelijk verschillende bloemsoorten beschikbaar zijn. Om de bloemen zo scherp mogelijk in te kunnen kopen, koopt Dorien samen in met de bloemenwinkel van haar zoon in Kampen. Drie keer per week gaat hij inkopen op de veiling.

Voor wie verstandig handelt! Aankoop criteria; Dorien

Voor wie verstandig handelt! Oscar

Voor wie verstandig handelt! Aanbod, relaties in de keten, verkoopkanalen; Oscar AANBOD Oscar verkoopt online boeketten, die aan huis geleverd worden. Zijn klanten hebben de keuze uit drie maten. De foto’s op de website zien er ook echt uit zoals het boeket dat wordt bezorgd. Gevers van een cadeauboeket ontvangen een filmpje van 30 seconden waarin de reactie van de ontvanger getoond wordt. Klanten maken een account aan op de website met daarin hun naam, adres, en creditcardnummer. Vervolgens kunnen ze met een simpele druk op de knop boeketten bestellen en betalen. Eenmalige gebruikers kunnen er ook voor kiezen om via iDeal te betalen. Tegen bijbetaling kan een specifiek aflevermoment gekozen worden. RELATIES IN DE KETEN Oscar werkt nauw samen met zijn toeleverancier. Oscar heeft naast een aantal basiseisen (goede prijs-kwaliteitverhouding, leverzekerheid, marktkennis, kennis van trends en flexibiliteit) ook een aantal bijzondere eisen. Op basis van Oscars dagelijkse verkoopprognose levert de toeleverancier twee keer per dag bloemen bij hem aan. Zo kan Oscar bijna exact het aantal bloemen inkopen dat hij nodig heeft. Als er toch bloemen over zijn, wordt een “Fire Sale” opgezet en kan men, zolang de voorraad strekt, tegen forse korting bloemen kopen. Er is ook een speciale samenwerking opgezet met een bezorgingsbedrijf waarbij Oscar een deel van de omzet afdraagt. Hierdoor wordt het risico bij de bezorger gelegd en blijven de onkosten beperkt als Oscar een dag minder bestellingen krijgt. VERKOOPKANALEN Een overzichtelijke website met foto’s van de boeketten die die dag worden aangeboden. Zeker voor de individualistic performer is het belangrijk om altijd en overal bloemen te kunnen bestellen, daarom heeft Flower Server ook een mobiele website en een app.

Voor wie verstandig handelt! Sara

Voor wie verstandig handelt! Aanbod en relaties in de keten; Sara AANBOD Sara levert vooral maatwerk, speciale stukken voor speciale gelegenheden. Sara werkt vooral op bestelling; ze maakt bruidswerk, groot werk voor events en stukken op bestelling. Sara streeft ernaar om haar stukken en boeketten altijd een persoonlijk tintje te geven. Zo heeft ze bijvoorbeeld onlangs in een bruidsboeket takjes verwerkt van de perenboom van de oma van de bruid. Huwelijksplanners en modehuizen schakelen haar graag in voor opdrachten. Sara heeft mooie kaarten met haar werk verspreid via een aantal luxe trouwlocaties. Daarnaast is Sara aanwezig op social media (Facebook en Instagram) en heeft ze haar eigen website. Sara verkoopt geen stukken via haar website. De website is wel haar visitekaartje en stimuleert potentiële kopers om contact met haar op te nemen. RELATIES IN DE KETEN Sara stelt hoge eisen aan haar leverancier. Haar basiseisen zijn een constante, hoge kwaliteit (waaronder hoge versheid) en leverzekerheid. Daarnaast verwacht ze van haar leverancier dat deze met haar meedenkt en flexibel is, goed inspeelt op de trends en marktkennis heeft. Voor Sara is het erg belangrijk dat haar leverancier exclusieve bloemen aanbiedt. Sara heeft voor haar grote stukken producten nodig, zoals rekken. Voor haar bruidswerk heeft ze vaak bijzonder versieringen nodig. Ze werkt ook samen met een bezorgdienst voor het afleveren van stukken bij individuele klanten en bij events. Sara heeft goede relaties met enkele huwelijksplanners. Ze werkt vaak samen met enkele modehuizen, voor het verzorgen van aankleding bij de modeshows. Zo was ze al enkele keren bij de Amsterdam Fashion Week en de Miljonairs Fair. Sinds kort werkt ze aan het opbouwen van relaties met een maker van tv-programma’s, om haar bloemenkunst en naam via die weg nog meer bekendheid te geven. Tenslotte werkt Sara samen met een professionele fotograaf om ervoor te zorgen dat haar stukken zo goed mogelijk op de website en social media naar voren komen.

Voor wie verstandig handelt! Aankoop criteria; Sara

Voor wie verstandig handelt! Victor

Voor wie verstandig handelt! Aanbod en relaties in de keten; Victor AANBOD Het Versplein focust op het verkopen van verse streekproducten aangeboden door experts. Naast een bloemist, is er een slager, groenteboer en bakker. Op deze manier hebben consumenten een centrale plek waar ze kwalitatief hoogstaande producten kunnen kopen en versterken winkeliers elkaar. Er kan ook online besteld worden. Daarvoor moeten klanten een account aanmaken. Op basis van vorige bestellingen krijgen klanten persoonlijke suggesties van de winkeliers van Het Versplein over beschikbare streekproducten. Daarnaast worden er wekelijks recepten en tips gedeeld. De winkel van Victor is onderdeel van Het Versplein. Binnen Het Versplein heeft hij een kraam waar losse bloemen en enkele samengestelde boeketten beschikbaar zijn. Victor focust wel met name op streekproducten. Ook is het belangrijk dat de bloemen duurzaam verbouwd zijn. RELATIES IN DE KETEN Victor heeft een aantal standaardeisen aan zijn toeleverancier van bloemen: een constante hoge kwaliteit (o.a. op het gebied van versheid) en leveringszekerheid. Ook vindt hij het belangrijkrijk dat zijn toeleverancier meedenkt, flexibel is, kennis heeft van trends en de markt. Aanvullend is het voor Victor erg belangrijk dat de bloemen duurzaam gekweekt zijn en dat hij dit ook kan aantonen aan zijn klanten. In zijn aanbod probeert hij zoveel mogelijk producten uit de streek aan te bieden. Hiervoor gaat hij ook regelmatig langs bij enkele bevriende kwekers in de buurt om daar rechtstreeks in te kopen.

Voor wie verstandig handelt! Conny

Voor wie verstandig handelt! Aankoop criteria; Conny

Voor wie verstandig handelt! Aanbod en relaties in de keten; Conny AANBOD Conny biedt, naast haar gewone winkel, gedurende enkele maanden steeds een ander concept aan. Ze houdt zeer goed trends in de gaten en bedenkt op basis daarvan telkens een nieuw concept. Dit vraagt van haar en haar medewerkers een grote flexibiliteit. Conny bedenkt van tevoren welke klantsegmenten ze wil bereiken en wat voor concept daar bij hoort. Dit vertaalt ze zoveel mogelijk door in de hele locatie waar haar concept store komt. RELATIES IN DE KETEN Bloemenleverancier: Conny stelt hoge eisen aan haar leverancier. Haar basiseisen zijn een constante, hoge kwaliteit (waaronder hoge versheid) en leverzekerheid. Daarnaast verwacht ze van haar leverancier dat deze met haar meedenkt, flexibel is, goed inspeelt op de trends en marktkennis heeft. Haar leverancier moet ook kleine hoeveelheden kunnen leveren. Regelmatig komen er leverancier langs in de winkel. Daarnaast koopt ze voor haar conceptwinkel in bij cash & carry’s in de omgeving. Daarnaast maakt Conny regelmatig gebruik van de 3D printservice om elementen te printen die passen bij haar concept. Ook vraagt ze af en toe aan een oud-klasgenoot die apps bouwt om een app te onwikkelen, die past bij haar concept van het kwartaal. Hij biedt Conny een aantrekkelijk tarief.

Voor wie verstandig handelt! Specifieke wensen aan toeleveranciers

Voor wie verstandig handelt! Workshops met uw klanten - individueel, incompany - collectief, Cash & carry centra VGB aanbod:

Voor wie verstandig handelt! Communicatie, materialen Typen bloemisten Format Workshop dromen en doen – Consumenten trends – Complete bloemisten persona’s