Autisme spectrum Autismespectrumstoornissen (R.J. van der Gaag)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Advertisements

verstandelijke beperking
Samenspel Nieuw Vennep
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Patiënt presentatie A.de Louw
hoe autismevriendelijk ben ik
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
ASS: wanneer zichtbaar?
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Van begrijpen naar begeleiden
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Het Aspergersyndroom.
Autismespectrumstoornissen
Ik heb iets van autisme of zo
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autismespectrumstoornis
Focus op motivatie en communicatie
Je herkent het pas als je het kent
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Is de vereniging auti-proof?
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Het syndroom van Asperger
Responsiecollege College 12.
Voortijdig schoolverlaten
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Als opvoeden niet vanzelf gaat deel b.
Autisme Spectrum Stoornissen
De domeinen & Niveau bij ABB.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Ontwikkelingsonderzoek in de Jeugdgezondheidszorg ONTWIKKELINGSPROBLEMEN EN ONTWIKKELINGSSTOORNISSEN.
Heel gewoon maar toch anders.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hoofdstuk 11 VP14 Verpleegkunde Carin Hogenbirk Juni 2015.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Autismespectrumstoornissen Wout Soete 1BaTPB1. Inleiding: Autisme wordt tegenwoordig opgevat als een spectrumstoornis. De huidige classificatiesystemen.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
© UNIEK IN DE KLAS.
Autisme spectrum stoornis
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Autismespectrumstoornissen
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Groeihormoon-stoornis..
Transcript van de presentatie:

Autisme spectrum Autismespectrumstoornissen (R.J. van der Gaag)

Autisme spectrum stoornis = PDD-NOS  Je kan niet gewoon autisme spectrum stoornis hebben. Wel één van de stoornissen uit het autisme spectrum  Bron voor diagnose: DSM-IV TR

Autisme spectrum stoornis Autistische stoornis (DSM-IV TR)  Kwalitatieve tekortkomingen in de sociale interactie, zoals blijkt uit minstens twee van de volgende elementen:  Opmerkelijke tekortkomingen in het aanwenden van lichaamstaal of houding. Bijvoorbeeld; rechtstreeks oogcontact, gelaatsexpressie, lichaamshouding en gebaren.  Onvermogen om met leeftijdsgenoten relaties aan te gaan die aangepast zijn aan het ontwikkelingsniveau, ze gaan meestal om met jongere kinderen of oudere mensen, maar niet met leeftijdsgenoten.  Onvermogen om spontaan vreugde, interesses of successen te delen met andere personen (bijv. niet kunnen tonen, aanduiden of aanwijzen van voorwerpen die belangstelling wekken).  Gebrek aan sociale of emotionele wederkerigheid ofwel het niet tonen van emoties.  Kwalitatieve tekortkomingen in de communicatie, zoals blijkt uit minimaal één van de volgende elementen:  Vertraging in of gebrek aan ontwikkeling van de gesproken taal (zonder pogingen tot compensatie via andere manieren van communicatie, bijvoorbeeld gebaren of gelaatsuitdrukkingen)  Bij personen met goed taalgebruik tekortkomingen in het voeren van conversaties met anderen  Stereotiep en herhaald taalgebruik of eigenaardig, afwijkend taalgebruik  Ontbreken van gevarieerd en spontaan fantasiespel of sociaal imiterend spelen op het passende niveau van sociale ontwikkeling

Autisme spectrum stoornis Autistische stoornis (DSM-IV TR)  Beperkte, repetitieve en stereotiepe gedrag-, interesse en activiteitenpatronen, zoals blijkt uit minstens één van de volgende elementen:  Allesomvattende preoccupatie, die abnormaal is voor wat intensiteit of aard betreft, met één of meerdere stereotiepe en beperkte interesse-patronen.  Ogenschijnlijke onwrikbare gehechtheid aan specifieke, niet-functionele routines of rituelen.  Stereotiepe en repetitieve motore maniërismen (bijvoorbeeld fladderen of draaibewegingen maken met handen of vingers, of complexe bewegingen maken met heel het lichaam).  Aanhoudende preoccupatie met (onderdelen van) voorwerpen.  Vertraagd of abnormaal functioneren op minimaal één van de volgende gebieden, beginnend voor de leeftijd van drie jaar:  Sociale interactie.  Taal (gebruikt in sociale communicatie).  Symbolisch spel of fantasiespel.  Er is niet voldaan aan de criteria voor de stoornis van Rett of desintegratiestoornis van de kinderleeftijd.

Autisme spectrum stoornis Autistische stoornis

Autisme spectrum stoornis Syndroom van Asperger  Hoogbegaafd autisme  Wil niet zeggen een IQ hoger dan 130. Wel meer dan normale autisten, normaalbegaafd dus …

Autisme spectrum stoornis Stoornis van Rett  Enkel bij meisjes  Bij jongens al dodelijk voor de geboorte  Fout in X-chromosoom  Afname in de schedelgroei

Fase I Na een normale ontwikkeling tot de 6e à 18e levensmaand, stagneert de ontwikkeling. De ontwikkeling van de hersenen vertraagt, de ontwikkeling van sociale vaardigheden en spelontwikkeling komen tot stilstand. Fase II Na een tijdelijke stilstand in de ontwikkeling, ziet men een achteruitgang van reeds verworven vaardigheden, zoals spraak, lopen en het langzamerhand verloren gaan van doelbewust gebruik van de handen. Er is vrijwel altijd sprake van een ernstige vermindering van de intelligentie (mentale retardatie). Het kind keert ook in zichzelf en vertoont autistisch gedrag, waar het voorheen nog sociaal was en contact legde met zijn omgeving. Er ontstaan stereotiepe handbewegingen. Fase III Ongeveer tussen het tweede en tiende levensjaar verbetert het gedrag van het kind en is het minder in zichzelf gekeerd. Er wordt weer vooruitgang geboekt en het meisje voelt zich kennelijk wat beter. Veel van de kinderen met het syndroom van Rett blijven hun leven lang in deze fase. Fase IV Na het tiende levensjaar treedt de vierde fase op, maar soms bereikt een persoon deze fase veel later of zelfs helemaal niet. Ze kenmerkt zich door een nieuwe achteruitgang, meestal uitsluitend op motorisch vlak. Autisme spectrum stoornis Stoornis van Rett

Autisme spectrum stoornis De desintegratiestoornis van de kinderleeftijd  Eerste twee jaar (of langer) normale ontwikkeling  Voor het tiende levensjaar raken ze eerder opgedane vaardigheden op het gebied van taal, sociaal gedrag, communicatie en motoriek weer kwijt.  Beperkt, repetitief of stereotiep gedrag  De prognoses zijn slecht

Autisme spectrum stoornis PDD-NOS  Omdat PDD-NOS een restgroep is en de symptomen in vorm en intensiteit uiteenlopen, zijn er geen 'harde' criteria.  Wel bestaan er enige richtlijnen: Er is een duidelijke achterstand of beperking in de sociale interactie; daarbij bestaan er tekortkomingen in de (non-)verbale communicatievaardigheden of is er sprake van stereotiep gedrag en interesse  In Nederland: PDD-NOSS’er een op zichzelf staand begrip ≠ rest van de wereld. ► Twee verschillende ‘stromingen’ 1. PDD-NOSS = aparte entiteit 2. Subgroepen binnen PDD-NOS (Kanner-autisme, syndroom van Asperger en MCDD)

Autisme spectrum stoornis PDD-NOS: onderzoek  Uitgebreide informatie inwinnen bij de betrokkene zelf, bij de ouders en bij personen uit het derde milieu, meestal de school  Soorten vragenlijsten  VISK  ASQ  AQ (bij ouderen)  CBCL  Gestandaardiseerde interviews (speciale training vereist!)  ADI  ADOS

Autisme spectrum stoornis Epidemiologie  Afgelopen decennia duidelijke toename van het aantal gevallen van autisme Misverstand: classificatie hoeft niet samen te vallen met het klassiek klinisch beeld van autisme  Grotendeels erfelijke ziekte veroorzaakt door negatieve wisselwerking tussen 3 of 4 genen  Autisme: 1 op 300 individuen (Nederland: PDD-NOSS’ers)

Autisme spectrum stoornis Signalen en symptomen (bij kinderen jonger dan twee jaar)  Sociale signalen  Maakt geen of nauwelijks oogcontact  Speelt het liefst alleen  Leeft in een ‘eigen’ wereldje  …  Communicatieve signalen  Reageert niet op zijn of haar naam  Wijst niet, zwaait niet  Geeft niet aan wat hij of zij wil  …  Gedragskenmerken  Fladdert  Loopt op de tenen  Hecht zich aan ongebruikelijke voorwerpen  … In de puberteit: dwangklachten, stemmingsstoornissen ► depressie

Autisme spectrum stoornis Oorzaken  In de loop der jaren verschillende oorzaken onderzocht  Afwijkingen in de grote hersenen  Hersenstam  Afwijkingen in de kleine hersenen  Virussen  Afwijken op niveau van celverbindingen  Voeding / stofwisseling GEEN CONSENSUS!

Autisme spectrum stoornis Basiscriteria  Abnormale sociale ontwikkeling  Niet komen tot nabootsen van gedrag  Niet kunnen interpreteren van feedback  Niet kunnen reconstrueren van ervaringen  Gefragmenteerde kijk op dingen, mensen en situaties  Verstoorde of afwezige ‘Theory of mind’ (autisten zouden niet tot doen-alsof-spelletjes kunnen komen) Theory of mind: menselijk vermogen om het perspectief van anderen te kunnen zien.  Abnormale taalontwikkeling  Tot ruim de helft van de autistische populatie komt niet tot een nuttig taalgebruik  Tijdens een gesprek niet bij een onderwerp kunnen blijven MAAR: Geen verstoord taalvermogen bij jongeren met het syndroom van Asperger!

Autisme spectrum stoornis Basiscriteria  Stereotiep en repetitief (denk-) gedrag (ook dit zeer ruim geïnterpreteerd!)  Urenlang schommelen  Fladderen met handen  Wrijven  Zonder vermoeibaarheid zelfde handelingen uitvoeren  Ander beperkt aantal interessegebieden  Gefragmenteerde kijk op de wereld Vb. Autistische vrouw – 49 katten gezien, maar wat is nu een kat? MAAR: Bij sommige PDD-NOS is dit niet het geval!

Autisme spectrum stoornis Behandeling, advisering en verwijzing  Er is geen behandeling bekend die de stoornis kan genezen aanpassen en veranderen  Howlin & Rutter: behandeling- en begeleidingsprincipes Stimuleren van een gezonde en adequate ontwikkeling - Het leven van het kind moet overzichtelijk ingericht worden in tijd Vergroten van de flexibiliteit en van het aanpassingsvermogen - Ideale wereld: voorspelbaarheid en herhaling ► kwetsbaarheid! Behandelen van bijkomende storende gedragingen - Spanning of te hoge verwachtingen moeten aangepast worden Begeleiden van ouders, broers en zusjes en allen die bij de begeleiding en de behandeling betrokken zijn - Belangrijk, want het gevaar van emotionele overbetrokkenheid met het gevaar op burn-out ligt op de loer

Autisme spectrum stoornis Rol van de huisarts  Poortwachter die ontwikkelingsproblematiek die past binnen het autistisch spectrum vroegtijdig signaleert  Opvanger en begeleider van het gezin dat dergelijk ‘slecht nieuws’ heeft ontvangen over de ontwikkeling van hun kind  Monitor van medicatie die evenwel nodig is om gedragsproblemen in goede banen te leiden

EINDE …