Maak een goede abstract. Workshop: Maak een goede abstract Rik Marselis Peter van Tulder 21 maart 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
door: Roderick Juffermans
PowerPointslides maken
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Opstel schrijven.
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
Onderzoek doen een methodische aanpak
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Presenteren en communiceren
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Lezen: doe het goed voor
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Maak je persoonlijke veranderverhaal
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Marketing Coen van Wetering
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
Centraal Examen Nederlands
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Inbound marketing en bloggen
Technisch schrijven 18 november 2016.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Technisch schrijven 21 november 2016.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Technisch schrijven september 2017.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Passend onderwijs.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
© UNIEK IN DE KLAS.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Wat maakt een PPT goed?.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Praegus B.V.. .
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Inleiding beoordelen.
De PRA is dood! Leve de PRA!
Workshop Agile Performance Testing with mBrace Agile
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Loopbaan en burgerschap les 3
Transparantie over Toegang master
Zichtbaarheid Creëren
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
WVO 1A November 2016 Standaard WVO HSE pakket maart 2016
Startgroep nieuwe HR-cyclus
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Maak een goede abstract

Workshop: Maak een goede abstract Rik Marselis Peter van Tulder 21 maart 2016

Agenda Opening Hoe beoordeelt TestNet een paper? Beoordeel elkaars paper Hoe schrijf je een goede abstract? Hoe vang je de lezer? Verbeter je eigen paper (tevens koffie/thee) Beoordeel elkaars paper Finale review Borrel

Waarop scoren we? Aansluiting op het thema Duidelijkheid van inzending Interessantheid voor doelgroep Buikgevoel van de beoordelaar Elk krijgt een score van 1 – 4 Op basis van 10 beoordelingen wordt rekenkundig de volgorde bepaald, de hoogst scorenden komen op het programma

Selectie is bijzonder!! Realiseer je dat bij TestNet slechts ongeveer 1/3 van de inzendingen geselecteerd wordt Bij EuroSTAR is het zelfs maar 10% Het is dus best bijzonder om geselecteerd te worden!

Beoordeel elkaars paper In groepjes van 5 beoordeel je elkaars paper Gebruik de criteria van TestNet: –Aansluiting op het thema –Duidelijkheid van inzending –Interessantheid voor doelgroep –Buikgevoel van de beoordelaar Elk criterium krijgt een score van 1 – 4 (1=laag, 4=hoog)

Terugkoppeling Wat zijn jullie ervaringen, zowel inhoudelijk m.b.t. je eigen paper als qua beoordelingsproces?

Hoe schrijf je een goede abstract? Rik Marselis 21 maart 2016

Filmpje !!! Dit zeggen een aantal ervaren sprekers over meedoen aan een conferentie:

Waarom wil je spreken? Overdragen interessante vakkennis Samen leren over onderwerp Persoonlijke ontwikkeling, zelfvertrouwen Carrière ontwikkeling Gratis toegang (als je geen lid bent) Bekendheid geven aan dienst/tool/enz. …

Hoe kom je op het podium Een goede inzending maken is ¾ van het werk Waarom staan steeds dezelfde mensen op de internationale podia? Omdat zij goede papers schrijven!!!! Houd je aan de deadlines! –Call for papers –Insturen definitief materiaal

Inhoud Bepaal je boodschap (de kern!) –Beschrijf het in een “doelzin” –Beperk je tot 80% van de theorie (de laatste 20% is te ingewikkeld!) Wat is nodig om de boodschap over te brengen? –Voorkennis doelgroep –Vooroordelen doelgroep –Gewenste resultaat: amuseren / informeren / aanzetten tot actie / …

Thema Doe iets met het thema –Het geeft richting aan het onderwerp –Geef er je eigen invalshoek aan Of besluit dat jouw verhaal in elk thema past en maak je er niet druk om

Wees niet terughoudend!! Denk niet dat jouw ervaring niet interessant / algemeen bekend / 13-in-een-dozijn is… Wat voor jou gewoon is, is voor andere mensen een eye-opener !!

Kies de vorm Leent jouw verhaal zich voor: Presentatie - 45 minuten Workshop - 1,5 uur Workshop - 3 uur

Opbouw abstract Structuur / Duidelijk / Eenvoudig Heldere boodschap Vernieuwend (maar niet vergezocht) Sluit aan bij thema Gebruik voorgeschreven standaard –Terughoudend met methodenamen en bedrijfsnamen (géén sales!)

Template? Alle conferences en bladen geven aan waar je proposal aan moet voldoen. De vereisten lopen sterk uiteen. EuroSTAR is heel strikt (on-line formulier met automatische controles). TestNet heeft een word-template

De call-for-papers template

De template Belangrijke rubrieken: Titel Belangrijkste boodschap (max. 5 regels) Inhoud (max. 20 regels) Soort (testmanagement / testspecificatie / testuitvoering / testtooling / overig …) 5 belangrijkste leerpunten Doelgroep (beginner / gemiddeld / expert)

Opbouw “Inhoud” Kop –Aanleiding, situatieschets, opening, … Midden –Wat ga je vertellen en waarom is het interessant voor de TestNetters Staart –Prikkelende stelling, conclusie, aansporing, …

Fictief voorbeeld Naam: Fred Flintstone van RollingStones B.V. Titel: Testen in het stenen tijdperk Belangrijkste boodschap: Ik ga het hebben over hoe in het jaar 2000 voor christus het testen van software werd gedaan. Ook in die tijd was softwaretesten al een gerespecteerd vak. Samenvatting: In de steengroeve werden de tests uitgevoerd in kleitabletten (…) en daar kunnen we nu nog veel van leren A. Testen in de steentijd was zeer gestructureerd B. Testen in de ijzertijd stelde niets voor C. Sinds er computers zijn gaat testen een stuk slechter Beoogd publiek: gemiddeld

Zo moet het niet… Het project waar ik nu in werk als testcoordinator maakt gebruik van de Scrum ontwikkel methodiek, een variant op agile development. Testen hierin is een behoorlijke uitdaging en graag zou ik een presentatie geven over de dagelijkse praktijk, de problemen waar we tegenaan gelopen zijn en de (eventuele) oplossingen die we als testteam hebben bedacht hiervoor. Hierbij zijn theorie en praktijk samengebald tot pragmatisme waarbij de filosofie achter testmethodieken zo goed mogelijk wordt toegepast zonder in detail een methode te gaan volgen.

De selectie Verplaats je in de beoordelings- commissieleden –Heel veel papers, dus val positief op –Maak het makkelijk toegankelijk –Duidelijke kernpunten Bij TestNet worden ALLE papers door 10 (ja, tien!) mensen beoordeeld

Je presentatie Je bent geselecteerd !! En dan? Je presentatie… Dat is weer een heel ander onderwerp, interesse in een avond hierover???

Hoe vang ik mijn lezer? Peter van Tulder 21 maart 2016

Voorbeeld Titel: Given, When, Then… Or else: boost de performance van je team met behulp van Product Risico’s Inhoud: Een PRA geeft invulling aan een goed testproces. In theorie zou dat in Agile omgevingen ook zo moeten zijn, maar de praktijk zien we dat de PRA hier nauwelijks wordt toegepast. Daar waar een PRA wel wordt toegepast vindt deze geen draagvlak binnen het team: het instrument wordt als te zwaar ervaren. Een PRA wordt in onze innovatieve aanpak op meerdere niveaus binnen een organisatie uitgevoerd. Acceptatiecriteria van een user story worden in lijn gebracht met de product risico’s die op strategisch- en tactisch niveau gelden. Door een team van gemotiveerde professionals inzicht te geven in hoe een user story zich tot businessvalue verhoudt en wat deze bussinessvaue bedreigt kan het development team gebruik maken van de richting en focus die een PRA geeft aan het development traject. zonder dat ze veel tijd hoeven te investeren in het uitvoeren van de PRA: ze krijgen de juiste informatie op het juiste moment.

Wat vind je ervan? Inhoud: Een PRA geeft invulling aan een goed testproces. In theorie zou dat in Agile omgevingen ook zo moeten zijn, maar de praktijk zien we dat de PRA hier nauwelijks wordt toegepast. Daar waar een PRA wel wordt toegepast vindt deze geen draagvlak binnen het team: het instrument wordt als te zwaar ervaren. Een PRA wordt in onze innovatieve aanpak op meerdere niveaus binnen een organisatie uitgevoerd. Acceptatiecriteria van een user story worden in lijn gebracht met de product risico’s die op strategisch- en tactisch niveau gelden. Door een team van gemotiveerde professionals inzicht te geven in hoe een user story zich tot businessvalue verhoudt en wat deze bussinessvaue bedreigt kan het development team gebruik maken van de richting en focus die een PRA geeft aan het development traject. zonder dat ze veel tijd hoeven te investeren in het uitvoeren van de PRA: ze krijgen de juiste informatie op het juiste moment. Geef aan op een schaal van 1 tot 10 aan hoe duidelijk je dit vindt? Geef aan op een schaal van 1 tot 10 in hoeverre dit op jou van toepassing is? Geef aan op een schaal van 1 tot 10 in hoeverre je jezelf geraakt voelt door het geschetste probleem? Geef aan op een schaal van 1 tot 10 in hoeverre je begrijpt wat je in deze sessie gaat leren? Geef aan op een schaal van 1 tot 10 hoe graag je bij deze sessie wilt zijn?

Wat vind ik ervan? Wat is nu precies het pijnpunt? PRA te zwaar, maar waarom? Onvoldoende duidelijk wat precies de boodschap is; Onverklaarde jargonafkortingen Taal- en grammaticale fouten Te snel in de oplossing vervallen Grootste probleem: als je iets leest wat nog niet je aandacht heeft, dan lees je het wel, maar de betekenis van de boodschap werkt nog niet.

Valkuilen Inzending roept geen gevoel op; Inzending geeft een oplossing voor iets dat de lezer niet als probleem ervaart; Een inzending is geen artikel: geef geen volledige samenvatting van je verhaal; Geef niet je volledige clou weg; Gebruik niet ruim teveel of te weinig tekst; Te wetenschappelijk: lezer moet drie keer lezen voordat hij het begrijpt; Behoefte om expert-zijn aan te tonen; Beroepsdeformatie: te weinig inleven in je doelgroep Samengevat: Verkoop jezelf!

Verkoop jezelf! Kies de krachtige opbouw en houd je eraan. Schets een voor je doelgroep herkenbare context (probleem) en werk toe naar je boodschap (oplossing). Laat de lezer geloven dat de context die jij schetst, voor hem van toepassing is. Je pakt pas een pleister aan, als je bloedt! Speel met emotie; Durf stellig te zijn. Tijdens je presentatie je inhoud nuanceren is makkelijker dan andersom; Durf zelfverzekerd (niet arrogant!) te zijn; Gebruik cliffhangers: geef net voldoende weg om geloofwaardig te zijn.

Controle Laat je presentatie ALTIJD door een ander lezen. Hoe simpeler hoe beter. Je oma moet de rode draad ook kunnen snappen! Verklaar je jargon en afkortingen; Voorkom spelfouten, kan je precies de kop kosten! (onthoud: alle beoordelaars zijn testers en hebben dus een speciaal zintuig voor fouten ;-)

Belang van goede titel Ook al lezen reviewers de hele inzending door, de belangrijke eerste indruk doen ze op basis van de titel van de presentatie op, vaak ook de naam van je bestand. Bezoekers ‘selecteren’ op nog minder informatie: De meeste bezoekers kiezen op de dag zelf op basis van de titel!

Een pakkende titel Wees grappig: ‘Wat mijn ogen zien dat breken mijn handen’ Roei tegen de stroom in: ‘Waarom Agile verdwijnt’. Titel die verwondering oproept. Ard Kramer: ‘Dit is geen succesverhaal’. Gebruik metaforen en parallellen: ‘You… shall not… pass! Wat Gandalf ons kan leren over acceptatie- management!’ Wees suggestief: ‘Over TMap, TestFrame en andere dodezeerollen…’ Prikkelend: Daisy de Joode: ‘Mijn collega is een aap’ Provocerend: Michael Bolton: ‘Why I am not going to certify’ Terry Goodkind: De wetten van de magie: mensen zijn bereid om alles te geloven wat ze: …graag zouden willen (met AutoM8 kan iedereen testautomatiseren!) …wat ze vrezen (Agile: het einde van het testvak)

Een verklarende titel Hoe leuk je titel ook is, als je een doelgroep wilt die bij je sessie past, probeer je titel zo veel mogelijk zelfverklarend te laten zijn. Probeer de essentie van je verhaal helder te maken in je titel.

Voorbeeld 2. Titel: De PRA is dood, leve de PRA! Boodschap: Het denken in risico's is ons grootste onderscheidend vermogen als tester binnen een multidisciplinair team. Desondanks worden Product Risico Analyses nauwelijks gebruikt in een Agile context. En dat is doodzonde: de PRA binnen Agile is geen nice to have, maar meer dan ooit een absolute must! Inhoud: Met het verdwijnen van rollen binnen Agile (enkel specialismen blijven over) helpen we elkaar. Ontwerpers en ontwikkelaars assisteren bij het testen. Maar kan een tester helpen ontwikkelen? Veel testers hebben niet die technische skills. Na twintig jaar vakontwikkeling en ontworsteling aan het beeld dat een developer prima zelf kan testen, staan we nu opnieuw onder die druk. Opnieuw zoemt de vraag rond: 'Wat is nog de meerwaarde van het testvak?'. En als Agile doorzet, bestaan testers over tien jaar nog? Er is hoop: één kerneigenschap onderscheidt ons van ontwerpers en ontwikkelaars: waar zij als scheppers van de oplossing hebben geleerd in MOGELIJKHEDEN te denken, is onze grondhouding om in BEDREIGINGEN te denken, en dat is een enorm krachtige combinatie bij het opstellen van user stories. Risico's zijn ons bestaansrecht in een Agile context. Daarmee is de PRA binnen Agile geen nice to have, maar meer dan ooit ons key selling point! De invulling van de PRA verandert echter. Agile dwingt ons ook in dit aspect tot lenigheid. Een conventionele PRA wordt dikwijls als een te zwaar middel ervaren in een snelle en flexibele omgeving. In mijn presentatie behandel ik verschillende, direct toepasbare manieren om een PRA nieuwe stijl te houden: korter, sneller, wendbaarder, maar minstens zo effectief!

Vragen?

Aan de slag… Verbeter je eigen paper En neem een kopje koffie/thee

Tweede ronde Beoordeel elkaars inzending De beste van elke groep komt op de beamer, daaruit kiezen we de beste van de avond.

Bedankt voor je deelname! Succes met jouw inzending!! De volgende call-for-papers start in mei 2016?????????????????

> Rik neemt doosje ronde stickers mee Peter maakt handouts t.b.v. beoordelingen Rik maakt een handout met bullets met hints & tips Rik neemt wat pennen en papier mee

Hand-out met hints en tips Wat wil je overbrengen? Bepaal de kern van je boodschap Kies een pakkende en duidelijke titel Wat weet jouw doelgroep al? Wat wil je dat je doelgroep zich herinnert? Doe iets met het thema Heldere boodschap Eenvoudige structuur Vernieuwend (voor jouw doelgroep) maar niet vergezocht KOP - MIDDEN - STAART Verplaats je in de beoordelaars © TestNet, 21 maart 2016

Kies de krachtige opbouw en houd je eraan. Schets een voor je doelgroep herkenbare context (probleem) en werk toe naar je boodschap (oplossing). Laat de lezer geloven dat de context die jij schetst, voor hem van toepassing is. Je pakt pas een pleister aan, als je bloedt! Speel met emotie; Durf stellig te zijn. Tijdens je presentatie je inhoud nuanceren is makkelijker dan andersom; Durf zelfverzekerd (niet arrogant!) te zijn; Gebruik cliffhangers: geef net voldoende weg om geloofwaardig te zijn. Geef niet je volledige clou weg; Gebruik niet ruim teveel of te weinig tekst; Hand-out met hints en tips

Wees grappig: ‘Wat mijn ogen zien dat breken mijn handen’ Roei tegen de stroom in: ‘Waarom Agile verdwijnt’. Titel die verwondering oproept. Ard Kramer: ‘Dit is geen succesverhaal’. Gebruik metaforen en parallellen: ‘You… shall not… pass! Wat Gandalf ons kan leren over acceptatie-management!’ Wees suggestief: ‘Over TMap, TestFrame en andere dodezeerollen…’ Prikkelend: Daisy de Joode: ‘Mijn collega is een aap’ Provocerend: Michael Bolton: ‘Why I am not going to certify’ Terry Goodkind: De wetten van de magie: mensen zijn bereid om alles te geloven wat ze: graag zouden willen (met AutoM8 kan iedereen testautomatiseren!) …wat ze vrezen (Agile: het einde van het testvak) Hand-out met hints en tips