CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Advertisements

Workshop Informatievaardigheden
Profielwerkstuk.
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Peter den Hollander Docent Nederlands Docent Communicatievaardigheden Directeur.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Een lessenserie van drie lessen
Zakelijk lezen Nederlands.
De geo basisboek Hoofdstuk 1.
Het bedenken van een onderwerp
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Academische vaardigheden - C1.5
Natuurwetenschappelijk verslag
Leesvoorkeurenonderzoek
Ouderen + bejaardentehuizen =
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Onderzoek doen een methodische aanpak
Werkstukken en rapporten
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Spreekbeurt in groep 4.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 1 Hoofd- en deelvragen
Spreekbeurt in groep 4.
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Ongeschreven en geschreven bronnen
Bronnen en onderzoeksvragen
Ongeschreven en geschreven bronnen
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 3
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Mijn visie op onderwijs
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Een werkstuk schrijven
Het maken van een PWS.
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 1
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 1 Wat is de (onderzoeks)vraag? De bron moet passen bij de vraag die je gaat beantwoorden.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Hoe leer je geschiedenis?
Representatief voor…. ‘wat’ of ‘wie’?
Vaardigheden Bron en vraagstelling.
Bronnenonderzoek.
Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.
Transcript van de presentatie:

CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen

Onderzoek en nieuwsgierigheid Onderzoekend leren is nieuwsgierig zijn en willen uitzoeken of ideeën ‘werken’!

Het is bouwen aan jouw/jullie idee dat je ergens over hebt. (dat is eigenlijk jouw theorie ) door: Onderzoekend leren is anders! Eigen IDEE over ………… Goed te kijken hoe doen ze het nu? Wat heb je er al op school over geleerd? Werkt je idee in de praktijk? Is je eind-idee interessant voor de toekomst van het bedrijf? Eigen IDEE, THEORIE over ……..

Onderzoekscysclus Samen Leren Ondernemen Wat is de werkdag in het CKO ? Wat is de onderzoeksvraag van het bedrijf? Welk doel heeft het bedrijf? Wie wil een oplossing? Brainstormen: Bedenk meerdere ideeën, theorieën, oplossingen. Noteer alles! SAMEN WETEN WE MEER! Bekijk en beoordeel alles kritisch en noteer alles! Bronnenonderzoek in (vak)lessen, internet, films, bibliotheek (boeken, tijdschriften) experts in de praktijk, enz. De onderzoeksvraag beter, anders in beeld! Wat zijn nu ideeën, theorieën, oplossingen? Leg dit uit mbv het bronnenonderzoek. Wat is de beste oplossing, idee, theorie, verklaring voor de onderzoeksvr aag van het bedrijf?

Samenwerken, waarom zou je dat doen? Twee weten meer dan een; Ik wil de argumenten van anderen ook horen; Praten over een onderwerp is ook leren; Ik wil even afwisselen in werkvorm; Het gaat ook om de dialoog, niet alleen om het goede antwoord; Laat maar eens zien dat je ook met een ander kunt werken; Materiaal kunnen leren verdelen.

Werkbladen Mix groepen maken Vraag 1: uitwisseling van werkvragen: beoordeel ze adh van criteria Vraag 2: onderzoekactie verzamelen: hoe, wie en wat: bespreken en feedback geven, vragen stellen Vraag 3: hoe is communicatie geregeld, hoe verloopt dit, voordelen nadelen van werkwijze.

Onderzoeksvraag en doelstelling De doelstelling gaat over het ‘waarom’ van het onderzoek. De onderzoeksvraag of probleemstelling gaat juist om het ‘wat’ van het onderzoek. Onderzoeksvraag opstellen altijd in een vraagvorm te stellen. Specificeren termen Het is belangrijk dat de onderzoeksvraag maar op één wijze gelezen kan worden. Blijf op de onderzoeksvraag continu kritische vragen stellen, waardoor deze steeds verder verbeterd wordt. Dit zorgt ervoor dat je probleemstelling steeds concreter wordt. Specificeren te vergelijken aspecten aspecten vergelijken, is het van belang duidelijk te maken wat deze aspecten precies betreffen. Speciferen beslissingscriteria Wanneer er aan de hand van een onderzoek actie ondernomen moet worden, is het belangrijk te weten wanneer er actie ondernomen moet worden. Niet naar oordelen vragen Aangezien je binnen een onderzoek op zoek bent naar feiten, dient er geen oordeel in je onderzoeksvraag naar voren te komen. Eventueel splitsen in hoofdvraag en deelvragen Soms is het niet mogelijk je onderzoeksvraag in één duidelijke zin te zetten.

Vergelijkend onderzoekWat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen …? Beschrijvend onderzoekWelke … komt voor in …? Hoe ziet de … eruit van …? Verklarend onderzoekHoe kan het dat …? Beslissingsgericht onderzoekWat zou ik moeten doen als …? Probleemoplossend onderzoekWat zou ik moeten doen om …? VariabelenonderzoekWelke factoren zorgen ervoor dat …? EffectonderzoekWat is het effect van … op …? Wat is de invloed van … op …? RelatieonderzoekWat is het verband tussen … en …? Hypothesetoetsend onderzoekIs het zo dat …? Meningsvormend onderzoekWelk beargumenteerd standpunt neem ik in bij …?

A) Selecteer bronnen Bij elke bron die je opzoekt moet je het volgende opschrijven: - Wat voor soort bron is dit: primair: de schrijver heeft de gebeurtenis zelf gezien secundair: de schrijver heeft het van anderen gehoord - geschreven bron - ongeschreven bron: beeld, geluid, - Wat heeft deze bron met mijn hoofdvraag te maken * B) Beoordeel bronnen op bruikbaarheid Bij de beoordeling van elke bron moet je het volgende opschrijven: - In hoeverre wordt de inhoud van deze bron bepaald door de standplaatsgebondenheid van de schrijver - Hoe betrouwbaar zijn de woorden van de schrijver, dit kun je bekijken door bronnen met elkaar te vergelijken - Is de mening van de schrijver representatief voor een grote groep