Geluidshinder vanuit bewonersperspectief.  1980 Amoveren 124 woningen > 65 Ke Twijfel 180 woningen  1985 TK stemt in met verkleining geluidscontouren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Advertisements

Amsterdam- Amersfoort
Overplaatsing ongedocumenteerde gezinnen. Woord vooraf Tussen vervlogen geluk en vervlogen hoop.
1Titel van de presentatie Titel van de presentatie Overzicht presentatie Wat doet de GGD? Geluid en Gezondheid Gezondheidkundige.
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Limburg in VORm Provincie Limburg intern II, 24 mei 2007.
De rol van de gemeente bij trillingshinder langs het spoor
Focus op motivatie en communicatie
Aan de slag met verbeelden Niet richten op de inhoud maar beelden toevoegen aan het denkproces Casus is jullie offerte: ‘Kleinere afstand tussen burger.
Welkom welkom.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Eerst milieu Bewoners óók Vracht elders! PVRC “Belofte Maakt Schuld“ Norm is hinder maat Iedereen bescher- ming Geen nacht- vluchten Vlieg hoger Grens.
Het Volk 2e Kamer 150 leden 1e Kamer 75 leden Directe verkiezingen
De impact van vieze lucht in Rotterdam Haven versus stadsverkeer Datum:6 september 2014 Auteur: Mariska van der Sluis (Erasmus Universiteit Rotterdam)
Opening en voorstelronde. Terugblik: - Oktober 2014: duidelijk dat Schoorl Klopt in de gewenste vorm niet uitgevoerd kan worden - Oktober 2014 – februari.
F-35 geluidsbeleving juni 2016
De twintigte eeuw 1900 – 1919.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Thema: Macht.
Meten van Burenlawaai ing.Rein.C.Muchall Geluidconsult bv. Amsterdam- Amersfoort woonoverlast 28 April 2011.
Nationaal Programma Rotterdam Zuid Presentatie Werkbezoek Gemeente Breda aan Rotterdam 4 februari 2016 Marco Pastors Directeur 1 1.
Bestemmingsplan Buitenwatersloot voormalig Combiwerk Presentatie voor de Commissie Ruimte Verkeer en Wonen 27 oktober 2014.
Inhoud 1.Inleiding 2.Vraag GGD/gemeente 3.Reactie Expertgroep 4.Rapporten 5.Adviezen Expertgroep 6.Hoe is het nu?? Olasfa: een onverteerbare sanering|
Waarom een Ambassadeursteam? Op 26 september 2012 deel 1 van de regionale conferentie Aanjaagteams van BZK het Ambassadeursteam regio Greenport Aalsmeer:
1 Presentatie 18 juli 2012 Aanpak sanering geluid wegverkeer 1.Aanleiding 2.Stand van zaken 3.Aanpak 1 Inhoud presentatie.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
Jack Thiessen 5 april 2016 REDUCTIE RISICO VAN EEN ONBEHEERSBARE NATUURBRAND IN DE PROVINCIE LIMBURG.
Stand van zaken stelselwijzigingen AWBZ Monique van der Meulen 29 maart 2011.
Update F-35 belevingsvlucht. Belevingsvlucht Aankomst Leeuwarden in week van 23 mei Belevingsvluchten een of twee dagen na aankomst Starten vanaf Leeuwarden,
OPZET Presentatie Achtergrond decentralisaties Wat verandert er in de WMO en zorg Wat gebeurt er nog meer in de gemeente Wat betekent dit voor Brielle.
Resultaat in de Raad Leeuwarden 17 juli 2016 Lia de Ridder Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm.
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Advies aan gemeenteraad Bergen
Het Parlement Paragraaf 6.
Kennedybaan geschiedenis
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
27 november 2012 Gemeente Terneuzen H. Dekker
Waar of niet waar? waar niet waar.
Afronden Hoe moet je statistisch afronden? nr gehalte (mg /100g) 1
Jongeren en seks Plaatje.
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
veilig en gezond bouwen
Het gebied van Vliegbasis Twenthe
Van beleid tot regelgeving
Beste ath 4..
De gewijzigde Wet geluidhinder en transitieprojecten
Welkom op de ouderavond
Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlem voor periode 2018 t/m 2023
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 11 mei 2017.
Project Luchtruimherziening
Het parlement Hoofdstuk 6 ‘Politiek.
Resultaten enquête controlekaarten
Informatiebijeenkomst bewoners en omwonenden Spatterstr
17 september 2018 Duurzame energie
Het gebied van Vliegbasis Twenthe
Les 8 Het openingsbod van 1 in een kleur
Waar of niet waar? waar niet waar.
Les 22 De tweede hand + Honneur op Honneur
Indruk van de woningmarkt StedelijkGebiedEindhoven
Bewonersavond Corantijn- en Paramaribostraat
Resultaten enquête controlekaarten
Herinrichting Barchemse Veengoot en Nieuwe beek
Directeur RMV Beste vriend of vijand?
Samenvatting start Verder onderzoek kansrijke toepassingen van het meten en berekenen van vliegtuiggeluid RIVM, KNMI en NLR plus inzet experts Organiseer.
Oisterwijk trilt al 1 jaar Stand van zaken
Transcript van de presentatie:

Geluidshinder vanuit bewonersperspectief

 1980 Amoveren 124 woningen > 65 Ke Twijfel 180 woningen  1985 TK stemt in met verkleining geluidscontouren  Geen afbraak, wel geluidsisolatie  Verpauperde dorpen worden opgeknapt Van een – naar een + Korte voorgeschiedenis regio Leeuwarden

 F-16 start rond de 104 dB(A) zonder AB  “Weinig” landingslawaai (ca 90 dBA)  Afwijkend vlieggedrag geeft meeste klachten (Frisian Flag, FWIT, demoteam, avondvliegen)  Weinig klachten en bepaald evenwicht  Veel hinder maar ook acceptatie  Wens: houden zo  Goede samenwerking met alle partijen kritisch en constructief absoluut geen beroepsklagers Huidigesituatie Huidige situatie

 1 e meting Oktober 2008: 28 dB(A) meer (Latere Amerikaanse overzichten geven wisselende cijfers).  Gemeenten, provincie en 28 dorpen/wijken verontrustende brief. -> komst Jack de Vries -> Kamercie Defensie  In goede samenwerking met regio Volkel JSF geeft meer geluid JSF geeft meer geluid

Kamerleden 104 – 124 dB(A) Kamerleden 104 – 124 dB(A)

 Motie Eijsink: 1. Permanent Geluidsmeetnet die de geluidscontouren voortdurend monitoren 2. Vaker geluidsmetingen t/m operationele fase (tijdig anticiperen). 3. Onderzoek geluidsisolatie bij geluid JSF en z.n. verbeteren Minister Hennis heeft uitwerking toegezegd Waar kunnen we bewoners best mee bedienen? Tweede Kamer 6 november ‘13

 Odiliapeel en Marsum:  Toezeggingen:  - Geluidscontouren worden niet vergroot  - Permanent geluidsmeetnet onderzoeken  - Milieuvergunning openbaar  - Zegt belevingsvluchten toe Minister maakt indruk Werkbezoek Minister Hennis Werkbezoek Minister Hennis

Nieuwe geluidscontour JSF Nieuwe geluidscontour JSF

PRIMA BESLUITJARENLANGE WENS  Ruim drie jaren eerder meer duidelijkheid  Luider  Goed: Hoger bij start, AB niet nodig, bochtje om Marsum  Enquête  Geluidsmeting NLR gemiddeld 3 dBA meer,  MAAR,….. Niet te vroeg juichen Belevingsvluchten

 Indicatieve duidelijkheid. Belevingsvluchten:  Geen start over Jelsum,  Profielen verschilden hier en daar,  AB bij JSF eerder uit dan bij F-16  Afwijkingen in meetuitslagen NLR: bv Jelsum landende F dBA i.p.v. 92 dBA)  Veel doorstarts gemeten (slechts 5 dBA verschil; anders dan bij landing). Onzekerheden

 Start JSF 5 – 7 dBA meer dan F-16  Fly over even luid  Landing JSF Marsum gemiddeld 21 dBA meer dan F-16 nabij bebouwing en fietspad Pijnpunt lijkt in gebied dichtbij basis te liggen Eigen geluidsmetingen Eigen geluidsmetingen

JSF linksF-16 rechts  De JSF zonder AB is zichtbaar luider dan de F16 met AB  Dit is curve van de 1 e start tijdens de belevingsvluchten Geluidscurve bij start Marsum

F-16JSF  De JSF is bij landing zichtbaar luider  En het geluid duurt ca. 2 tot 3 maal zo lang  Beide landingen waren direct achter elkaar. Geluidscurve bij landing Marsum

 Landingslawaai en handhaving van de 65 Ke contour.  Meer laag frequent geluid: Zet meer door en geeft meer trilling.  Behalen vereiste geluidsdemping woningen.  Veel wind/turbulentie achter landend toestel (fietsende kinderen, dakpannen).  Pieklawaai beheersen en normeren. Uitdagingen Uitdagingen

 Elk nieuw vliegtuig wordt maar een keer gemeten voor het opstellen van het geluidsprofiel. Dat is gebeurd terwijl JSF nog in ontwikkeling was. Elk toestel wordt zwaarder in loop der jaren Voorstel: Periodiek nieuw geluidsprofiel opstellen. Geluidsprofiel

 Frisian Flag JSF toestellen te grote belasting regio  FWIT oefening van 6 landen ½ jaar lang  5 mei convenant Noorwegen-Nederland wapeninstructietrainingen op Leeuwarden? Voorstel: spreiden van deze oefening Specifiek voor Vliegbasis Leeuwarden:

 We zijn met de stuurgroep op de goede weg  Uw komst en steun de komende jaren blijft van groot belang Uitvoering motie Eijsink essentieel: 1. Verwezenlijken permanent geluidsmeetnet! 2. Handhaving geluidscontour. Bij overschrijding geen afbraak, maar aanpassing vliegprogramma (vb avondvliegen Volkel) 3. Vaker geluidsmetingen Maar er is ook hoop! Maar er is ook hoop!

4. Geluidsisolatie (op basis van geluid JSF) 5. Aandacht voor uitdagingen 6. Borging belofte Minister Hennis (richten op wensen omwonenden) 7. Proces van meer transparantie doorzetten (milieuvergunning en onderzoek fijnstof) 8. Normering maximale piekbelasting 9. Lden-systematiek zoals burgerluchtvaart ook toepassen voor militaire luchtvaart Vragen ? Hoop Hoop